Toon posts:

[Car-EL] Schakeldraad schakelt half

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een leuke amp met een paar speakers in m'n Kadett geklust. Werkte allemaal prima, alleen zag het er nog niet uit. Afgelopen week eindelijk alles netjes weggewerkt: aan/uit schakelaar in het dashboard en een aansluiting om m'n discman op te zetten er naast.

Die schakelaar zat op de schakeldraad, zodat de versterker alleen aan is als ik dat wil, en als het contact van de auto aan is. Als het contact uit staat, en ik de schakelaar aan zet, gebeurt er niets. Dat hoort. Als ik vervolgens het contact aanzet, gaat de amp ook aan. Maar.... als ik het contact weer uitzet, blijft de amp aan. Dat hoort niet. Dit was eerst niet zo, de amp ging met het contact mee uit, terwijl ik wel alles op exact dezelfde manier heb aangesloten. Iemand een idee hoe dit kan?

Verwijderd

Aan/uit schakelaar is een relais op je contact ?

Of wat anders ?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

--> Audio, Video & HiFi Forum

[ Voor 43% gewijzigd door m-m op 19-06-2003 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
De aan/uit schakelaar doet niets meer dan aan en uit zetten. Het was eerst de aan/uit schakelaar die achterop een PC voeding zit.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

probeer eens een "losse" schakeldraad die je van de constante + afhaalt.
Dan weet je of het aan de amp ligt (denk het niet).

Dan moet je nog eens kritisch kijken naar de draad die je gebruikt hebt om de schakelaar tussen te zetten. Dat moet een geschakelde + zijn (meestal geel).

Een multimeter of lampje brengt uitkomst.

Kijk ook nog even kritisch naar de schakelaar zelf. Haal die ertussen uit en knoop de draadjes aan elkaar...

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 19-06-2003 23:27 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Wat heb je waarop zitten ?

- Contact op radio
- Schakelaar op de amp.remote van je radio
:?

Ik zelf heb gewoon een schakelaar op de amp.remote lijn van mijn radio naar me versterker. Da's wel prettig als je in bepaalde buurten je auto moet parkeren, dan kun je je versterker / woofer een paar straten eerder uitzetten. ;)

Verwijderd

Kan toch alleen maar zijn dat je de verkeerde schakeldraad gepakt hebt van je contactslot.
Een amp doet het echt niet zonder spanning.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik thuis ben vanavond maak ik wel ff een tekeningetje, dat verduidelijkt wellicht wat. Maar wat het vreemde is, is dat ik het eerst op dezelfde manier heb aangesloten, en dat het toen wel werkte...

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja, dat denk je waarschijnlijk, maar het zal toch echt net anders aangesloten zijn. Heb je niet net de twee aansluitingen verwisseld, dwz degene met constant 12v om de instellingen te bewaren per ongeluk op de contact geschakelde draad? Maargoed meten=weten, dus je moet er makkelijk uit kunnen komen lijkt me, is dit echt een topic op GoT waard?
Pagina: 1