PC-sub rebuilden

Pagina: 1
Acties:

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Tot voor kort gebruikte ik mijn pc-el-cheapo-subwoofertje als versterker voor m'n Tandberg/Jamo speakers.
Ging allemaal wel redelijk, alleen werd natuurlijk het laag weggefilterd van de speakers, en het laag wat uit de sub kwam was ook niet om naar huis over te schrijven :P
Bagger dus.
Nu heb ik gelukkig mijn oude trouwe H/K 330B helemaal opgelapt, nieuwe condensatoren erin en hij speelt weer als vanouds, superstrak en hij stuurt de Tandberg's een stuk lager aan dan die pc-sub ooit gegaan is.

Nou doe ik niet zomaar die sub de deur uit, ik wil er nog even mee kloten.
Daarom wil ik hem eigenlijk nog eens van een fatsoenlijke houten kist voorzien met een redelijke inhoud, kijken hoe 'ie dan klinkt ten opzichte van het gammele plastic van nu.

Maar de hamvraag, welk principe ga ik toepassen ? Gesloten systeem voor een strak effect (voor zover dat kan) of BR?
Ik moet zeggen dat ik nog wel een beetje een noepje ben op het gebied van speaker-zelfbouw, maar dat komt met de tijd wel.

Dus om een lang verhaal kort te maken; met wat voor kast haal ik het maximale resultaat ?

De sumiere gegevens van de woofer die ik heb zijn dat 'ie 5" is, en 35 watt RMS.
Freq. bereik vanaf 20 hz, al neem ik dat maar met een korreltje zout.
Het actieve versterkerelement zou ik kunnen opnemen in de behuizing, maar nog beter is denk ik dit extern te doen.

Verras me eens :>

edit; ik heb zelfs nog een afbeelding van het monster

Afbeeldingslocatie: http://www.cir.com/pc/speakers/qxsw32.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 19-06-2003 21:10 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Hmmm beetje hulpeloos. Of je maakt de mdfbox net zo groot als de originele kast en je probeerd de baskist ook hetzelfde te maken. Of je pakt een iets grotere kist en maakt hem gesloten. Wel volstoppen met fiberfill. Je kunt ook een goedkope subwoofer driver halen en daar een kist mee maken en die aansturen met die versterker zodat je hem later kunt upgraden met een fatsoenlijke subamp.
Intertechnik is bv goedkoop en best goed. Voor 20 euro heb je al een 8" woofer

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:34 ]

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
? Jouw reply is ook een beetje hulpeloos :P - Je drukte wat te vroeg op "Verstuur bericht" denk ik :P

Maare, ja, ik wil wat gaan maken van het mdf wat ik hier nog heb liggen thuis.
En zoals misschien nog niet helemaal duidelijk was; het gaat om de "leuk", absoluut niet om de kwaliteit. Hij gaat vroeg of laat toch bij 't grof vuil / onderdelendoos.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 19-06-2003 21:32 ]

Verwijderd

ja was een foutje zit te klooien met m'n touchpad van m'n flaptop. maar goed...

Ik zou toch even een nieuwe woofer scoren. Je kunt echt een heel behoorlijk resultaat neerzetten met 10 watt. Het gaat natuurlijk niet loeihard maar dat is denk ik niet de bedoeling. Heb je een foto van die tandbergs?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als je het huidige systeem wil nabouwen, ga dan precies na wat het huidige systeem is. Inhoud, systeem (basreflex of gesloten, wellicht bandpass) en bouw het gewoon precies na, maar dan in MDF. Zonder parameters van de woofer kunnen we weinig nieuws voor je verzinnen.

Verwijderd

Das gaaf man Pc-speakers verbouwen. Ben zelf ook stiekum bezig.

Alleen met die sub zal het wat moeilijker liggen. Ik zou experimenteren met een pietsie groter behuizing en wel bass-reflex. Meestal zijn ze namelijk uit ruimte overwegingen net ff te klein voor de driver gemaakt.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Haha gaaf he :P

Idd "jammer" dat ik geen parameters heb..op de gok maar :+
Momenteel is het (zoals je wel kan zien) bassreflex, maar ik zit toch over een gesloten systeem te denken.
Volgens mij is er met het huidige ontwerp weinig rekening gehouden met de parameters van de driver, het is allemaal verschrikkelijk slordig van binnen qua versteviging en draden, amp, trafo etc en er zit volgens mij niet echt logica in het binnenste.

Ik denk dat ik maar een vergrote versie maak van wat het is, ik zit nu te twijfelen of ik er dan een BR van ga maken of niet, met het huidige ontwerp klinkt hij nogal sloppy.
Ik kan later nog een BR pijpje toevoegen, al zal hij dan voor die tijd niet helemaal in lijn maar goed :P

Zie het maar als een soort van bezigheidstherapie.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je kunt 'em ook doormeten, of als je geld teveel hebt dat laten doen, zal ongeveer net zoveel kosten als een nieuwe Intertechnik :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

voor een gesloten ontwerp kan je misschien experimenteren met kartonnen dozen met verschillende volumes, en dan wat testtonen spelen om te zien of de respons een beetje gelijkmatig is ... als je het niet te luid zet vallen al die lekken nog wel mee

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ook met spaanplaat kan je een testkast maken die je dan telkens iets kleiner maakt (frisdrankpakken?) en met poortlengte telkens varieert. Excel sheet erbij en de toongenerator en je kan losbarsten :Y)

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Da's een goeie wekkel, ik zat zelf ook al te denken aan een variabele poort, maar de inhoud verkleinen met een melkpak oid is wel een goeie :)
'k zal zondag eens even wat proberen hoop ik, 't is druk de laatste tijd.

Pagina: 1