Aansluit Adsl vraag

Pagina: 1
Acties:

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Okay mijn situatie is thuis wat ingewikkelder en ook menig monteur heb er moeite mee...

Situatie: Telefoon lijn kpn komt binnen. Dan zit er een oud klein rond ptt kastje op..

Daar komen een bult lijnen uitzetten. 1 lijn gaat naar ander kant van huis waar me opa en oma eerst zaten met ander nummer die is nu afgesloten en compleet nutteloos, maar hij werkt nog wel als je nu gewoon wilt bellen.

Nog een lijn gaat naar de stal (boerderij). Dan gaan er 2 naar de woonkamer waar alle kastjes van het isdn staan. Ook zit daar nog een homevox bij in.

Een lijn uit dat ronde kastje van die ptt gaat in de homevox. En een lijn gaat naar het nt1 kastje. Voor het nt1 kastje zit nog een wandcontactdoosje waar een bult draden in zitten.

Vanuit de homevox gaan een berg lijnen naar de gewone toestellen. Ook de quattrovox en nt 1 kast staan weer in verbinding met die homevox.

Zal neem ik aan de lijn zijn.

Punt is nu waar moet ik in godsnaam gaan splitten? Voor het nt1 kastje, voor die bult draden bij het wandcontactdoosje bij het nt1 kastje of voor dat kleine ronde kastje wat net na de lijn zit....

Ik denk eerlijk gezegt, want dan zit je echt puur op de lijn, bij het andere zit je ook wel op de buitenlijn maar je hebt dan een berg prut er weer voor...

Post liever als je echt weet van de kpn kasten etc. Het is moeilijker dan je denkt hier :)

Tweakers Discord

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
gewoon bij de ingang van je huis. ALLE apparatuur moet na de splitter komen en er mag NIKS voor zijn.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Cuno schreef op 19 juni 2003 @ 20:48:
gewoon bij de ingang van je huis. ALLE apparatuur moet na de splitter komen en er mag NIKS voor zijn.
behalve een alarm dat anders geen info meer verzend :+

4015Wp west (Dordrecht)

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Cuno schreef op 19 June 2003 @ 20:48:
Dat d8 ik dus ook al, maar dan moet ik dus gewoon de isdn splitter hebben?

Belangerijker nog hoe moet ik in godsnaam die lijn dan vervolgen na die splitter? Gewoon op dat ronde kastje maar lijkt me dan (anders word het wel weer veel gepiel met al die troep hier :))

Tweakers Discord

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Hoeveel telefoonlijnen komen er binnen in jullie huis ?
Zo te horen zijn dit er meerdere (buiten de isdn lijn), hoe je het dus moet aansluiten is afhankelijk over welke lijn je adsl heb aangevraagd.

Mocht je het op je lijn waar nu isdn zit aangevraagd hebben, dan knip je simpel weg de kabel doormidden die tussen de NT1 en het isra punt zit, je knipt aan beide zijden een rj11 stekker en je kan netjes je adsl aansluiten.

Mocht je adsl aangesloten hebben op 1 van de overige lijnen, dan moet je het ook bij het isra punt aansluiten.

Ik moet dus zeggen dat ik je probleem niet helemaal begrijp, je weet precies waar welke lijn heen gaat uit je verhaal te horen. Dus het is simpel weg aansluiten bij het isra punt, zodat je zeker weet dat er geen andere apparaten voor de splitter zitten.

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Ik weet redelik veel, maar soms snap ik het gewoon ff niet meer.

Zit zo'n dikke kabel van de ptt die uit de grond komt, zitten daar dan meerdere lijnen in of niet?

Heb isdn dus 2 lijnen, maar die nt1 kast die maakt er toch 2 van, lijkt me dat er van de ptt maar 1 kabel uit de grond komt.

Tweakers Discord

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

tweakduke schreef op 19 June 2003 @ 20:51:
Belangerijker nog hoe moet ik in godsnaam die lijn dan vervolgen na die splitter? Gewoon op dat ronde kastje maar lijkt me dan (anders word het wel weer veel gepiel met al die troep hier :))
Als je weet dat er voor de rest niets voor de wandcontactdoos (die met die bult draden) zit dan plaats je de spliter daar net voor. Zo kun je de draad die je moet hebben makkelijker volgen en je hoeft ook niet aan het ISRA-punt te klooien (wat niet eens mag). Zo houd je het overzichtelijker voor jezelf. :)

[Airwolf] heeft het trouwens ook mooi verwoord. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
De kabel voor het NT1 kastje waar het nummer op zit waar je ADSL op hebt aangevraagd. Daar moet je de splitter opzetten. als het goed heb je ook een opbouwdoosje gekregen. daar gewoon de 2 aders in monteren en dan met een kabeltje naar je splitter en vandaar naar je modem en naar het NT1 kastje

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Cuno
  • Niet online
Probeer het VOOR de lijn te zetten waarop je hebt aangemeld (tel nr waar het abbo bij is aangemeld). die andere lijn hoef je niet aan te denken (denk ik). Het gaat alleen om de lijn waarop je abbo is aangemeld.

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Die wandcontactdoos zit op dat ronde ding, waar ook een bult lijnen uit komen (ik neem aan dat dat dan die aparte lijnen zijn) Die zit op de kabel die uit de grond komt.

Ik neem aan dat dat ook gewoon de lijn moet zijn.

Anders zit ik echt gewoon rechstreeks aan die dikke kabel van de kpn te klooien :)

Als ik voor dat ronde kastje split.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 19-06-2003 21:01 ]

Tweakers Discord

• Cuno
  • Niet online
Kan je misschien niet een soort tekening maken waar al die kabels zijn en hoe het is ingedeeld. Maakt het wat duidelijker en makkelijker voor ons.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
tweakduke schreef op 19 June 2003 @ 20:55:
Ik weet redelik veel, maar soms snap ik het gewoon ff niet meer.

Zit zo'n dikke kabel van de ptt die uit de grond komt, zitten daar dan meerdere lijnen in of niet?

Heb isdn dus 2 lijnen, maar die nt1 kast die maakt er toch 2 van, lijkt me dat er van de ptt maar 1 kabel uit de grond komt.
In die dikke kabel die uit de grond komen zitten in de meeste prive gevallen 8 aders. Hier _kunnen_ dus meerdere lijnen over lopen, dit wil niet zeggen dat je die ook hebt. Als je isdn heb, dan heb je gewoon standaard isdn-2, dit houdt in dat je als het ware met 2 lijnen kan bellen, maar het zijn echt maar 2 aders die je huis binnenkomen.

Ik zou als ik jou was eerst eens uitzoeken hoeveel werkelijke lijnen er jou huis binnen komen. Dus waarvoor je betaald. Het makkelijkste is dit om op te zoeken op je telefoon rekening, daar staat exact op wat je aan telefoon abonnementen betaald.

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Overigens is er ook nog eens wat mee gedaan, dat wij mee konden luisteren met wat er gebelt werd met opa en oma's lijn, vandaar dat er ook nog een lijn vanuit dat ronde kastje naar de homevox gaat volgens mij.

Iig hier pic met paint skils, hopelijk kunnen jullie me nu zeggen waar ik moet splitten en is het begrijpelijk waarom ik zo twijfel :)

Afbeeldingslocatie: Http://madmac.student.utwente.nl/duke/got/lijnen.jpg

We betalen voor 2 lijnen, kunnen ook met 2 lijnen tegelijk bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 19-06-2003 21:10 ]

Tweakers Discord

Verwijderd

er loopt dus een lijn van je kpn-aansluitpunt naar een homevox zonder dat daar een nt1 tussen zit?

zijn die lijnen naar je opa en naar de stal toevallig analoog? dan komen die 2 gewoon uit de homevox, en die haalt zijn isdn-in signaal dan dus uit de quatrovox??

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:12 ]

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 21:11:
er loopt dus een lijn van je kpn-aansluitpunt naar een homevox zonder dat daar een nt1 tussen zit?
Idd ik neem aan dat dat ronde kastje wat aan de hoofdlijn zit die lijnen splitst.

Maar ik zou me god niet weten wat die lijn doet (zei al in vorige post dat er iets was dat we de lijn van me opa en oma ook konden beluisteren) :/

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Lijkt me dat er niet veel mogelijkheden zijn tussen die 3 kasten, telefoon hebben maar analoog nodig, die nt1 kast splitst isdn en analoog dus daar moet de lijn op komen...

We hebben ook 2 nieuwe nummers gekregen toen we isdn namen. Verder zit mijn isdn internet verbinding op de NT1, quattrovox regelt ook weer wat en *zucht*

Tweakers Discord

Verwijderd

mja. die lijnen aan je homevox: in welke poorten zitten die precies? dan weet je of ze analoog/isdn/in/out zijn.

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Dan moet ik hem open schroeven :(

In principe hebben we 2 nummers die gekomen zijn met isdn, dus we hebben 2 isdn lijnen. Lijkt me dus allemaal isdn aangesloten.

Tweakers Discord

Verwijderd

ik geloof je graag, maar een isdn lijn zal nooit werken als die niet eerst even door een nt1 gegaan is.

btw je hebt altijd 2 lijnen en 4 nummers

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Jah je heb gelijk je heb 4 nummers, alleen zou ik ze niet zo weten, gebruiken altijd alleen maar het hoofdnummer.

Iig hoe werkt het dan met die 2 lijnen, worden die gesplitst door dat ronde ding wat na de kpn lijn komt of door de nt1? (of door de quattrovox, daar zitten ook 2 kastjes op waar je eventueel een telefoon direct op kan aansluiten) De overige toestellen gaan via de homevox. Zit dus een kabel van de quattrovox naar de homevox volgens mij.

Iig knap lastig, ik denk dat ik maar moet splitten voor de nt1 en dat wandcontactdoosje, anders haal ik er maar een monteur bij of een ander slim iemand :)

Lees net post van airwolf weer goed door, gaat dus over 2 aderparen en het moet dus met het nt1 kastje binnenkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 19-06-2003 21:24 ]

Tweakers Discord

• Cuno
  • Niet online
Denk dat je zo iets moet krijgen
ftp://GoT:GoT@213.10.186.206 en dan GoT.JPG

edit:
kan zijn dat de link niet meer zal werken

[ Voor 26% gewijzigd door Cuno op 20-06-2003 02:47 ]

Verwijderd

normaal gesproken komt de lijn van de kpn rechtstreeks in de nt1
daar komt weer 1 lijn uit, en die moet in een aansluitkastje. daar kun je verschillende isdn apparaten op aansluiten, zoals een modem, een isdn telefoon of een centrale (bijv duovox).
aan die centrale kun je dan weer analoge apparaten hangen.

adsl splitter moet (zoals al gezegd) altijd tussen je kpn aansluitpunt en je nt1

dus: als je geen analoog abo hebt bij de kpn kan alles alleen maar werken als de kpn lijn rechtsstreeks in de nt1 zit (evt via een plastic contactdoosje).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:29 ]

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 21:27:
normaal gesproken komt de lijn van de kpn rechtstreeks in de nt1
daar komt weer 1 lijn uit, en die moet in een aansluitkastje. daar kun je verschillende isdn apparaten op aansluiten, zoals een modem, een isdn telefoon of een centrale (bijv duovox).
aan die centrale kun je dan weer analoge apparaten hangen.

adsl splitter moet (zoals al gezegd) altijd tussen je kpn aansluitpunt en je nt1
Normaal wel idd.

En het is ook zo dat er dan nix voor de splitter mag zitten, dus dan dus ook niet die ronde doos met bult draden.

Lijkt me dat er gewoon 2 aderparen als begin punt in zitten met normaal isdn, wat we hier ook hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 19-06-2003 21:30 ]

Tweakers Discord

Verwijderd

ik begin te vermoeden dat de situatie bij jou zo zit: kan dat kloppen??

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/lijnen.jpg

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Punt is niemand weet het exact :), maar zoals jij het zegt kan kloppen idd.

Dat van die kpn naar nt1 gaat, en de diverse analoge lijnen naar de homevox, quattrovox zorgt voor de 2 lijnen en de nt1 die maakt er digitaal en analoog van.

Die ronde doos zou dan gewoon een knooppunt zijn van die analoge lijnen zijn een netjes opberg ding dus (hijs wel klein daarvoor tough) Maar het lijkt mij zo idd ook logisch die situatie.

Kan haast niet anders, anders zou het wel vaag zijn want naar mijn weten hebben we geen analoge lijnen meer maar alleen puur isdn. Anders wist mijn pa dat ook wel op de rekening, want we betalen alleen voor 2 isdn lijnen.

Tweakers Discord

Verwijderd

tweakduke schreef op 19 June 2003 @ 21:39:
Kan haast niet anders, anders zou het wel vaag zijn want naar mijn weten hebben we geen analoge lijnen meer maar alleen puur isdn. Anders wist mijn pa dat ook wel op de rekening, want we betalen alleen voor 2 isdn lijnen.
in dat geval loopt de kpn lijn iig meteen (zonder aftappingen) door naar je nt1, anders zou er niets werken.

dan kun je dus gewoon je adsl splitter vlak voor de nt1 zetten
de nt1 die maakt er digitaal en analoog van.
dat kan nooit. de enige functie van een nt1 is het omzetten van 'straat-isdn' naar 'huis-isdn'.
voor het omzetten van een isdn lijn naar een analoge lijn heb je een centrale nodig (duo/quattro/web/home vox)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:44 ]

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Dan zit er volgens mij nog een wandcontactdoosje voor, als je daar een telefoon op drukt kun je ook gewoon bellen. Dan zou ik daar gewoon voor moeten splitten.

Maar als je een isdn lijn hebt kun je daar dan wel rechstreeks op bellen, ik denk dat dat doosje eerder van de homevox af komt ofzoiets :?

Tweakers Discord

Verwijderd

tweakduke schreef op 19 June 2003 @ 21:43:
Dan zit er volgens mij nog een wandcontactdoosje voor, als je daar een telefoon op drukt kun je ook gewoon bellen. Dan zou ik daar gewoon voor moeten splitten.

Maar als je een isdn lijn hebt kun je daar dan wel rechstreeks op bellen, ik denk dat dat doosje eerder van de homevox af komt ofzoiets :?
mja afaik kun je zonder nt1 wel bellen, maar verder helemaal niets. het fatsoenlijk splitten van je kanalen wordt door de nt1 gedaan

dit weet ik dus niet zeker

edit: toch niet waar

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:51 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vergeet alle voxen en weet ik wat voor moeilijke dingen. Die komen pas NA je NT1, het is echt HEEEL erg simpel. Dit is het enige en goede antwoord:

Die lijn die vanuit die "contactdoos" naar je NT1 gaat, die gaat er linksonder in. DIE moet je eruit halen en in de splitter aansluiten. Als er een stekkertje aangesloten zit, is dat makkelijk. Als hij met twee draadjes onder een klepje aangesloten zit, moet je die er even uithalen en via dat extra witte doosje wat in het pakket zit aansluiten (staat in de handleiding van KPN).

Wandcontactdoos - splitter - NT1 - Alle voxen en crap (niets aan veranderen)

De lijn daartussen moet je dus splitten. En op de splitter sluit je ook het modem aan. That's all folks. Niet moeilijk doen over andere lijnen, die boeien niet, is vast een lijn die terug loopt.
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 21:46:
[...]

mja afaik kun je zonder nt1 wel bellen, maar verder helemaal niets. het fatsoenlijk splitten van je kanalen wordt door de nt1 gedaan

dit weet ik dus niet zeker
Nee dat is niet waar. Zonder NT1 heb je _niets_. Zonder quatro of duovox kan je geen analoge telefoons aansluiten

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 19-06-2003 21:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Idd wel weer wazig dat daar dan ook zo'n kastje op hangt..

Net nog even gekeken en kabeltje van nt1 gaat op dat wandcontactdoosje en ook een kabel van die homevox. Ook zit nog een kabel op de homevox die uit de kelder komt dat is die bundeling van de analogen lijnen.

Lijkt me dat dan de homevox ook rechstreeks via die lijn belt, ik zal dus maar voor dat wandcontactdoosje splitten, dan zal het wel werken.

Tweakers Discord

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

tweakduke schreef op 19 June 2003 @ 21:50:

Net nog even gekeken en kabeltje van nt1 gaat op dat wandcontactdoosje en ook een kabel van die homevox. Ook zit nog een kabel op de homevox die uit de kelder komt dat is die bundeling van de analogen lijnen.

Lijkt me dat dan de homevox ook rechstreeks via die lijn belt, ik zal dus maar voor dat wandcontactdoosje splitten, dan zal het wel werken.
mjah, wat je gewoon moet doen, is de handleiding volgen het kabeltje linksonder uit je NT1 halen, dat is dat kabeltje inderdaad. en die splitsen... Je denkt gewoon te moeilijk. :o

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 19-06-2003 21:52 ]

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
JvS schreef op 19 juni 2003 @ 21:46:
Vergeet alle voxen en weet ik wat voor moeilijke dingen. Die komen pas NA je NT1, het is echt HEEEL erg simpel. Dit is het enige en goede antwoord:

Die lijn die vanuit die "contactdoos" naar je NT1 gaat, die gaat er linksonder in. DIE moet je eruit halen en in de splitter aansluiten. Als er een stekkertje aangesloten zit, is dat makkelijk. Als hij met twee draadjes onder een klepje aangesloten zit, moet je die er even uithalen en via dat extra witte doosje wat in het pakket zit aansluiten (staat in de handleiding van KPN).

Wandcontactdoos - splitter - NT1 - Alle voxen en crap (niets aan veranderen)

De lijn daartussen moet je dus splitten. En op de splitter sluit je ook het modem aan. That's all folks.

[...]

Nee dat is niet waar. Zonder NT1 heb je _niets_. Zonder quatro of duovox kan je geen analoge telefoons aansluiten
:) je hebt wel gelijk, nt1 kast is wel eens kapot geweest konden we nix. nouja ik split hem dan wel op de easy way :)

Nog 1 ding JVS, waarom zit er dan een kabel van die homevox in dat wandcontactdoosje.

Dan heb ik weer een hoop bijgeleert over de troep van de voxen :*)

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
JvS schreef op 19 June 2003 @ 21:52:
[...]

mjah, wat je gewoon moet doen, is de handleiding volgen het kabeltje linksonder uit je NT1 halen, dat is dat kabeltje inderdaad. en die splitsen... Je denkt gewoon te moeilijk. :o
Vergeet niet dat ik eerst helemaal niet snapte waarvoor dat ronde ding was dat na de kpn lijn kwam. Dus daarom zat ik even te dubben en dit topic geopent ;)

Tweakers Discord

Verwijderd

tweakduke schreef op 19 June 2003 @ 21:50:

het kan dus toch???

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nog 1 ding JVS, waarom zit er dan een kabel van die homevox in dat wandcontactdoosje.
Geen idee, ik denk dat die kabel terug loopt naar dat punt om vanaf daar weer ergens anders heen te gaan (schuur? boven?).
nee.

Voor de overcompleetheid:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/pics/aansluitadsl.gif

zo zit het dus, als er geen sprake is van veel telefoonlijnen (wat er volgens mij dus niet is). Met richtingen en alles erbij. zwart is kpn, blauw is telefonie en rood is adsl.

[ Voor 52% gewijzigd door JvS op 19-06-2003 22:05 ]

Verwijderd

Bij mij is een soortgelijke situatie, maar daar loopt alles door één 8-aderige kabel. Analoog ISDN en ADSL gaat dus her en der door die ene kabel met 3 wandkontaktdozen. Mijn volgorde als je alleen de kabel volgt is:
PTT Aansluitpunt <-> Analoge wandkontaktdoos <-> ADSL <-> Analoge wandkontaktdoos <-> webvox <-> NT1 <-> Splitter <-> Analoge wandkontaktdoos.
Natuurlijk is het niet zo aangeloten, alleen als je alle draadjes in alle doosjes volgt dan weet je hoe het echt aangesloten is.

Als je ISDN hebt, altijd je splitter voor je NT1 zetten via het kabeltje links (stekkerverbinding of 2-draads)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 23:33 ]

Pagina: 1