Western Digital 1200JB formatteren

Pagina: 1
Acties:

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12 19:29
Ik heb een nieuwe HD, zie titel, maar hij word niet herkent in FDISK.
ik heb hem nu als slave in me pc hangen en met PM8 wat zitte klooien en nu heb ik dus in WINXP alles netjes voor mekaar maar met een windowsME opstartdisk kan ik niet bij de schijf komen. FDISK ziet wel dat er een tweede disk is maar weet verder nix over de disk en ik kan er dus ook nix mee :'( :S
In het bios word de schijf perfect herkent...de grootte klopt ook!
Ook als single disk is er nix mee te beginnen.
nu is mijn vraag:
hoe kan ik nou dat ding werkend krijgen onder DOS/FDISK :?

zie m'n sig. voor systeem specs.

edit:

ik wil GEEN NTFS

[ Voor 5% gewijzigd door The_Duke op 20-06-2003 00:54 ]

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

hoe bedoel je werkend onder dos/fdisk!?

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12 20:49

Rival24

I'll Be Back

Als je hem als NTFS schijf hebt geformateerd kun je hem alleen verwijderen in FDISK. Maar wat wil je nu precies doen met die schijf? Waarom niet gewoon met Partition magic?

• The_Duke
ik wil de schijf kunne zien in DOS en FDISK! en ik wil geen NTFS. ik wil later ook een image met Ghost van me huidige C schijf naar de nieuwe disk zetten...ook Ghost ziet me nieuwe HD niet.
Normaal ben ik van een nieuwe HD gewent dat ik m onder FDISK kan partitioneren en daarna kan formatteren onder DOS maar dus niet met deze.
ik hoop dat het zo duidelijk is?

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12 14:33
Volgens mij kan je als je Windows XP als Bootdisk gebruikt ook de schijf partitioneren en formateren in FAT32/NTFS. Tenminste dat dacht ik wel, het is al een tijdje geleden dat ik Windows XP geïnstalleerd heb en me partities heb aangemaakt.
Je kan ook gebruik maken van de Windows XP bootdisks.

//edit

Trouwens met het proggie NTFS Dos Pro 4.0 kan je bij de NTFS partities komen, want als het FAT32 is moet DOS dat kunnen zien met wat hulp van FDISK.

[ Voor 22% gewijzigd door Packardhell op 19-06-2003 23:23 ]

Powered by KPN

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat dacht je van debug?
kun je je hdd mooi leegmaken en met fdisk nieuwe partities op maken :) (zie de FDISK FAQ).

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12 13:32

momania

iPhone 30! Bam!

Heb je ook al het volgende gezien: [rml][ FAQ] FDISK[/rml] ?
En dan met name het kopje 'incompatibility issues'
Kijk ook eens op de site van WD zelf of je daar wat kan vinden.
In de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (17-06-2003) vind je eventueel nog links naar interessante items.

Ik ga d'r even vanuit dat je WinXP draait en ik zou als ik jou was ook eens gaan nadenken over hoe je de schijf in gaat delen.
Zoals ik het nu begrijp wil je de volledige 120Gb als een FAT32 partitie hebben; FAT32 omdat je ook een image van ghost kwijt wil.
Maar met een partitie van 120Gb krijg je met FAT32 onwijs grote clusters en zal je dus veel schijfruimte onbenut verliezen. Daarbij denk ik ook niet dat je een image van 120Gb zal krijgen?
Je kan onder WinXP je schijf veel beter in NTFS gebruiken. Je kan dan het beste een kleiere partitie op die schijf maken met genoeg ruimte voor een image en dan maak je alleen die FAT32.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• The_Duke
momania schreef op 19 June 2003 @ 23:33:
Heb je ook al het volgende gezien: [rml][ FAQ] FDISK[/rml] ?
En dan met name het kopje 'incompatibility issues'
Kijk ook eens op de site van WD zelf of je daar wat kan vinden.
In de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (17-06-2003) vind je eventueel nog links naar interessante items.

Ik ga d'r even vanuit dat je WinXP draait en ik zou als ik jou was ook eens gaan nadenken over hoe je de schijf in gaat delen.
Zoals ik het nu begrijp wil je de volledige 120Gb als een FAT32 partitie hebben; FAT32 omdat je ook een image van ghost kwijt wil.
Maar met een partitie van 120Gb krijg je met FAT32 onwijs grote clusters en zal je dus veel schijfruimte onbenut verliezen. Daarbij denk ik ook niet dat je een image van 120Gb zal krijgen?
Je kan onder WinXP je schijf veel beter in NTFS gebruiken. Je kan dan het beste een kleiere partitie op die schijf maken met genoeg ruimte voor een image en dan maak je alleen die FAT32.
sorry maar je moet wel eerst ff mijn post lezen voordat je reageert. ik wil weten waarom dat ding niej word herkent in FDISK (mijn andere schijven wel) en WAT ik daar aan kan doen.
hoe ik daarna alles indeel en regel weet ik heus wel en vraag ik ook niet om.

• The_Duke
Packardhell schreef op 19 June 2003 @ 23:20:
Volgens mij kan je als je Windows XP als Bootdisk gebruikt ook de schijf partitioneren en formateren in FAT32/NTFS. Tenminste dat dacht ik wel, het is al een tijdje geleden dat ik Windows XP geïnstalleerd heb en me partities heb aangemaakt.
Je kan ook gebruik maken van de Windows XP bootdisks.

//edit

Trouwens met het proggie NTFS Dos Pro 4.0 kan je bij de NTFS partities komen, want als het FAT32 is moet DOS dat kunnen zien met wat hulp van FDISK.
IN WINXP lukt alles..ik kan alles doen met die hd...alles klopt MAAAAR...FDSIK ziet m niet...DOS ziet m niet....en Ghost ziet m ook niet.

nogmaal...IK WIL GEEN NTFS!!!!!!!

• The_Duke
Terw_Dan schreef op 19 juni 2003 @ 23:22:
Wat dacht je van debug?
kun je je hdd mooi leegmaken en met fdisk nieuwe partities op maken :) (zie de FDISK FAQ).
ik wil nix verwijderen!! tis een nieuwe schijf dus leeg...valt nix te verwijderen. ik wil dat ding kunne zien in FDISK...daar partitie make en dan de boel formatte en later in PM meerdere partities maken en weeer later....op de C schijf van de NIEUWE HD een image van de C schijf van de OUDE HD zetten.

• ThaHandy
  • Laatst online: 00:06

ThaHandy

Discovery Channel

try partition magic.
partitie maken en partitie indelen?
120GB fat32 = cluster groote 64 d8 ik

en 120GB en fdisk in NO GO

[ Voor 43% gewijzigd door ThaHandy op 20-06-2003 01:10 ]

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:56

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Met fdisk kom je maar tot 57gb ofzo is mijn ervaring (athans, die 5 en die 7 staan me bij :+ ).

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• The_Duke
DUX schreef op 20 June 2003 @ 01:13:
Met fdisk kom je maar tot 57gb ofzo is mijn ervaring (athans, die 5 en die 7 staan me bij :+ ).
ja heb je gelijk in maar zelfs die 64 gig word niet gezien en dit zou wel moete. ik heb trouwes FDISK van windows ME en volges mij kan deze wel gewoon grote schijven aan.

• The_Duke
ThaHandy schreef op 20 June 2003 @ 01:08:
try partition magic.
partitie maken en partitie indelen?
120GB fat32 = cluster groote 64 d8 ik

ff dit draadje lezen please voordat je reageert!

• DUX

DUX

The_Duke schreef op 20 June 2003 @ 01:20:
...en volges mij kan deze wel gewoon grote schijven aan.
Als je nou doelt op de "Large disk support": dat gaat erom dat de partitie groter kan zijn dan 512MB. Guess not :)

[ Voor 7% gewijzigd door DUX op 20-06-2003 01:42 ]

• The_Duke
DUX schreef op 20 June 2003 @ 01:23:
[...]

Als je nou doelt op de "Large disk support": dat gaat erom dat de partitie groter kan zijn dan 512MB.
ff een quote uit dfe faq van opslagmedia & I/O Controllers:
Tot slot nog even enkele Windows-gerelateerde kwesties: de FDISK van Windows 98 en ouder kan geen schijven groter dan 64GB correct weergeven. Je kunt in sommige gevallen nog wel partitioneren als je de partitiegrootte in procenten opgeeft in plaats van in megabytes. Microsoft heeft hier een fix voor. De FDISK van Windows Me/2K/XP heeft hier geen last van.

• ThaHandy
  • Laatst online: 00:06

ThaHandy

Discovery Channel

The_Duke schreef op 20 June 2003 @ 01:21:
[...]

ff dit draadje lezen please voordat je reageert!
:) had alleen je laatste reply gelezen en na post de rest :Y)

Q: wat heb je met FDISK en Waarom moet je em kunnen zien @ fdisk :|

dat de hd werkt @ xp , oke dus nix fout @ de hd right?

• The_Duke
eej thnx...ik had dit tooltje al zien staan maar ik zie nu pas deze future
Fast Format Installation for 98 and ME
ik ga dit morgen gelijk ff proberen! de resultaten zal ik wel ff posten.

Verwijderd

Updated fdisk for Windows 98 bootdisks and/or systems for hard drives over 64 gig>> http://www.bootdisk.com/hot_tuna/newfdisk.zip

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 02:02 ]

• The_Duke
ThaHandy schreef op 20 June 2003 @ 01:49:
[...]

:) had alleen je laatste reply gelezen en na post de rest :Y)

Q: wat heb je met FDISK en Waarom moet je em kunnen zien @ fdisk :|

dat de hd werkt @ xp , oke dus nix fout @ de hd right?
FDISK is maar 1 van de problemen..het grootste probleem is nu dat Ghost m niet ziet.

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12 11:27
niet? :?

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

Verwijderd

Dude formatteer die NTFS gewoon naar FAT/FAT32 en al je problemen zijn opgelost.

Formatteren naar FAT/FAT32 kan gewoon in win XP, der is bij het formatteren scherm een dropdownmenu waar die bestandssystemen ken kiezen.

Verwijderd

Wat een gedoe zeg.

Wat ik persoonlijk een stuk makkelijker vind dan FDISK wanneer ik een nieuwe HD heb is om het via XP te doen. Dan kun je simpel je nieuwe HD partitioneren en formatteren in FAT of NTFS, wat je maar wil. Werkt super handig en veel overzichtelijker en vooral sneller dan FDISK. Gewoon rechtermuisknop op My Computer, Manage en dan heet het volgens mij Disk Manager of iets dergelijks, staat onderaan in ieder geval (kan het niet checken hier op mijn werk).

Je kunt nu meteen de data van je oude HD overzetten naar je nieuwe. Dan trek je de voeding van je oude HD er uit (wanneer je nieuwe schijf geen master is moet je dat nu wel even aanpassen natuurlijk) en boot met je XP cd om XP te installeren en klaar is kees. Al met al heb je dan in een uurtje je HD gepartitioneerd, data overgepompt en XP geinstalleerd.

Verwijderd

Wanneer je je PC voor games e.d. gebruikt zul je toch regelmatig een upgrade van drives doen. Daarbij heb ik zelf ook regelmatig updates van applicaties dus al met al vind ik Ghost compleet zinloos tenzij je een installatie wil klonen over meerdere pc's of een netwerk te beheren hebt met dezelfde pc's.
Ik heb het ooit een keer gedaan maar toen ik een paar maanden later een frisse install wilde was ik na het terugzetten van de image volgens mij nog langer bezig om alle nieuwe dingen te updaten dan dat ik een frisse install had gedaan. Daarbij zijn veel applicaties ook gewoon te hergebruiken inclusief configuratie wanneer je ze op een aparte partitie houdt. Alleen even de shortcuts in je windows plakken en de boel werkt weer gewoon. Alleen dingen als Office, virusscanners enzo moet je opnieuw installeren.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12 13:32

momania

iPhone 30! Bam!

The_Duke schreef op 20 June 2003 @ 00:50:
[...]

sorry maar je moet wel eerst ff mijn post lezen voordat je reageert. ik wil weten waarom dat ding niej word herkent in FDISK (mijn andere schijven wel) en WAT ik daar aan kan doen.
hoe ik daarna alles indeel en regel weet ik heus wel en vraag ik ook niet om.
Natuurlijk heb ik je startpost gelezen, maar ik kon er niet veel info uithalen anders dan dat je met PM8 en fdisk van een WinME bootdisk ben bezig geweest.
Dus wijs ik je iig op de fdisk faq en naar de site van WD, omdat dat niet naar voren kwam in je verhaal.
Verder geef je ook niet aan wat je zelf zoal gezocht en gevonden hebt buiten GoT om. Dan kan je verwachten dat je eerst weer alle basics voor je neus krijgt, omdat wij niet in onze glazen bol kunnen zien wat er met jouw pc gebeurt ;)

En die tip over het indelen was maar een extraatje, hoef je niet gelijk zo denigrerend te doen :P

Anyway:
Dat ghost em niet ziet, snap ik ook niet echt. Tenminste, dat ie 'm niet als disk ziet. Partities kan ik begrijpen, want die staan er nog niet op, toch?
Wat is er trouwens nog mis met het formatteren en indelen van die schijf in WinXP zelf via de disk manager? Ik zie nog niet echt een reden waarom je het persee met fdisk zou willen doen?
En is het nog gelukt met dat tooltje van WD?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• The_Duke
ik zal wel weer een probleem hebben wat nog nooit iemand is tegengekomen...tenminste dat maak ik op uit de posts hier.

ik heb echt alle faqs gelezen...ik weet heel goed hoe FDISK werkt, ook de site van western heb ik gelezen...alles zonder resultaat.

Iedereen draait gewoon om mijn vraag heen...NTFS dit...xp format dat...hier vraag ik allemaal niet om!
tis heel simpel:
ik wil dat mijn HD net zo word als een NORMALE HD...1 die word herkent in dos, 1 die word gezien in FDISK...al is het maar 64 GIG en 1 die word herkent in Ghost!
is dit nou zo moelijk te begrijpen :?
waarom ik dit wil en met welk doel is toch helemaal niet relevant?

nah ik ga maar weer verder naar met mijn zoektocht naar de oplossing.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je nou gewoon eerst even debugged. De kans is dan groot dat hij gewoon werkt in Fdisk.
Uit je verhaal kan ik opmaken dat je hdd leeg kan omdat je hem toch gaat ghosten. Maar dan is het wel makkelijk om er eerst even een partitie op aan te maken.
ThaHandy schreef op 20 June 2003 @ 01:08:
Wat een onzin zeg.

• The_Duke
ok net debug en die tool van western gedaan...bijde zonder resultaat.

die debug heeft echt nix uitgehaald..die partitie die ik onder winxp met PM8 er ff op had gezet staat er nof steeds.

FDISK geeft de volgende melding dikgedrukt en knipperend:
unable to acces drive 1
iemand nog een idee :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

The_Duke schreef op 20 June 2003 @ 17:26:
die debug heeft echt nix uitgehaald..die partitie die ik onder winxp met PM8 er ff op had gezet staat er nof steeds.
Lijkt me sterk. Beschrijf hier eens de stappen die je had uitgehaald om de debug actie uit te voeren :)

• The_Duke
BalusC schreef op 20 juni 2003 @ 17:27:
[...]
Lijkt me sterk. Beschrijf hier eens de stappen die je had uitgehaald om de debug actie uit te voeren :)
datgene wat in de FAQ staat:

in dos typ: debug en vervolgens achter de -
[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
[Q]

uiteraard zonder de haakjes en na elk regeltje een enter :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En de WD zat wel als single schijf aan de eerste IDE controller?

• The_Duke
BalusC schreef op 20 June 2003 @ 17:38:
En de WD zat wel als single schijf aan de eerste IDE controller?
yep, alle jumper settings gehad.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als debug niets uithaalt is je schijf dood.

Maar ik vind het wel erg vaag. Zorg er wel voor dat hij in de bios herkend wordt en hij als enige IDE device is aangesloten (anders kun je nog wel eens heel erg je data kwijt zijn).

Ook HEEL BELANGRIJK, heb je gereboot na de debug? Dat is soms nog wel eens nodig namelijk.

• The_Duke
Terw_Dan schreef op 20 June 2003 @ 18:12:
Als debug niets uithaalt is je schijf dood.

Maar ik vind het wel erg vaag. Zorg er wel voor dat hij in de bios herkend wordt en hij als enige IDE device is aangesloten (anders kun je nog wel eens heel erg je data kwijt zijn).

Ook HEEL BELANGRIJK, heb je gereboot na de debug? Dat is soms nog wel eens nodig namelijk.
schijf is niet dood want in windows doet ie het gewoon.
er staat geen data op..ik had in me eerste post al gezegd dat het een gloednieuwe schijf is! uit de fabriek in verpakking...je weet wel.
het bios ziet m perfect...type...grote...alles klopt.

Ik heb deze schijf precies hetzelfde alleen dan de 80 gig variant...deze word natuurlijk ook niet gezien omdat daar gene partities opstaan...maar FDISK zag m wel...dus kon ik die schijf toen gewoon in orde maken...maar bij deze werkt het gewoon niet.
het enige verschil tusse die 2 schijven is de hoeveelheid ruimte dus.
ik snap hier eg gin zak van!

• DUX

DUX

Neither do I :)

Misschien een hele omweg, maar als je deze HD in een winkel hebt gekocht afgelopen week, kun je hem misschien daar laten testen (en formatteren!). Wellicht dat een omruil oplossing biedt.

Just thinking out loud...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

The_Duke schreef op 20 juni 2003 @ 18:43:
[...]

schijf is niet dood want in windows doet ie het gewoon.
er staat geen data op..ik had in me eerste post al gezegd dat het een gloednieuwe schijf is! uit de fabriek in verpakking...je weet wel.
het bios ziet m perfect...type...grote...alles klopt.

Ik heb deze schijf precies hetzelfde alleen dan de 80 gig variant...deze word natuurlijk ook niet gezien omdat daar gene partities opstaan...maar FDISK zag m wel...dus kon ik die schijf toen gewoon in orde maken...maar bij deze werkt het gewoon niet.
het enige verschil tusse die 2 schijven is de hoeveelheid ruimte dus.
ik snap hier eg gin zak van!
wrom format je hem dan niet gewoon in windows?
en heb je gereboot na debug?

• The_Duke
Terw_Dan schreef op 20 juni 2003 @ 19:51:
[...]

wrom format je hem dan niet gewoon in windows?
en heb je gereboot na debug?
al gedaan.
al gedaan
zie vorige posts

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

The_Duke schreef op 20 June 2003 @ 20:00:
[...]

al gedaan.
al gedaan
zie vorige posts
Sorry, maar dit staat dus NIET in je vorige post.

Maar goed, hang het kreng eens in een linux bak en pak daar de fdisk van.

[ Voor 16% gewijzigd door TERW_DAN op 20-06-2003 21:09 ]

• The_Duke
ok ik heb een beetje vooruitgang. :P
ik heb de HD in een andere PC gegooit waar hij wel normaal werd gezien in DOS en dus ook normaal kon FDISK'en. :D
Ik heb de debug uitgevoerd wat goed ging. Daarna met FDISK een primaire partitie gemaakt en deze geformateert. Dit alles ging perfect! 8)
Nu heb ik de schijf weer in me eigen bak gegooit en WEER word ie niet gezien.
Ik heb toen het BIOS gereset maar ook dat heeft geen resultaat. ;(
De PC waar de HD het wel in deed heeft bijna hetzelfde mobo als de mijne, een ECS K7S5A PRO en ik heb de normale K7S5A. (zie sig. voor verdere specs)
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn :?
maybe heeft iemand hetzelfde mobo met eenzelfde HD?

Verwijderd

bios update?

• The_Duke
nou volges ECS moet zelfs het oudste bios nog 120 gig schijven aankunnen.
Ik heb nu een vrij recent bios en daarmee moet het zeker werken toch?
Pagina: 1