Bestaat deze al? Ik heb ongeveer een jaar geleden iets gelezen hierover. Het zou geheugenopslag en een lichtgevoelig plaatje zijn die op de plaats van het rolletje en de film in een niet digitale spiegelreflex passen. Daarna heb ik er nooit iets over gehoord. Heeft iemand dit gezien of in bezit? Hoe wordt/is de kwaliteit?
Ze bestaan wel inderdaad, had er ook over gehoord. Een CCD en wat geheugen passend in je analoge spiegelreflexcamera, volgens mij was het Canon die hiermee kwam..
Er bestaat inderdaad een module die je op de plaatst van een (kleinbeeld-)rolletje kunt plaatsen, en waar een plaatje met CCD uitsteekt die in het brandvlak van de lens zit. Dit past in de meeste kleinbeel-camera's, maar omdat het plaatje erg dun moet zijn, geeft het nogal snel problemen.
Daarnaast zijn er verschillende spiegel-reflex camera's die zowel een (rol-)film als een digitale achterwand ondersteunen. Soms is de camera echt zo ontwikkeld, soms is de digitale achterwand een latere toevoeging aan de accessoire-lijst. Een vereiste bij dat laatste is natuurlijk dat de achterwand al verwisselbaar was, bijv. voor eentje die datum-/tijd-informatie toevoegt aan de rolfilm, of voor eentje met hoge capaciteit (losse rol-film op spoelen i.p.v. een rolletje).
In het kleinbeeld-formaat zijn Canon en Nikon hiermee actief, in het midden-formaat heeft bijv. Mamiya een digitale achterwand voor de RX-67.
Daarnaast zijn er verschillende spiegel-reflex camera's die zowel een (rol-)film als een digitale achterwand ondersteunen. Soms is de camera echt zo ontwikkeld, soms is de digitale achterwand een latere toevoeging aan de accessoire-lijst. Een vereiste bij dat laatste is natuurlijk dat de achterwand al verwisselbaar was, bijv. voor eentje die datum-/tijd-informatie toevoegt aan de rolfilm, of voor eentje met hoge capaciteit (losse rol-film op spoelen i.p.v. een rolletje).
In het kleinbeeld-formaat zijn Canon en Nikon hiermee actief, in het midden-formaat heeft bijv. Mamiya een digitale achterwand voor de RX-67.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Als je iets heel moois en heel duurs zoekt op dit gebied, dit verscheen in de Tweakers.net Niewsberichten :
Leica introduceert digitale achterwand voor 35mm-camera's
Leica introduceert digitale achterwand voor 35mm-camera's
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large