Hmm voor die prijs had ik toch wel beter spul verwacht, maar aangezien de reactie van luite ook duidelijk aangeeft dat Ridata sneller is...
Lexar is ook wel mooi spul, misschien toch eens naar zoeken dan

miekol schreef op 05 July 2003 @ 19:03:
[...]
Erm er bestaat helemaal geen Canon 16-35 F.20 USM? Bedoel je niet de Canon 20-35 2.8L? Misschien dat die nog niet afserische elementen heeft.
Er is alleen de Canon 17-35 2.8L, Canon 16-35 2.8L, Canon 17-40 F4 L en Canon 20-35 2.8L. Verder heb je ook nog de Canon 20-35 3.5-4.5 USM en de Canon 22-55 4-5.6 USM.
Typefout, had een 16-35 F/2.8L USM moeten zijn.
Ik heb me gisteren door een vent uit een fotowinkel laten vertellen dat er ook een 16-35 F/2.8 USM is, dus een sferische uitvoering. Deze staat niet standaard op de prijslijsten en in de boekjes echter. (Kom hier later op terug bij het reageren op luite)
Verwijderd schreef op 05 July 2003 @ 19:51:
[...]
Dit is iets anders, je haalt twee dingen door elkaar:
sferisch en asferisch
Een asferische lens heeft 1 of meerdere asferische elementen, dit zijn elementen die op een andere manier dan standaard sferische elementen geslepen zijn. Dit type elementen voorkomt sferische aberratie die veroorzaakt wordt door verschil in breking tussen het midden en de randen van sferische elementen. Het voordeel van asferische elementen is dat je scherpere beelden krijgt met een grotere lensopening. Het nadeel is dat de elementen moeilijk te maken zijn en de lenzen dus duurder zijn.
fisheye en rectilinear
Een rectilinear lens heeft zo weinig mogelijk tonvormige vervorming (barrel distortion in het engels), dit wil zeggen dat alle rechte lijnen in principe ook recht lopen door het beeld. Een fisheye heeft wel last van die vervorming, maar die kun je zoals je al zei softwarematig oplossen. Wat ook een belangrijk verschil is tussen rectilinear en fisheye, is dat een 15mm fisheye op een full frame camera een diagonaal van (bijna) 180 graden heeft. Dit is op een 1.6x camera een stuk minder, maar het blijft stukken meer dan wat overblijft van een 15mm rectilinear. De aspect ratio verandert bij het "defishen" trouwens ook een beetje, de foto wordt breder.
Nou ik zat er dan toch wel flink naast zeg, jeetje wat stom. In ieder geval bedankt voor de correctie en de erg duidelijke uitleg. Naar aanleiding hiervan ben ik ook geneigd om toch de Sigma (15-30mm) te kiezen moet ik zeggen.
[...]
Een lagere prijs? De 16-35/2.8L is de duurste ultrawide zoom geschikt voor canon. Het is ook zeker geen sferische lens, hij heeft zelfs 3 asferische elementen. De enige ultrawide zoom zonder asferische elementen van canon is de relatief goedkope 20-35/3.5-4.5.
Ik keek dus naar een sferische lens, echter met dezelfde specificaties, deze zou de helft van het geld van de asferische kosten. (Vraag me niet waarom, ik heb geluisterd naar iemand die er verstand van leek te hebben.)
[...]
Ik heb een sandisk ultra en een ridata (beide 512MB), maar de ridata is toch echt sneller. De sandisk doet het echter wel overal zonder problemen in, terwijl de ridata bij mij wat meer issues heeft. Sandisk is dus zeker niet het snelst (volgens mij zijn de snelle lexars ook al sneller, maar daar heb ik zelf helaas geen ervaring mee)
Duidelijk, geen SanDisk dus!
[...]
Je kunt meestal helemaal geen front-filters gebruiken, en die rear gelatine-filters vind ik eigenlijk maar niks, je kunt geen pola gebruiken, en als bescherming heeft het helemaal geen nut.
Ik was niet van plan een 15mm fisheye aan te schaffen, maar hoop dan altijd wel dat je een filtertje kunt gebruiken. Liefst een frontfilter, helaas kan dat niet altijd

[...]
Deze bestaat niet, er is alleen maar een 16-35mm f/2.8L met 3 asferische elementen, prijs in nederland rond de 1900 euro. Persoonlijk zou ik je aanraden om naar de 17-40/4.0L te kijken en zo een hoop geld uit te sparen. Deze lens is zelfs (volgens een review op luminous landscape) op een aantal punten beter dan de 16-35, met name de flare-gevoeligheid en de scherpte op de maximum groothoek-stand.
Okee, maar die 16-35 is meer dan 2x zo duur als een (bijna gelijke) Sigma, als ik dan toch voor asferisch ga, dan liever die Sigma, scheelt vet veel geld.
Een 17-40 F4.0L is voor mij (zo goed als) geen optie, eenvoudigweg door het toepassingsgebied. (Ik fotografeer op houseparties: veel beweging, moeilijk en bewegend licht. Een zo snel mogelijke lens is aan te raden...)
voor een groothoek is een erg groot diafragma meestal niet echt nodig. Vanwege de grote beeldhoek kun je met relatief lange sluitertijden werken zonder dat de boel bewogen wordt, en in het algemeen wordt dit soort lenzen minder gebruikt voor portretten en andere dingen waarbij je vaak een kleine scherptediepte wilt. Als je die ene millimeter echt zou missen, kun je van het verschil in prijs een 15mm full-frame fisheye kopen, waarmee je een veel grotere beeldhoek overhoudt.
Die relatief lange sluitertijden zijn hardstikke tof voor werk overdag, maar de meeste foto's maak ik dus in de nachtelijke uurtjes (soms tot wel 1.000 in een nacht) en daar kan ik echt niet met een lange sluitertijd werken, of ik moet het publiek, de DJ en alles dat beweegt blurry willen hebben.
[...]
Een redelijke lens, maar wat aan de magere kant vind ik persoonlijk, als je ziet watvoor andere lenzen je erbij wilt nemen. Maar als je het niet te duur wilt maken: Ik heb goede ervaringen met de 28-135/4.5-5.6IS, welke niet in beeldkwaliteit een uitblinker is (maar zeker niet slecht), maar door het zoombereik en de image stabilizer een erg flexibele lens is. Een andere lens die goed aansluit op de tele die je wilt kopen is de canon 24-85. Ik geloof dat bij de 3rd party zooms de tokina 28-70/2.8 een goede keus zou zijn.
Ik heb toevallig vandaag een halve dag rondgerend met een D30 met precies die lens (28-135 4.5-5.6 IS) en die is me eigenlijk wel bijzonder goed bevallen. Geen idee wat die lens moet kosten overigens.
Ik moet zeggen dat ik echt inmense moeite heb met het uitzoeken van de juiste lens. Even het hele asferisch/sferisch verhaal buiten beschouwing latend zelfs. Ik vind het meestal niet prettig om met verschillende merken te werken, maar als ik het zo een beetje bekijk zal dat toch wel gaan gebeuren. De short-range lens van Sigma (hoewel deze vrij hoge f-waarden heeft) en een zoomlens van Canon.
Als je kunt leven zonder zoom in dit gebied, zijn de 50/1.8 (als ultieme prijs-kwaliteit) en de 50/1.4 (als zeer goede kwaliteit) een goede keus, waarbij je ook nog eens een groot diafragma hebt voor fotograferen bij weinig licht of voor een kleine scherptediepte.
Geen zoom heb ik maar weinig ervaring mee, maar wellicht ga ik het nog eens proberen

[...]
Dat valt helaas nog wel tegen hoe "immens" veel dat is, als je vogels gaat fotograferen merk je al snel dat het vaak zo lastig is om dicht genoeg in de buurt te komen dat je met een 500mm + 1.4x converter (op een 1.6x camera), dat je eigenlijk wel die 1200mm had kunnen gebruiken (natuurlijk wordt dat wel erg onpraktisch om stil te houden, een 500mm vond ik al erg lastig met mijn redelijk goedkope statief)
Euh hmm ik had daar natuurlijk niet echt bij stilgestaan, maar nu je het zegt kan het dan wel heel cruciaal zijn. Er zullen toch wel statieven zijn waarin je toch bewegingsruimte hebt, ondanks dat de camera (of lens) vast zit.