[VPN] verbinding naar TU?

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:24
Okee, VPNen naar de TU/e lukt me aardig met een Cisco programmaatje. Jammer alleen dat dat stomme rotding mn PC om de zoveel minuten laat rebooten. De standaard Windows manier van VPN-en wil maar niet werken. Voor de duidelijkheid: ik wil graag inloggen met een PC, niet met notebook. Met Cisco lukt me dit, met VPN van Windows wil het niet. Heeft er iemand misschien de instellingen voor me, of een rede waarom het niet gaat?
Ik zit trouwens achter een Linux machine die mn internet deelt, maar daar had het Cisco programmaatje weinig last van.

• sniper20
  • Laatst online: 02-08 11:29
Als je de Cisco VPN client gebruikt connect je met een Cisco router of concentrator. Deze werken met IPSec. Als je de standaard Windows VPN client gebruikt gaat dat via PPTP. Dus het protocol is anders. Gaat dus niet werken tenzij de beheerder van het Cisco-spul ook PPTP-verkeer toelaat.

Verwijderd

je instellingen kan je hier vinden, niet echt moeilijk moet ik eerlijk zeggen: VPN instellingen

Oh ja, PPTP en IPSec worden ondersteund.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:43 ]

• jsiegmund
Die instellingen had ik uiteraard zelf ook alwel gevonden. Probleem is echter dat wanneer je dat Cisco dingetje installeert je het Windows gedeelte uischakelt, of tenminste een feature disabled die daarvoor nodig is. Oftewel: allebei tegelijk gaat niet werken (voor zover ik het kan zien). En ik weet niet precies wat ik nu weer terug aan moet zetten om de windows variant te kunnen gebruiken?

Verwijderd

iCE01...als de cisco VPN client een tunnel kan bouwen...en je windoos niet...waarom wil je het dan doen met microsoft?...welk OS heb je...als je nou er voor zorgt dat je OS stabiel draait is er toch geen probleem?

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Euh, ik weet niet welke Cisco VPN Client je gebruik, maar ik kan de VPN client van cisco naast de PPTP van MS gebruiken. Alleen niet tegelijkertijd.
PPTP wil soms ook niet werken ivm NAT issues.
Die Cisco VPN gaat dan IPSec over UDP doen ipv TCP

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:47

Harrie

NederVlaming

bij mij werkt het thuis ook alleen via Cisco op mijn laptop, op mijn andere pc met WinXP werkt het helemaal niet... waarschijnlijk omdat het Cisco programmaatje niet met winXP werkt...

• jsiegmund
Ik heb het Cisco proggie eraf gegooid en nog een geprobeerd via die instructies (echt letterlijk opgevolgd!) maar hij blijft de foutmelding "port is disconnected" geven. Ik denk dus dat het inderdaad een NAT foutje is, en ben eens op zoek gegaan. Nu blijkt het dat je met Linux ook een VPN verbinding kan opzetten. Zou het dan mogelijk zijn die constant te laten draaien op m'n server zodat ik op het netwerk gebruik kan maken van de TU dingen? Ik heb "pptp-linux" zojuist gedownload, en geprobeerd te installeren maar bij het inbellen krijg ik de foutmelding "remote server requires authentication but I couldn't find a suitable password" (of iets dergelijks iig). Waar moet ik zoeken / wat is de makkelijkste oplossing in deze?

Oh en Krissis: als je even had gelezen had je wel gezien dat dat Cisco proggie onwijs onstabiel is en m'n PC zonder waarschuwing laat herstarten. Iets wat vaker voorkomt (vriend van me heeft er ook last van met dat programmaatje).

[ Voor 17% gewijzigd door jsiegmund op 20-06-2003 13:47 ]

Verwijderd

iCe01 Welke Cisco client heb je? ...3DES(cisco vpn client) of IPsec(cisco secure vpn client)..en welke versie!?

• jsiegmund
Versie 3.6.1, volgens mij IPsec

• jsiegmund
Okay, the sory continues... zojuist de linux versie van de VPN client gedownload om eens te kijken of ik dat werkend zou krijgen. Leuke tutorial erbij van de University of California... staat allemaal precies in wat je moet doen. Maar wanneer ik met de client probeer te connecten "Could not attach to driver. Is kernel module loaded?" :S helaas weer geen oplossing dus.
Ik heb inmiddels van de Windows versie een nieuwe variant gevonden, eens kijken of die wat langer wil draaien zonder te crashen; ben benieuwd. Iemand die weet waar dat probleem van de linux versie aan kan liggen?

Update: great... de Windows client wil niet installeren... breekt af met een foutmelding dat de cisco network adapter niet geinstalleerd kan worden.. wat nu?

Overzichtje van wat ik nu geprobeerd heb:
- versie 3.6.1: crasht na een tijdje, 1 sec blauw scherm waar een reboot op volgt van het hele systeem (zonder verder een waarschuwing of mogelijkheid tot saven)
- versie 3.6.3: zelfde probleem
- versie 4.0.2(rel): wil wel installeren, maar geeft tijdens de install een foutmelding (zie boven). De software staat er vervolgens wel, maar wil niet connecten met de server over dezelfde profielen als de eerdere versies (die dus wel connecten).
- linux-versie 3.5.3: wil wel installeren maar kan de kernel module niet vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door jsiegmund op 23-06-2003 09:40 ]

• jsiegmund
Inmiddels alweer een hoop info gevonden, maar nog geen werkende oplossing.
Zoals het op internet een aantal keren beschreven staat ligt het probleem waarschijnlijk bij mn firewall die de verbinding niet toestaan (er staat iets over een GRE connectie die dan niet mogelijk wordt). Het cisco programmaatje zou hier geen last van hebben omdat ze daarvoor een extra functie hebben gebouwd die het IPSec verkeer over TCP 10000 gooit, wat dus blijkbaar wel werkt. Nu stond er op de Windows Update website een fix voor dit soort verbindingen over NAT... ik helemaal blij dat ding gedownload; helaas, geen verbetering.

Het begint er dus steeds meer op te lijken dat ik ergens iets moet configgen in mn linux machine om het te laten werken, en dat de fout dus blijkbaar niet in Windows zit (waar ik dus wel vanuit ging aangezien het Cisco programmaatje wel verbinding weet te maken). Ik heb verschillende websites opgevolgd in hun raad om poorten 47 en 1723 met ipchains open te stellen, maar wederom zonder succes. Ik weet ook niet precies waar ik op beide machines moet zoeken naar log bestanden om nu eens te kijken wat er precies misgaat.

Ik begin zo onderhand een beetje hopeloos te worden van dit toch wel vervelende probleem, want dat gereboot zonder rede begint nu aardig vervelend te worden :@ Wie kan me precies uitleggen welke poorten je open moet hebben staan om een werkende VPN verbinding te krijgen? En dingen als encryptie enzo kunnen me dan op dit moment eventjes weinig schelen; laat maar lekker allemaal uit als het maar werkt!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

iCe01 schreef op 19 June 2003 @ 19:22:
Okee, VPNen naar de TU/e lukt me aardig met een Cisco programmaatje. Jammer alleen dat dat stomme rotding mn PC om de zoveel minuten laat rebooten. De standaard Windows manier van VPN-en wil maar niet werken. Voor de duidelijkheid: ik wil graag inloggen met een PC, niet met notebook. Met Cisco lukt me dit, met VPN van Windows wil het niet. Heeft er iemand misschien de instellingen voor me, of een rede waarom het niet gaat?
Dit hangt van de opzet van de VPN tunnel af (van IPSEC uitgaande).

Wat niet werkt : Een policy + wachtwoord

De Cisco VPN oplossing gebruikt een proprietary extensie om de client een policy te laten uitvoeren, nog afgezien van de verlopen draft die gebruikt wordt om IP addressen te laten uitdelen.

Wat soms werkt :

Een certificaat. Dat zou met IPSEC compliant software moeten werken. Wees iig voorbereid op een hoop uitzoekwerk. Win2k heeft de software ingebouwd, al is het wel beperkt.

Een gebruikersnaam + wachtwoord. Dit is Xauth, werkt met clients die dit ondersteunen. Windows valt daar niet onder, SSH Sentinel bv wel.

[ Voor 11% gewijzigd door igmar op 24-06-2003 16:29 ]

• jsiegmund
Ik heb even een eval. versie van SSH Sentinel gedownload maar ik heb werkelijk geen idee wat ik hiermee aanmoet. Ook heb ik in de Cisco tool gezien dat er al een group staat ingevuld + paswoord in het profiel dat je standaard van de TU krijgt. Zou het misschien hieraan liggen dat het inloggen niet werkt? De groupnaam is default maar het paswoord heb ik dus niet, is dit belangrijk om in te loggen?
Zucht waar zijn de tijden gebleven dat een simpele gebruikersnaam + paswoord genoeg was om een verbindingkje te leggen? !?
Verder begrijp ik van het verhaal van igmar maar de helft, vergeet even niet dat ik van deze rommel echt nog geen kaas heb gegeten. Heb ondertussen al heel wat bijgeleerd maar met termen strooien wil niet echt :).
Ohja; zo'n certificaat; hoe kom je daaraan / wat heb je ervoor nodig? En hoe weet ik welk certificaat (ik heb hier een aantal standaard opties die er allemaal erg interessant uitzien maar waarvan ik echt geen idee heb hoe het allemaal werkt) ik moet hebben om verbinding te kunnen leggen? HELP! :)

• sniper20
  • Laatst online: 02-08 11:29
Certificaat heb je waarschijnlijk niet nodig. Om met een Cisco VPN client in te kunnen loggen heb je groupnaam + password nodig en je eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Zonder deze gegevens gaat het helaas niet werken.

[ Voor 4% gewijzigd door sniper20 op 24-06-2003 19:41 ]

Verwijderd

ik Werk al tijden met de AT&T dialer ( kun je nog steeds gratis downloaden van verschillende plekken ). Die werkt prima met IPSec (managed VPN Dual Access)

http://www.attbiz.com/vpn/broadband/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 19:44 ]

• igmar

igmar

ISO20022

sniper20 schreef op 24 June 2003 @ 19:40:
Certificaat heb je waarschijnlijk niet nodig. Om met een Cisco VPN client in te kunnen loggen heb je groupnaam + password nodig en je eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Zonder deze gegevens gaat het helaas niet werken.
Dan heeft ie dus een probleem, aangezien het alleen met de Cisco client werkt.

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 19:43:
ik Werk al tijden met de AT&T dialer ( kun je nog steeds gratis downloaden van verschillende plekken ). Die werkt prima met IPSec (managed VPN Dual Access)

http://www.attbiz.com/vpn/broadband/
Het is IPSEC met een proprietary extension. Werkt alleen met Cisco software. Lang leve de standaarden :(

• jsiegmund
Over een weekje zal ik m'n notebook eens leeghalen en opnieuw installeren, misschien werkt met een beetje geluk versie 4 dan wel, ik hoop het.. als er iemand ondertussen nog andere oplossingen kan vinden, kom maar op.

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 10:26

jbr

Right back @ ya

gebruik authenticatie "clear text" ...hielp bij mij iig wel

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• jsiegmund
Ik heb het eens geprobeerd door mn kabel lijntje direct op mn PC aan te sluiten; en voila: VPNen via windows is helemaal geen probleem. Dus het is een config error in mn server!? Ik ben nu een nieuwe versie van redhat aan het installeren en zal dan eens kijken of ik het nog voor elkaar kan krijgen om het dan allemaal te laten werken. Bedankt voor de reacties iig, als het dan nog steeds niet lukt open ik wel een nieuw onderwerp in non-win-os aangezien ik daar wel eerder antwoord zal krijgen op een linux-related vraag :)

• jsiegmund
Inmiddels een nieuwe redhat install gedaan, probleem blijft (vanzelfsprekend) gewoon hetzelfde. Ik kan nu via de redhat machine wel een verbinding maken, maar die kun je weer niet laten gelden voor het hele netwerk natuurlijk (zal een verbinding moeten zijn die direct tussen 2 machines zit?). Het begint steeds vervelender te worden eigenlijk, wil nu onderhand wel eens een oplossing hebben :) iemand???
Pagina: 1