DMA Bus Mastering

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 00:46
Ik heb vanmiddag mijn versleten Cd-rom-station vervangen door een DVD-ROM; een Asus 16/48x om precies te zijn. Hij werkt prima zover ik het kan zien; speelt de DVD's prima af onder PowerDVD enzo. Alleen als ik bij SiSoft Sandra 2003 een Cd-drive test ga doen, geeft hij een warning over het DMA. Namelijk DMA Bus Mastering may be disabled.

Ik heb al eens gekeken in mijn Bios, maar kan nergens wat vinden. Waar kan ik dat zien of mijn 'DMA Bus Mastering' aan/uit staat?

• Silent Thunder
Bedenk me net dat 'ie misschien beter maar gemoved kan worden naar Overige Hardware. Als iemand met genoeg rechten even zo vriendelijk zou willen zijn...

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?
En heb je verder al een aantal dingen geprobeerd? [search=dma bus mastering]

Ik move hem wel naar Opslagmedia & I/O Controllers, maar geen idee of hem een lang leven beschoren is ;).

• Silent Thunder
Compubiter schreef op 19 juni 2003 @ 23:03:
maar geen idee of hem een lang leven beschoren is ;).
Let's hope.

Had al gezocht op mijn topictitel met spaties ertussen, maar kennelijk als je er '+' tussengooit zie je meer relevante dingen. :? Mja, we leren elke dag weer wat nieuws hé.

Maar goed, ik zal nog ff meedelen wat ik met die search heb gedaan. In ieder geval bood dat geen oplossing. Er werd tussen de regels gepraat over TweakUI, dat je daar je DMA kan aanzetten; maar heb niks kunnen vinden. En verder nog over DMA en PIO apparaten; dat je de snelste van de langzame moet scheiden op je IDE-kabels. Dat heb ik dus gedaan d.m.v. de HDD en de DVD op één te zetten; en me oude Writer alleen te laten. Weet niet of het hiermee te maken had, maar leek me wel grappig. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 19-06-2003 23:56 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nav jouw laatste zinnetje hierboven: het probleem is dus opgelost :?

Anyway, in de FAQ van dit subforum en dan precies dat stukje waar Compubiter je naar doorverwees kun je gewoon terugvinden waar je DMA in/uit kunt schakelen (zowel in de BIOS als in apparaatbeheer dus). Als je het toch niet in de BIOS kunt vinden, dan was het wel zo wijs geweest om even te vermelden wat voor een moederbord je hebt. Zo kunnen we ook oordelen of het inderdaad aan de mobo ligt of je daarentegen toch verkeerd hebt gekeken :)

En wat betreft DMA/PIO/kabels: dat geldt alléén wanneer je 40-polige kabels gebruikt. Zie wederom de door Compubiter gelinkte FAQ van dit subforum B)

Tot slot: SiSoft Sandra staat bekend om haar eigenwijze (lees: vrouwelijke) trekjes, je mag dus gerust bepaalde kreten met een kilo zout nemen. Je zou ook kunnen controleren of de DMA in- of uitgeschakeld staat door gewoon even een vol CD'tje kopieren naar de HDD. Indien de CPU verbruik tegen de 100% aanloopt, dan mag je er vanuit gaan dat de DMA inderdaad staat uitgeschakeld, anders niet. Maar dat is wederom met behulp van dat ene stukje FAQ en wat logica uit te sluiten :)

• Silent Thunder
BalusC schreef op 20 June 2003 @ 06:45:
Nav jouw laatste zinnetje hierboven: het probleem is dus opgelost :?
Silent Thunder schreef op 19 June 2003 @ 23:52:
Maar goed, ik zal nog ff meedelen wat ik met die search heb gedaan. In ieder geval bood dat geen oplossing.
Ik heb 'het' nog steeds dus. Anders had ik het wel ff expliciet vermeld. :)

DMA uit/aan zetten lijkt dus zo gemakkelijk, maar ik zie het dus nergens. :? Wellicht dat ik te moeilijk zoek; en daardoor ergens overheen kijk. Maar waar moet ik bij apparatenbeheer dan kijken; onder het kopje Cd-roms staat in ieder geval niks erover. Ik zal zo eens ff zo'n Cd kopiëren dan. Even kijken wat 'ie dan doet.

Specs

AMD Athlon XP 1700+
MSI K7T Turbo MS6330, VIA KT133/A, Biosv. 3.6
384MB Jetram PC133 SDRAM
Leadtek Geforce 4 Ti 4200, A280 LE TDH 128MB
Windows Xp Pro

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Laat de BIOS maar zitten, check eens in de Apparaatbeheer als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/DMA.gif
klik voor vergroting

B)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44

JWO

niet onder het "kopje" van cdroms kijken maar onder IDE controllers ;)

Verwijderd

Silent Thunder schreef op 20 juni 2003 @ 13:01:
[...]

[...]

Ik heb 'het' nog steeds dus. Anders had ik het wel ff expliciet vermeld. :)

DMA uit/aan zetten lijkt dus zo gemakkelijk, maar ik zie het dus nergens. :? Wellicht dat ik te moeilijk zoek; en daardoor ergens overheen kijk. Maar waar moet ik bij apparatenbeheer dan kijken; onder het kopje Cd-roms staat in ieder geval niks erover. Ik zal zo eens ff zo'n Cd kopiëren dan. Even kijken wat 'ie dan doet.

Specs

AMD Athlon XP 1700+
MSI K7T Turbo MS6330, VIA KT133/A, Biosv. 3.6
384MB Jetram PC133 SDRAM
Leadtek Geforce 4 Ti 4200, A280 LE TDH 128MB
Windows Xp Pro
Wat je dan moet doen is ff, PowerDVD opnieuw instaleren.
Deze geeft dan na de installatie aan of je DMA wilt aanzetten...
Dan opnieuw opstarten, en voila!

• Silent Thunder
BalusC schreef op 20 June 2003 @ 13:04:
Laat de BIOS maar zitten, check eens in de Apparaatbeheer als volgt:

[afbeelding]
<small>klik voor vergroting</small>

B)
Ohjah, daar kan ik het natuurlijk ook checken. Hij staat bij mij gewoon aan. Ik heb ook nog even dat CeeDeetje gekopieerd, maar de load blijft lekker laag. So I guess... dat er niet veel aan de hand is dan. :O

En 'Sandra' is een bitch. B)

Thnx 4 the effort allemaal. :P
Pagina: 1