Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop als LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik weet dat er al veel topics over geweest zijn, maar dan gaat het altijd over het aansturen van de lcd van die laptop.
Bij mij werkt de laptop nog perfect, het is wel al een oud beestje (386, 640kB ram, 20Mb hd, extra aansluitingen: alleen printer- en seriële poort), maar op de batterij na nog perfect.
Nu is mijn vraag of er programma's bestaan waarmee op mijn pc allerlei gegevens via de printer- of seriële-poort verstuurd worden en een ander programma (dat onder dos draait) op de laptop die gegevens van printer- of seriële poort haalt en dan weergeeft?
Ik denk niet dat er zo al een topic bestaat, anders is een linkje welkom :)

Verwijderd

bedoel je met info alleen maar text of wil je der complete programma's op kunne laten zien?

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:57
Ja ik wil eigenlijk hetzelfde doen met een P1 laptoppie

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Ik denk dat je aan een terminal (hyperterm) en een serieele verbinding genoeg hebt...

Gregor van Egdom Krekr

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Dan zou je met PC anywhere of VNC zooi aan de slag moeten. Is trouwens lastig om een windows omgeving in DOS weer te geven ivm resoluties

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

[rml][ CM] Laptop casemod[/rml]
Hier wordt o.a. over software voor dat soort geintjes gepraat

Verwijderd

Als je kunt zelf programmeren is het een koud kunstje om een client/server verbindingsprogramma te bouwen die alles op de laptop laat zien wat jij maar wilt (ook onder dos en op een oud beestje)
Ik denk niet dat er veel software is die zo specifiek doet wat jij wilt EN ook op een 386 draait.

Vergelijbare topics:
- [rml][ CM] Laptop casemod[/rml]
- Op zoek naar server monitor software
- Laptop (lcd/tft) scherm, als Stand Alone part I

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 21:25 ]

• ComBax
Er moet alleen maar info op komen (zal al een succes zijn als dat lukt :) ), die topic waar m-m naar linkt ga'k even doornemen.
En zelf programmeren zal (nog) niet lukken :'(

edit:

Hmm, nog altijd niet wat ik zoek, 'k zal dus moeten leren programmeren... Java kan'k al een beetje, weet alleen niet of het daarmee gaat lukken :?

[ Voor 35% gewijzigd door ComBax op 19-06-2003 18:14 ]

Verwijderd

Wat zou kunnen is automatisch om de 0,1 seconde (dus framerate van 10 FPS :+) een screenshot nemen en die met netwerkkabel of USB of FireWire oid door te sturen, dat moet een 386 zelfs kunnen laten zien...

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
ja maar is wel
1. zwaart voor je netwerk.
2. Dat is screen capture... en stel elke 0.1sec een afbeelding van 40kb (weinig).... 400kb/sec.

Trekt een 3/86 niet

• ComBax
En die laptop die ik heb heeft geen netwerkkaart of extra sloten :(
Alleen printerpoort en seriële poort.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

Als ik me niet vergis heeft X-windows (linux) die functionaliteit, evenals Netmanager (NT),
om PC1 te bedienen, PC2 te laten 'werken' (=arbeid verrichten), en de uitvoer zien op PC1.

cmiiaw (correct me if i am wrong)

eagle

• ComBax
Hmm, zo te zien zal het programmeren worden. Kunnen jullie mij een taal aanraden? En zeggen hoe ik die het beste leer? Links naar sites/goeie boeken? Vooral uitleg over hoe je de verschillende gegevens uit je pc haalt, misschien eenvoudig beginnen met de temperaturen :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

op mijn stage( tuinbouwcomputers) hebben we oude televieuw bakken staan, deze werken als terminals enzo, dat als je op 1 comp. wat typt het op de andere beeldscherm terecht komt. en hierop kunnen dus ook de (nog oude) tuinbouwcomputers worden aangesloten. misschien dat je met zoiets wat kan? alleen moet je dan dus wat hebben wat de text via de rs323 verzend

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

ik denk dat je toch ff zal moeten zoeken naar een dos termil client oid
dat 386 is geen probleem, maar die 640 kb gaat je nekken............

anders zou het met turbo pascal ofzo ook wel mogelijk zijn. alleen de ltp uit lezen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33
citrix? anders een TS client voor Dos? ff zoeken...

diskeltische lurker

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 12:54

SambalBij

We're all MAD here

Gewoon heel simpel iets van Telix of Terminate (voor DOS!) op dat ding zetten. Met een serieel kabeltje aan een andere machine hangen, en je kunt er mbv ansi codes alles opzetten wat je maar wilt.
ANSI code lijsten zijn op internet wel te vinden. Zijn simpele escape codes voor kleuren en positionering enzo.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• ComBax
Ok, 'k heb al een paar dingen waar ik naar kan zoeken :)

Verwijderd

Hou ons op de hoogte.... ik heb zelf namelijk ook een oude laptop staan die ik graag voor dat doeleinde zou willen gebruiken.... Het is een 166mhz p1 compaq, en er zit ook een netwerk kaart ik.... Ik heb al wat verschillende stukken software voorbij zien komen, maar gebruikt iemand al 1 van die dingen, en heeft die gene dan misschien een advies over wat het beste werkt.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 06:56
iemand al iets concreets? kenvh was toen met software bezig maa rheeft nooit iets laten zien, is er nu iemand die al iets aan de gang heeft?

• knifto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-11 14:00
Brothar schreef op 19 June 2003 @ 19:53:
Als ik me niet vergis heeft X-windows (linux) die functionaliteit, evenals Netmanager (NT),
om PC1 te bedienen, PC2 te laten 'werken' (=arbeid verrichten), en de uitvoer zien op PC1.

cmiiaw (correct me if i am wrong)
Dit is clustering en niet echt wat de topicstarter bedoeld. Onder dos wordt het wat moeilijk om hoogstaande grafische dingen te tonen. Het is wel moglelijk om net als op een Grafisch LCD wat tekeningen te laten zien ed. Maar vraag me niet hoe....
(toch maar programmeren leren)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Wat ie eigenlijk bedoelt is denk ik de LCD van de laptop *elektrisch* te verbinden met z'n PC... heb zelf ook nog een CM in ged8en met een plexi window en daarin gemonteerd een LCD van een oude laptop... misschien toch maar gewoon met mobo en al monteren, is de makkelijkste optie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• ComBax
Stoney3K schreef op 20 June 2003 @ 13:18:
Wat ie eigenlijk bedoelt is denk ik de LCD van de laptop *elektrisch* te verbinden met z'n PC...
Hangt er maar vanaf wat je bedoelt met elektrisch verbinden :)
Hetgeen ik nu voor ogen heb is het volgende:
Op mijn gewone pc (waarvan verschillende gegevens moeten worden weergegeven) draait een programma dat al deze gegevens in een mooi kleedje steekt en dit via de printerpoort (of seriële poort) doorstuurt naar de laptop, op de laptop draait dan een progje dat deze gegevens gewoon op het scherm weergeeft. Of het mogelijk is en ooit gaat lukken is maar de vraag ;)

Ik zal jullie op de hoogte houden, maar 't zal pas voor volgende week zijn, eerst nog een examen studeren tegen maandag :(

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Dat weetgeven kunnen we ons gewoon voorstellen als witte regels tekst op een zwarte achtergrond? Geen andere dingen dan standaard ASCII karakters?
Dan moet het in Pascal te maken zijn...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ComBax schreef op 20 June 2003 @ 13:54:
[...]

Hangt er maar vanaf wat je bedoelt met elektrisch verbinden :)
Hetgeen ik nu voor ogen heb is het volgende:
Op mijn gewone pc (waarvan verschillende gegevens moeten worden weergegeven) draait een programma dat al deze gegevens in een mooi kleedje steekt en dit via de printerpoort (of seriële poort) doorstuurt naar de laptop, op de laptop draait dan een progje dat deze gegevens gewoon op het scherm weergeeft. Of het mogelijk is en ooit gaat lukken is maar de vraag ;)

Ik zal jullie op de hoogte houden, maar 't zal pas voor volgende week zijn, eerst nog een examen studeren tegen maandag :(
Tip: Seriële poort is niet moeilijk te proggen... ik geloof dat je in je favoriete progomgeving (QB!) gewoon je COM poort kan openen als een file.

• ComBax
frickY schreef op 20 June 2003 @ 14:19:
Dat weetgeven kunnen we ons gewoon voorstellen als witte regels tekst op een zwarte achtergrond? Geen andere dingen dan standaard ASCII karakters?
Dan moet het in Pascal te maken zijn...
Ja, want die laptop heeft zo'n 2-kleurenscherm (blauw op groene achtergrond, met nog wat blauwtinten).
Eventueel nog wat kadertjes of zo...

• ComBax
Bestaan er browsers onder DOS? Misschien een idee: webpagina maken op mijn pc, en die op de laptop opvragen. 'netwerk' via lpt-poort is wel mogelijk dacht'k...
Is alleen de vraag welke gegevens je met php/asp/? kan opvragen?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Die zijn er, zelfs grafische... Bijv [google=Arachne]

• ComBax
Moet'k alleen nog een manier vinden om een netwerk op te zetten tussen die twee via lpt :?
Misschien toch maar Pascal, maar kan die gegevens van mijn pc lezen en ze ook doorsturen?
En Stoney3K, wat bedoel je met QB? 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door ComBax op 20-06-2003 20:42 ]

Verwijderd

Zijstraatje wellicht.
netwerk via LPT kan onder Dos met InterLnk.exe/InterSvr.exe welke onder Win95 toen heette: parallelle kabel verbinding (toevoegen bij netwerk apparaten).

Als je dan een Interlnk op de client onder Dos maakt
en op de Server een folder deelt met zooi die je wilt delen (status info etc)
kun je die op de client uitlezen/weergeven, je kunt dan nl. gewoon naar de virtuale drive bladeren (welke de gedeelde folder is op de server).

Verwijderd

ComBax schreef op 20 June 2003 @ 18:35:
<blablabla>

Volgens mij is dat quickbasic, en programeer taal...

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 22:39 ]

• ComBax
Verwijderd schreef op 20 juni 2003 @ 22:37:
[...]
Volgens mij is dat quickbasic, en programeer taal...
aha :)

Met die interlnk moet ook wel iets aan te vangen zijn, ga'k na de examens eens naar kijken (maandag het laatste :) ), moet'k wel nog aan de juiste kabel zien te geraken ook...

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:08

Tom-my

w03iz0rz

woei tweakertjes die qb en interlnk nog kennen :)

maarre k zou het is met pascal proberen, straight forward taaltje en er zijn ondertussen duizenden voorbeelden over rs232 en lpt1 programmeren.

Enige wat je dan nog extra moet doen is ff een nulmodempie halen en voila!

-- omg dit doet me terug denken aan packet, lekker scc modempies slopen, tsthost verneuken, klote verbindingen, heerlijk! (zijn hier nog meer tweakertjes die dat gedaan hebben? - nl1tlo - )

[ Voor 27% gewijzigd door Tom-my op 21-06-2003 00:22 ]

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Verwijderd

Interlnk/svr zijn niet bruikbaar omdat de server altijd een grafische modus draait(nou ja grafisch? je kan er niets meer mee met die pc in ieder geval).

Ik programmeer nog steeds in QB, ik heb zelfs ergens een functie liggen voor grafieken meen ik.
Dat open je dan b.v. als:
code:
1
2
3
4
OutputGrafiek(1,1,100,100,50)
 'begin x, begin y, end x, end y, nieuwe hoogte
 'altijd werken met stappen van 10 pixels
 '(aangezien hoogte/opschuiven van grafiek per 10 gaat).

Als ik er morgen aan denk/tijd heb dan zoek ik wel ff tussen 1000 floppy's met oa qb progsels.
Anders MSN me even, ik wil graag helpen (heb zelf een 386 SX 40mhz 120mb hdd, kleuren scherm). Dan overleggen we even en kan ik kijken in hoeverre het lukt.
Het is dan wel volledig opensource natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2003 21:27 . Reden: codetags wat layout vriendelijker gemaakt ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ComBax schreef op 20 June 2003 @ 18:35:
Moet'k alleen nog een manier vinden om een netwerk op te zetten tussen die twee via lpt :?
Misschien toch maar Pascal, maar kan die gegevens van mijn pc lezen en ze ook doorsturen?
QB, QBasic of QuickBasic, hoe je het ook noemen wilt, is de DOS-programmeeromgeving van Microsoft. QuickBasic is hierin het losse, professionele pakket terwijl QBasic een standaard progje is dat bij elke DOS-PC zit. Je kon best veel met QB, zoals grafisch programmeren (Ik denk dat veel mensen de SCREEN 12 en de SCREEN 13 statements nog wel kennen), interrupts aanroepen (erg belangrijk op een DOS-bak) waarmee je dus bv. je muis kan gebruiken, bestands I/O (d0h!), en subprocedures en -functies.
Pascal kan heel goed data overzetten via de seriële poort of parallelle poort. Je moet me er niet op vastpinnen, maar ik geloof dat je kon schrijven naar de andere PC met het schrijven naar poort $378 en lezen van poort $379 via een LapLink kabel. Daar staan geloof ik nog wat artikeltjes van op het net, links weet ik zo niet.

• ComBax
Ok, het zal denk'k QBasic worden, moet ik wel nog leren dan :) Op internet is wel één en ander te vinden waarschijnlijk.
KingOfDos, 'k zal dinsdag eens contact met je opnemen, maandag eerst nog examen en nu nog studeren :? opensource is geen probleem, was al mijn bedoeling.
Dus: nu nog 3 dagen studeren en dan beginnen knoeien :)

[edit]
Welke kabel moet'k eigenlijk aanschaffen? Een seriële lijkt het handigst, maar gewoon vrouwtje-vrouwtje zal niet goed zijn waarschijnlijk...

[ Voor 21% gewijzigd door ComBax op 21-06-2003 16:08 ]

Verwijderd

Welke kabel moet'k eigenlijk aanschaffen? Een seriële lijkt het handigst, maar gewoon vrouwtje-vrouwtje zal niet goed zijn waarschijnlijk...
Een nulmodem kabel met aan 2 kanten een 9-polige D-sub female.

http://www.hardwarebook.net/cable/serial/nullmodem9to9.html

Overigens in een vergelijkbaar topic (alleen dan niet over het netwerk):
- [rml][ LCD]386 als fotolijstje[ pics][/rml]

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 04:14 ]

• ComBax
Dacht'k al, nu nog vinden, zal iets voor na mijn examen zijn, ben dan toch al in Gent :)

• ComBax
In de Fnac hadden ze alleen een parallelle null-modem kabel, zal dus morgen eens in de plaatselijke computer-winkel gaan informeren.
Ondertussen ook ontdekt dat de laptop geen harde schijf heeft :? De tandy 1100HD heeft die wel, maar de tandy 1100FD (die ik heb) heeft die blijkbaar niet, dus het progsel zal niet groter mogen zijn dan 720kB (zoveel kan er op een DD-diskette). Een autoexec.bat bestand zal er ook nog bijmoeten, zodat de pc weet dat hij het progsel moet opstarten :)

• frickY
Kweet niet hoe t moet maar er zijn methodes om je prog over verschillende floppy's te spreiden welke je er om en om in moet stoppen en in het geheugem worden geladen. Dus ik zou me niet teveel op die 720kb focussen...

Ik vind dit overigens een heel goed id. Niets laptop slopen, gewoon intakt laten.Misschien kan je eventueel het scherm andersom op de laptop zetten waardoor je hem bijv in een kast kan zetten met het toetsenbord naar achter. Enkelt steken de kabels er dan ook aan de "voorkant" uit.

• ComBax
Hmm, wie heeft er gezegd dat er niet gemod gaat worden :? >:)
Voorlopig nog niet, eerst kijken of het wel degelijk werkt :)

Verwijderd

In QB is het idd helemaal niet moeilijk om tekst over te zenden via een seriele kabel. Ik heb ooit nog een chatprogramma gemaakt, en een grafisch racespelletje wat je met zn tweeën kon doen :)

• kimjansen
  • Laatst online: 00:25

kimjansen

Nu ff niks...

Als we van dit topic nu eens echt tot een werkende config zouden komen :)... Ik ben zelf in assembly bezig geweest (tjah kon toen nog niets anders fatsoenlijk ;) )
http://gathering.tweakers...message/15713010#15713010

Ik ken nu Delphi en dan vooral met betrekking tot I/O acties redelijk dus ik zou in princiepe wel de server sided software kunnen maken, mits ik genoeg info over hoe status van geheugen/POP3 enzovoorts op te vragen te pakken kan krijgen. Voor de rest lijkt het mij uitermate handig om een seriele interface te gebruiken, omdat een parallele poort toch al gauw bezet is...

Wat ik uitgedokterd heb:
Server zend elke seconde data via seriele interface.
Laptop (of andere als terminal functionerende PC) polled continue of er data in het ontvangstbuffer zit en schrijft deze weg.
Laptop software draaid vanaf floppie, vanwege herrie.

Als dat allemaal draaien wil zouden we kunnen gaan denken over een grafische aankleding en uitbreidingen op de software, screensavers om maar wat te noemen...

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

kimjansen schreef op 24 June 2003 @ 12:24:
[...]
Als dat allemaal draaien wil zouden we kunnen gaan denken over een grafische aankleding en uitbreidingen op de software, screensavers om maar wat te noemen...
Je wil een screensaver (25x per seconde een heel nieuw scherm) over een compoort kabeltje sturen naar een 386? :X

Ik had hier ooit een 386 die moeite had met snelheden hoger dan 9600 baud :|

• ComBax
Mij is het eigenlijk gelijk met welke programmeertaal het gebeurt, ik moet ze toch nog leren :) KingOfDos wou mij gerust helpen met QBasic, kimjansen wil mij helpen met Delphi.
Ik zal even zien of ik ergens kan vinden met welke taal je het eenvoudigst de verschillende gegevens kan uitlezen (temps, winamp, mail,...)

• Ierlandfan
  • Laatst online: 24-11 21:54
Pc Anywhere heb ik hele goede ervaringen mee. Ik zou het doen via een parallel nulmodem (kan je zelf maken, zoek op internet) Kan je de computer overnemen. Je hebt dan een dos client nodig die op de 386 en die stuurt alles netjes naar je PC.

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 08:52

EntonoX

Team leider

waarom niet gewoon C of C++ ??? is vrij makkelijk, en je kunt makkelijk I/O programmeren...

ik zou dan toch echt voor C++ gaan, kun je ook zowel grafisch of in het goede ouwe DOS gebruiken. Vreet in DOS ook minder resources.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

EntonoX schreef op 24 June 2003 @ 16:08:
waarom niet gewoon C of C++ ??? is vrij makkelijk, en je kunt makkelijk I/O programmeren...

ik zou dan toch echt voor C++ gaan, kun je ook zowel grafisch of in het goede ouwe DOS gebruiken. Vreet in DOS ook minder resources.
C is echt niet makkelijk als je nog nooit geprogrammeerd hebt...

Verwijderd

Ierlandfan schreef op 24 juni 2003 @ 15:20:
Pc Anywhere heb ik hele goede ervaringen mee. Ik zou het doen via een parallel nulmodem (kan je zelf maken, zoek op internet) Kan je de computer overnemen. Je hebt dan een dos client nodig die op de 386 en die stuurt alles netjes naar je PC.
QB is het simpelste om te leren, het progsel zal iets van 100kb zijn(in exe vorm), dan systeembestanden nog, dus groot zat is een floppy van 720.

Even een VB progje maken dat alles uitlees en verstuurd naar de laptop(over een 0modem seriele kabel, geen parallele kabel, is veel moeilijker aan te sturen).

Ik had iets in gedachte om een progje te maken, die o.a. dit kan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- Filemanager @ laptop(op de pc ziet het er uit als FTP ofzo).
- Zichzelf Autoupdaten(tja filemanger ff goed aanpassen er op).
- Wachtwoord filemanager/autoupdate
- Waardes laten zien op laptop scherm
    - Texten
    - Grafische stats, voor b.v. download/upload of CPU/memory
- Keyinput vanaf laptop naar pc toe sturen
- Ondersteuning voor verschillende schermen(screen 10/11/12/13 en text-only)
- etc.

• Vold
  • Laatst online: 22-01 23:04
Ik had een keer over een programma gehoord (FastLynx ofzo), waarmee je bestanden over de printerpoort kan verzenden... Duurt alleen wel extreem lang !

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat als je serieel sneller data verstuurt dan de laptop kan verwerken, het buffer volloopt en hij oude commando's gaat verwerken.

Voorbeeld:

Gestuurd: commando's 1, 2 en 3
Verwerkt: commando 1, rest was de laptop niet snel genoeg voor

5 minuten wachten...

Gestuurd: commando 4
Verwerkt: commando 2

Redelijk irritant... Maar het kan volgens mij opgelost worden met een do-loopje

• ComBax
Bij mij is het alleen niet de bedoeling om bestanden over te zetten etc etc... Puur weergeven van gegevens als temperatuur, processorgebruik, nieuwe mail, eventueel gegevens van winamp, meer niet. Dus de snelheid zal volgens mij geen probleem zijn.
PcAnyWhere is niet echt een oplossing, want ik wil de controle van mijn pc niet overnemen, alleen gegevens ervan weergeven :)

[edit]
seriële kabel is ondertussen ook besteld, was niet binnen :(

[ Voor 9% gewijzigd door ComBax op 24-06-2003 18:31 ]

Verwijderd

ComBax schreef op 24 juni 2003 @ 18:28:
seriële kabel is ondertussen ook besteld, was niet binnen :(
Ja natuurlijk zie je alleen de info, maar die functies wil ik zelf ook hebben dus daarom maak ik die er gelijk bij ;)

Ik maak die altijd zelf, gaat wel makkelijk.

4 draadjes (meen ik, al weer 3 jaar geleden ofzo) en 2 connectoren, 2 minuten solderen en klaar :)
Verwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 18:13:
[knip]
Redelijk irritant... Maar het kan volgens mij opgelost worden met een do-loopje
Mwa als je 1x in de 30 secondes een stukje data verstuurd is dat meteen verwerkt hoor, niet continu gaan doen natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 18:38 ]

Verwijderd

Oud stukje QuickBasic code van mij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
OPEN "COM1:9600,N,8,1,CD0,CS0,DS0,OP0,RS,TB2048,RB2048" FOR RANDOM AS #1

PRINT "This computer is host."
PRINT "First press any key and start the guest computer."
PRINT "Press any key..."
LET x$ = INPUT$(1)
PRINT "Looking for connection..."
INPUT #1, px2, py2, dir2$
PRINT "Connection established!"

INPUT #1, "Tekst1"
PRINT #1, "Tekst2"

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 18:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 18:35:
[...]

Mwa als je 1x in de 30 secondes een stukje data verstuurd is dat meteen verwerkt hoor, niet continu gaan doen natuurlijk.
Als je wat info over temperatuur enzo neer wilt zetten met een menutje eromheen enzo, zul je toch een hoop commando's in 1x moeten versturen:

- eventueel beeldschermmodus instellen
- CLS (clear screen)
- heleboel vierkantjes en rondjes enzo voor de layout
- hoop regels tekst printen

Over dat null-modem:
Ik weet zeker dat ik er 2 jaar geleden ofzo eentje bij Memo Systems heb gekocht... hadden ze gewoon 10 van aan een rekje hangen...

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 09:06
nullmodem is makkelijk te krijgen, lijkt me ook geen probleem. Ook de snelheid met een menuutje enzo lijkt me niet echt een probleem. Vroeger zat ik met een 28.8 modem op een BBS en dat ging prima met de tekstopbouw, laat staan dat er vertraging optreden bij een snelheid van 115200 bps.

Volgens mij is het onzin om de menustructoor door te sturen, dat menuutje moet gewoon op de laptop staan, dan hoeven alleen de tekstinvoerveldjes gevuld te worden, dit vereist zo'n lage bitrate dat 10 keer verversen per seconde geen probleem moet zijn

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:28
@ TS: een nullmodem is heel eenvoudig zelf te maken met wat soldeerwerk. Hier vind je veel info en een schema. Ik gebruikte dit vroeger onder dos altijd i.c.m. het programmatje FastLynx (ook bekend als FX).

@FanToom: Mjah, die Packet tijd kan ik me nog herinneren. Deze zomervakantie de mast maar weer eens omhoog zetten. Ik was trouwens NL1BSP.

(edit): Link leidde nergens naar, changed. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Buzz-01 op 24-06-2003 19:52 ]

Flickr

Verwijderd

arjandijk schreef op 24 June 2003 @ 19:45:
nullmodem is makkelijk te krijgen, lijkt me ook geen probleem. Ook de snelheid met een menuutje enzo lijkt me niet echt een probleem. Vroeger zat ik met een 28.8 modem op een BBS en dat ging prima met de tekstopbouw, laat staan dat er vertraging optreden bij een snelheid van 115200 bps.

Volgens mij is het onzin om de menustructoor door te sturen, dat menuutje moet gewoon op de laptop staan, dan hoeven alleen de tekstinvoerveldjes gevuld te worden, dit vereist zo'n lage bitrate dat 10 keer verversen per seconde geen probleem moet zijn
De snelheid opzich is geen probleem, maar als je heel snel pakketjes achter elkaar stuurt komen die in een buffer te staan. De software op de laptop moet er dan voor zorgen dat alle data in dat buffer wordt gebruikt, anders gaat je software dus een paar pakketjes achterlopen. Jouw BBS software zorgde (zoals het hoort) dat telkens het hele buffer geprocessed wordt, maar dat moet je dus ook in je QBasic progseltje inbouwen om te voorkomen dat je die problemen krijgt.

• ComBax
Ok, het wordt QBasic :)
Nu nog even wat tutorials doorworstelen zodat ik ongeveer weet hoe alles in zijn werk gaat en we kunnen beginnen :D
En die nullmodem-kabels kan je idd zelf maken, maar ik ben niet zo'n soldeerheld :(

[edit]
De basic van QBasic heb ik ondertussen onder de knie, 't is wel de basic basic, maar je moet ergens beginnen :)
Iemand die nog interessante sites over QBasic weet? Dan vooral met betrekking tot verbinding met seriële poorten, uitlezen van temps en dergelijke...

[ Voor 39% gewijzigd door ComBax op 25-06-2003 12:10 ]

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 12:44:
[...]

Je wil een screensaver (25x per seconde een heel nieuw scherm) over een compoort kabeltje sturen naar een 386? :X

Ik had hier ooit een 386 die moeite had met snelheden hoger dan 9600 baud :|
Is geen enkel probleem :)... Tenminste als je ff nadenkt voordat je post :P...... Het is niet zo heel moeilijk om binnen een half minuutje tussen de stats door een screensaver (die bijvoorbeeld op de achtergrond loopt) te uploaden naar het interne geheugen van de terminal.

Verwijderd

kimjansen schreef op 25 juni 2003 @ 15:43:
[...]

Is geen enkel probleem :)... Tenminste als je ff nadenkt voordat je post :P...... Het is niet zo heel moeilijk om binnen een half minuutje tussen de stats door een screensaver (die bijvoorbeeld op de achtergrond loopt) te uploaden naar het interne geheugen van de terminal.
Dus je wilt QBasic een exe laten wegschrijven of misschien wat ASM in het geheugen laten laden die hij dan vervolgens gaat uitvoeren ofzo (ik neem niet aan dat je een soort AVI wilt wegschrijven, daar is hij A. te langzaam voor en B. kost teveel geheugen)?
Ik weet niet hoe 1337 de programmeerskills zijn van de TS, maar dit lijkt me toch redelijk lastig (aangezien het ding geen harde schijf heeft en het exe-wegschrijven dus vrijwel uitgesloten is)...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2003 17:26 ]

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 17:26:
[...]

Dus je wilt QBasic een exe laten wegschrijven of misschien wat ASM in het geheugen laten laden die hij dan vervolgens gaat uitvoeren ofzo (ik neem niet aan dat je een soort AVI wilt wegschrijven, daar is hij A. te langzaam voor en B. kost teveel geheugen)?
Ik weet niet hoe 1337 de programmeerskills zijn van de TS, maar dit lijkt me toch redelijk lastig (aangezien het ding geen harde schijf heeft en het exe-wegschrijven dus vrijwel uitgesloten is)...
Zoals ik al in m'n eerdere posts heb gezegd was ik zelf al een tijdje bezig met de laptop-kant software, maar dit was een beetje uit de hand gelopen in Assembly. Ik ga uit van een Pentium 75 laptop met 640*480 scherm met enkel een flop maar met iets van 8MB geheugen. Het moet niet al te moeilijk zijn om een "executable" te uploaden naar de RAM-disk en dan deze bijvoorbeeld als Pascal te laden van deze schijf. Met een aantal routines en reservering van wat bandbreedte voor zulk soort geintjes moet het lukken. Ik meen dat het niet al te moeilijk is een compiler voor de betreffende taal waaronder de laptop draaid mee te laten booten, eventueel met meerdere floppydisks in te voeren of voor de freaks een solidstate harddisk (CF-card) gebruiken.

De stappen die ik in gedachten had voor de screensaver annex addon:

1.) Laptop wordt aangezet
2.) Laptop software wordt gestart, dus vanalles in de RAM-disk laten zetten zoals compiler enzovoorts, daarna programma starten
3.) Een informatiestroom (mem-stats ed) wordt onderbroken door bijvoorbeeld een "screensaver"-header
4.) De informatie (die dus telkens met een header en trailer wordt aangegeven) wordt naar een bepaald gedeelte in bijvoorbeeld een .PAS bestand geschreven (dit is dan de ongecompileerder versie van het laptop-programma)
5.) Als alle informatie is ontvangen wordt het programma afgesloten met bijvoorbeeld halt(1), een Batch-file vangt dit af en compileerd de .PAS (die dus net aangepast is) deze wordt gecompileerd naar een nieuwe executable en dit nieuwe programma wordt weer opgestart en het hele gebeuren start weer opnieuw

Met de screensaver denk ik dus aan een simpel stukje software wat wat simpele grafische dingen tekenen kan OF, en nu wordt het leuk, een soort van multi/VU-meter die de waarde van een bepaalde stat analoog weergeeft.

De screensaver moet je niet echt als screensaver zien maar kan bijvoorbeeld van pixel 0,0 tot 640,100 een bewegende balk zijn die dus aanpasbaar kan zijn... Wordt er geen nieuw programma onderdeel geupload dan blijft deze dus continu draaien.

Mijn ehum skills zijn dat ik Assembly, Pascal en Delphi kan programmeren, binnenkort komt daar C bij. Eventueel zou de Windows server in Labview gemaakt kunnen worden dit kan ik in principe ook knutselen.

Verwijderd

Hij gaf aan dat het een 386 is zonder harde schijf ;)

edit:
368 != 386 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 17:42 ]

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 17:28:
Hij gaf aan dat het een 386 is zonder harde schijf ;)

edit:
368 != 386 8)7
En ik heb er een P75 voor gesloopt ;). Hoe dan ook, het moet niet maar de optie moet er makkelijk inkunnen...

• frickY
Je doet wel erg ingewikkeld vin je ook niet?
En je compiler wil je laten draaien onder welk OS?

Je hebt gwn n prog nodig welke op de com-poort luisterd naar data, en deze weergeeft. Lijkt me beetje wazig als je *.pas-filetjes gaat zitten uploaden over je seriele poort welke gecompileerd moeten worden op n bakkie met 8MB en vervolgens uitgevoerd...

• ComBax
Sorry dat het momenteel even niet vooruit gaat, nogal druk...
Bovendien heeft m'n server het vandaag begeven :'(
Volgende week vertrek ik ook op reis, maar daarna ga ik er zeker aan voortdoen, beloofd :)

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

nog nieuws? ben namelijk wel beniewd, als hier een goed programma uitkomt ga ik denk ik mn lappie (p 100 met hd :)) ff modden en op mn bureau zetten...

*wdekreij gaat nu ff google-en*

• ComBax
Sorry, nog geen nieuws, zal voorlopig zo blijven ook, momenteel druk bezig met andere dingen en volgende week vertrek ik op reis :)
Eind juli kan'k er dan aan voortdoen, momenteel zit ik nog maar aan het 'hello world'-programmeren :)

• frickY
Aangezien ik je ID erg goed vind, heb ik even gekeken wat bij mij de mogelijkheden zijn.
Ik had nog een HP Omnibook 2000CT (133Mhz, 16MB, 1.2GB) liggen, welke om een onbekende reden niet meer boot.
Ik heb het scherm losgehaald en er andersom weer opgezet.
De scherm zit nu gewoon dichtgeklapt zoals deze was, met het verschil dat het scherm aan de buitenkant zit. De laptop staat nu op zijn achterkant voor me, en als deze aan zou staan, zou dit een perfect LCD zijn.
Voor het omdraaien van het scherm heb ik een paar draadjes doorgeknipt, deze zul je dan moeten verlengen. En de sensor welke kijkt of het dekse open of dicht is zul je waarschijnlijk ook moeten verwijderen, maar verder zou dit een ideale opstelling zijn voor jouw project.

Ik hoop nog eens een zelfde laptop te krijgen (van een oud-docent) die wel nog werkt waarbij ik dt ook zal proberen te doen, zodat het wel nog werkt. Dan kan ik je misschien ook helpen met de programma's.
Wanneer je de info op je scherm in een DOS venster wilt tonen, is PHP misschien ook wel een idee. Dit kan je lokaal draaien en is erg veel informatie en hulp voor te vinden op internet. Ik heb veel ervaring met PHP, en n beetje Visual Basic en Pascal. Ik denk dat, wanneer ik ook ga proberen een dergelijk sertupje te maken, gebruik ga maken van PHP of Perl.

Verwijderd

@frickY:
Hoe wil je in DOS je beeldscherm aansturen met PHP???

Verwijderd

Ja, als je me dat kunt vertellen, zou ik erg blij zijn.... php is eigenlijk de enige programeertaal die ik echt beheers :P het nadeel van php is alleen dat je geen realtime info kunt doorsturen he.....

• frickY
Je installed win98
Je neemt de PHP-executable en de bijbehorende DDL's
Je neemt je php file welke je info echo-ed, een aantal seconden wacht, en vervolgens zichzelf weer aanroept
en dit start je met "php.exe -f jefile.php". in n dos-prompt te typen
PHP echo-ed vervolgens alles heel netje sin je dos schermpje...

Nee, het is neit erg grafisch verantwoord. Tabellen zul je moeten maken met tabs, streepjes en slashes.. maar makkelijk is het wel.
Met PHP kan je overigens ook je COM-poort uitlezen ("gwn
PHP:
1
<?fopen("com1:".  'r');?>
") en ook bestanden uitlezen en wegschrijven is simpel.

als je op je pc een map shared, en daarin een VB programma je gegevens laat wegschrijven als;

[file]
<?
$cpu_mhz = "733";
$mem = "512";
$pagefle = "412";
//etc...
?>
[/file]

Dan kan je deze heel makkelijk includen vanaf je laptop-lcd.

Met Perl zou dit overigens ook moeten kunnen

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 08-07-2003 11:35 ]

• ComBax
Op een 386 zonder harde schijf en 640kB ram? 8)7
Als dat je lukt _/-\o_

Voorlopig mijn laatste bericht trouwens, vertrek bijna op reis :)

• frickY
Daar heb ik idd even niet aan gedacht :(

PHP draait niet onder DOS.. (wel in een dos-scherm, maar hij draait op windows).. dus dat valt af
Dan wordt het dus toch een compileerbaar taaltje dat op dos draait.. C++ of Pascal dus.

Heb op school wel eens wat met pascal moeten doen. De string-handling functies vond ik maar matig, en had niet het idee dat het de meest efficiente taal was die ik ook heb geprobeerd. dus dan zou ik het bij C++ houden.
Bedenk me ook net dat je zou werken met een parallele of seriele kabel, dus bestanden delen wordt ook lastig.
Dan blijft het toch het idee om een client-server iets te maken wat zijn data over zo n kabeltje kan gooien.

Makkelijkst is dan denk ik om met 3 programma's te werken.
1 op je pc, welke gegevens verzameld en verstuurd over de kabel
2 op je laptop, 1 om de gegevens te ontvangen en weg te schrijvein in n data-file, en 1 om het datafiletje in te lezen en de gegevens op het scherm te zetten zoals jij wilt.
Dan kan je het proggie dat gegevens ontvangt elke x seconden op neuwe gegevens laten controleren, en als deze ontvangen en weggeschreven zijn pas het "laat-op-scherm-zien"-programma draaien. Dergelijke proggies zouden op n floppie moeten passen, lijkt me

Verwijderd

fricky... ik heb een IETS nieuwere laptop staan (p1 166) daar zou dus jou eerder omschreven methode wel moeten werken. Zou je me willen toe voegen op msn, zodat ik je ff wat vragen kan stellen? arjan.a-at-assink.info is mijn msn

edit:

<?fopen("com1:". 'r');?> // die punt na "com1:" moet natuurlijk een komma zijn :p

Edit2:

En met welke commando's wil je dan je systeem gegevens uitlezen? ik heb wel wat ervaring met php, maar ik heb het hier nog nooit voor gebruikt....

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 19:51 ]

• frickY
Ge-add.

Ik heb momenteel 2 werkende laptops staan.
Een HP Omnibook 2000CT (P1 133Mhz, 32MB)
Een Toshiba Satelite 2060CDS (AMD K6-3D 333Mhz, 32Mb)

Die Omnibook past precies in mn kast waar mn computer ook in staat (breedte), maar die gaat binnenkort naar mn vriendin, dus zal ik maar niet slopen (om t beeldscherm er andersom op te zetten).
Die Toshiba gebuik ik regelmatig en wil ik niet het risico bij lopen dat ik die sloop.
Misschien als ik nog eens een andere Omnibook kan krijgen dat ik deze sloop, en zelf ook aan dergelijke software ga werken.
Ik ozu ook mn Toshiba in takt kunnen laten voor het gebruik, maar dan kan ik hem niet netjes wegwerken. Het lijkt me zowieso wel een leuke uitdaing om dergelijke software te maken.
Ik ben erg gevorderd met PHP, en kloot zo nu en dan wat met VB. Kan nieuwe scripttalen vrij snel oppakken, dus als ik kan meedenken over het een of ander moet je het maar even laten weten.

Verwijderd

Ik zit er aan te denken om de gegevens op de laptop weer te geven met VB ipv php... ik zie niet in waarom die met PHP moet... ik heb een relatief nieuwe laptop... p1 166mhz, iig genoeg voor win 98... en ik kan dus gewoon via het netwerk mijn laptop aanspreken... hoop ik. op deze manier kannik de gegevens dan over zetten. Als ik deze software af heb zallik het online zetten, met source en al. Als iemand met wil helpen hoor ik het graag:D (ik heb al contact met fricky)

• frickY
PHP was ook geen hanidg ID.. Perl, Pascal of C zouden we n goed alternatief zijn voor minder moderne lappies die onder DOS draaien

• ComBax
Ok, ik ben terug thuis en kan dus weer voortdoen aan dit projectje.
Eerst nog even uitzoeken hoe seriële poorten werken onder qbasic en dan kan er eindelijk aan het echte (programmeer)werk begonnen worden :)

• ComBax
:?
Heeft er iemand een simpel voorbeeldprogje hoe je tekst via die serial-cable verzend?
Dus iets van: op de server typ je iets in dat vervolgens op de laptop verschijnt. Ik geraak niet wijs uit die communicatie via com-poort :?

• ComBax
Ondertussen ben'k er al uit, hiermee lukt't dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
OPEN "COM1:9600,N,8,1" FOR INPUT AS #1 
DO 
  INPUT #1, data$ 
  PRINT data$ 
LOOP WHILE data$ <> "exit" 
CLOSE #1 
END

Nu nog zien uit te vinden hoe ik de verschillende gegevens uitlees (oa temps, rpm van fans ed), als iemand daar info over heeft hoor ik het graag :)
Pagina: 1