Toon posts:

[wd 40 GB] af en toe hoog toontje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Wat is m'n probleem:
Soms als mn pc aan het ide'len (aleen kazaa draaien of zo) Dan maakt mn hdd soms een raar hoog geluidje , alsoft er iets langs de platters gaat. het klinkt ongeveer als je met een potlood tegen een glas aantikt. Ook als de computer gewoon idle in windows draait dan komt dat geluidje wel eens voor of met browsen.

Wat heb ik gedaan:
Via de search en de faqs heb ik een aantal dingen kunnen vinden:

-Ik heb de harde schijf getest met het tooltje van WD die een extended test uitvoert. Hij komt hier prima doorheen, geen errors gevonden.

-Ook heb ik de Smart Status van de hdd gecontroleerd, deze zien er goed uit.

-Heb de HDD gebenchmarked met Sisoft sandra... hij is flink aan het stressen geweest, hij maakte gewoon normaal ratelend geluid.

Of de hdd brak is zou ik niet weten dat is gewoon een kwestie van afwachten. Ik maak altijd voor de zekerheid backups dus als ie uit zou vallen heb ik alle belangerijke data nog.

Maar als iets langs de platters zou moeten gaan, dat hoort toch bad sectors te veroorzaken...?
Zou dat geluid dan constant of periodiek moeten zijn?
Soms hoork ik het geluid dagen niet en opeens hoor ik weer piep. het komt boven de 2 fans van me uit vandaar.

Iemand enig idee?

het betreft een wd 400 bb hdd (western digital) 7200 rpm

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 16:38 ]

Verwijderd

Probeer indien mogelijk de schijf eens idle te laten lopen in parkeerstand, en kijk of het toontje dan nog voorkomt. Zelf ben ik begonnen met een project om HD's te reconditioneren etc. Wat mij opviel tijdens een van mijn testen is dat de positioner in vrijloop (idle) zich bij een Quantum schijf op de buitenrand bevond. Net daar is een goede plaatst om dergelijk geluid te produceren. Ik denk dan ook dat 1 van de koppen aan het resoneren slaat op de platter en dus dat geluid maakt. Zelf heb ik hier ook een SCSI HD (Quantum) die net hetzelfde geluid produceerd. Eerst zal ik er wel al de data nog afhalen voor ik hem sloop :-)

Het geluid hoeft niet noodzakelijk direct bad-sectors te creeren, maar ik denk dat dit niet lang meer zal duren. Met software kan je dit probleem trouwens niet benaderen of analyseren omdat het een uitsluitend hardwareprobleem is.

Mijn advies is: Haal snel uw data er af of backup hem, en indien mogelijk RMA aanvragen of terugbrengen naar de shop waar je hem gekocht hebt voor vervanging want dit geluid is niet normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. het geluid duurt ongeveer 1 seconde het is een vrij hoog geluid. Bedoel je dan meer dat het een constante toon of bedoel je ook dat het na een paar uur weer terug kan komen.
Ik wil de hdd best wel omruilen maar weet alleen niet of de winkel dit accepteert aangezien de software nog geen errors etc heeft gevonden.

Ik heb de harde schijf nu 4 maanden en hij doet dit al vanaf het begin, had ie dan allang niet kapot moeten zijn?

Verwijderd

Mijn inziens is dit geen goed voorteken. Maar ik ben dan ook zeer kritisch op die dingen. Het zou mij persoonlijk niet geruststellen indien dit geluid bv meer dan eens per maand voorkomt. Dan zou ik er toch eens met de shop over praten, je doet er zeker geen verlies mee met eens na te vragen. Het geluid die ik in gedachten heb is zoals je met een vinger over een glasrand gaat vrijven. (hoge snerttoon) dat kan duiden op koppen die oscileren op de platters of de spindelmoter rollagers die uit aligment gaan. Beide leiden op lange duur zeker tot een defecte schijf. Het voorkomen van dit geluid is met regelmaat en eerder onbepaald. Wat ik bedoel is dat het elk moment kan optreden en je er soms geen maand van "hoort".
Waar je zeker goed moet op letten is dat de schijf koel blijft!! (handwarm tot 50° zo)
Hoge temperatuur lokken dergelijke fenomenen snel uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2003 01:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben vandaag naar de winkel geweest, ze kunnen een schijf alleen terugnemen als het diagnostische programma errors aangeeft of als de schijf bad sectors heeft.

Mijn harde schijf wordt best wel warm. Het zit een beetje tegen de pijngrens aan. Ik vermoed dat ie rond de 50 graden is. Zou het aanschaffen van een hdd cooler mn probleem op kunnen lossen?

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 15:06

megaleo

Special member

Ik d8 toch eigenlijk wel dat je je HD altijd kon opsturen.
Waarom niet gewoon zonder de winkel?
Dus bij Western Digital ff een RMA-formuliertje invullen en opsturen. ;)

Verwijderd

Ja die errors komen niet altijd direct natuurlijk :-/ Vervelende kwestie. Ik zou zoals megaleo het steld, die drive toch proberen op te sturen via RMA aanvraag. Je kan ook nog iets afwachten in de hoop dat hij het dan echt snel opgeeft waardoor je meteen een nieuwe of refurbished krijgt want het is mogelijk dat ze bij de fabriek(importeur) je probleem net weer eens nie gaan krijgen en hem prompt terugsturen naar je :-/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hdd cooler van q-tec aangeschaft die je aan de onderkant van de hdd kan vastschroeven. De Cooler heeft 2 fannetjes en de hdd voelt nu koel aan en niet meer zo heet als eerst. En het geluid is gelukkig weg.

Dus waarschijnlijk is het probleem opgelost. Bedankt voor jullie hulp
Pagina: 1