[WinXP]Na SP1 install bijzonder traag, nog voor logo

Pagina: 1
Acties:

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 15:23
Hallo mensen,

Een paar dagen geleden heb ik mijn pc geformatteerd en vervolgens XP er weer opgezet en alles werkte prima.

Nu heb ik vandaag SP1 geinstalleerd en daardoor moest ik opnieuw opstarten. Dit duurde echter veels te lang!
Hij laadt het bios en normaal zie je dan allemaal i's die heel snel (of iets minder snel afhankelijk van je systeem ;) ) wit worden allemaal, echter krijg ik eerst een minuut lang een zwart scherm.
Hierna komen al die i's wel in beeld en het duurt zo'n slordige 5 minuten om ze tot de helft te laden. Als ie eenmaal tot de helft is, schiet ie helemaal door tot het einde en komt het opstartlogo in beeld en vanaf hier gaat het wel iets langzamer dan voor SP1, maar niet bijzonder traag.

Vanzelfsprekend heb ik al de FAQ gelezen, op google gesearched en de search gebruikt, maar ik kwam alleen topics tegen waarin het probleem zich pas voordeed tijdens, of nadat het opstartlogo in beeld kwam. bij mij komt dit dus al eerder.

Misschien nuttig om erbij te vermelden dat vanaf het moment dat het scherm op zwart springt, tot het opstartlogo de schijf elke 4 seconden minder dan een halve seconde ratelt, echter brand het ledje van de HD wel de hele tijd.

Ook heb ik inmiddels bootvis gedraait, maar die gaf aan dat het systeem er 73 seconden over deed om te starten (klopt wel aardig maar die gaat pas vanaf het opstartlogo meten denk ik) wat overigens ook langzamer is dan voor de SP1 install. ik heb net zelf met een stopwatch gemeten dat het systeem (na het laden van het bios) er zo'n 7 minuten over duurt om op te starten

Wie weet raad?

Specs
MSI k7t266 pro DDR raid
AMD athlon 1400 MHz (niet overclocked)
2x 256 mb DDR
Asus v7100 + tv out (geforce 2 mx 200)
maxtor 5T040H4 (40 gig) <-- dit is de schijf waarvan XP wordt geladen
WDC WD1200JB-00DUA0
Realtek 10/100 mbit NIC
Creative soundblaster audigy platinum ex
Pioneer DVD-rom DVD 116
Plextor CD-R PX-W1610A
Eicon Diva isdn kaart

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dat is zeer gek, want bij mij ging er weinig snelheid vanaf...

Nu is er een update geweest die het geheugenmanagment aanpaste waardoor programma's wat...langzamer zouden kunnen gaan reageren. BTW, hoe zijn de snelheden als je een maal opgestart bent......

There is no place like ::1

• Giblet
swampy schreef op 19 June 2003 @ 16:27:
Dat is zeer gek, want bij mij ging er weinig snelheid vanaf...

Nu is er een update geweest die het geheugenmanagment aanpaste waardoor programma's wat...langzamer zouden kunnen gaan reageren. BTW, hoe zijn de snelheden als je een maal opgestart bent......
Ja als het wat langzamer reageert, dat kan gebeuren, maar als je van minder dan 1, naar 7 minuten gaat......

En als ie opgestart is, is ie ook wel een stuk trager dan gister (voor SP1 dus) maar niet zo erg dat het niet te doen is

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Zelf maak ik gebruik van een WinXP installatie cd met daarin al SP1 gemerged. ...

Installeer eens al je drivers..van je videokaart..geluidskaart...enzo voort opnieuw. Misschien zijn je drivers "lui" geworden door de upgrade!

There is no place like ::1

• Giblet
swampy schreef op 19 June 2003 @ 16:31:
Zelf maak ik gebruik van een WinXP installatie cd met daarin al SP1 gemerged. ...

Installeer eens al je drivers..van je videokaart..geluidskaart...enzo voort opnieuw. Misschien zijn je drivers "lui" geworden door de upgrade!
Maar die worden toch neem ik aan pas geladen als windows geladen wordt...
En voor zover ik weet wordt windows pas geladen als het opstartlogo in beeld komt (correct me if i'm wrong en dat windows al geladen wordt tijdens al die i's)
Het is net alsof mijn harde schijf gewoon ontzettend traag is totdat z'n driver geladen is

[edit]
BTW: ik kan SP1 niet uninstallen,want ik had ervoor gekozen om de bestanden niet te laten archiveren (ging er van uit dat het wel goed ging... achteraf dom |:( )

[ Voor 14% gewijzigd door Giblet op 19-06-2003 16:41 ]

Verwijderd

System hive vervangen...
Alles tot na het logo van WinXP is drivers die worden geladen...

Sytem hive hoe dat moet vindt je via de zoekfunctie van dit forum mocht het niet lukken post je maar ff...

• Giblet
heb dit document gevonden en ga het nu proberen... resultaat post ik zometeen

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 09:27
De eerste keer dat ik opstartte nadat ik sp1 had geinstalleerd, ging ook slomer dan normaal
maar de volgende keer ging het gewoon normaal (misschien paar seconde trager)

en anders moet je gewoon opnieuw formatteren en een geintegreerde xp cd bemachtigen en zo installeren, dat is naar mijn mening de makkelijkste en snelste oplossing
BTW: ik kan SP1 niet uninstallen,want ik had ervoor gekozen om de bestanden niet te laten archiveren (ging er van uit dat het wel goed ging... achteraf dom
dit is dus NIET mogelijk, als je niet gearchiveerd heb, gewoonweg omdat je oude bestanden er niet meer zijn

[ Voor 31% gewijzigd door jozy op 19-06-2003 17:22 ]

Verwijderd

Maar volgen smij staat er bij Windows Update een update die volgens mij deel uitmaakt van SP2, om die probleem weer te verhelpen. Er zijn blijkbaar veel pc´s die of enorm traag worden of gewoon traag worden. Weet zo uit niet meer welke Update, maar er is hierover ook wat te vinden in de Knowledge Base, of hoe heet dat ding van Microsoft. ;)

• Giblet
Giblet schreef op 19 June 2003 @ 17:15:
heb dit document gevonden en ga het nu proberen... resultaat post ik zometeen
Ok, dit werkte dus niet...
De eerste keer dat ik opstartte nadat ik sp1 had geinstalleerd, ging ook slomer dan normaal
maar de volgende keer ging het gewoon normaal (misschien paar seconde trager)

en anders moet je gewoon opnieuw formatteren en een geintegreerde xp cd bemachtigen en zo installeren, dat is naar mijn mening de makkelijkste en snelste oplossing
Ik heb inmiddels al meerdere keren opgestart en het blijft traag
En ik vraag dus hier of er andere mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen behalve reinstallen
Door Gul Dukat - Thursday 19 June 2003 17:26

Maar volgen smij staat er bij Windows Update een update die volgens mij deel uitmaakt van SP2, om die probleem weer te verhelpen. Er zijn blijkbaar veel pc´s die of enorm traag worden of gewoon traag worden. Weet zo uit niet meer welke Update, maar er is hierover ook wat te vinden in de Knowledge Base, of hoe heet dat ding van Microsoft.
We gaan weer zoeken :)

[edit]
Even gegeten tussendoor :9 en ik heb nu gezocht op die update, maar ik kon hem niet vinden... :/

[ Voor 5% gewijzigd door Giblet op 19-06-2003 19:14 ]

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Heb je Norton AV installed?

This title is for sale, please send me a PM

Verwijderd

Er is een tool waarmee je de boot van je pc kan versnellen.
Misschien weet iemand de naam van die tool

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 11:31:
Er is een tool waarmee je de boot van je pc kan versnellen.
Misschien weet iemand de naam van die tool
Bootvis

Verwijderd

Giblet schreef op 19 juni 2003 @ 17:59:
[...]

Ok, dit werkte dus niet...

[...]

Ik heb inmiddels al meerdere keren opgestart en het blijft traag
En ik vraag dus hier of er andere mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen behalve reinstallen

[...]

We gaan weer zoeken :)

[edit]
Even gegeten tussendoor :9 en ik heb nu gezocht op die update, maar ik kon hem niet vinden... :/
Ik heb dit ook gehad wat bleek als ik de partititie waarop XP is geinstalleerd formateerde zou gauw e machine koud was in een normaal tempo formateerde. Stond het systeem 15 minuten aan en formateerde ik weer dan deed hij er ontzettend lang over over 10gb 30 min. Bleek dat mijn schijf nog ggen jaar oud brak was nieuwe schijf er in alles over. Dit lijkt er erg op wat ik ook heb gehad.

Leen eens een schijf van iemand en hang die er eens in dan weet gelijk of de schijf het is.

Succes _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Giblet
the-body schreef op 20 June 2003 @ 11:22:
Heb je Norton AV installed?
ja, hier heb ik meerdere dingen over gelezen, maar zoals ik al meerdere malen gezegd heb: hij is dus al traag voordat ie het opstartlogo van windows gaat laden!
[edit]
En tot zover heb ik dus nog niemand gehoord die dan beweerde dat er dan al software/drivers, etc geladen wordt (zoals NAV)

[ Voor 19% gewijzigd door Giblet op 21-06-2003 01:55 ]

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 13:33
misschien heb je hier wat aan

Windows XP Service Pack 1 brought about many fixes for Microsoft's flagship operating system, but a change to the memory management system caused applications on some machines to run much slower.

http://www.betanews.com/article.php3?sid=1048644448
http://www.idg.net/idgns/...InWindowsXPSP1Could.shtml

en hier de fix van microsoft.
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;Q815411

en hier nog wat om je pctje sneller te maken
bootvis voor sneller booten met xp
http://www.freewaredownloads.de/cgi-bin/detail.cgi?ID=1475#
en hier overige tuneups ..
http://www.xptuneup.com/xptuneup_products.htm

suc7

ehhh.. noppes

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

ik heb net de computer voor mijn vrouw opnieuw geinstalleerd deze draaite dus WinXP home edition. Tijdens een van de laatste updates duurde het opstarten van winXP niet erg veel langer maar eenmaal in grafische modus ging alles erg langzaam. Het opstarten van de services ging dermate langzaam dat het soms wel 3 minuten duurde voor je iets fatsoenlijks kon uitvoeren.

Een andere mogelijkheid die ik kan aandrage is het gebruik van active desktops. Als een actrive desktop zijn informatie niet van het internet kan halen (bijvoorbeeld trackers e.d) dan loop de boel ook dusdanig in de soep dat je liever even een cup-a-soup gaat eten.

• Giblet
Thc_Nbl schreef op 21 June 2003 @ 02:10:
misschien heb je hier wat aan

Windows XP Service Pack 1 brought about many fixes for Microsoft's flagship operating system, but a change to the memory management system caused applications on some machines to run much slower.

http://www.betanews.com/article.php3?sid=1048644448
http://www.idg.net/idgns/...InWindowsXPSP1Could.shtml

en hier de fix van microsoft.
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;Q815411

en hier nog wat om je pctje sneller te maken
bootvis voor sneller booten met xp
http://www.freewaredownloads.de/cgi-bin/detail.cgi?ID=1475#
en hier overige tuneups ..
http://www.xptuneup.com/xptuneup_products.htm

suc7
Heb zojuist dus het "beruchte" ntdll.dll bestand vervangen, maar dat heeft ook niet geholpen :(

Ik ga m maar even helemaal leeg halen en opnieuw beginnen (geen enorme ramp hoor, maar had het leuk gevonden als het opgelost kon worden)

Bedankt iig allemaal voor jullie hulp! :)

• Psylocke
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08-2021

Psylocke

De Utregse Kudde

Je kan eens proberen in je c:\boot.ini het volgende neerzetten achter /fastdetect:
"/sos" (Zonder quotjes en met een spatie ertussen. Je kan dan zien wat er wordt opgestart, en misschien ook waar hij heel lang over doet. Dan kan je in ieder geval weer verder googelen :)

DUK | RC5-64 #42 | OGR-25 #59

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:44
Ik zou beginnen met mobo-drivers opnieuw te installeren...

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 13:44

Shift

[] Dual crazy []

intel application accelerator installeren.

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Heb je deze update toevallig ook geinstalleerd???

Beveiligingsupdate voor 811493 (Windows XP)

Daar werd windows ontzettend traag van bij mij.

• Giblet
punica schreef op 21 juni 2003 @ 15:03:
Heb je deze update toevallig ook geinstalleerd???

Beveiligingsupdate voor 811493 (Windows XP)

Daar werd windows ontzettend traag van bij mij.
nee ik had alleen sp1 geinstalleerd (heb inmiddels alweer een nieuwe install ;) )
maar ik kom net ergens achter toen ik de faq las (over het welbekende jvm) dat ik nu (lees: een paar dagen geleden) sp1a had... en de vorige keer dat ik sp1 had ik 'm dus zonder a

Voor mij persoonlijk hoeven er dus geen replies meer te komen, zijn er mensen met hetzelfde probleem... succes!
Pagina: 1