Toon posts:

Pdf kleurgescheiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben sinds kort mij gaan verdiepen in het pdf gebeuren,
maar wat ik nog niet helemaal helder heb is het
volgende: Zodra klanten een pdf aan willen leveren en ik daar kleurgescheiden
films van moet uitdraaien, is het dan zo dat ik een pdf krijg met 4 pagina's
waarin de 4 kleurplaten staan (CMYK) ? Of is het een pdf bestaande uit 1 pagina met daarin alle 4 de kleuren. Dit laaste lukt mij dan niet om daar goed kleurgescheiden films vanuit te draaien. Heb geprobeerd om zelf een pdf te maken
met behulp van Xpress en printen naar de Acrobat distiller m.b.v. KVGO joboptions
maar kreeg een pdf bestand met 1 pagina waarin de 4 kleuren bij elkaar. Wat doe ik fout of wat is de logische werkwijze, kan het uberhaupt een pdf waarin de 4 kleuren bij elkaar staan kleurgescheiden uitdraaien???

Alvast bedankt voor de reacties

Verwijderd

Ik ben geen CMYK'er, maar ik denk dat je hier wat zinnigs tussen vindt:
- http://www.serif.com/foru...ad.asp?Thread=6320&Numb=3
- http://www.actino.de/pluginsh/pdfoutpr.htm
- http://www.grafikhuset.ne...mykcreator_faq_nocmyk.htm
- http://www.prepressure.com/pdf/problem/problemoverview.htm

Volgens mij moet gescheiden CMYK platen output wel mogelijk zijn.

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

het kan zijn dat je een pdf met pdf 4 pagina's krijgt, maar je kunt ook gewoon om een fullcolor (of met pms color) vragen, zolang de originele illustraties maar ook CMYK zijn.
Van de laatste kan je gewoon 4 films maken, van de eerste uiteraard ook :).
Wat je fout doet kan ik zo niet zeggen, ik weet niet wat je allemaal doet, welke instellingen waar en hoe etc.
BTW raad ik je aan om niet te printen met de pdf-writer maar de distiller zelf te gebruiken, dus als je met XPress werkt eerst een .ps bouwen en die door de Distiller jagen (PDF-factory is een handig systeempje ;)) dan heb je de meeste controle over je output daardoor wordt je pdf ook veel betrouwbaarder.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
In acrobat zit een mogelijkheid om contoleerbare mappen
in te stellen (in en out map)wanneer je nu in xpress een print opdracht geeft en via een virtuele printer, (die acrobat trouwens zelf aanmaakt bij instalatie)print, maakt hij er eerst een ps van die hij in de map IN plaatst en Acrobat kijkt om de tien sec of er een ps in die map staat en maakt dan vervolgens een pdf met behulp van de joboptions in de distiller. Die hij dan vervolgens in de OUT map plaatst. Dit lijkt mij toch ok??. Hoe maak ik volgens jou een kleurgescheiden pdf waar ik films van kan uitdraaien?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 12:26:
In acrobat zit een mogelijkheid om contoleerbare mappen
in te stellen (in en out map)wanneer je nu in xpress een print opdracht geeft en via een virtuele printer, (die acrobat trouwens zelf aanmaakt bij instalatie)print, maakt hij er eerst een ps van die hij in de map IN plaatst en Acrobat kijkt om de tien sec of er een ps in die map staat en maakt dan vervolgens een pdf met behulp van de joboptions in de distiller. Die hij dan vervolgens in de OUT map plaatst. Dit lijkt mij toch ok??. Hoe maak ik volgens jou een kleurgescheiden pdf waar ik films van kan uitdraaien?
Ik ben een beetje laat, maar ik zie dat je nog een vraag open hebt staan en daar wil ik toch wel iets over kwijt :)

Die mappen die je beschrijft worden vaak PDF-Factory genoemd ;)

Met je laatste vraag neem ik aan dat je het hebt over een ongescheiden pdf.
Of je er gescheiden films van kan maken ligt helemaal aan je RIP-server, hij moet het nl. wel ondersteunen, voor sommige servers is een patch beschikbaar bij de fabrikenat waarmee je CMYK kunt scheiden, meestal gaat het dan om max. pdf 1.3 versie en PMS wordt vrijwel niet ondersteund.

Wil je van een pdf een gescheiden pdf bouwen dan kun je vanaf Acrobat 5.0 kleurgescheiden opslaan, ik heb 5.0 niet meer dus ik kan je niet zeggen hoe of wat en 6.0 ken ik nog niet goed genoeg want die heeft veel functies op andere plekken.
Ik weet ook niet zeker of je daarbij PitStop (of een soortgelijk proggel) nodig hebt.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!