Toon posts:

Moederbord = Algabra

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb net een Asus A7V gekocht.
Nu zijn er een aantal problemen.

1. Ik heb hem gekocht met, volgens de
verkoper, onboard sound. Nu staar er in de handleiding een schema mat de onderdelen waar inderdaad een soundblaster pro opzit. Nu bekijk ik mijn mobo en vind ik geen sound in- en uitgangen en ook geen gameport. Kan dit kwaad? Voor zover ik weet mist alleen dit "sound gebied".

2. In de handleiding staat dat ik de bios op een diskette moet "flashen" en een nieuwe van het internet moet halen. Is dit nodig?

3. Welke gegevens moet ik in het bios veranderen? Of staat het meeste wel goed?

4. Op welke frequentie draait mijn dondervogel 950 Mhz ?? Volgens het boekje van de mobo staat dit standaard ingesteld op 100 Mhz.

5. Moet ik Jumperfree of zoiets gebruiken, dit kan ik aan of uit zetten. Wat is het beste het is niet mijn bedoeling op de processor harder te laten lopen.

6. Ik heb 4 IDE aansluitingen, 2 maal 2 naast elkaar, steeds een primary en secundary bij elkaar. Hoe kan ik de harde schijf en de cd-rom speler het beste aansluiten.

7. Ik moet mijn harde schijf eerst partioneren en daarna formatteren, wat houd partioneren in en hoe doe ik dat. Waarom moet ik de hd formatteren, er staat nog niets op.

8. Als ik alles aangesloten heb en de computer opstart en het bios ingesteld heb, kan hij dan al dos of moet ik er een opstart-diskette instoppen.

Ik heb gekocht:
Amd Thunderbird 950 Mhz.
Asus A7v Via Apollo Kt133.
128 MB SDram 133 Mhz.
20.5 GB Quantum Fireball Plus Lm.
Iyama Vision Master Pro S704HT

Ik stop erin:
Soundblaster Live 1024.
Voodoo 3 2000 Pci 16 Mb (ik koop later een betere)

Als iemand nog een tip heeft?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand nog goede (nederlandse) site's waarmee ik dit probleem oplossen kan. Engels vind ik zo slecht lezen. De meeste die ik kan vinden zijn zo oppervlakkig.

Verwijderd

Hier heb ik geen zinnig antwoord op...
ALS JE IETS WILT DOEN WAT JE NIET KUNT...DOE HET DAN NIET!!!
tjonge jonge jonge...|:(

Verwijderd

K-otic -> iedereen is OOIT begonnen hoor.
Het klinkt misschien stom maar kijk eens in de winkel naar een computer tijdschrift... daar worden zulk soort dingen vaak vrij uitgebreid uitgelegd.

Je processor draait op 100 Mhz, met een multiplier van 9.5 (9.5 x 100 Mhz is immers 950 :))

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

k_otic, het is een beetje flauw reageren zo hoor. Iedereen moet het leren. Oke, hij duikt wel erg in het diepe maar, maar wil niet zeggen dat wij geen zwemles kunnen geven.

2) wel raadzaam, meestal (let wel meestal) worden biosen beter en stabieler namate de versie nummer toeneemt. Maar gezien je weinige kennis pas hier erg mee op. Als het fout gaat bij het flashen start de PC NIET meer op!!. Ben je niet zeker van je zaak, haal er iemand bij die het wel weet.

3) Dit is sterk afhankelijk van wat je hebt. Kan ik niet hier zo uitleggen. Zeker als je wilt gaan tweaken, moet je veel veranderen. Blijf dan vooral deze site lurken.

4)- is reeds beantwoord.

5) mijn advies, Jumperfree alles instellen in het BIOS. Heb je kinderen die graag wat klooien of is het een bedrijf of school pc. Alles via jumpers zodat niemand erin kan rommelen.

6) mijn advies, allebij als master op een apart IDE kanaal.

7) Ooops. dit is wel heel erg basis kennis. Daarvoor verwijs ik je toch echt naar een basis boek.

8) zie antwoord op vorige vraag.

Verder heb ik geen tips. En rommel eerst eens met wat je hebt. Dat is geen verkeerd systeem. En gezien je toch veel basiskennis mist, verwacht ik niet dat je voorlopig he maximale uit je pc zult halen.

De volgende keer kun je dit toch echt beter in een beginnersforum posten.

Misschien kunnen de adjes deze topic sluiten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Kben het klein beetje, met K-otiC eens, je moet niet zomaar ff gaan klooien, als je niet weet hoe je moet partioneren ed. Je sloopt niet zomaar wat, dat zal niet gelijk gebeuren. Maar het is beter en kennis te hebben die er wel veel (meer) verstand van heeft en hem dan samen met elkaar te assembleren. Want ik kan het allemaal wel uitleggen wat er moet gebeuren. Maar als je het eens voorgedaan krijgt, is dat veel duidelijker als ik hier 12 A4tjes vol ga schrijven. Je komt namelijk met veel vragen, welke relatief simpel zelf zijn uit te zoeken. Ik heb het zelf ook moeten leren, vooral veel lezen, schaam je niet om de handleiding erbij te pakken. Beetje zoeken op i-net en echt dingen waar ik niet uitkwam hier te posten. Doe het nu ook al bijna 5 jaar en heb al redelijk veel systemen gebouwd. Maar geloof me, zoek iemand die er wel verstand van heeft, das tien keer makkelijker.

Help je wel klein beetje:

1) Die A7V die je hebt is dus zonder sound, die bestaan ook, maakt niets uit, zelfs beter omdat je dan over de dipswitches beschikt, hoop ik voor je.

2) Je hoeft je BIOS niet te flashen als je geen problemen hebt in principe, het is gewoon een update, die problemen verhelpt, maar ook nieuwe kan brengen. Flash jeje BIOS niet goed heb je een probleem, moet je een nieuwe BIOS bestellen, valt meestal niet onder de garantie. Alleen doen als je weet wat je doet. Werkt alles goed fijn laten zo.

3) In de BIOS hoef je meestal niets te veranderen, die pakt de meest gangbare settings en dat is verder wel ok. Er zijn veel meer opties in te stellen, waardoor jeje systeem sneller kan laten booten en nog wat kleine performance winst is te halen. Ook alleen doen als je weet waar het voor dient.

4) Tbird is 100mhz DDR (200mhz eff.) Dus 100mhz, pakt het moederbord automatisch niets aan doen dus.

5) In jouw geval zou ik dus gewoon voor jumperfree kiezen, dan zoekt je BIOS het allemaal zelf uit, en hoef je niet aan de hand van de dipswitches de goeie multiplier, enz,enz uit te zoeken.

6) De IDE gevallen. CD-RW IDE1 Master, CD-Rom IDE1 Slave, HDD1 IDE2 Master, HDD2, IDE2 Slave. Heb je geen cd-rw en maar 1 HDD, CD-Rom IDE1 Master, HDD, IDE2 Master. Kan je allemaal instellen via jumpers die op de desbetrefende devices zitten.

7) Partioneren houd in dat jeje HDD opdeelt in verschillende kleine sectoren, die dan herkent worden als zal maar zeggen aparte hdd's, performance winst, nee. Makkelijker met dingen terug vinden en dualboot situaties, ja. Doe je dus partioneren, een nieuwe HDD, zal windows bij installatie de partities automatisch partioneren. Dat moet.

8) Als je alles goed hebt aangesloten, gewoon een win98 cd-rom erin doen, dan boet hij 9vande10 keer van de cd-rom, anders via bootflop en dan cd-rom.

Succes...

Verwijderd

Ik verwacht nu dus wel een bedankje :+

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 10:57

Erikie

www.erikie.nl

haha,, die verkoper dacht ook wel van, jesz wat een dom figuur, die gaan we ff een lelijk bordje aansmeren.. |:(

traktor scratch!

Verwijderd

Het valt me nog mee dat er niet gelijk flink overgeklokt moet worden.:P

Verwijderd

Op zondag 26 november 2000 18:57 schreef ConZ het volgende:
Ik verwacht nu dus wel een bedankje :+
wat ik persoonlijk liever heb is mijn cdrw en cdr resp. op IDE2, ms/sl. mijn HDD's zitten dus op IDE1, ms.sl. ;)
En kon je ook niet meteen uitleggen HOE dat partitioneren werkt? :) fdisk bv...

Verwijderd

eppo1313 LOL :)

euh jah als je niet eens weet waar je moet partitioneren, dan wor da ook nix he ;) Denk dat ie nou toch wel ongeveer een id heeft wat ie moet doen, is dat niet het geval. FF mij adden op ICQ dan ruilen we gewoon, krijg je een hele stoere P3 500 Katmai (heel schaars is die Limited Edition) en een hele Ultra snelle Voodoo Banshee. :) Die heb ik toch nog staan. Fully operational :)

Verwijderd

:P

Verwijderd

Als je wilt dat je computer van je Windows-CDROM boot moet je meestal toch eerst in je BIOS instellen dat de computer eerst van de CD-ROM probeert te booten en dan pas van de harde schijf.

Verwijderd

Op zondag 26 november 2000 20:41 schreef wieikke het volgende:
Als je wilt dat je computer van je Windows-CDROM boot moet je meestal toch eerst in je BIOS instellen dat de computer eerst van de CD-ROM probeert te booten en dan pas van de harde schijf.
Meestal niet, in de BIOS staat er gewoon boot sequence: floppydrive (A: ), cd-rom (D: ), harddisk (C: )
(is bij meeste nieuwe borden standaard setting)

Klote emoticons

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, sorry voor de domme vragen maar ik alleen hier zo'n kutsysteem staan die niet te partioneren valt. Als je als 15 jarig wat werkt en zo'n vrij duur systeem in elkaar knutselt dan wil je toch wel zeker van je zaak zijn. Die oude compu van mij heb ik al een keer in en uitelkaar gehaald. Maar ja die kan al die nieuwe snufjes niet dus nooit mee te maken gahad. Verder ruil ik niet met andere systemen en als ik nog iets intelligentere vragen heb dan ga ik wel weer naar tweakers.

Vriendelijke groeten en bedankt allemaal.

Verwijderd

Op zondag 26 november 2000 21:06 schreef Guanoape het volgende:
Bedankt allemaal, sorry voor de domme vragen...
is alleen maar dom als je ze niet stelt, toch
|:( :Z

Verwijderd

Topicstarter
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet!
Voor de snuggere die bedankjes vraagt!

Verwijderd

Okeej okeej, misschien een beetje hard gereageerd>:)Maar als je niet weet hoe je een systeem in elkaar schroeft dan heb je grote kans dat je de boel compleet naar de maan helpt, dus een "tip": weet je niet hoe het moet, ga dan naar het zaakje terug waar je die onderdelen gekocht hebt en vraag of ze het voor je in willen bouwen, het kost je misschien 25.- maar als ze dan iets verkloten heb je garantie:)
Pagina: 1