Speakers van 4.1 naar 6.1

Pagina: 1
Acties:

• guido dieteren
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05-2025
Hallo,

Tot voor kort had ik een 4.1 geluidskaart. Op iedere uitgang had ik een stereo-versterker aangesloten en zo had ik dus prachtig 4 onafhankelijke speakers.

Nu ben ik echter overgestapt naar een 6.1 geluidskaart (Audigy II).

En uiteraard wil ik nu dus ook 6 speakers aansluiten.
Een 3e versterker aanpluggen werkt niet: over de linkerbox geeft hij de center-front speaker, over de rechterbox de subwoofer, het geluid naar de centerrearspeaker (leuk woord he) verdwijnt.
De twee andere versterkers werken uiteraard prima.

Nu vraag ik me af:
kan ik gewoon een los 2.1 systeem kopen (2 satellieten met sub-woofer) en die aansluiten op de derde uitgang; en ze dus gebruiken als subwoofer, center-front en center-rear. Gaat dit werken?

En gaat dit ook mooi klinken?
Of moet ik nu naar een compleet nieuw 6.1 systeem ?
Ik gebruik mijn systeem wat geluid betreft alleen voor games.
Muziek en DVD draai ik op mijn stereo in de woonkamer.

Verwijderd

Als de center, de rear center en subwoofer over 1 output gaan zou dat kunnen. Maar dat gaat ze niet want er kunnen er maar 2 over 1 plug. Dus volgens mij kan het niet. (onder voorbehoud) :)

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 13:11 ]

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Probeer het eerst eens uit met een 2.1 setje van iemand...

• guido dieteren
Die drie gaan wel over één plug, want mijn audigy heeft 3 uitgangen: 1 voor links en rechts voor (versterker 1), 1 voor links en rechts achter (versterker 2) en 1 voor de twee centerspeakers en de subwoofer. Zo staat het ook in de handleiding.

Uitproberen lukt helaas niet, daar ik niemand ken met een 2.1 set.
Wel heb ik nu een 5.1 set geleend, maar daarmee kan ik mijn vraag nu net niet testen..........

Verwijderd

guido dieteren schreef op 19 June 2003 @ 15:00:
Die drie gaan wel over één plug, want mijn audigy heeft 3 uitgangen: 1 voor links en rechts voor (versterker 1), 1 voor links en rechts achter (versterker 2) en 1 voor de twee centerspeakers en de subwoofer. Zo staat het ook in de handleiding.

Uitproberen lukt helaas niet, daar ik niemand ken met een 2.1 set.
Wel heb ik nu een 5.1 set geleend, maar daarmee kan ik mijn vraag nu net niet testen..........
Heb je niet 4 versterkers nodig? want:

Amp 1 - Links & Rechts voor
Amp 2 - Links & Rechts achter
Amp 3 - Center voor en achter
Amp 4 - Subwoofer

En ik las net dat je een speciale kabel nodig had (4polig) om alles aan te kunnen sluiten?

Ik denk dat je gewoon moet gaan knutselen met de bedrading.. en eventueel een 4e!! versterker erbij doen

• guido dieteren
In een 2.1 systeem gaan toch ook 3 signalen (links, rechts, subwoofer) over 1 plug.

Verwijderd

Tenzij je een model hebt met alleen stereo in (zoals ik, geen aparte subwoofer ingang)

• guido dieteren
Ik heb het opgelost.

Op de derde uitgang zitten drie signalen: center-front, center-rear en subwoofer.
Om deze drie signalen te kunnen gebruiken heb je dus een speciale stecker nodig, geen gewone stereoplug maar ééntje met een derde 'ringetje'. Dit staat ook vermeld op de website van Creative onder KnowledgeBase voor 6.1 speakers.

Ik heb zo'n plug gekocht en vervolgens de kabeltjes eraan gesoldeerd.
Maar helaas, het rear-signaal werkte niet en er was een geweldig gebrom.
Na vele uren prutsen en denken, heb ik uiteindelijk toch de oplossing gevonden. Het is zo onlogisch. Lees mee en huiver.

Op het eerste signaal (de punt) zit de center-front-speaker
Op het tweede signaal (na het eerste ringetje) zit de subwoofer
Op het derde signaal (tussen en tweede en derde ringetje) ZIT DE AARDE!!!
Op het vierde signaal (na het derde ringetje over de verdere plug en over de kabelklemmetjes) ZIT DE CENTER-REAR-SPEAKER!!

Tja, toen ik dat eenmaal ontdekt had, was met wat solderen en afplakken met tape de zaak snel opgelost.
Pagina: 1