[idee] Boodschappen scannen in 1 keer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien iets te generaal voor dit forum maar ik wil eigenlijk wel serieuze reacties dus vandaar.
Voor mijn studie moet ik samen met een groep een productidee uitwerken. Het idee erachter moet enigszins futuristisch zijn. Of het economisch haalbaar is of niet is verder niet zo interessant.

Wij kwamen op het idee om een supermarkt-systeem te ontwikkelen waarbij de klant door middel van een soort sluis, of poortje, kan lopen en aan het einde moet pinnen. Alle artikelen zijn dan gescand. Ok dat is dus ongeveer het idee, alleen ben ik technisch niet zo sterk wat dat betreft, en heb ik dus weinig idee hoe zoiets fysisch zou moeten werken.
Het hoeft allemaal niet zo gedetailleerd, maar ik zou graag willen weten of het hedendaags al mogelijk is en met welke technieken.

Wij zaten zelf te denken aan radio-golven (of iig onschadelijke stralen natuurlijk) die chips op de artikelen kunnen detecteren.
Zijn er al soortgelijke systemen, en ik denk hierbij aan luchthavens of vrachtcontainers, die zoiets kunnen?

Kortom: hoe zou jij dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Volgens mij is het met de huidige technieken al mogelijk, al kan het zijn dat sommige artikelen te compact zijn en daardoor de straling niet doorlaten. Anderzijds is het systeem ook erg fraudegevoelig; je kan een heleboel fruit kopen zonder er een bonnetje op te plakken en die dan onder de andere boodschappen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:06

Korakal

Up up up!

Zoiets komt er toch al aan :?
Denk aan het soort chipjes dat Benetton i.s.m. Philips wil inbouwen. Dat zijn hele kleine chips die zelf geen stroomtoevoer in de vorm van batterijen nodig hebben, maar werken dmv inductie.
Uiteindelijk zie ik dat z'n weg ook wel gaan naar alle 'gewone' producten.

[edit]
bron:
http://news.com.com/2100-1019-992131.html

[ Voor 28% gewijzigd door Korakal op 19-06-2003 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Ik heb idd ook al ergens gelezen dat zo'n supermarkt al is opgezet als proef (geen bron helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Niet online
OpifexMaximus schreef op 19 June 2003 @ 12:03:
Volgens mij is het met de huidige technieken al mogelijk, al kan het zijn dat sommige artikelen te compact zijn en daardoor de straling niet doorlaten. Anderzijds is het systeem ook erg fraudegevoelig; je kan een heleboel fruit kopen zonder er een bonnetje op te plakken en die dan onder de andere boodschappen doen.
Enig idee misschien hoe die systemen heten of specifieke gebruikte technieken?
En over die bonnetjes, tja daar zaten wij ook over te denken (of wat gebeurt er bijvoorbeeld als je 2 dezelfde artikelen precies onder elkaar plakt) maar op dat punt vertrouwen we in de goedheid van de mens (of enkel voorverpakt groente/fruit ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 19:21

dominic

will code for food

Ik zou het simpeler aanpakken:

Scanner in het winkelwagentje

Ieder produkt moet je zelf scannen, door het te scannen is meteen het gewicht van het produkt bekend. Het produkt wordt aan het totale produktlijst van het winkelwagentje toegevoegd.

Weegschaal bij de kassa

De produktlijst van het winkelwagentje wordt 'uitgelezen' en de prijs bepaald en het totale gewicht van het winkelwagentje wordt gemeten. Is het winkelwagentje (met een bepaalde marge) zwaarder dan het totale gewicht aan produkten dat je hebt gescand, dan heb je iets dus niet gescand.

Er zitten wat haken en ogen aan maar het is een basis.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 16:23
Vertrouwen in de goedheid van de mens, die vervolgens keurig zijn kratje bier afrekent, maar een tube tandpasta van €1,50 in zijn binnenzak steekt. (Tandpasta was hier in Epe vorig jaar een van de meest gejatte artikelen.)

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AH gebruikt dit al in sommige winkels. Alles wat je in je kar stopt moet je scannen en aan het eind stop je de scanner in een apparaat, en kan je afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:06

Korakal

Up up up!

Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 12:08:
AH gebruikt dit al in sommige winkels. Alles wat je in je kar stopt moet je scannen en aan het eind stop je de scanner in een apparaat, en kan je afrekenen.
Yup, klopt. De AH waar ik regelmatig heenga (Emiclaer Amersfoort) heeft dat. Enige is: je moet er wel een soort 'abonnement' voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

AH heeft hier al mee geexperimenteerd. Schijnt nog vrij redelijk te werken ook, dus aangezien het voor school is: je idee bestaat al, sorry jongen.
VWB een evt aanpak: denk eens aan die streepjescodes met ingebouwd chippie of strip waar een beveiligingspoortje op reageert. Deze dingen bestaan al, je ziet ze best vaak in winkels. Ook bij bibliotheken bijv zie je dit: het over een scanner halen van boeken. Lijkt me een fluitje van een cent om zoiets te maken; kwestie van een chippie met een radiosignaalscanner pakken idd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik denk dat je een radio frequency identity (RFID) chip bedoeld. Benetton heeft het plan deze chips in kleding te plaatsen om op deze manier de locatie van goederen in het logistieke proces te kunnen achterhalen/bewaken.
Op de frontpage zijn hier enkele nieuwsberichten over geweest.
Zie ook:
Benetton-kleding voortaan voorzien van chip
Dezelfde techniek moet ook zeker in supermarkten te gebruiken zijn, dus wellicht is dit een idee :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40

Eelke Spaak

- Vlad -

dominic schreef op 19 June 2003 @ 12:08:
Ik zou het simpeler aanpakken:

Scanner in het winkelwagentje

Ieder produkt moet je zelf scannen, door het te scannen is meteen het gewicht van het produkt bekend. Het produkt wordt aan het totale produktlijst van het winkelwagentje toegevoegd.

Weegschaal bij de kassa

De produktlijst van het winkelwagentje wordt 'uitgelezen' en de prijs bepaald en het totale gewicht van het winkelwagentje wordt gemeten. Is het winkelwagentje (met een bepaalde marge) zwaarder dan het totale gewicht aan produkten dat je hebt gescand, dan heb je iets dus niet gescand.

Er zitten wat haken en ogen aan maar het is een basis.
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 12:08:
Dit heb ik twee maanden meegemaakt bij de AH in onze buurt (AH 1514) en het was echt een ramp. Er werd namelijk steekproefsgewijs gecontroleerd of iedereen wel z'n boodschappen had gescand en al met al was je gemiddeld meer tijd kwijt mét dan zonder dit systeem.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20

TheVMaster

Moderator WOS
Volgens mij is zoiets er al...in Frankrijk heb ik zoiets een keer gezien. Vaste klanten kunnen daar een scanner pakken en hun boodschappen zelf scannen....en dan wordt bij de kassa de scanner uitgelezen...en betaald.

ehh..dit heb ik dus iets van 10 jaar terug in Frankrijk (bij zo'n Hyper-marche ofzo) gezien....dus nieuw...neuh... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Niet online
DeverauX schreef op 19 June 2003 @ 12:12:
Ik denk dat je een radio frequency identity (RFID) chip bedoeld. Benetton heeft het plan deze chips in kleding te plaatsen om op deze manier de locatie van goederen in het logistieke proces te kunnen achterhalen/bewaken.
Op de frontpage zijn hier enkele nieuwsberichten over geweest.
Zie ook:
Benetton-kleding voortaan voorzien van chip
Dezelfde techniek moet ook zeker in supermarkten te gebruiken zijn, dus wellicht is dit een idee :)
Bedankt! Hier ga ik ff achteraan.

En dat het idee niet supernieuw is weten wij ook, het is alleen ook weer niet zo wijdverspreid dat het 'normaal' is. Het idee van zelf de artikelen scannen ligt natuurlijk ook voor de hand maar is wat minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-07 04:09

Tjark

DON'T PANIC

Het grote nadeel van RFID:

- kosten transponder: zo'n transponder mag echt niet meer dan 1-3 cent kosten. Of wil je een transponder van 1-2 euro op een blikje tomatenpuree van 30 cent plakken?

- kosten plakken: Je ziet eigenlijk _nergens_ meer dat supermarkten hun producten 'prijzen' (met zo'n prijstang). Reden: veel te duur aan arbeidskosten. En nu wil je die transponders erop gaan plakken? (want reken maar dat dit _niet_ vanuit de fabriek gaat gebeuren de komende paar jaar)

- uitlezen van transponders: is niet zo makkelijk. Gelukkig bestaan er wel transponders met een anti-collision protocol waardoor je transponders die in hoge dichtheid bij elkaar zitten (100 producten in een winkelwagentje) waarschijnlijk wel goed kan uitlezen.

- uitlezen van transponders 2: gebruik geen 'ijzeren' winkelwagentjes.... leest niet zo leuk uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjark op 19-06-2003 12:47 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Orphix schreef op 19 June 2003 @ 12:00:
Misschien iets te generaal voor dit forum maar ik wil eigenlijk wel serieuze reacties dus vandaar.
Voor mijn studie moet ik samen met een groep een productidee uitwerken. Het idee erachter moet enigszins futuristisch zijn. Of het economisch haalbaar is of niet is verder niet zo interessant.

Wij kwamen op het idee om een supermarkt-systeem te ontwikkelen waarbij de klant door middel van een soort sluis, of poortje, kan lopen en aan het einde moet pinnen. Alle artikelen zijn dan gescand. Ok dat is dus ongeveer het idee, alleen ben ik technisch niet zo sterk wat dat betreft, en heb ik dus weinig idee hoe zoiets fysisch zou moeten werken.
Het hoeft allemaal niet zo gedetailleerd, maar ik zou graag willen weten of het hedendaags al mogelijk is en met welke technieken.

Wij zaten zelf te denken aan radio-golven (of iig onschadelijke stralen natuurlijk) die chips op de artikelen kunnen detecteren.
Zijn er al soortgelijke systemen, en ik denk hierbij aan luchthavens of vrachtcontainers, die zoiets kunnen?

Kortom: hoe zou jij dit aanpakken?
Tijdens een oefentext nederlands kreeg in ik de derde klas(inmiddels enkele jaren geleden) een text voor mun neus waarin stodn dat je de boodschappen met het zelfde gemak van een chip kan voorzien van een "id". Als de klas door het pportje reed werd deze chip gescanned en alle bedragen op geteld. er waren toen dus a Live-tests uitgevoerd in de VS... waarschijnlij kzal er in nl ook mee ge-experimenteerd zijn...

Beetje oud-of-date onderzoek zou ik zeggen...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1