Toon posts:

Vraagje mbt driveletter RAID5 config en hotspare

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik beshik over een server die een RAID5 configuratie van 3 hard disks heeft en 1 hotspare. Deze hotspare heeft als drive letter c: de RAID5 config e:

Wanneer de hotspare gebruikt wordt omdat de hotspare een defecte hd moet vervangen, schuift de driveletter van de hotspare en dan ook automatisch de driveletter van de RAID5 config op? Dat zou wel erg klote zijn!

Dus ik bedoel dat het systeem denkt van: "hey, een drive (hotspare) weg, ik schuif de boel allemaal op. Laten we van de RAID5 config maar eens C: maken!"

Aan de andere kant heb ik gehoord dat wanneer er een driveletter (in ons geval de e:) is toegekend aan de RAID5 config dit ook zo blijft!

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Thanks!

Verwijderd

T lijkt mij helemaal niet logisch om je hotspare een drive letter toe te kennen... Die drive moet per definitie leeg zijn, zodat je raid systeem die in geval van nood kan gebruiken :+

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Tiny

Wat eten we?

Op het moment dat je een spare gaat gebruiken is het geen spare meer.... toch?
Tenzij je ervan uitgaat dat wanneer er iets gebeurd, alle meuk die er op staat niet belangrijk is, en dus weg mag.

Verwijderd

De hotspare mag inderdaad geen schijfletter hebben in ieder geval bij IBM serveraid

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En even voor de goede orde:
Een harddisk heeft GEEN driveletter.
Een partitie heeft een driveletter.

Dus wat RCy2k zegt: leeggooien ! en dan ook de partitie tabel leegpleuren op die hot spare.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 19 June 2003 @ 13:49:
En even voor de goede orde:
Een harddisk heeft GEEN driveletter.
Een partitie heeft een driveletter.

Dus wat RCy2k zegt: leeggooien ! en dan ook de partitie tabel leegpleuren op die hot spare.
Die drive is ook helemaal leeg...moet zelfs nog geformatteerd worden. Hoe kan ik die driveletter van de hotspare wegknallen dan ? Zonder dat de raidset met driveletter e:\ > c:\ word :?

• Tiny

Tiny

Wat eten we?

dus je hebt een partitie gemaakt, deze alleen nog niet geformateerd..... lijkt mij dat er dus ook geen data op staat, dus waar hebben we het dan over?
Of mis ik iets? Kan een partitie nut hebben zonder dattie geformateerd is?

Verwijderd

Topicstarter
PencakSilat schreef op 19 June 2003 @ 15:01:
dus je hebt een partitie gemaakt, deze alleen nog niet geformateerd..... lijkt mij dat er dus ook geen data op staat, dus waar hebben we het dan over?
Of mis ik iets? Kan een partitie nut hebben zonder dattie geformateerd is?
Bij de installatie van het OS heb ik het OS geinstalleerd op de raidset. Tijdens deze installatie heeft de extra hd dus een driveletter gekregen, maar is NIET geformatteerd. Er staat idd ook geen data of niets op.

Maar dat hoeft ook niet, immers wanneer deze extra hd wordt ingezet bij een defecte hd moet de extra hd leeg zijn.

Maar ik wil dus nu eigenlijk de driveletter verwijderen van deze extra hd/partitie, maar hoe :?

Verwijderd

Wanneer ik bij een 3ware Escalade een hotspare definieer, dan is die drive niet bekend bij het OS en kan ik m dus ook geen drive-letter toekennen.
Wat ik denk is dat je die hotspare misschien niet goed gedefinieerd hebt. :?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 15:36:
Wanneer ik bij een 3ware Escalade een hotspare definieer, dan is die drive niet bekend bij het OS en kan ik m dus ook geen drive-letter toekennen.
Wat ik denk is dat je die hotspare misschien niet goed gedefinieerd hebt. :?
Ja maar tijdens de installatie van het os zat de drive in het systeem. Toen dacht het systeem dnek ik van : hey, een drive, geef hem maar een letter :(

irritant....

andere zegge weeer dat het niets uit maakt die drive letter, dat ik gewoon die drive eruit kan pakken zonder dat de drive letter veranderd :?

zeer vreeeeeeeemd allemaal

• Tiny

Tiny

Wat eten we?

dan zou ik gewoon zo iets hebben van.... probeer het maar eens uit...
trek één van die andere schuiven er uit (mits deze hotswappeble zijn natuurlijk) en kijk wat er gebeurd......

Uiteraard doe je dit dus alleen op een prive servertje of eentje waar van het 'niet zo erg' is dattie down gaat.... want wanneer je raid array dus niet goed is ingesteld en deze niet die hotspare als spare ziet, dan gaattie plat (lijkt mij)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik ben dit ook nog niet eerder tegengekomen - een hotspare die zichtbaar is voor het OS? Het is juist de bedoeling van de spareset dat 'ie alleen wordt gebruikt zodra een andere fysieke disk defect raakt, zodat de raidset 'on the fly' gerebuild wordt.
Gedurende de rebuild heb je een iets mindere performance van de raidset, maar alles loopt zonder meer door.
Defecte disk vervangen en die dan weer spare maken en presto! zonder een seconde downtime weer verder :)

Wat voor controller en disken gebruik je eigenlijk?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

PencakSilat schreef op 19 juni 2003 @ 16:14:
dan zou ik gewoon zo iets hebben van.... probeer het maar eens uit...
trek één van die andere schuiven er uit (mits deze hotswappeble zijn natuurlijk) en kijk wat er gebeurd......

Uiteraard doe je dit dus alleen op een prive servertje of eentje waar van het 'niet zo erg' is dattie down gaat.... want wanneer je raid array dus niet goed is ingesteld en deze niet die hotspare als spare ziet, dan gaattie plat (lijkt mij)
was laatst ook al een discussie over

bij een goede controller kun je ook zonder spare nog doorwerken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op 19 June 2003 @ 22:39:
Ik ben dit ook nog niet eerder tegengekomen - een hotspare die zichtbaar is voor het OS? Het is juist de bedoeling van de spareset dat 'ie alleen wordt gebruikt zodra een andere fysieke disk defect raakt, zodat de raidset 'on the fly' gerebuild wordt.
Gedurende de rebuild heb je een iets mindere performance van de raidset, maar alles loopt zonder meer door.
Defecte disk vervangen en die dan weer spare maken en presto! zonder een seconde downtime weer verder :)

Wat voor controller en disken gebruik je eigenlijk?
Controller: Adaptec 2110S Ultra 3
Disks: Seagate Cheetah 10K.6 - ST336607LC - SCSI

Wellicht dat de term hotspare verkeerd wordt gebruikt in mijn verhaal. Het is eigenlijk meer een extra hd. WANT een tweede server beschikt ook over een raid5 met 4 schijven. En als daar een hd defect raakt moet de extra hd (die in de ANDERE server zit) deze defecte hd vervangen. Daarom herkent het OS de extra hd als fysieke hd (i guess :))

DUS als bij de tweede server een hd defect raakt en ik haal de extra hd uit de eerste server, veranderd dan mijn driveletter van de raidset in de eerste server?
Heheh, complex verhaal. Hopelijk snappe jullie wat ik bedoel ;)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik begin het te begrijpen :)
Allereerst is een hotspare disk NIET zichtbaar in het OS. Een hotspare wordt namelijk door de controller apart gehouden totdat een andere disk in een raidset defect raakt. Dan wordt door de controller de hotspare in de raidset getrokken.
Deze acties gaan helemaal automatisch, zodat je hierna alleen nog de defecte disk hoeft te vervangen om weer een nieuwe hotspare te hebben.
Dit lukt natuurlijk alleen wanneer het OS die hotspare disk NIET ziet en er verder NIETS mee kan doen.
Als in jouw servers die hotspare een driveletter heeft gekregen, is er ergens in de configuratie iets fout gegaan. De bij de 2110S geleverde software kan dat overigens precies laten zien.
Ik vermoed dat je naast de raidset nog een JBOD hebt aangemaakt, zodat het OS bij de installatie twee disken zag: de JBOD en de raidset.
Om jouw vragen te beantwoorden - ja, als je in Windows een disk met een driveletter eruit haalt dan gaat Windows de zaken opnieuw verdelen.
In je eerste bericht schrijf je dat die JBOD letter C: heeft gekregen. Dat is volgens mij extra naar - Windows 2000 en eerder gebruiken altijd de eerste actieve partitie op de eerste actieve disk om de letter C: aan te geven, waarna de bootfiles op die disk worden gezet.
Anders gezegd, ruk die disk eruit en de server gaat plat en komt niet meer op.
Als dit inderdaad lijkt op de manier waarop die servers nu geconfigureerd zijn, dan zou ik je in overweging te geven om in ieder geval na te gaan wat je wilt (wel of niet een hotspare), dan de manual van die software te lezen (staat precies in wat je moet doen met spare pools en raidsets) en dan beide servers opnieuw te installeren.
Wat je hierboven beschrijft gaat in ieder geval NIET werken.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Pagina: 1