Toon posts:

Nieuw P4C800 mobo veroorzaakt Inaccessible_Boot_Device

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe Asus P4C800 met 3Ghz ingebouwd.
2 dimetjes DDR400 512 Mb Ram Kingston HyperX; Asus V9560/TD 256 MB DDR-SDRAM GeForce FX 5600 AGP 8x 400 MHz; Enermax 465AX G FMA 460Watt ATX Voeding; 3 HD's zie specs onder aan; Adaptec SCSI controller met mijn CD/DVD/brander.

In de bios worden mijn HD's herkend zie onderstaande specs. Op het moment dat mijn systeem windows 2000 (pri-master) gaat booten gaat het mis! INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE incombinatie met een blauw scherm!

Dus toen heb ik geprobeerd XP naast win2k te installeren (pri-master) maar bij het installeren gaat het ook mis INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Als ik mijn oude mobo aansluit start mijn pc gewoon op en draait prima. PS met de zelfde door de bij de P4C800 bijgeleverde IDE kabels. Oja ik heb natuurlijk wel opgelet dat de HD's in de zelfde volgorde zijn aangesloten (master/slave).

Dit zijn de gegevens die mijn MOBO ziet :

pri master

MAXTOR 92040U6
SIZE: 20.4 GB
LBA-MODE: SUPPORTED
BLOCKMODE: 16 SECTORS
PIO MODE: 4
ASYNC DMA: MULTIWORD DMA-2
ULTRA DMA: ULTTRA DMA-4
SMARTMONITORING: SUPPORTED
32BIT DATA TRANSFER: DISABLED

pri slave

IMB-DTLA-307030
SIZE: 30.7 GB
ULTRA DMA: ULTTRA DMA-5

sec master

MAXTOR 6L040L2
SIZE: 40.0 GB
ULTRA DMA: ULTTRA DMA-6

Ik heb al een aantal instellingen geprobeerd maar niets lijkt tewerken.
De handleiding van mijn mobo is ook al zo schraal op dit gebied!!!
wie o wie heeft een oplossing voor mij om dit aan de praat te krijgen.

:'( :'( :'( :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er is in de search enorm veel te vinden over Inaccessible Boot Device; er staat zelfs een linkje in de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen. Je hebt hier nog nergens vermeld wat je daarmee hebt bereikt ..

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gezien maar ik ben nu al een uur aan het zoeken en ik kan de oplossing voor mijn probleem niet vinden!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke oplossingen had je dan allemaal geprobeerd? Via de Search kom ik anders wel minstens tienmaal zoveel oplossingen tegen dan je allemaal in je startpost vermeldde :)

Anders refine je de search even: [search=inaccessible boot device na vervangen moederbord]

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 19-06-2003 12:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met de win2k cd al een restore uitgevoerd.

Maar ik denk dat ik het probleem al heb gevonden ik kom zeer veel meldingen tegen met een maxtor 20Gb schijf als pri-master. Het schijnt een bug te zijn ik heb nog geen idee hoe dit op te lossen ik kan proberen op die schijf als pri-slave te stellen en er vervolgens toch van te booten. Kijken of dat gaat werken.

Want het vreemde is als ik mijn oude mobo er weer aanhang boot hij zonder een probleem.
Ik dacht register probleem maar een nieuwe install van XP doet het zelfde!!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je tijdens de nieuwe XP-install wel de controllerdrivers geladen via F6 :?

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 19-06-2003 12:29 ]

Verwijderd

BalusC schreef op 19 juni 2003 @ 12:29:
Heb je tijdens de nieuwe XP-install wel de controllerdrivers geladen via F6 :?
Iets beter lezen zou ook wel handig zijn.....
Hij gebruikt gewoon de onboard IDE(geen drivers nodig dus)

• Extrada
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
En waarom heeft ie dan geen drivers voor de controller nodig ???
Dit probleem deed zich ook voor in het begin met de kt133 chipset en win 2k.
Volgens mij moet het probleem daar toch echt in zitten hoor

Verwijderd

Extrada schreef op 19 June 2003 @ 12:41:
En waarom heeft ie dan geen drivers voor de controller nodig ???
Dit probleem deed zich ook voor in het begin met de kt133 chipset en win 2k.
Volgens mij moet het probleem daar toch echt in zitten hoor
Omdat je voor een normale IDE-controller nooit drivers nodig hebt voor het installeren van een OS, ook niet voor de Southbridge van een KT133A

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Ik heb ook opnieuw Windows XP moeten instaleren nadat ik een nieuw mobo had. Misschien beveiliging die ingrijpende verandereingen detecteerd :/ . Of het is idd gewoon een driver probleempje.

In Windows zie je BTW toch IDE drivers staan :o

[ Voor 12% gewijzigd door XoReP op 19-06-2003 12:47 ]

Verwijderd

Ik had het probleem ook toen mijn boot hdd in een bracket zat. Deze hdd eruit gehaald en "vast" in mijn systeem schroeven loste het op. Ik zie nergens dat jij een bracket gebruikt maar misschien ben je het vergeten te melden.

• Extrada
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03-2024
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 12:44:
[...]

Omdat je voor een normale IDE-controller nooit drivers nodig hebt voor het installeren van een OS, ook niet voor de Southbridge van een KT133A
Vreemd dat ik dat dan bij 65 pc's met win2k en een kt133a dus wel moest doen.
Werd toen de tijd zelfs nog een papiertje bij de MSI bordjes geleverd met de oplossing voor dit probleem.
Zeg niet dat het de oplossing is voor dit probleem, maar jouw redenering dat het met onboard controllers niet nodig is klopt dus niet.
En als het vroegah met een nieuwe chipset fout kon gaan, waarom zou dat vandaag de dag dan niet kunnen ?

[ Voor 24% gewijzigd door Extrada op 19-06-2003 12:50 . Reden: quote plaatsje ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee die HD zit niet in een bracket!

Hmm vreemd verhaal.. Ik moet dus handmatig drivers gaan laden omdat hij anders niet werkt..
Dan is mijn vraag als dat zo is welke drivers moet ik dan kiezen of kan ik deze van mijn cdrom afhalen die bij mijn mobo zit??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Drivers zijn bij nader inzien inderdaad niet nodig. Alleen wanneer je gebruik maakt van de RAID functie.

Anyway, probeer eens het systeem qua IDE config zo kaal mogelijk te strippen: alle overbodige HDD's/CD/DVD loskoppelen en alleen die ene OS-schijf als Primary Master erin laten en de CDROM lezer als Secondary (Master/Slave maakt hier niet uit). Haal de OS-schijf compleet leeg (wel eventueel backuppen!) met Debug en/of Mbrwork (zie de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers). Indien je één partite op deze schijf wil hebben, hoef je verder niks te doen, anders creeër je even een primaire partitie mbv FDISK/PMagic. Vergeet de partitie hierna niet te activeren! Formatteren is niet nodig.

Doublecheck de bootvolgorde in de BIOS: CDROM - C:\
Gooi de XP CD in de CDROM lezer en laat de setup runnen en selecteer vervolgens de schijf en/of partitie waar XP op moet staan. Daarna kun je hiervanuit partitioneren en/of formatteren.

Verwijderd

Extrada schreef op 19 June 2003 @ 12:49:
[...]

Vreemd dat ik dat dan bij 65 pc's met win2k en een kt133a dus wel moest doen.
Werd toen de tijd zelfs nog een papiertje bij de MSI bordjes geleverd met de oplossing voor dit probleem.
Zeg niet dat het de oplossing is voor dit probleem, maar jouw redenering dat het met onboard controllers niet nodig is klopt dus niet.
En als het vroegah met een nieuwe chipset fout kon gaan, waarom zou dat vandaag de dag dan niet kunnen ?
Dan had je waarschijnlijk de MSI K7T Turbo-RAID(met Promise RAID-controller) te pakken, want zoals ik al zei, er zijn GEEN drivers nodig en beschikbaar voor Windows NT/2000/XP die je tijdens XP setup moet laden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eens geprobeerd om alle drives uit te zetten in de bios behalve de Maxtor 20 gb.
Ik boot met floppy's via mijn scsi cdrom speler. Maar ook dan krijg ik de melding INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE.

Ik ga proberen of ik mijn maxtor 40 gb als pri-master in te stellen en daar dan mijn OS op te installeren. Maar ja moet ik hem eerst even leeg gaan halen :) maar toch vindt ik het vreemd dat het niet werkt met die maxtor 20 gb

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ik had het zelfde grappie met m'n P4P800.
De XP install liep vast op het moment v/d eerste reboot.

Ik had daarna de nieuwste BIOS erin gezet en bij IDE config in de BIOS SATA uitgezet en alleen gekozen voor PATA. Werkte daarna als een tiet.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 13:30:
Ik boot met floppy's via mijn scsi cdrom speler. Maar ook dan krijg ik de melding INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE.
Even voor de duidelijkheid: wanneer krijg je deze foutmelding te zien?

Verwijderd

Topicstarter
uuh ik heb ook al gekeken of er een bios update uit is voor de P4C800 deluxe maar die is er nog niet. ik heb hem bij ide config op SATA+PATA staan maar die instellingen hebben toch alleen invloed op je Serial ATA ?? Alleen PATA heb ik nog niet geprobeerd!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg deze foutmelding na dat win2k het zwart witte proces balkje af heeft afgewerkt.
Veilige modus doet hij het ook al niet! Bij het installeren van XP gaat het mis na het opnieuw booten van het systeem en het daad werkelijke installeren begint.

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 20:39

Weeds

what is a weed...

geen nieuwe bios? heb je 1007.013 al?

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb niet goed gekeken maar ik kom niet verder dan versie v1006 ik weet niet waar jij die versie van jouw dan vandaan haalt maar ik vindt hem hier tab-je BIOS.

http://www.asus.com.tw/su...ModelName=P4C800%20Deluxe

Verwijderd

1007 is beta BIOS, maar die staat wel gewoon op de is, gewoon ff op Beta klikken bovenin

Verwijderd

Topicstarter
O ik zie het al Beta bios zeker...

hmm ik weet niet of ik er dan meer problemen mee oplos dan dat ik er mee maak.
Ik ben altijd erg voorzichtig met Beta's en al helemaal met mijn bios.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Heb je je oude hardware nog?
Zoja gooi je schijven daar weer aan, boot naar windows, verwijder vanuit apparaatbeheer de ide-controllers, sluit windows af, gooi je hd weer op je nieuw bord en boot naar windows et voila :)

Zou moeten werken,
(die fout die je krijgt ligt puur aan de verschillende chipsets/controllers van je oud -en nieuw bord)

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja die had ik ook al bedacht en uitgevoerd maar werkt niet :(

• Weeds

Weeds

what is a weed...

en die andere schijven? doen die et wel als boot?

Verwijderd

Topicstarter
Om eerlijk te zijn heb ik dat nog niet geprobeerd. De andere schijven staan ook nog eens VOL !! Maar SUSE boot wel vanaf mijn 40 gb maxtor maar ik dan alleen geen beeld maar als ik goed luister boot hij wel gewoon .. alleen dan zonder beeld!

Dus Ja andere schijven booten wel!

• Weeds

Weeds

what is a weed...

kan je xp niet bij suse op de schijf installeren? multiboot?

Verwijderd

Topicstarter
Nou niet echt een groot deel van die schijf is ook nog eens linux partitie en ik geloof dat partition magic daar ook niet zoveel mee kan.

Ik denk dat ik maar een nieuwe schijf ga kopen een maxtor 80gb 7200rpm 8bm dan ben ik hoopelijk van dit probleem af en die is dan nog sneller ook! Ik kan dan die maxtor 20 gb nog aan mijn raid controller hangen 0+1.

• Weeds

Weeds

what is a weed...

ik kan de maxtor SATA aanbevelen. prima schijffie !

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch voor een IDE ga!

SATA is niet zo heel veel sneller maar wel een stuk duurder.
Maar je kunt ze wel makkelijk duur lussen! Wat voor snelheden (ATTO) haalje daadwerkelijk met zo'n schijffie!?

• Weeds

Weeds

what is a weed...

geen idee wat ze afzonderlijk doen.. maar in raid0:

SiSoftware Sandra

Test Status
SMP Test : No
Total Test Threads : 1
SMT Test : No
Dynamic MP/MT Load Balance : No
Processor Affinity : No
Windows Disk Cache Used : No
Use Overlapped I/O : Yes
IO Queue Depth : 8 request(s)
Test File Size : 1023MB
File Server Optimised : No

Benchmark Breakdown
Buffered Read : 896 MB/s
Sequential Read : 96 MB/s
Random Read : 7 MB/s
Buffered Write : 953 MB/s
Sequential Write : 91 MB/s
Random Write : 18 MB/s
Average Access Time : 8 ms (estimated)

Verwijderd

Topicstarter
Zo das lekker snel zo'n schijffie!

Nou ik heb het zaakje aan de praat gekregen!
Ik heb een bios update uitgevoerd v1006 daarna had ik een nieuwe HD gehaald Maxtor 80Gb 7200rpm 8mb. Ik het zaakje aangesloten werkt het nog niet! Mijn bios ziet geen HD!!!
Wat beleek nu ik had een DOA of wel een stukke 80GB gekocht! Ik ruilen... en alles er weer netjes ingezet en jawel mijn bios herkend hem!

XP begint netjes te installeren maar naar een tijdje ongeveer 5 min in de installatie blauw scherm fout melding! Daarna heb ik nog het een en ander in het bios gewijzigd. Maar steeds weer een blauw scherm! Ik kwam er achter dat de PCI latency timer op 64 stond deze heb ik verhoogt naar 128. Daarna geen foutmelding meer gezien!!

Hoi hoi en booten onder 1 min!!
>:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:)

Verwijderd

Las vandaag het eerst van deze discussie, ik heb ook het probleem dat ik de IDE drives wel in de BIOS zie, maar bij opstarten niet.
mijn SYSTEEM:
P4 2,4 Ghz
ASUS P4C800 mobo
MAXTOR UATA 120 Gb HD

Het probleem begon ca 2 weken geleden; met blauw scherm en stopcode.

Ik dacht toen dat er wat met mobo was en heb nu dus de P4C800 gekocht, maar blauwe scherm bleef.

Bij opstarten zoekt PC naar IDE drives =>
vind geen HD's => melding;
'no drives attached to Fasttrack controller; BIOS not installed'

Er is dus wat anders aan de hand.
PS; nu komt er een zwart scherm met in li bo hoek 6 karakters en verder gebeurt er niets.

Met progje F-prot heb ik volgend virus in bootsector gevonden 'boot-437.A', dat levert mij vermoedelijk het volgende probleem op;
HD was origineel in 6 partities verdeeld, maar nu vind ik er maar 2 terug (C: en D: , maar dat zijn eigenlijk D: en E.
De originele C: (met XP etc.) is dus niet te benaderen

Als ik deze HD echter in andere PC zet, dan zijn de 6 partities er wel.

HD van een andere goed werkende PC in probleem PC geplaatst;
Hetzelfde probleem blijft, met dezelfde bovengenoemde meldingen en zwart scherm.

Heb intussen RAID disabled (stond op enabled), maar geeft geen wijziging.
PCI port op 128 gezet => geen verandering.

Het virus is op zichzelf staand probleem, dat heeft geen invloed op het niet vinen van de schijf.

Als BIOS de HD herkent, dan hoef ik bijv toch verder niet aan jumper iets te veranderen.

KORTOM:
wie kan mij stapsgewijs vertellen wat ik nu moet doen, hetgeen ik er tot nu toe over heb gelezen, maakt het er voor mij niet duidelijker op.

Groet,

Rob
Pagina: 1