[n00b vraagje] autoradio aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:32
ik heb hier een vdo dayton cd2703 liggen die is inmiddels ingebouwd en hebik momenteel op de standaard boxjes van de auto aangesloten, maar wat ik eigenlijk wil is een box van 150 wat aansluiten (radio heeft 4x55watt uit en 2 pre-outs)
dit is iets wat ik zaterdag binnen 5 minuten wil doen,

Mijn vraagje is kan ik dat ongestraft doen op 1 van de 4 outputs of moet ik een versterkertje er tussen koppelen (ik heb een supertech van kijkshop 19,95 op het oog voor tijdelijk)

2de vraag moet de plus pool van de versterker zoon dikke kabel zijn of moet het ook wel wat dunner (bijv 2mm draad)??

en kan ik de min gewoon aan de carrosarie van de auto vastmaken?

oja box is 8 ohm en radio is 4 ohm
ik mag de radio natuurlijk niet opblazen

dat aansluiten moet eigenlijk letterlijk binnen 5 a 10 minuten gebeuren

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

die ene box van 150 watt... wat is dat voor box? is dat een subwoofer? of is dat zo'n kist met allerlei verschillende soort speakers erin?

want dat is wel even handig om te weten... voordat je verkeerd advies krijgt :)

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 19:11

nixan

and then?

in het geval van die superpech versterker; een dun draadje volstaat.
de min móet je zelfs aan de carroserie van je auto vastmaken.
aansluiten binnen 5 à 10 min. moet je vergeten.

Wat is het voor een box? bedoel je een subwoofer?
Een subwoofer moet je zeker aansturen met een versterker, maar zeker niet met een Supertech.

Een gewone speaker kun je eventueel wel aansluiten op de draadjes die nu op één van je standaard boxjes zitten. Ook dan is de versterker in je radio altijd beter dan een supertech

where is my car?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een subwoofer kan je best op een van de kanalen van de autoradio aansluiten, zolang het maar niet minder dan 4 Ohm is. Het is echter de vraag of het veel oplevert met 11 watt RMS maximaal zonder laagdoorlaatfilter. Een versterker van Supertech kopen in dat verband is vrij zinloos, aangezien dat vast niet veel meer is dan een identieke IC versterker als in je autoradio (en dus ook max 11 watt RMS per kanaal).

Als het je alleen om wat bas gaat, zou ik 6x9's scoren en die in een MDF hoedenplank achterin leggen (indien mogelijk), aangesloten op de radio zelf.

Wil je het goed aanpakken, dan moet je toch echt een fatsoenlijke versterker nemen met wat meer vermogen (2x35 watt RMS) en goede kabels voor voeding (vergeet de zekering direct na de accu niet!) en dubbel afgeschermde tulpkabel van radio naar versterker.

Verwijderd

die 2 pre-outs zenden een onversterkt signaal uit en als je daar dus een speaker aan hangt, krijg je er weinig tot geen geluid uit... daar moet dus zowiezo een versterker tussen

een subwoofer op de gewone speaker aansluitingen hangen lijkt mij ook niet echt handig, omdat deze dan zowel hoge als lage tonen krijgt... of hij moet de tonen ergens scheiden en alleen laag doorlaten

als die box alleen een subwoofer is, dan zou ik hem wel op een pre-out aansluiten met een versterkertje ertussen

en net wat wekkel zegt... zorg voor goed materiaal!!! als zo'n kabel te warm wordt en smelt, kan je de grootste ongelukken krijgen

Verwijderd

ennuh doe het ook niet vlug vlug in 5 minuten als je een fout maakt en de hele instalatie gaat kapot dan ben je niet blij.

• shure-fan
nee is geen subwoofer maar 1 van mijn huiskamer boxen komt omdat we zaterdag van noord friesland naar (onder) eindhoven gaan rijden om daar een paar mensen van een vakantie te gaan opzoeken, en aangezien ik niet veel tijd heb om dat ding aan te sluiten(versterker) want we vertrekken zaterdag ochtend vroeg. En heb dus geen tijd en zin dat dat dan veel tijd inneemt. Dus als het zou kunnen inpluggen op sigarette ding (versterker) 2 tulp plugje naar de pre-out en inprikken op de box.

Maar ik hoef dus geen dikke voedingskabel te gebruiken?
die supertech is een 2x100wat en is brugbaar

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Leg die huiskamerboxen achterin en sluit ze aan op de headunit. Met wat geluk geven ze een diepe bas :D

Een vriend van mij had in het prille begin van zijn autodagen gewoon een composet voorin en twee Akai boxen in de afgesloten achterbak. Daar ontwikkelde deze armetierige boxen een aardig diepe bas. Best leuk voor eventjes ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Wekkel op 19-06-2003 17:28 ]

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Wekkel schreef op 19 June 2003 @ 17:25:
Leg die huiskamerboxen achterin en sluit ze aan op de headunit. Met wat geluk geven ze een diepe bas :D

Een vriend van mij had in het prille begin van zijn autodagen gewoon een composet voorin en twee Akai boxen in de afgesloten achterbak. Daar ontwikkelde deze armetierige boxen een aardig diepe bas. Best leuk voor eventjes ;)
Lol, komt me bekend voor... Heb dit zelf ook met me oude auto gedaan...
Gewone autospeakers voorin en achterin, en dan via een apparte versterker 2 SABA speakers waarvan de tweeters waren opgeblazen in de kofferbak gegooid. Met afgesloten hoedeplank.

Was niet echt geweldig, maarja, VEEEL beter dan die standaard auto speakertjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door KBDE op 19-06-2003 17:35 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
shure-fan schreef op 19 June 2003 @ 17:23:
nee is geen subwoofer maar 1 van mijn huiskamer boxen komt omdat we zaterdag van noord friesland naar (onder) eindhoven gaan rijden om daar een paar mensen van een vakantie te gaan opzoeken, en aangezien ik niet veel tijd heb om dat ding aan te sluiten(versterker) want we vertrekken zaterdag ochtend vroeg. En heb dus geen tijd en zin dat dat dan veel tijd inneemt. Dus als het zou kunnen inpluggen op sigarette ding (versterker) 2 tulp plugje naar de pre-out en inprikken op de box.

Maar ik hoef dus geen dikke voedingskabel te gebruiken?
die supertech is een 2x100wat en is brugbaar
Je MOET een dikkere voedingskabel gebruiken omdat:
1) anders je bedrading KAN smelten
2) mocht er geen zekering klappen je geluid brak zal klinken. (vervormd bij hoger volume)

Die versterker zal pieken van 2x100 watt geven, wat gebrugd op 200 watt zou uitkomen (+ van linker en - van rechter uitgang v/d versterker) maar dit zijn pieken, houd er maar rekening mee dat je heel blij mag zijn als je er continu 75 watt ofzo uit krijgt.

Kijk wel ff goed wat het maximale continu vermogen van die luidspreker is, die moet het liefst gelijk zijn of ietsies zwaarder dan je versterker.
Is ie dat niet, en je draait het volume verder open, dan hoor je 1 hele harde bonk en dan gaat het stinken >:) (m.a.w. speaker weg) , ik weet nl niet of supertech versterkers beveiligd zijn tegen overbelasting/opblazen.

En je stroom van de sigarettenaansteker afhalen lijkt me geen goed idee.
Het amperage wat die versterker wil hebben komt niet overeen (rechtstreeks van de accu af pakken dus ;) ). Of je moet zin hebben om heel de weg nieuwe zekeringetjes te prikken :9 (in dat geval kan je wel een paar doosjes meenemen onderweg, €2,75 bij de shell trouwens :D )

Suc6

[ Voor 1% gewijzigd door Banshee op 19-06-2003 17:47 . Reden: Typo´s ]

• shure-fan
dus ik kan die box ongestraft direct aansluiten op de radio zelf (4x55watt) die box is 150 watt continue?? ik blaas dan nix op??

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 08:46
shure-fan schreef op 19 juni 2003 @ 11:21:
ik heb hier een vdo dayton cd2703 liggen die is inmiddels ingebouwd en hebik momenteel op de standaard boxjes van de auto aangesloten, maar wat ik eigenlijk wil is een box van 150 wat aansluiten (radio heeft 4x55watt uit en 2 pre-outs)
dit is iets wat ik zaterdag binnen 5 minuten wil doen,

Mijn vraagje is kan ik dat ongestraft doen op 1 van de 4 outputs of moet ik een versterkertje er tussen koppelen (ik heb een supertech van kijkshop 19,95 op het oog voor tijdelijk)

2de vraag moet de plus pool van de versterker zoon dikke kabel zijn of moet het ook wel wat dunner (bijv 2mm draad)??

en kan ik de min gewoon aan de carrosarie van de auto vastmaken?

oja box is 8 ohm en radio is 4 ohm
ik mag de radio natuurlijk niet opblazen

dat aansluiten moet eigenlijk letterlijk binnen 5 a 10 minuten gebeuren
VDO radio met 4x55 wat :S Weet je dat wel zeker ;)

BlaBlaBla

Verwijderd

shure-fan schreef op 19 June 2003 @ 18:27:
dus ik kan die box ongestraft direct aansluiten op de radio zelf (4x55watt) die box is 150 watt continue?? ik blaas dan nix op??
zou ik zelf niet aan beginnen, die 55 watt per kanaal is muziek vermogen en geen continue vermogen.. continue zal het iets van 15 a 20 watt zijn...
een sub van 150W continue zal je radio niet echt lekker vinden... beter kabels trekken en een versterker plaatsen( of die supertech gebruiken ) dan blijft je radio iig heel ;)

edit:

je kan het beste een versterker aansluitset nemen met een 6 of 10 mm voedingskabel...
Conrad heeft die setjes wel

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 18:55 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
shure-fan schreef op 19 juni 2003 @ 18:27:
Als het goed is kan het geen kwaad. Kijk wel ff (BELANGRIJK) of de impedantie overeenkomt (Ω) anders heb je een probleem (gaat het weer stinken ;) )

Als alles klopt, gewoon aansluiten, en langzaam het volume open draaien.
Hou dan in de gaten dat je grote speaker niet gaat klapperen ofzo, en dat je radio niet te heet wordt, zoja: uitzetten en die speaker er weer af halen.

Als je voorzichtig bent kan het geen kwaad.

/Edit: Impedantie van je radio is 4 ohm, dus dat moet je speaker het liefst ook zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Banshee op 19-06-2003 19:17 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Bedankt voor de vraag;
Ik ga zo'n versterker gebruiken, om zo met een 350W Carwoofer een actieve subwoofer voor mijn AC-3 stereoset te maken.

Ik hoef zo niet te solderen; kitjes zijn bovendien duurder, en ik zou het ook nog 's in de auto kunnen inbouwen.

www.supertech.nl geeft het gevraagde vermogen: 4A maximaal.
(dus nu nog een voeding 230->12 V vinden)

[ Voor 46% gewijzigd door Brothar op 19-06-2003 19:25 ]

eagle

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

4*12=48 watt rms maximaal. Dat is dus ongeveer 12 watt per kanaal rms, hetzelfde wat nu al uit je autoradio komt :Y)
Pagina: 1