Toon posts:

MS-DOS bootdisk vanuit LILO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

is het op de 1 of andere manier mogelijk om het volgende te bereiken:
1) linux installeren op een helemaal schone hd met lilo
2) daarna lilo zo aanpassen dat je kan kiezen uit redhat (wat hij default al erin heeft) en een MS-DOS opstartdiskette die in je floppydrive of cd die in je cd-rom drive zit?

iemand enig idee hoe ik dit klaar kan krijgen?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
met LILO zal dit niet mogelijk zijn aangezien LILO de LInux LOader is ;)
Met andere bootloaders (zoals GRUB) zal het misschien wel kunnen, maar de vraag is of je dat uberhaupt wel wil. Als jij een diskette in je floppydrive doet tijdens het booten dan zoekt hij toch eerst voor een bootsector op de floppy? Dan heb je die op je HD toch helemaal niet nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door BezurK op 19-06-2003 01:53 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Kun je niet gewoon in lilo.conf je DOS-partitie toevoegen?
code:
1
2
3
4
5
6
image = /boot/...
  label = "RedHat"
  ...

other = /dev/dospartitie
  label = dos

Of iets dergelijks?
met LILO zal dit niet mogelijk zijn aangezien LILO de LInux LOader is
LILO kan wel zeker andere OS-en dan alleen Linux booten (Windows, OS2, DOS)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 01:55 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Als je eerst Linux installeert, zal er geen DOS-partitie (of Fat32) zijn (tenzij je die gereserveerd hebt op voorhand).

Dus ik zou eerst DOS / Windows installeren, en daarna Linux met Lilo installatie.
Bij het booten geeft Lilo je de keuze ('tis tenslotte een bootmanager dacht ik).

Je kunt ook afzien van Lilo, en beide DOS/Windows en Linux opstarten met een opstartdisk.
De autoexec.bat op de Windows-opstartdisk zul je dan moeten aanpassen dat hij 'doorstart' en Windows opstart.

[ Voor 15% gewijzigd door Brothar op 19-06-2003 01:59 ]

eagle

• BezurK
Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 01:52:
Kun je niet gewoon in lilo.conf je DOS-partitie toevoegen?
code:
1
2
3
4
5
6
image = /boot/...
  label = "RedHat"
  ...

other = /dev/dospartitie
  label = dos

Of iets dergelijks?

[...]

LILO kan wel zeker andere OS-en dan alleen Linux booten (Windows, OS2, DOS)
Oh, sorry, dat wist ik niet. Ik gebruik altijd de GRUB dus ik heb vrij weinig ervaring met LILO... my mistake

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal voorde hulp. kzie nu pas dat ik ipv lilo GRUB heb geinstalleerd :(

heb ergens gevonden dat ik

title floppy
root (fd0)
chainloader +1

moet toevoegen in de /boot/grub/menu.lst, dit gedaan komt nu inderdaad floppy bij te staan alleen als ik die kies staat er fd0 in beeld en even later na de bootfloppy te lezen springt ie weer terug naar grub.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 15:58 ]

• BezurK
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 12:53:
bedankt allemaal voorde hulp. kzie nu pas dat ik ipv lilo GRUB heb geinstalleerd :(

heb ergens gevonden dat ik

title floppy
root (fd0)
chainloader +1

moet toevoegen in de /boot/grub/menu.lst, dit gedaan komt nu inderdaad floppy bij te staan alleen als ik die kies staat er fd0 in beeld en even later na de bootfloppy te lezen springt ie weer terug naar grub.
En als je op de GRUB command-line het volgende doet:
code:
1
2
3
4
root (fd0)
makeactive
chainloader +1
boot

Krijg je dan hetzelfde effect of geeft hij nog een foutmelding? Ik denk namelijk dat'ie een melding zal geven maar dat het menu wat je gebruikt deze onzichtbaar zal maken... "makeactive" weet ik trouwens niet zeker van offie nodig is bij een floppy, om windows te booten van hd iig wel

Verwijderd

Topicstarter
bezurk, je bent een held! het werk!! super zwaar bedankt!!!

Verwijderd

Topicstarter
laatste vraag: kan ik dit ook vanuit cd? dus die fd0 verandere in cdrom ofzo...

• BezurK
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 21:57:
laatste vraag: kan ik dit ook vanuit cd? dus die fd0 verandere in cdrom ofzo...
Ben bang van niet, voor zover ik weet kan de GRUB niet van CD-Rom booten

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Eh..
Wat doe je moeilijk ?
Gewoon in je BIOS instellen dat je van floppy en CD-ROM wil booten, en als daar niks inzit, dat 'ie dan vanaf HD moet booten.. Dan hoef je geen rare trucjes uit te halen met lilo of grub..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
moto, als dat ging had ik dat ook wel gedaan maar t is een ouwe compaq notebook waarbij ik niet meer in de bios kan omdat de partities weg zijn gesmeten en er geen restore cds meer zijn en er MOET dus windows 95/98 op komen. ik zat gister wel al in de setup van win95 maar deze werdt afgesloten omdat er een ongeldig bestandssysteem was.

Verwijderd

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met Compaq laptops zit, maar een BIOS zit toch niet op je HD? Dus als je partities wegzijn kan je BIOS toch nog wel gelezen worden? Dat moet wel, want anders doet je comp. zo weinig...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Niet alle biosses hebben een cdrombootfunctie ;-). Zeker geen oudere pc's.
Je kunt gewoon booten van een cdrom, want het is dezelfde principe van een harde schijf (alleen de verwijzing verschilt).
Hoe je precies moet instellen om daarvan dos te booten, moet je zelf es uitzoeken, heb ik geen ervaring mee.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• BezurK
Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 13:27:
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met Compaq laptops zit, maar een BIOS zit toch niet op je HD? Dus als je partities wegzijn kan je BIOS toch nog wel gelezen worden? Dat moet wel, want anders doet je comp. zo weinig...
Compaq gebruikt een zogenaamde system patition, waar de setup en diagnostische tools op staan. Dat ding heeft dus wel een hardware BIOS, maar de setup daarvoor staat op schijf :)

Verwijderd

Als de setup op schijf staat en die system partitie is om 1 of andere reden weg/kapot... dan is het dus ook niet mogelijk de setup er vanaf te lezen. Dan pakt-ie gewoon de default setup ofzo? Is dat bij alle Compaq's zo want dat is niet echt een goed systeem als je het mij vraagt.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Guru Evi schreef op 21 June 2003 @ 14:30:
Niet alle biosses hebben een cdrombootfunctie ;-). Zeker geen oudere pc's.
Wat noem je oud ? Mijn P166 heeft die functie zelfs, en dat ding is inmiddels al 8 jaar oud geloof ik..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Hele oude compaqs hebben dat inderdaad ja, een bios met het geheugen op de HD. Je zult er dan wel een muis bij gehad hebben, maar de vraag is wat je daar mee opschiet :S

• BezurK
Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 17:08:
Als de setup op schijf staat en die system partitie is om 1 of andere reden weg/kapot... dan is het dus ook niet mogelijk de setup er vanaf te lezen. Dan pakt-ie gewoon de default setup ofzo? Is dat bij alle Compaq's zo want dat is niet echt een goed systeem als je het mij vraagt.
Setup is het programma om BIOS settings te veranderen. Die settings (het BIOS dus in feite) worden gewoon in CMOS opgeslagen hoor dus als je die partitie weg dondert werkt je pc gewoon nog naar behoren maar wordt het onmogelijk om je settings te veranderen.
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 22:48:
Hele oude compaqs hebben dat inderdaad ja, een bios met het geheugen op de HD. Je zult er dan wel een muis bij gehad hebben, maar de vraag is wat je daar mee opschiet :S
Hele oude? Dat valt ook wel weer mee hoor. Zelfs de Armada E series notebooks en de Deskpro series workstations hebben dat nog, en dat zijn allemaal PIII apparaten dus echt oud zou ik ze niet noemen (hangt een btje van je leeftijd af denk ik ;))

De keuze voor dit systeem is toendertijd trouwens genomen omdat de 'knappe koppen' van compaq ervanuit gingen dat de gemiddelde klant toch altijd de rescue-cd's zouden gebruiken in het geval van een format of zelfs helemaal nooit zouden formatteren. Die mensen hebben in die gevallen dus gewoon niets met partities te maken en hebben in feite geen last van dit systeem. De voordelen zijn uiteraard dat men meteen diagnostische programma's mee kon leveren die onafhankelijk waren van het al-dan-niet geinstalleerd zijn op het OS. Daarnaast hebben die compaq's in veel zoniet alle gevallen een grafische BIOS-setup :)

(sja, kheb een half jaar stage gelopen bij een Compaq service provider...)

[ Voor 6% gewijzigd door BezurK op 22-06-2003 02:16 ]

Pagina: 1