Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 17:08:
Als de setup op schijf staat en die system partitie is om 1 of andere reden weg/kapot... dan is het dus ook niet mogelijk de setup er vanaf te lezen. Dan pakt-ie gewoon de default setup ofzo? Is dat bij alle Compaq's zo want dat is niet echt een goed systeem als je het mij vraagt.
Setup is het programma om BIOS settings te
veranderen. Die settings (het BIOS dus in feite) worden gewoon in CMOS opgeslagen hoor dus als je die partitie weg dondert werkt je pc gewoon nog naar behoren maar wordt het onmogelijk om je settings te veranderen.
Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 22:48:
Hele oude compaqs hebben dat inderdaad ja, een bios met het geheugen op de HD. Je zult er dan wel een muis bij gehad hebben, maar de vraag is wat je daar mee opschiet

Hele oude? Dat valt ook wel weer mee hoor. Zelfs de Armada E series notebooks en de Deskpro series workstations hebben dat nog, en dat zijn allemaal PIII apparaten dus echt oud zou ik ze niet noemen (hangt een btje van je leeftijd af denk ik

)
De keuze voor dit systeem is toendertijd trouwens genomen omdat de 'knappe koppen' van compaq ervanuit gingen dat de gemiddelde klant toch altijd de rescue-cd's zouden gebruiken in het geval van een format of zelfs helemaal nooit zouden formatteren. Die mensen hebben in die gevallen dus gewoon niets met partities te maken en hebben in feite geen last van dit systeem. De voordelen zijn uiteraard dat men meteen diagnostische programma's mee kon leveren die onafhankelijk waren van het al-dan-niet geinstalleerd zijn op het OS. Daarnaast hebben die compaq's in veel zoniet alle gevallen een grafische BIOS-setup
(sja, kheb een half jaar stage gelopen bij een Compaq service provider...)
[
Voor 6% gewijzigd door
BezurK op 22-06-2003 02:16
]
Rookworst zonder R is ook worst.