[Installshield] Delphi en Paradox alias geeft problemn

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ff paar punten:
ik heb voor school een applicatie moeten maken in delphi 5.
nu heb ik voor de tabellen paradox moeten gebruiken.
overal in de applicatie waar ik tabellen gebruik heb ik de alias: ip42 gebruikt.

nu wil ik de applicatie op een andere pc zetten met zo'n installshield maar ik krijg het niet voor elkaar. ik maak iedere keer gewoon standaard setup file
maar ik weet niet waar ik de alias in moet geven.

ik kijk in de help...daar staat ga naar het "add alias panel" nou dit kan ik dus echt nergens vinden!

heeft iemand hier ervaring mee?
het gaat mij puur om de alias...de rest dan is me gelukt. ik moet alleen de gecompilde applicatie laten weten waar de tabellen staan!

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Omdat je post hier niet duidelijk over is neem ik even aan dat je BDE gebruikt om de tabellen aan te spreken, omdat die met een Alias werken.

Als het goed is heb je binnen InstallShield (ik neem aan dat je Express gebruikt) een onderdeeltje "Redistributables". Hier kun je aangeven dat je BDE wil mee-installeren met je applicatie. Vervolgens kun je BDE precies configureren voor jouw situatie.

Mocht je met andere onderdelen werken, dan zul je andere redistributables moeten gebruiken. Als je BDE niet beschikbaar hebt binnen InstallShield, zul je die moeten downloaden bij InstallShield MergeModules.
Deze link gaat naar Merge Modules voor InstallShield Express 4

My personal website

• shardphoenix
Ik werk idd met BDE en met de express versie van installshield.
ik ga vanmiddag eens proberen om te kijken of het werkt wat je zegt.
ik heb namelijk al paradox ondersteuning geinstalleerd bij ristributables maar dit werkte tot nu toe niet.
dit komt idd waarschijnlijk doordat ik die nog niet heb ingesteld aan mijn eigen specificaties.
kun je me zo zeggen welke dingen ik moet instellen.
ik neem aan pathnaam of moet ik werken met de alias die ik gebruikt heb binnen de applicatie.

• shardphoenix
nog even voor de duidelijkheid:

de tabellen, units, etc staan zeg maar in D:\opdracht en de alias verwijst dus naar D:\opdracht (alias is ip42)

nu wil ik installscript maken die automatisch in c:\progra~1\opdracht installeert
maar in de code heb ik verwezen naar de alias (ivm tabellen).

ik heb wizard installer gedaan en alle files geselecteerd
ik heb bij ODBC resources paradox aangevinkt driver aangevinkt

ik weet bij ristributables niet wat ik moet kiezen
staat niets van delphi of alias of paradox bij

ben nou gvd al drie dagen bezig alleen voor zo'n stom scriptje voor school. als er nou niet gewerkt hoefde te worden met tabellen dus ZONDER alias was het geen probleem maar ja :(

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Nogmaals: je hebt de BDE redistributable nodig in je installatie. Zie ook mijn eerdere post voor een link naar een download-pagina van Installshield.

My personal website

• shardphoenix
oh ik voel me echt zo dom 8)7 dat ik hier al zo lang mee bezig ben maar goed ik heb gedaan wat ik moest doen.

- ik heb de enterprise edition van de file gedownload
- geinstalleerd
- in ristributables heb ik hem toegevoegd en nu staat er BDE_ENT bij

je zegt dat ik hem nu kan instellen naar mijn applicatie maar het enige wat ik kan doen is waar hij de BDE bestanden op de client pc zet (gewoon standaard gelaten)

ik neem aan dat ik toch ergens iets met een alias moet doen maar snap er de ballen niet van :? ...ik zie niet WAAR ik dan kan doen.

nogmaals ik ben een ongelofelijk n00b op dit soort database gedoe :(

je bent mijn held als het je lukt om dit bij mij werkend te krijgen _/-\o_
moet morgen ingeleverd worden en ja als het niet werkt dan werkt het niet maar zou wel 8) zijn als we leraar ff kenne showen :D

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Nou, dan ga ik maar eens even de BDE downen en installen... ;) Kom bij je terug als ik de oplossing heb.

Edit:
Hmm... De install wil niet omdat ik alleen Delphi 7 Enterprise op mijn PC heb staan, en volgens mij werkt die setup alleen met 6 (Could not find valid Delphi Enterprise installation). Zal dadelijk op mijn werk eens kijken.

Ondertussen een tipje: kijk in 't configuratiescherm eens bij de BDE administrator... Misschien dat je dan al een gevoel krijgt welke kant je in moet.

[ Voor 66% gewijzigd door OZ-Gump op 20-06-2003 08:00 ]

My personal website

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hmm.. ik heb ook een progje gemaakt dat de BDE nodig heeft. Ik heb toen zelf op een kale PC bestandje voor bestandje uitgezocht welke dll's nodig waren en welke niet.

Het alias wordt aangemaakt door m'n executable wanneer die nog niet bestaat.

OnBeforeConnect van het TDatabase component:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
procedure TMCD.dbMCBeforeConnect(Sender: TObject);
var MC_Atom:string;
begin
   MC_Atom:='Een_of_andere_naam';
   Session.DeleteAlias(MC_Atom);
   Session.AddStandardAlias(MC_Atom,DatabaseLocation,sParadox);
   Session.SaveConfigFile;
   dbMC.AliasName:=MC_Atom;
end;

Ik gebruik de nullsoft-installer. Hier de section die dat voor z'n rekening neemt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Section "Borland Database Engine"
  SetOutPath "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE"
  SetOverwrite off

File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\BANTAM.DLL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\CHARSET.CVB"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\IDAPI32.DLL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\IDDR32.DLL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\IDPDX32.DLL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\IDR20009.DLL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\IDSQL32.DLL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\MC.CFG"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\USA.BTL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\IDDBAS32.DLL"
  File "C:\Program Files\Common Files\Borland\BDE\IDBAT32.DLL"
  SetOverwrite on

;Don't modify BDE-settings if they already exist
  Push $R1
  ReadRegDWORD $R1 HKLM "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE\IDAPI32.DLL"
  StrCmp $R1 "" UpdateBDEReg DontUpdateBDEReg
  UpdateBDEReg:
  WriteRegDWORD HKLM "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE\IDAPI32.DLL" 3
  WriteRegDWORD HKLM "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE\IDR20009.DLL" 3
  WriteRegDWORD HKLM "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE\IDDR32.DLL" 3
  WriteRegDWORD HKLM "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE\IDPDX32.DLL" 3
  WriteRegDWORD HKLM "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE\IDSQL32.DLL" 3

WriteRegStr HKLM "Software\Borland\Database Engine" "DLLPATH" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE"
  WriteRegStr HKLM "Software\Borland\Database Engine" "CONFIGFILE01" "$PROGRAMFILES\Common Files\Borland\BDE\MC.CFG"

DontUpdateBDEReg:
  Pop $R1
SectionEnd

Works like a charm :)

Siditamentis astuentis pactum.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:25

Tomatoman

Fulltime prutser

Je moet drie dingen doen. Ik ga uit van van InstallShield Express 4 en Delphi 5/6/7 Enterprise:
  1. Ga in Express bij 2. Specify Application Data naar het onderdeel Redistributables. Klik daar in de lijst met merge modules het item BDE_ENT aan. Er start nu een wizard.
  2. Kies bij de wizardpagina INI File Location de optie Create a new configuration file en geef een bestandsnaam voor het nieuwe ini-bestand op. Ga naar de volgende wizardpagina en druk op de Launch button. Volg de instructies totdat de wizard klaar is.
  3. Bij het onderdeel Redistributables staat ook een lijstje dat aangeeft bij welke installatietypen de merge module moet worden geïnstalleerd. Waarschijnlijk wil je dat het onderdeel 'Always install' hier is aangevinkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 20-06-2003 15:10 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1