Toon posts:

Netwerk DOS <> XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben nou al een tijdje aan het proberen om een netwerk kaart in dos aan de gang te krijgen. Maar het wil niet echt lukken...

Ik heb een oude computer met DOS 6.22 (computer '1') en een netwerk kaartje (Realtek 8139) die beheerd moet worden door een andere computer (XP Pro, Computer '2').

Inmiddels kan ik wel dmv de bootdisk van nu2.nu na lang booten via comp 1 contact krijgen met 2. Maar 2 krijgt geen contact met 1. Pingen lukt wel van beide kanten.

Nou ja, in de handleiding staat nog een andere manier. Namelijk LAN Manager installeren. Ok, floppy's gemaakt, installeren. Maar tijdens de setup worden sommige bestanden van de floppy niet gelezen. Verschillenden floppy's geprobeerd, maar ze gaven allemaal dezelfde fout.. Maar de setup kon wel afgemaakt worden. Toen alles goed ingesteld, juiste drivers geladen. Maar tijdens het booten geeft de computer een foutmelding.. Daarna nog wat meer bootfloppy's van bootdisk.com gemaakt en geprobeerd maar ze deden het geen van alle goed :/

Het beste lijkt me om XP toch met DOS proberen te laten communiceren dmv die bootdisk. Maar hoe moet ik XP instellen om comp 1 te herkennen? Hij kan hem niet vinden via 'zoeken naar computers in werkgroep', en het helpt ook niet om 'm te bereiken via \\naambak1

Ik heb al gesearched, maar ik kon niks vinden wat m'n probleem oploste met een computer in DOS.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hmm ik ben hier ook een lange tijd (een jaar ofzo, niet constant hoor) mee bezig geweest, en ik strandde op precies dezelfde plek als jij. ben benieuwd of iemand hier iets op weet :)

Verwijderd

Als je vanaf beide comp's kunt pingen communiceren ze al met elkaar toch? Je probleem is dat je ze allebei als netwerkshare wilt kunnen gebruiken?

Heb je net.exe al eens geprobeerd?

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Goede kans dat DOS alleen als client kan functioneren en niet als server, dus je kan geen shares bereiken op de DOS-bak.

Wat je wil doen is me niet 100% duidelijk, maar zorg in ieder geval even dat in de XP-bak bij de netwerkprotocollen NetBEUI (NetBIOS) is gekoppeld aan de desbetreffende netwerk-interface. Dit is bij XP niet meer standaard het geval.

[ Voor 50% gewijzigd door rollebol op 19-06-2003 02:45 . Reden: netbeui ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga zometeen even alles aan netwerk proggels ervanaf gooien, en opnieuw alle programma's 1 voor 1 proberen. Want het _moet_ lukken B)

De bedoeling is dat ik via de XP bak bestanden (MP3tjes en playlists in dit geval) op de Dos bak kan zetten/verwijderen etc.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien wel leuk om win 3.11 o.i.d. te installeren op die bak. Het werkt wel wat makkelijker volgens mij om bestanden te delen.

Als je mp3 ermee kan afspelen kan er ook toch wel minimaal win 3.11 op.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is een PII-266, dus het zou wel makkelijk kunnen. Win 98 doet het er ook prima op. maar het nadeel is weer dat je zit met het opstarten en afsluiten van windows omdat er geen beeldscherm, tobo of muis aan komt te hangen. Dat zou je dan wel kunnen doen met Girder oid, maar dos kan je zo uitdrukken.

Ik ga zometeen nog maar eens die booddisk van nu2 proberen (maar nu met NetBios) want daar had ik het meeste succes mee. Als dat lukt moet het toch niet moeilijk zijn om de bestanden van de floppy naar de HD te kopieren en autoexec.bat aan te passen, zodat ik kan kiezen of hij met of zonder netwerk boot?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben alweer een heel eind gekomen met MS Network Client 3.0
Mss moet Caponi het ook eens proberen (of heeft het al gedaan) om bij WoWN de stappen te volgen bij het kopje 'DOS-system as a Server on a Microsoft network'.

Het enige probleem wat ik tot nu toe ben tegengekomen, en waardoor ik niet verder kan, is dat ik te weinig geheugen heb in DOS om het allemaal te laden... |:( *zucht*

Ik ga denk ik maar overstappen op Linux.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 22:34 ]

Verwijderd

Een P266 heeft over het algemeen toch wel genoeg geheugen om dat alles te doen? memmaker al geprobeerd ed.?

Verwijderd

Topicstarter
MemMaker helpt ook niet. Hij zegt nog steeds dat hij te weinig geheugen heeft :?

Verwijderd

config.sys voor DOS:
device=c:\dos\himem.sys
device=c:\dos\emm386.exe /noems
dos=high,umb

in autoexec.bat
alles proberen te laden met LH voor de opdrachtregel.

Zo zou je zoveel mogelijk van de 640k basisgeheugen over moeten houden.

Vergeet niet, dat een netwerkkaart erg veel geheugen gebruikt en meestal niet hoog geladen kan worden.
edit:
typo's

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 00:50 ]

Verwijderd

te weinig geheugen?
zoek naar alternatieve drivers. FDXMS (www.freedos.org --> software) in combinatie met UMBPCI zou wel eens meer geheugen kunnen besparen als Himem/emm386.

emm386:
device=emm386.exe NOEMS i=booo-b7fff

http://www.nu2.nu/bootdisk/network/ kan ook handig zijn.
Pagina: 1