Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ontwerp case + vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje met het idee in me achterhoofd om een eigen case te maken, dus na veel denkwerk had ik de indeling zo gedacht.
Afbeeldingslocatie: http://www.jappo.nl/~nicje/kleine%20case.JPG
de voeding zit helemaal onderaan voor de pci sloten die ik toch niet gebruik en de brander en de dvd zittenboven aan.

Maar ik heb nog een aantal vragen voordat ik ga beginnen met maken,
-omdat de brander en de dvd zo ver van de voeding afzitten moet ik draden van de voeding gaan verlengen, maar kan dat ook gewoon zo?
-Is het slim om me voeding onderaan tegen me mobo aan te maken, of maakt het niks uit of hij boven of onder zit?
-wat zijn de beste plekken om case fans te plaatsen? en is het slim om een blowhole te maken voor mijn cpu die zuigt?

ik hoop dat jullie me plan goed vinden en ik hoop antwoorden op mijn vragen te krijgen zodat ik snel aan de slag kan!!!
bedankt alsvast!!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Sowieso 1 nadeel dat de voeding beneden zit: Je heb een outtake aan de onderkant. Oftewel, er wordt koude lucht uitgezogen.

Learn something new every day.

• knifto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-11 14:00
Het is vrij makkelijk om de draden te verlengen en ja dit kan gewoon. Ook heb je andere voedingen met standaard langere voedingsdraden eraan (bigtower voedingen). De outtake is wel een nadeel, maar veel werk is het niet om daar een intake van te maken, wel weer een nadeel daar van is dat hij warme lucht van de voeding naar binnen zuigt. De beste plekken voor casefans e.d. staan volgens mij wel in de FAQ.

• xilebo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08-2023
die stroomkabels kan je toch ook gewoon verlengen met zo'n stroom splistertje?

Verwijderd

voeding onderop is misschien niet zo heel erg slim. Van de voeding komt warmte af, die stijgt omhoog, en wordt via de CPU fan over je CPU (sink) geblazen, dat kaan een paar graden schelen. Evt is dit op te lossen door een outtake fan vlak boven de voeding te plaatsen, en een intake case-fan recht (ongeveer) boven de CPU. Zelfde geldt trouwens voor je HD ook die geeft warmte af .. zelfde verhaal als bij voeding...

draden van je voeding (4 pins molex) zou je eventueel heel simpel met kroonsteentjes kunnen verlengen, heb ik ook gedaan, maakt geen flikker uit.

Over die case-fans nog ff, misschien is het leuk om je voeding tegen de rechterzijplaat van je case te monteren, en dan een gat in die zijkant van je voeding en in de rechterzijplaat op gelijke plaatsen, en daar dan een intake fan in hangen (die dan dus direct lucht van buiten in je voeding blaast) maar misschien dat je dan te veel vocht naar binnen krijgt, wil na mij misschien wel even iemand verduidelijken.

verder leuk idee ;)

Verwijderd

Warme lucht stijgt op. Dus voor moet je onder fans plaatsen en achterin moet je bovenin fans plaatsen, of bovenop.
Je kan van een oude voeding verlengsnoeren maken voor je brander en/of dvd.

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Mischien wel n leuk mod idee:
Zet je CD-Rom drive vertikaal in je case,en zet er n raampje in met n paar leds.
Zodat de CD lade aan de bovenkant omhoog komt bij n eject.
Bij mij kan et iig, maar ik weet niet of jij er ook van die lipjes op hebt zitten die de CD in de tray houden. Heb je iig een mooie case front, met de draaiende belichte CD.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij moet het wle lukken met me cpu want ik ben van plan om een blowhole te maken zodat me cpu meteen frisse lucht vanuit buiten krijgt en dat ik daarin mischien nog een fan maak(heeft dat nut?)
De voeding blaast nu naar buiten dsu als ik die nu naar beneden plaats met de fan naar buiten komt dat op het zelfde neer? en ik heb aan de buiten knat van mijn voeding gevoelt, en er komt bijna geen warmte vandaan..
maar het verlengen gaat dus geen probleem worden :)

Verwijderd

Topicstarter
Freakaz0id schreef op 18 juni 2003 @ 23:47:
Mischien wel n leuk mod idee:
Zet je CD-Rom drive vertikaal in je case,en zet er n raampje in met n paar leds.
Zodat de CD lade aan de bovenkant omhoog komt bij n eject.
Bij mij kan et iig, maar ik weet niet of jij er ook van die lipjes op hebt zitten die de CD in de tray houden. Heb je iig een mooie case front, met de draaiende belichte CD.
opzicht wel handig!! kan ik me brander en me dvd voor me mobo maken en is me case weer iets kleiner!!! Ik heb wel van die lipjes erop zitten maar het lijkt me eerlijk gezgt neit zo handig, en is dat dan niet slechter voor de cd's ofzo?

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Neuh, daar zijn die dingen immers voor. Eenmaal de CD-spindle em stevig vast heeft kan die CD nergens heen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik jou was zou ik die hdd op zijn kant zetten en hem voorin zetten ipv tussen je VGA en cpu te zetten (hitte!)
en het is niet slechter voor je cds hoor, maakt niets uit.

Verwijderd

Je moet eens de WTX standaard vergelijken met jouw ontwerp, misschien dat je dan een paar veranderingen zult doorvoeren aan je ontwerp ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 00:22:
Je moet eens de WTX standaard vergelijken met jouw ontwerp, misschien dat je dan een paar veranderingen zult doorvoeren aan je ontwerp ;)
Precies, zelf een kast maken is leuk, maar zelf ontwerpen is niet zo handig. Je kunt beter de buitenkant mooi ontwerpen en voor de binnenkant gewoon een standaard pakken. Voor kleine kastjes is de ITX of Micro-ATX standaard heel geschikt. Ook kun je Flex-ATX pakken. Voor grote kasten is gewoon ATX prima. Met Slim-ATX mobos (tegenwoordig heel veel van) kom je ook een eind.

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Maar de "l33t factor" van een case bouwen van scratch, is vele malen hoger. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 00:30:
[...]

Precies, zelf een kast maken is leuk, maar zelf ontwerpen is niet zo handig. Je kunt beter de buitenkant mooi ontwerpen en voor de binnenkant gewoon een standaard pakken. Voor kleine kastjes is de ITX of Micro-ATX standaard heel geschikt. Ook kun je Flex-ATX pakken. Voor grote kasten is gewoon ATX prima. Met Slim-ATX mobos (tegenwoordig heel veel van) kom je ook een eind.
Bedankt voor de tip maar ik heb niks te doen in de zomervakantie, en ik wil graag zelf een case maken. Dus waarom hem dan niet meteen zo klein mogelijk maken? En al die kasten zijn altijd net weer verkeerd omdat ze voor alle gebruikers zijn gemaakt en niet gewoon voor een persoon...

btw, hoe zit dat met een verticale cdrom? kan je die dan open maken en plexiglas ervoor doen en een ledje ofzo erin zettten?

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Je kunt de casing van je CD-rom drive eraf schroeven zonder dat de veertjes in het rondte vliegen meen ik. Daarna kun je de ronding eruit dremelen of snijden. let wel dat je ledjes niet teveel onder de CD schijnen, maar liefst alleen erbovenop. Ik denk dat anders je laser de kluts kwijt raakt.

Verwijderd

Topicstarter
Freakaz0id schreef op 19 June 2003 @ 00:49:
Je kunt de casing van je CD-rom drive eraf schroeven zonder dat de veertjes in het rondte vliegen meen ik. Daarna kun je de ronding eruit dremelen of snijden. let wel dat je ledjes niet teveel onder de CD schijnen, maar liefst alleen erbovenop. Ik denk dat anders je laser de kluts kwijt raakt.
ik heb hem weleens eerder opengemaakt dus dat is geen punt maar wat bedoel je met de ronding? is dat de ronding van de cd die je dan in de case er uit dremelt?
ik heb trouwens net een een ferm(nepdremel) gekocht dsu dat moet wle lukken!!
bedankt!! :)

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

De spijker op z'n harses ofzoiets.
Zon mod is wel de moeite waard, ik heb em dr ook zo inhangen.

Verwijderd

Topicstarter
Freakaz0id schreef op 19 June 2003 @ 01:06:
De spijker op z'n harses ofzoiets.
Zon mod is wel de moeite waard, ik heb em dr ook zo inhangen.
mag ik eventueelplaatjes zien? of staan die al ergens?

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Zie maar int mislukkingen topic.. Mijn cam is kapot.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Ik zou alle warme dingen bhalve je cpu bovenin je kast plaatsen met vlakbij een outtake fan. Dus je voeding, HD's en brander, evt ook DVDrom

De rest hier zo ver mogelijk vandaan houden, eventueel met een tussenschot en zorgen dat die ruimte ook goed geventileerd is...
Ik zou je voeding niet tegen/vlak naast je mobo hangen...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dit is geen ontwerp, dit is een kladje. Maak eerst een keer een ECHTE tekening in een CAD/CAE programma, met echte maten. Dan weet je of het past en uberhaubt mogelijk is te maken.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

Men heeft de voeding bovenin omdat warme lucht stijgt, zo trek je alle warme lucht mooi langs je onderdelen. Dat lijkt me niet de bedoeling. Ik vind je hd ook een erg vreemde pos hebben.

Intake onderaan outtake bovenaan.
K zou bv je HD en Voeding boven inzetten en daarachter de OUTtakes zetten zodat je HD toch nog airflow meekrijgt.
Dis een beetje een wazige en onlogische schets.

[ Voor 36% gewijzigd door t!mP op 19-06-2003 18:22 ]

• Struis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-11 16:31

Struis

Tis wat he.....

Ik kan me herinneren dat er wel is een ander topic is geweest over bouwen van case misschien dat je die kunt op zoeken daar wat aan hebt

Verwijderd

volgens mij moet het wle lukken met me cpu want ik ben van plan om een blowhole te maken zodat me cpu meteen frisse lucht vanuit buiten krijgt en dat ik daarin mischien nog een fan maak(heeft dat nut?)
Je kunt beter geen x-tra fan plaatsen in je blowhole, als deze niet precies identiek zijn krijg je alleen maar een slechtere airflow.

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11 18:02
Als die voeding persé onderin moet vanwege de ruimte kun je natuurlijk ook nog het hele mobo gewoon op z'n kop zetten 8)

homo sapiens non urinato in venti adversi

Verwijderd

Is hout misschien goed materiaal om een case van te bouwen??
En hoe zit het dan met geleiding/aarde??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 21:03:
Is hout misschien goed materiaal om een case van te bouwen??
En hoe zit het dan met geleiding/aarde??
hout is niet stevig en onvoorspelbaar(je weet nooit of ergens een zwakke plek zit)
wel erg makkelijk te bewerken maar gewoon niet stevig. of je moet dikke planken nemen.
En hoe dat zit met die geleiding weet ik niet maar ik heb gehoort dat een metalen case je case stabieler maakt(kooi van blabla...) Ik zou gewoon een case van alu maken of je moet hout echt mooier vinden.

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
Een ander groot nadeel van hout is het gewicht. Zoals nicje al zegt is alu geen onverstandig idee. Het is licht, en ook vrij makkelijk te werken.
Verder is het misschien leuk, als je toch je eigen case maakt, om een tube op je heatsink te zetten en dan een fan in de zijkant van je kast, zodat je dus direct lucht van buiten naar je spu blaast.
verder wens ik je veel succes

Verwijderd

Hi,

Ik zit al een paar weken aan zo'n case te denken (30*24.5*20)
heb nog geen tekening zal vanavond ff doen maar je plaatst je onderdelen verkeerd lijkt mij.

1) iig NIET je HD tussen GFX en je CPU :| dat gaat niet werken, veel te heet lijkt mij.

2) ik zit ook met prob dat in mijn ontwerp atm mijn voeding onderin zit. ik weet wat jullie allemaal zeggen van intake onder en outtake boven want hete lucht stijgt. dat is allemaal logisch MAAR dit wordt een zeer kleine case dus vroeg ik me af als je onderin zeg maar 2 of 3 fans zet of dat dan toch neit genoeg is gezien er maar weinig lucht in zal zitten. En dan maybe 2 in en 3 out om onderdruk (heet dat zo ? :S) te creeren zodat alle lucht eruit wordt gezogen? kan iemand mij vertellen of zit werkt ?

3) Ander heb ik ander idee -> plaats CD-ROM/DVD/brander/... onderin.

ok dat was het voorlopig, ik zal asap een schets maken in paintshop of zo om te laten zien wat ik bedoel :P

Greetz ,

-Nazgoth-

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 22:01:
Hi,

Ik zit al een paar weken aan zo'n case te denken (30*24.5*20)
heb nog geen tekening zal vanavond ff doen maar je plaatst je onderdelen verkeerd lijkt mij.

1) iig NIET je HD tussen GFX en je CPU :| dat gaat niet werken, veel te heet lijkt mij.

2) ik zit ook met prob dat in mijn ontwerp atm mijn voeding onderin zit. ik weet wat jullie allemaal zeggen van intake onder en outtake boven want hete lucht stijgt. dat is allemaal logisch MAAR dit wordt een zeer kleine case dus vroeg ik me af als je onderin zeg maar 2 of 3 fans zet of dat dan toch neit genoeg is gezien er maar weinig lucht in zal zitten. En dan maybe 2 in en 3 out om onderdruk (heet dat zo ? :S) te creeren zodat alle lucht eruit wordt gezogen? kan iemand mij vertellen of zit
werkt ?

3) Ander heb ik ander idee -> plaats CD-ROM/DVD/brander/... onderin.

ok dat was het voorlopig, ik zal asap een schets maken in paintshop of zo om te laten zien wat ik bedoel :P

Greetz ,

-Nazgoth-
ik hbe al weer een nieuw ontwerp voor mijn case want ik ben er8r dan het beter is om mijn dvd en brander recht op te zetten(ruimte...en mooier) maar ik zit ook met het probleem van de voeding. hij kan gewoon nergens anders tenzij je je kast weer 8 cm hoger wil maken... In mijn nieuwe ontwerp zet ik me hdd rechtop boven mijn ide sloten. En een fan voor je cpu is nutteloos omdat die fan meer lucht moet doorlaten dan je cpu fan wat hij waarschijnlijk niet doet. dvd/cdrom.brander doe ik niet onderin omdat dat weer 20 cm erbij is...

Verwijderd

mhhhh ik heb speciaal ontwerp bedacht waarin de case 30*24*20cm meet, cd/dvd staat gewoon recht en voeding past er gewoon in. Oh ja ik heb ook nog plaats voor 3 HD's gemaakt voor later.
Ik heb dit onwerp "getest" door model van karton te maken op 1:1 schaal en het past allemaal perfect.
Voeg me anders toe aan je MSN of, Nazgoth^at^msn.com (^at^ = @ dus maar ik wens niet nog meer spam mail :P)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 22:46:
mhhhh ik heb speciaal ontwerp bedacht waarin de case 30*24*20cm meet, cd/dvd staat gewoon recht en voeding past er gewoon in. Oh ja ik heb ook nog plaats voor 3 HD's gemaakt voor later.
Ik heb dit onwerp "getest" door model van karton te maken op 1:1 schaal en het past allemaal perfect.
Voeg me anders toe aan je MSN of, Nazgoth^at^msn.com (^at^ = @ dus maar ik wens niet nog meer spam mail :P)
bedankt!! ik ben erg nieuwschierig naar het ontwerp want dit is mij nog niet gelukt!!
maar jij hebt er nu 1 cdrom in zitten en niet 2, wat ik overigens wel graag wil omdat ik dan ook dvd's kan kijken.:p

Verwijderd

Big4SMK schreef op 19 June 2003 @ 21:42:
Een ander groot nadeel van hout is het gewicht. Zoals nicje al zegt is alu geen onverstandig idee. Het is licht, en ook vrij makkelijk te werken.
Verder is het misschien leuk, als je toch je eigen case maakt, om een tube op je heatsink te zetten en dan een fan in de zijkant van je kast, zodat je dus direct lucht van buiten naar je spu blaast.
verder wens ik je veel succes
Tja... het gewicht.... is niet echt een nadeel voor mij. De stevigheid...
er zijn genoeg manieren om een stevig kastje van hout te bouwen, waarom geen pc kast??
Maar het kan met hitte wel gaan uitzetten ofzo, is daar iets tegen te doen??
En weet iemand hoe het zit met de aarde voor je voeding enzooi??
Pagina: 1