Toon posts:

Using Closed Standards To Pay For Open Ones

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Titel maar even in het Engels, omdat het in Nederlands niet mooi te vertalen was zonder het mooi intakt te laten. Anyways, ik kwam een interessant artikel tegen;

EGOVOS analyzes the recently passed South African OSS plan and proposes a great way to fund Open Source education and development until companies comply with open standards. Microsoft pays a 10% penalty until their products comply with open standards. That would be billions of dollars to Open Source to compensate for an unlevel playing field until it is leveled. All the policy guidelines for governments are worth reading. This looks like a workable plan from a credible group." Reader johndiii clarifies: "From what I have been able to see, the strategy document is 'proposed,' not 'recently passed,' and is not yet official policy of the South African government."
(Bron: Slashdot | http://newsforge.com/newsforge/03/06/17/1655215.shtml?tid=19)

Wat vinden we hier van? Zouden we ook zoiets kunnen doen in Nederland, en dan zelfs nog wat strikter, bv. Tot dat min. 10% van de desktops op iets anders dan Microsoft Windows draait, zal er een "boete" worden gegeven. Of bv, de markt een beetje te subsidieren bv met belastingkortingen op aanschaf van producten die voldoen aan open standaarden? Soms kan de overheid toch wel een beetje helpen, vooral als duidelijk is dat de markt toch wel door MSFT beheerst wordt...Waarom zou de overheid geen korting moeten geven op producten die open source zijn (dan wel minder strikt: op open standaarden) ? Veel produkten zijn open source en hebben toch een prijs kaartje (bv Red Hat Server). Als we daar nou eens een belasting korting op zouden geven..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 22:24 ]

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-05 08:49

Hu9o

Schokkend

Subsidie geven, met dit kabinet? Denk niet dat dat zla gebeuren met de bezuinigingen die er aankomen/zijn.

Ten tweede denk ik niet dat de overheid ervoor moet zorgen dat het bedrijfsleven andere dan MS software beschikbaar moet zijn. Dit is er namelijk al, ook als is het wel moeilijk om onafhankelijk van MS te zijn.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Topicstarter
Hu9o schreef op 18 June 2003 @ 22:27:
Subsidie geven, met dit kabinet? Denk niet dat dat zla gebeuren met de bezuinigingen die er aankomen/zijn.
Dat beweer ik ook helemaal niet. Het is een filosofische vraag, dat niet per se concreet tot op de laatste punt uitgewerkt moet zijn. Het gaat om de hoofdlijnen.
Ten tweede denk ik niet dat de overheid ervoor moet zorgen dat het bedrijfsleven andere dan MS software beschikbaar moet zijn. Dit is er namelijk al, ook als is het wel moeilijk om onafhankelijk van MS te zijn.
De overheid gaf (of geeft nog steeds?) korting op groene stroom, dat was er toch ook allang? De overheid geeft toch ook korting (dmv subsidie d8 ik) op zuinige auto's?...Dit lijkt me niet veel anders, of wel? Ze proberen daarmee ook de markt een bepaalde richting in te duwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 22:31 ]

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-05 08:49

Hu9o

Schokkend

Die subsidies die je nu op noemt hebben beide betrekking tot een schoner milieu, dat vind ik wel iets degelijks anders dan subsidie geven op een product dat totaal geen invloed heeft op het milieu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
het lijkt me lastig om microsoft een boete te laten betalen omdat ze geen openstandaarden gebruiken, een optie als een extra accijns of iets in die trant op software producten die niet aan openstandaarden voldoen lijkt me dan nog reeler maar ook niet haalbaar imo.
ik denk ook niet dat je van een overheid mag/kan verwachten dat zij zich mengen in dit soort concurrentie (ook al is die er nu niet/nauwelijks).

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is dat wel lastig?
De overheid verplicht je ook tot het gebruik van kilo's, meters en andere eenheden.
Zo kan een overheid, uit hetzelfde oogpunt vaqn efficientie, iedereen verplichten om een standaard van text-documenten etc. te gebruiken.

Andere beeldspraak: vergelijk het met verkeersregels: hoe jouw auto eruit ziet, dat gaat de overheid niet aan, maar een hoop randvoorwaarden wel: gewicht; breedte; veiligheidsvoorzieningen etc. zijn wel degelijk gereguleerd.
Zo kunt je ook bestandsformaaten in het documententenverkeer reguleren.
Hu9o schreef op 18 juni 2003 @ 22:44:
Die subsidies die je nu op noemt hebben beide betrekking tot een schoner milieu, dat vind ik wel iets degelijks anders dan subsidie geven op een product dat totaal geen invloed heeft op het milieu.
Voor mijn milieu zijn open standaarden beter :+
En omdat een beter milieu bij jezelf begint.....inderdaad :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
AlterEgo schreef op 19 June 2003 @ 09:26:
Is dat wel lastig?
De overheid verplicht je ook tot het gebruik van kilo's, meters en andere eenheden.
Dit is al niet waar, en daar houd je betoog al wel zo'n beetje op, helaas :)

Niemand dwingt jou om kilo's te gebruiken - alleen aangezien Nederland vanouds een handelsland is, is het wel verrekte makkelijk als iedereen dezelfde maten en gewichten hanteert nietwaar?

Anyway, ik vind dit een leuk initiatief, maar het past zeker niet bij een terugtredende overheid - dit soort regels is overheidsbemoeienis ten top. N.B. ik zeg dus niet of ik daar al of niet een voorstander van ben, alleen dat het in sommige landen misschien prima kan, maar in Nederland zie ik het niet zo snel gebeuren...

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wilke schreef op 19 June 2003 @ 09:43:
[...]

Dit is al niet waar, en daar houd je betoog al wel zo'n beetje op, helaas :)

Niemand dwingt jou om kilo's te gebruiken - alleen aangezien Nederland vanouds een handelsland is, is het wel verrekte makkelijk als iedereen dezelfde maten en gewichten hanteert nietwaar?
offtopic:
Sorry hoor: als een slager adverteert met "een ons rosbief" dan kan hij daarvoor een boete krijgen. Idem voor het tankstation dat benzine per gallon wil verkopen.

bron (pdf)

[ Voor 18% gewijzigd door AlterEgo op 19-06-2003 10:49 ]

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Hu9o schreef op 18 June 2003 @ 22:44:
Het gaat er hier niet om of je het specifieke doel (schoner milieu / open software ) ondersteund, wat de TS (imo) duidelijk wil maken is dat de overheid wel vaker de markt probeert te sturen. Zo worden er ook extra belastingen geheven op sigaretten, drank en luxe artikelen. Niet omdat dat beter is voor het milieu, maar omdat de overheid ('gemiddeld nederland' dus) denkt dat dat op de lange termijn beter is voor ons allemaal. Denk aan subsidie op musea, kleinkunst, sportverenigingen. Dat heeft allemaal geen direct aanwijsbaar nut, maar is volgens de regering wel belangrijk genoeg om te steunen. Open Source zou ook zo'n 'goed doel' kunnen zijn.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Pagina: 1