• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 11:45

spok9

Groen...

Topicstarter
Ik ben me al een hele tijd aan het orienteren op het gebied van digtale camera's. Ik heb nu een HP PhotoSmart 315, maar deze is aan vervanging toe :)

Ik twijfel op het moment heel erg tussen de P8 van sony en de Exillim Z3 van Casio, dit zegt dus al dat ik in feite een soort point and schoot camera wil hebben.

Voordelen P8:
• 3:2 verhouding als optie
• Maximaal 400 iso
• Maximale sluitertijd van 2 sec (Z3 heeft 1sec)
• Unlimited video met resolutie van 640 bij 480
• LCD met hoge resolutie

Voordelen Exillim Z3
• Minimaal 50 iso
• SD card (goedkoper dan memory sticks)
• Groot 2 inch lcd scherm (maar lager resolutie)
• Iets lichter en kleiner dan de p8

Verder nog en vraag: wat houdt sensor size precies in? Wat is beter, 1/2.5 of 1/2.7 inch?

Wie schept wat licht in de duisternis?

[ Voor 4% gewijzigd door spok9 op 18-06-2003 22:17 ]

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Kom mensen, help deze tweaker eens van z'n twijfels af :)

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sensor size is de maat van de CCD sensor. Met een kleinere CCD heb je meer brandpuntverlengeing en dus een kleinere lens nodig. Deze twee verschillen nauwelijks, zou ik me dus niet druk om maken.

Welke je moet kiezen, bekijk foto's van allebij de camera's en lees reviews. Die 3:2 verhouding van de Sony is ook niet echt een voordeel, knipt gewoon stukje van de foto af, kan je ook met photoshop.

Ik zou nooit een Sony camera kopen, alleen al vanwege de memorysticks, en ik vind de foto's niet mooi. En die Casio zou ik ook nooit kopen. Maar jij hebt je keuze teruggebracht tot deze twee camera's dus ik ga je daar verder niet meer meer lastig vallen.

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Ik heb erg veel reviews gelezen, beide camera's komen er goed uit. Bedenk je wel dat het mij gaat om een point and shoot camera :)

Btw. als jij mij kan vertellen wat de ideale camera is in deze prijsklasse vindt ik het ook niet erg hoor ;)

[ Voor 32% gewijzigd door spok9 op 20-06-2003 10:48 ]

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

spok9 schreef op 20 June 2003 @ 10:43:
Ik heb erg veel reviews gelezen, beide camera's komen er goed uit. Bedenk je wel dat het mij gaat om een point and shoot camera :)

Btw. als jij mij kan vertellen wat de ideale camera is in deze prijsklasse vindt ik het ook niet erg hoor ;)
als je zoek naar een kwalitatief klein point&shoot cameraatje van rond de 400 euro, raad ik eerder de Canon Ixus V2 of V3 aan...
hele goede lens, lekker klein en CF

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:15
Ik zit zelf te twijfelen tussen de Sony dsc-P72 en de Canon A70. De P72 is nagenoeg hetzelfde als de P8, maar dan 75 euro goedkoper. De P8 is IETS kleiner. Maar dat kan voor jou mischien een reden zijn.

Als ik de reviews bekijk, concludeer ik dat de Sony meer een point en click camera is, en de Canon iets meer mogelijkheden heeft (Maar is ook wel groter)

Een vriend van mij heeft al minimaal 1 jaar de P71 (voorganger van de P72) en werkt nog steeds goed. Ze zijn erg duurzaam gebouwd, en dat is voor mij belangerijk. De Canon a70 is fragieler, en vooral het lcd scherm is kwetsbaar.

Ik zou voor de P72 (of P8) gaan omdat ze stevig en compact zijn, zeer gemakkelijk in gebruik, en goede kwaliteit foto's maken.

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
De Sony dsc-P72 is idd net als de P8 point and shoot, bij de A70 kan je erg veel handmatig instellen.

De Ixus V2 en V3 hebben maar 2x optische zoom, dat vindt ik wat te weinig.

[ Voor 28% gewijzigd door spok9 op 20-06-2003 15:46 ]

• Ares408
  • Niet online
spok9 schreef op 20 juni 2003 @ 15:44:
De Sony dsc-P72 is idd net als de P8 point and shoot, bij de A70 kan je erg veel handmatig instellen.

De Ixus V2 en V3 hebben maar 2x optische zoom, dat vindt ik wat te weinig.
Vanaf de V3 was het toch 3x zoom? Zal het even controleren.

idd toch 2x

In deze prijsklasse zou ik de Minolta Dimage F100 of F200 nemen. Die zijn dacht ik ongeveer even duur.

Dat is een 4 megapixel minolta camera. Weegt 185g, dat is 15g lichter dan die Sony.

[ Voor 26% gewijzigd door Ares408 op 20-06-2003 16:14 ]

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Ares408 schreef op 20 June 2003 @ 16:09:
[...]

Vanaf de V3 was het toch 3x zoom? Zal het even controleren.
Had ik ook al gedaan op dpreview ;)

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Hmmm... Het loopt niet echt storm hier....

• Ares408
  • Niet online
spok9 schreef op 22 June 2003 @ 11:16:
Hmmm... Het loopt niet echt storm hier....
Heb je nou al naar de Minolta f100 gekeken?

review minolta f100

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
De F100 is weer een stuk duurder... 540 euro volgens kiekeurig.nl, 399 volgens T.net pricewatch. Dit is dus onzin, ik was nog niet helemaal wakker |:(

Tis wel een mooie camera overigens, maar bij megapixel.net komt de P8 er naar mijn mening toch beter uit.

[ Voor 51% gewijzigd door spok9 op 22-06-2003 15:34 ]

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Hmm... iemand wees me net op een review van de IXUS S400 bij dpreview, nu ik deze camera bekijk lijkt deze me ook wel interessant.

* spok9 vindt dat er veel te veel keus is en wordt helemaal gek :(

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Hou met het volgende rekening:
De fabrikant kan het geld maar 1 keer uitgeven en in grote lijnen gaat het geld naar de volgende (Variabele) zaken:

1. Ccd sensor megapixels
2. Ccd sensor lichtgevoeligheid
3. Kwaliteit van de lens
4. Minimalisatie van het product
5. Megeleverde assecoires en geheugen
6. combinatie van meganieken, cache en software (ivm scherpstellen e.d. met als resultaat een bepaalde snelheid van foto's maken na indrukken van de knop en de batterijduur)
7. optische zoom

Waarbij de mogelijkheid om op andere gebieden geld terug te verdienen is als extra inkomen meetellen.

Als de camera dus zo klein mogelijk moet zijn gaat dit voor een bepaalde prijsklasse ten koste van een of meerdere andere punten in dit lijstje.
Een camera waar speciale merkgebonde batterijen in moeten en speciaal merkgebonde geheugen bij gebruikt wordt kan met wat lagere marge verkocht worden omdat die assecoires weer extra geld in het laadje brengen. (ala inktjetprinters)

Als voorbeeld: Aldi Medion 4 mpixel camera (van m'n vader)
rond de 300 euro of zelfs minder iets van 270??
Hierbij is dus een groot deel van het geld richting de Mpixels gegaan. Gevoeligheid is laag (vergelijkbaar max iso 100), supertraag met foto's maken en slurpt batterijen. Daarnaast is de lens van een dermate lage kwaliteit dat die 4 Mpixels niet eens benut worden. Detail cq blurriness van de lens resulteert in een vgl 2 mpixel camera.

Dit is een extreem voorbeeld, maar voldoet aardig!

De Ixus camera's zijn leuk. Voor een vergelijkbare Ixus 3 mpixel moet je gewoon meer geld neerleggen omdat die minimalisatie extra kosten met zich meebrengt.

Bij bv Sony heb je de p8 en p72. Specs zijn hetzelfde verschil in prijs is 75. Wat krijg je daarvoor terug: metale behuizing, kleinere behuizing. Wat betaal je nog extra? Extra Sony batterijen aangezien p72 gewone standaard batterijen gebruikt. Dus voor die metale kleinere behuizing betaal je zo'n 125 euro. De p52 is weer goedkoper dan de p72 en levert in op functionaliteiten en vooral optische zoom.

Sony camera's tov camera's met CF kaarten verdienen ook weer wat geld terug dmv de duurdere memory sticks. Lexar en Sandisk moeten beide licentiekosten betalen aan Sony om ook memorysticks te mogen leveren. Dit geld ook voor de XD card van olympus en fuji etc.

Om een digitale camera te kopen begin je dus eerst met je budget. Hoeveel heb ik te besteden. Daarna som je de minimale eisen op waaraan de camera moet voldoen:
vb:
- kantelbare lcd scherm
- macro-opname
- aantal optische zoom
- snelheid van foto's maken
- standaard versus merkgebonde batterijen cq geheugen
- gewenste lichtgevoeligheid
- gewenste afdrukgrootte (ivm pixels)
- compactheid
- manuele bediening
- externe flitseraansluiting
- uitwisselbaarheid van lenzen

Hoe ben ik persoonlijk op Sony p72 gekomen?
eisen:
- min 3Mpixel
- camera + extra zaken = max 500 euro
- Sony memorysticks pre (ivm andere apparatuur wat ik al heb met ms (pda e.d.))
- lange gebruiksduur op Standaard formaat batterijen
- lichtgevoeligheid 400 (schemer en binnenshuis)
- shotsnelheid na indrukken voldoende snel
- lens van goede kwaliteit passende bij 3 mpixel

Vooral het op stap gaan met die Medion van m'n vader heeft me doen kiezen wat ik wel belangrijk en niet belangrijk vind in een camera.
Uiteindelijke kosten:
Sony p72: 399,-
128 MB ms: 80,-
hoesje: 15,-
4 extra 2100mah batterijen met druppellader: 35,-

Totaal: 530 euro en ready to go!

voor het gemak nog een 6in1 lezer gekocht a 35,- voor in de computer, niet persee nodig, wel handig.

PS. massaproductie van producten brengt de prijs ook omlaag, maar die zijn ongeveer vergelijkbaar voor alle fabrikanten omdat:
a. er heel veel fabrikanten en aanbieders zijn en nog meer verschillende producten.
b. productlife cycle voor de fabrikant erg kort is (nieuwe betere producten volgen vrij snel)

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberdeck op 23-06-2003 12:23 ]

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Vandaag heb ik de IXUS s400 irl eens vast kunnen houden, ik ben er nu vrijwel zeker van dat deze het wordt :)

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Voelde de camera zo lekker aan? ;)
Ik neem aan dat je ook wat foto's gemaakt hebt met die ixus en op een computer wat uitgebreider bekeken hebt? Of is de enigste eis dat de camera klein is en er leuk uitziet?

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Ik had al een hele boel reviews gelezen over deze camera, oa die op dpreivew. Daar komt ie ook erg positief uit, zelf heb ik vrij weinig verstand van fotokwaliteit, dus wat dat betreft ga ik af op wat de reviewers zeggen.

Verder is de camera ook vrij snel enzo. De uiteindelijke keus is gebasseerd op het feit dat de P8 + MemoryStick evenveel kost als de IXUS 400 + Compact Flash.... Het feit dat de IXUS een 4 megapixel camera is geeft hem in dit geval een meerwaarde :)

De Exillim had ik eigelijk al laten vallen omdat de resolutie van het lcd'tje erg laag is.

[ Voor 11% gewijzigd door spok9 op 25-06-2003 11:36 ]

• spok9

spok9

Groen...

Topicstarter
Inmiddels ben ik de batterij van mijn gloednieuwe IXUS 400 aan het opladen :)

Pagina: 1