Hou met het volgende rekening:
De fabrikant kan het geld maar 1 keer uitgeven en in grote lijnen gaat het geld naar de volgende (Variabele) zaken:
1. Ccd sensor megapixels
2. Ccd sensor lichtgevoeligheid
3. Kwaliteit van de lens
4. Minimalisatie van het product
5. Megeleverde assecoires en geheugen
6. combinatie van meganieken, cache en software (ivm scherpstellen e.d. met als resultaat een bepaalde snelheid van foto's maken na indrukken van de knop en de batterijduur)
7. optische zoom
Waarbij de mogelijkheid om op andere gebieden geld terug te verdienen is als extra inkomen meetellen.
Als de camera dus zo klein mogelijk moet zijn gaat dit voor een bepaalde prijsklasse ten koste van een of meerdere andere punten in dit lijstje.
Een camera waar speciale merkgebonde batterijen in moeten en speciaal merkgebonde geheugen bij gebruikt wordt kan met wat lagere marge verkocht worden omdat die assecoires weer extra geld in het laadje brengen. (ala inktjetprinters)
Als voorbeeld: Aldi Medion 4 mpixel camera (van m'n vader)
rond de 300 euro of zelfs minder iets van 270??
Hierbij is dus een groot deel van het geld richting de Mpixels gegaan. Gevoeligheid is laag (vergelijkbaar max iso 100), supertraag met foto's maken en slurpt batterijen. Daarnaast is de lens van een dermate lage kwaliteit dat die 4 Mpixels niet eens benut worden. Detail cq blurriness van de lens resulteert in een vgl 2 mpixel camera.
Dit is een extreem voorbeeld, maar voldoet aardig!
De Ixus camera's zijn leuk. Voor een vergelijkbare Ixus 3 mpixel moet je gewoon meer geld neerleggen omdat die minimalisatie extra kosten met zich meebrengt.
Bij bv Sony heb je de p8 en p72. Specs zijn hetzelfde verschil in prijs is 75. Wat krijg je daarvoor terug: metale behuizing, kleinere behuizing. Wat betaal je nog extra? Extra Sony batterijen aangezien p72 gewone standaard batterijen gebruikt. Dus voor die metale kleinere behuizing betaal je zo'n 125 euro. De p52 is weer goedkoper dan de p72 en levert in op functionaliteiten en vooral optische zoom.
Sony camera's tov camera's met CF kaarten verdienen ook weer wat geld terug dmv de duurdere memory sticks. Lexar en Sandisk moeten beide licentiekosten betalen aan Sony om ook memorysticks te mogen leveren. Dit geld ook voor de XD card van olympus en fuji etc.
Om een digitale camera te kopen begin je dus eerst met je budget. Hoeveel heb ik te besteden. Daarna som je de minimale eisen op waaraan de camera moet voldoen:
vb:
- kantelbare lcd scherm
- macro-opname
- aantal optische zoom
- snelheid van foto's maken
- standaard versus merkgebonde batterijen cq geheugen
- gewenste lichtgevoeligheid
- gewenste afdrukgrootte (ivm pixels)
- compactheid
- manuele bediening
- externe flitseraansluiting
- uitwisselbaarheid van lenzen
Hoe ben ik persoonlijk op Sony p72 gekomen?
eisen:
- min 3Mpixel
- camera + extra zaken = max 500 euro
- Sony memorysticks pre (ivm andere apparatuur wat ik al heb met ms (pda e.d.))
- lange gebruiksduur op Standaard formaat batterijen
- lichtgevoeligheid 400 (schemer en binnenshuis)
- shotsnelheid na indrukken voldoende snel
- lens van goede kwaliteit passende bij 3 mpixel
Vooral het op stap gaan met die Medion van m'n vader heeft me doen kiezen wat ik wel belangrijk en niet belangrijk vind in een camera.
Uiteindelijke kosten:
Sony p72: 399,-
128 MB ms: 80,-
hoesje: 15,-
4 extra 2100mah batterijen met druppellader: 35,-
Totaal: 530 euro en ready to go!
voor het gemak nog een 6in1 lezer gekocht a 35,- voor in de computer, niet persee nodig, wel handig.
PS. massaproductie van producten brengt de prijs ook omlaag, maar die zijn ongeveer vergelijkbaar voor alle fabrikanten omdat:
a. er heel veel fabrikanten en aanbieders zijn en nog meer verschillende producten.
b. productlife cycle voor de fabrikant erg kort is (nieuwe betere producten volgen vrij snel)
[
Voor 8% gewijzigd door
Cyberdeck op 23-06-2003 12:23
]