Voorzorgsmaatregelen treffen ivm gebridgde versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
First off, ik heb gezocht, dit topic is dan ook alleen bedoeld om wat van jullie empirische argumenten te krijgen, het zou namelijk zonde zijn als we zaterdag op de eindexamenparty namelijk zonder geluid zitten :)

De situatie is als volgt, er worden op het feestje 2x DAP Radon 600 versterkers gebruikt en 4x DAP 8Ohm speakers.
ivm kabellengte en plaatsing van de speakers is er gekozen om beide versterkers ieder hun eigen kanaal (links, rechts) te laten verwerken. Deze versterkers hebben de mogelijkheid om te bridgen, en daar wilden we dan ook gebruik van maken.

Als alles goed gaat dan krijgen we de volgende situatie 2x:
- Versterker, gebridged (600W/8Ohm)
- parallel aangesloten 8Ohm speakers, resulterend in 4Ohm

Het probleem is dat de versterkers behoorlijk hard zullen gaan spelen, 75% zoniet nog meer. We hebben ivm geluidsoverlast nog niks kunnen testen en om er zaterdagavond pas achter te komen dat de versterker de 4Ohm niet trekt lijkt me ook vervelend.

vragen:
- De versterker heeft clip indicatoren, zijn deze bruikbaar om te ontdekken of ie de 4 Ohm wel/niet trekt?
- Als hij het niet trekt, vliegt dan de zekering eruit, gaat de termische beveiliging in werking, of gaat er dan intern iets anders kapot?
- Heeft iemand van jullie ervaring met deze versterker en zijn vermogen 4ohm te draaien op hoog vermogen?

hopelijk kunnen jullie me wat zekerheden geven :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
De clipindicators zullen werken bij 4 Ohm, geen probleem.
Het gaat om het uitsturen van gelijkspanning vanuit de voeding, daar is die clipindicator voor.
Hou de temperatuur in de gaten, er zal met die vier ohm meer stroom door de eindtrap lopen, dus worden de eindtransitoren wat warmer.
Voor de rest moet het lukken, denk ik.

Party on !!!!!!!!

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Goed ok nu ff een probleempje voor jou. Een Radon is de goedkoopste meukversterker die je ongeveer kunt krijgen, hard op 2ohm gaat dus niet werken! Omdat je de de boel bridged lijkt de impedantie voor de versterker te halveren, dus ipv 4ohm ziet 'ie dan 2ohm per kanaal. Op lage volumes waarschijnlijk nog te doen maar op hoge absoluut niet! Ik vrees dat er weinig anders opzit dan 1 speaker per kanaal of serieel op 16ohm bridgen, wat een iets hogere output zou geven in theorie, maar in de praktijk toch niet aan te raden is omdat serieel doorlussen van speakers met wisselfilters niet bepaald handig is.

Kabel te kort? Helaas pindakaas dat wordt toch 1 speaker per kanaal vrees ik.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
m.m schreef op 18 juni 2003 @ 22:29:
Goed ok nu ff een probleempje voor jou. Een Radon is de goedkoopste meukversterker die je ongeveer kunt krijgen, hard op 2ohm gaat dus niet werken! Omdat je de de boel bridged lijkt de impedantie voor de versterker te halveren, dus ipv 4ohm ziet 'ie dan 2ohm per kanaal. Op lage volumes waarschijnlijk nog te doen maar op hoge absoluut niet! Ik vrees dat er weinig anders opzit dan 1 speaker per kanaal of serieel op 16ohm bridgen, wat een iets hogere output zou geven in theorie, maar in de praktijk toch niet aan te raden is omdat serieel doorlussen van speakers met wisselfilters niet bepaald handig is.

2 ohm hoeft die dan ook niet te doen :P
dat is sowieso wel een beetje kritisch voor elke non-hifi amp volgens mij.
De amp heeft normaal 2x 300 @ 4ohm gebridged volges t boekje 600@8Ohm

speakers 2x8ohm, dus parrallel 4Ohm, (toch ?)

• MM
  • Niet online

MM

De fabrikant geeft niet eens specs voor 4ohm gebridged (2x 8ohm speakers) dus waarom zou je het uberhaupt proberen, het werkt niet

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
m.m schreef op 18 June 2003 @ 23:04:
De fabrikant geeft niet eens specs voor 4ohm gebridged (2x 8ohm speakers) dus waarom zou je het uberhaupt proberen, het werkt niet
Ik zou dat proberen omdat me dat een heleboel kabelgekloot zou besparen.

hoe kom jij aan die 2Ohm? of bedoel je per eindtrap?

offtopic:
roepen dat iets niet werkt heeft meestal een averechtse uitwerking op mij, be aware :P

En dat de fabrikant geen specs geeft verbaast me niks gezien de prijsklasse van deze apparaten, het lijkt mij geen garantie dat het niet werkt?

Verwijderd

Atgast schreef op 18 June 2003 @ 23:15:
[...]

Ik zou dat proberen omdat me dat een heleboel kabelgekloot zou besparen.

hoe kom jij aan die 2Ohm? of bedoel je per eindtrap?

offtopic:
roepen dat iets niet werkt heeft meestal een averechtse uitwerking op mij, be aware :P

En dat de fabrikant geen specs geeft verbaast me niks gezien de prijsklasse van deze apparaten, het lijkt mij geen garantie dat het niet werkt?
Het lijkt me handig dat je je eerst wat in deze materie verdiept. Wat M.M zegt is helaas waar. Als je een versterker in bridgemode schakelt verdubbeld de nominale uitgangsimpedantie dus als de versterker minimaal kan werken op 4 ohm wordt dat dus minimaal 8 ohm. Als je in dit geval 4Ohm speakers aansluit zal hij dat zien als een kortsluiting waarna ie in de beveiliging slaat als die erop zit of deze snel genoeg is. Als je versterker echt op 2 ohm stabiel blijft werken zal het misschien werken MITS je speaker impedantie over het gehele frequentie berijk 8 ohm of meer is ... DIT IS MEESTAL NIET HET GEVAL !!! en dan ziet je versterker weer een kortsluiting.

Remedie om niet in je hemd komen te staan is om gewoon een stel speaker kabels kopen. Wat kost dit nu ? Zeker dat dap spul is bijna gratis.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 23:29:
[...]
Het lijkt me handig dat je je eerst wat in deze materie verdiept. Wat M.M zegt is helaas waar. Als je een versterker in bridgemode schakelt verdubbeld de nominale uitgangsimpedantie dus als de versterker minimaal kan werken op 4 ohm wordt dat dus minimaal 8 ohm. Als je in dit geval 4Ohm speakers aansluit zal hij dat zien als een kortsluiting waarna ie in de beveiliging slaat als die erop zit of deze snel genoeg is. Als je versterker echt op 2 ohm stabiel blijft werken zal het misschien werken MITS je speaker impedantie over het gehele frequentie berijk 8 ohm of meer is ... DIT IS MEESTAL NIET HET GEVAL !!! en dan ziet je versterker weer een kortsluiting.

Remedie om niet in je hemd komen te staan is om gewoon een stel speaker kabels kopen. Wat kost dit nu ? Zeker dat dap spul is bijna gratis.
Ik ben wel iets bekend met de impedantie karakterestiek van een speaker hoor, maar ik zie zosnel niet waar jullie die 2Ohm toch vandaan halen, ik neem maar aan dat dit per eindtrap gezien wordt ofso.

Ik denk trouwens niet dat de ondergrens van de Amp 4Ohm is, al zal het er niet bijster veel onder liggen... De speakers zijn van dezelfde 'kwaliteit' en gaan dus ook niet erg laag, daar waar de bij goedkope woofers meestal de ondergrens ligt. (kwa imp.)

Ik zou kabels kopen, als het mijn apparatuur was geweest :)
Ik ga daar alleen maar wat cola drinken en plaatjes achter elkaar zetten.
Het is nu eenmaal behelpen met de middelen die beschikbaar zijn en daar wil ik dan natuurlijk wel het meeste uithalen.

Anders morgen maar eens gewoon proberen met een kleinere zekering oid, eens zien wat ze in de praktijk doen... of niet...

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat de dempingsfactor gigantisch laag wordt!

• MM
  • Niet online

MM

Laag gaan qua diepgang een laag gaan qua impedantie hebben niet bijster veel met elkaar te maken.

Nogmaals dat impedantieverhaal uitgelegd, vergelijk het met een auto met een kar die 8000 kg moet trekken. Als je de lading over 2 karren (luidsprekers) verdeelt hoeft de auto nog maar 4000kg te trekken. Als je 2 auto's voor 1 kar zet hoef je per auto ook maar 4000kg te trekken. En nu komt het, als je met 2 karren en 2 auto's werkt, dus je trekt met 2 auto's een kar van 4000kg, dan hoef je per auto nog maar 2000kg te trekken.

Deze auto's zijn echter een beetje vreemd. Als ze minder hoeven te trekken gaan ze sneller rijden (meer watts vermogen), ze hebben een lager koppel (voltage over de uitgangen is bij lagere impedantie lager) maar het belangrijkste is dat ze warmer worden. Als ze te weinig 'last' dragen zullen ze oververhitten. Tegenwoordig hebben veel auto's een beveiling dat ze met een (te) lege aanhangwagen niet willen rijden (==kortsluiting)

Vervang nu de aanhangwagen door de luidspreker, de lading van de aanhangwagen door de impedantie van de speaker, de auto('s) door de versterker en dan is het verhaaltje rond.

Goh ik heb nog best wel een goede fantasie voor het moment van de dag :P

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 23:57:
Houd er wel rekening mee dat de dempingsfactor gigantisch laag wordt!
Dempingsfactor is bijna nooit een factor van betekenis en ik denk dat de kabels een grotere inpact hebben als de dempingsfactor.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
De dempingsfactor zou, zelfs als deze iets zou betekenen, te verwaarlozen zijn bij de standaard vervormig in deze speakers/amp ;)

erg ehh, fantasierijk voorbeeldje ja met die auto's :)
(volgens mij rammelt t hier en daar een beetje, maar dat is nu niet belangrijk)
Het is niet dat ik niet kan rekenen met Ohms ed. maar er werd gewaarschuwd voor 2Ohm, terwijl ik die niet zosnel kon plaatsen in de berekening.

Ik neem aan dat dit komt dat beide eindtrappen de helft van het totale vermogen voor hun rekening nemen en dus ook beide de helft van de impedantie. (if not, please do explain)

morgen ff een snelle 2.5A zekering fetsjen, en vervolgens testen. Denk dat er niks anders opzit

Verwijderd

Atgast schreef op 19 June 2003 @ 00:21:
De dempingsfactor zou, zelfs als deze iets zou betekenen, te verwaarlozen zijn bij de standaard vervormig in deze speakers/amp ;)

Het is niet dat ik niet kan rekenen met Ohms ed. maar er werd gewaarschuwd voor 2Ohm, terwijl ik die niet zosnel kon plaatsen in de berekening.

Ik neem aan dat dit komt dat beide eindtrappen de helft van het totale vermogen voor hun rekening nemen en dus ook beide de helft van de impedantie. (if not, please do explain)

morgen ff een snelle 2.5A zekering fetsjen, en vervolgens testen. Denk dat er niks anders opzit
Als je een amp koopt staat er in de specificaties meestal aangegeven hoeveel vermogen hij levert op hoeveel ohm. Voor hifi en dit gaat ook veelal op voor PA is de regel meestal dat als hij op 8 ohm 100W levert hij op 4 ohm 200W levert en op 2 ohm 400W. Helaas gaat deze regel alleen op bij echte merken dwz merken welke het lef hebben om dit in de specificaties te zetten. De goedkopere versterkers kunnen veelal dit vermogen niet leveren onder de 4 ohm. Dit omdat ze simpelweg door de goedkope constructie de stroom (lagere weerstand dus meer stroom) niet naar de speakers kunnen sturen.

Zoals je al zei wil je twee speakers parallel zetten en kom je dus op een speaker impedantie uit van 4 ohm. Als je twee versterkers (links en rechts) parallel (bridge) zet worden de beide uitgangsimpedanties bij elkaar opgeteld. Om 4 Ohm te kunnen aansturen moet dus je versterker (links of rechts) (niet bridge) dus op 2 ohm kunnen werken, immers (bridge) links + rechts is dan 2 + 2 = 4 Ohm.

Echter de standaard 8 ohm welke je speakers zijn is een nominaale waarde dwz dit is gemeten bij een bepaalde frequentie (input met sinus op frequentie x ipv geluid). De kans is groot dat op een andere frequentie deze 8 ohm daalt naar de 6 ohm. Nu kan je wel afleiden wat dat voor gevolg heeft ... parallel is dan 3 ohm en je versterker gebridged moet dan dus op 3 ohm kunnen werken en per kant (links of rechts) moet dus kunnen werken op 1,5 ohm. Nou dit is haast onmogelijk en ik denk ook niet dat die dap versterker dat gaat halen omdat ie dat ziet als kortsluiting.

Wat zekeringen betreft ... die kan je wel thuislaten. Veelal zijn deze te traag en zeker als ze in de voeding zitten. Ik hoop dat je een goede beveiliging in die dap amp hebt zitten. In de handleiding van enkele amps die ik heb staan staat dat de versterker gewoon uitgaat. Da's erg lastig als je hem nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 09:07 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Er is ook nog de optie om de weerstand te verhogen met een hele zut weerstanden, maar ik denk dat dat net zoveel werk is als extra kabels regelen...

bedankt voor de reacties, ik zal naar een andere oplossing moeten zoeken :)

Verwijderd

Atgast schreef op 19 juni 2003 @ 09:05:
Er is ook nog de optie om de weerstand te verhogen met een hele zut weerstanden, maar ik denk dat dat net zoveel werk is als extra kabels regelen...

Dan zijn kabels iets goedkoper ...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 09:08:
[...]
Dan zijn kabels iets goedkoper ...
ja, maar ik heb nog wel wat weerstanden liggen :)

Probleem is alleen dat ik dan die xlr stekkers weer moet onderbreken enzo, laat maar lekker zitten, ik kijk wel of iemand anders wat kabels kan ritselen.

Verwijderd

Atgast schreef op 19 June 2003 @ 09:05:

Weet je wat voor een joekels van weerstanden je danwel niet nodig hebt?
Dan heb je het over weerstanden zo groot als een krat bier.
1a 2 ohm en dan een paar honder watt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 09:31 ]

• MM
  • Niet online

MM

Koop gewoon 100m 2,5mm installatiedraad voor 10 euro bij de bouwmarkt ben je van al het geklooi af, en ga niet bridgen op 4ohm maar geef iedere speaker zijn eigen kanaal

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
m.m schreef op 19 juni 2003 @ 10:19:
Koop gewoon 100m 2,5mm installatiedraad voor 10 euro bij de bouwmarkt ben je van al het geklooi af, en ga niet bridgen op 4ohm maar geef iedere speaker zijn eigen kanaal
zeker nog nooit met DAP apparatuur gewerkt ;)

• MM
  • Niet online

MM

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 09:47

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 09:24:
[...]

Weet je wat voor een joekels van weerstanden je danwel niet nodig hebt?
Dan heb je het over weerstanden zo groot als een krat bier.
1a 2 ohm en dan een paar honder watt.
Euh... Ik heb hier een 250W 10 Ohm liggen, en die heeft het formaal van een blikje red bull met koelribben van 1cm. Maar zo'n weerstand gebruiken is gewoon dom, omdat je dan zo ongeveer je halve vermogen wegstookt in warmte...

Ik snap niet helemaal waarom je niet elke luidspreker z'n eigen kanaal geeft:

Versterker1 : linker kanaal - Linker LS1, rechtse kanaal - Linker LS2
Versterker2 : linker kanaal - Rechtse LS1, rechtse kanaal - Rechtse LS2

Verwijderd

AcouSE schreef op 19 June 2003 @ 14:58:
[...]
Euh... Ik heb hier een 250W 10 Ohm liggen, en die heeft het formaal van een blikje red bull met koelribben van 1cm. Maar zo'n weerstand gebruiken is gewoon dom, omdat je dan zo ongeveer je halve vermogen wegstookt in warmte...

Ik snap niet helemaal waarom je niet elke luidspreker z'n eigen kanaal geeft:

Versterker1 : linker kanaal - Linker LS1, rechtse kanaal - Linker LS2
Versterker2 : linker kanaal - Rechtse LS1, rechtse kanaal - Rechtse LS2
Het klinkt heel dom, maar hij had te weinig kabels... |:(

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
dan moet je toch weten dat je die xlr dingen nodig hebt en aangezien zon kabel de rest van zijn leven in de kast ligt ivm overcompleet is dat ook een beetje zonde.
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 15:34:
[...]
Het klinkt heel dom, maar hij had te weinig kabels... |:(
het mengpaneeltje heeft maar 1 output, dus om daar 2 versterkers mee aan te sturen is al lastig. Dus het huidige plan is dan ook om een tulp verdeler te kopen/maken en nog wat tulp verlengkabels te halen (of cinch, hoe je t beestje ook wil noemen)

Deze kabels kan ik ooit nog wel eens gebruiken, die xlr dingen dus echt niet. En Die speakers en versterkers kunnen alleen daar wat mee.

geloof me, als dit alles van mezelf was dan had er echt geen DAP gestaan, maar enkele zelfbouwspeakers en bijbehorende bekabeling...

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan op 19-06-2003 15:57 ]

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:55
en kantie niet gewoon de speakers in serie zetten ?? 2 x 8 = 16 ohm ??

* Bud_s is speaker leek :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Bud_s schreef op 19 June 2003 @ 16:02:
en kantie niet gewoon de speakers in serie zetten ?? 2 x 8 = 16 ohm ??

* Bud_s is speaker leek :)
dat kan zeker, ware het niet dat je dan alsnog je eigen bekabeling moet maken aangezien dit standaard geen mogelijkheid is met deze speakers :)

Als de speakers dan ook nog eens gefilterd zijn kan dit ook nog zijn weerslag hebben, maar volgens mij is dat bij deze speakers te verwaarlozen (zou me nog meevallen als ze gefilterd zijn eigenlijk :X)

• MM
  • Niet online

MM

Om welke luidsprekers gaat het eigenlijk?
m.m schreef op 18 June 2003 @ 22:29:
...Ik vrees dat er weinig anders opzit dan 1 speaker per kanaal of serieel op 16ohm bridgen, wat een iets hogere output zou geven in theorie, maar in de praktijk toch niet aan te raden is omdat serieel doorlussen van speakers met wisselfilters niet bepaald handig is...

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ga naar de huurhoer en haal wat kabels voor effe, of zelfs een extra versterkertje

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
deze speakers: (dacht ik, ze zien er hetzelfde uit en de specs lijken overeen te komen)
PR-112
The PR-112 is the entry model, featuring a 12” speaker with a 1” horn-mounted driver.

Technical info:
200Watts RMS - 500 Watts peak / 12” speaker with alluminium chassis / 1” driver / 8 Ohm
Afbeeldingslocatie: http://www.dap-audio.com/productimages/audiogear/speakersystems/powerrange/D3160.jpg

Ze hebben geen mid, en het hoog klinkt schel. Ohja, laag gaan ze niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan op 19-06-2003 16:24 ]

• marquis
Atgast schreef op 19 June 2003 @ 09:05:

En een goede koeling om die weerstanden te koelen.
Dat is helemaal geen optie, om weerstanden te gebruiken.

Die pr112 lijkt sprekent op een Peavy setje, die hoog is gelijkend op een MK1 hoorn van Peavy, zit alleen een twee inch driver in.

[ Voor 14% gewijzigd door marquis op 19-06-2003 22:27 ]

Verwijderd

marquis schreef op 19 juni 2003 @ 22:25:
[...]

Die pr112 lijkt sprekent op een Peavy setje, die hoog is gelijkend op een MK1 hoorn van Peavy, zit alleen een twee inch driver in.
Haha grapje zeker ...als je die dap dingen openschroeft dan zou een audiofiel spontaan een hartaanval krijgen ... iemand met pa ervarng val de eerste 10 minuten niet meer kunnen stoppen met lachen.

Helaas moet ik binnen kort ook wat geluid maken met de 115 uit de serie ... zucht meest tragische is wel dat de kwaliteit van de set hoger is als de speakers :( maar goed is niet anders.

Verder zou ik absoluut geen weerstanden proberen ... niet alleen omdat je enorm zware nodig hebt maar ook omdat je enorm veel vermogen over deze weerstanden verliest en dan kan je uiteindelijk beter je versterker niet bridgen ... dan heb je de weerstenden ook niet nodig en stuur je evenveel vermogen in als gebridged met weerstander truck.

De dap's zijn wel erg powerhongerig ... de laatste keer 160W aangezet en da's eigenlijk te weinig dus volgende keer 500W ... eens kijken of dat verbetering brengt.

• MM
  • Niet online

MM

PR-11x == Pure Rommel

Woofer niet afgefiltert, piezotje voor het hoog, slecht middengebied... Mischien dat er met een goede Equalizer nog wat aan te verbeteren is maar voor dat geld kan je beter nieuwe speakers kopen.

Ik zou dus niet deze gebridged gaan aansturen, de amp overleeft het niet, of anders de boxen niet, want die radons gaan gegarandeerd clippen op 2ohm en hoog vermogen.

Verwijderd

m.m schreef op 19 June 2003 @ 23:06:
PR-11x == Pure Rommel

Woofer niet afgefiltert, piezotje voor het hoog, slecht middengebied... Mischien dat er met een goede Equalizer nog wat aan te verbeteren is maar voor dat geld kan je beter nieuwe speakers kopen.

Ik zou dus niet deze gebridged gaan aansturen, de amp overleeft het niet, of anders de boxen niet, want die radons gaan gegarandeerd clippen op 2ohm en hoog vermogen.
Gelukkig heb ik zelf wel een stel versterkers van een merk dus die trekken dat wel volgens de handleiding. En tja voor het geld maakt het lawaai en wil je geluid dan kost het vele factoren meer dus het is maar wat je eisen zijn. Een hele grote factor is idd ook de persoon die er mee omgaat en idd een EQ zal helpen mits er een persoon achterstaat welke er verstand van zaken heeft en de eq van enig kwaliteit is.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Dat bridgen en het tussenplaatsen van een weerstand niet gaat lukken is na 213 posts nu wel duidelijk...

Beide amps worden nu gewoon gevoed door de master out, en sturen beide 2 speakers aan, nothing fancy. Ik sta gelukkig best ver weg van de speakers, dus kan ik lekker via mijn headphone luisteren...

Er is een tap en 180 liter bier voor 60 man, dus de overige partygangers zullen zich niet al te veel bekommeren om het geluid...

we gaan er gewoon een leuke zaterdagavond van maken :)

• marquis
Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 22:49:
[...]

Haha grapje zeker ...als je die dap dingen openschroeft dan zou een audiofiel spontaan een hartaanval krijgen ... iemand met pa ervarng val de eerste 10 minuten niet meer kunnen stoppen met lachen.

Helaas moet ik binnen kort ook wat geluid maken met de 115 uit de serie ... zucht meest tragische is wel dat de kwaliteit van de set hoger is als de speakers :( maar goed is niet anders.

Verder zou ik absoluut geen weerstanden proberen ... niet alleen omdat je enorm zware nodig hebt maar ook omdat je enorm veel vermogen over deze weerstanden verliest en dan kan je uiteindelijk beter je versterker niet bridgen ... dan heb je de weerstenden ook niet nodig en stuur je evenveel vermogen in als gebridged met weerstander truck.

De dap's zijn wel erg powerhongerig ... de laatste keer 160W aangezet en da's eigenlijk te weinig dus volgende keer 500W ... eens kijken of dat verbetering brengt.
PS. geen grapje.
Ben zelf een geluids technicus geweest en heb een Peavy PA gehad met MK1 hoorn hoog met Becker als mid en black widows als low + Crowns als eindtrapjes.
Ken DAP zelf helemaal nie.

Pagina: 1