[2k] HDD bijplaatsen is géén boot, boot.ini probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 02:36

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Het probleem wat ik nu wil omschrijven heb ik al wat langer (maand of 6) de hDD die de problemen geeft is een Back-up schijf van mij die ik toch niet zo vaak gebruik, dus dacht dat ik de oplossing wel binnen 6 maanden zou kunnen weten (Zeker met een W2151, 52 & 53 cursus tussendoor) Had ik het toen maar aan de leraar gevraagd ;) Het zou ook een HW-matig probleem kunnen zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Ik heb nu de volgende configuratie draaien:

Fasttrack100 RAID --------->Primairy ------> Maxtor 13,6GB (C:\)
|
|
|--------->Secundair--->2x Maxtor 40GB Raid1 (part1=F: part2=G:)

Onboard IDE----->Primair----------->NIETS
|
|
|----->Secundair-->2x CD-ROM (D: & E:)

Op de onboard IDE Primary wil ik graag mijn Backup HDD hangen, als ik dit doe, boot mijn hele systeem niet meer omdat hij geen bootgegevens kan vinden.

Op de C:\ staat multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect in de boot.ini

Waar moet ik het probleem zoeken, zit er ergens een fout op een MBR van één van mijn schijven, ligt het aan 1 van de controllers, of staat er misschien nog een Boot.ini op mijn BackupHDD.

De configuratie kan wel op deze manier draaien, want als ik de Backup HDD erin hang, en ik doe een nieuwe install dan werkt het perfect. Alleen ik heb de tijd van opnieuw installeren wel gehad, problemen uitpluizen is veel leuker & leerzamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Richard op 18-06-2003 20:23 . Reden: Layout verpestende code verwijderd ]

20*350ZO45°

Verwijderd

Je moet in je BIOS ergens instellen dat er niet geboot wordt van een schijf die op de op je mobo ingebouwde IDE controller is aangesloten, maar van je RAID controller. Zou je me niet verbazen dat alles werkt zoals je zou willen wanneer je als eerste boot-device "SCSI" instelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 20:54 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Understanding and Implementing RAID
Understanding ARC paths
We think of the ARC path as the roadmap to the WINNT directory. To get to that directory, the roadmap takes us through the controller, disk, and partition that NT is loaded on. Here's an example of an ARC path:

Multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

The first value can be either multi or scsi. Multi refers to IDE or SCSI disks that boot from the on board BIOS. SCSI refers to SCSI disks that aren't using their BIOS, and would boot using the ntbootdd.sys file mentioned earlier. The next two items make for some redundancy. If the first item is multi, the value we look to is rdisk. If it is scsi, we look to disk. It's redundant because both exist in every boot.ini file, even though if it's a multi drive, the disk value will read 0.

Finally we get to the partition value. Unlike the disk parameters, which show 0 as the first instance of that particular type, the partition value will start at 1 for the C: drive. You'll need to modify this text file to point to the secondary member of the mirror set in order to boot NT and re-create the mirror set.
HTH

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 02:36

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 20:54:
Je moet in je BIOS ergens instellen dat er niet geboot wordt van een schijf die op de op je mobo ingebouwde IDE controller is aangesloten, maar van je RAID controller. Zou je me niet verbazen dat alles werkt zoals je zou willen wanneer je als eerste boot-device "SCSI" instelt.
Je helpt me een klein beetje op weg, ik kan namelijk in mijn RAIDBIOS een sterretje voor een Array zien, in dat BIOS staat: * -- Bootable Array. Nu zie ik dat niet staan, kan me herrineren dat dat normaal wel zo was.

Nu komt mijn PC daar natuurlijk uit zichzelf aangekakt, op de normale IDE aansluitingen zitten geen HDD's, dus gaat ie automatisch verder met zoeken op de RAID-poorten. Als ik een HDD op de IDE poorten hangt, gaat ie daar op "hangen". Alleen handmatig krijg ik dus niet zo'n sterretje ervoor ;(

20*350ZO45°

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Dude, Check gewoon in de BIOS van je PC zelf, niet je RAIDBIOS, of er daar ergens een optie staat waar hij mee moet gaan beginnen met booten.
Ik heb zelf een scsi raid array, maar het maakt geen drol uit of je een IDE RAID hebt of wat dan ook, meld gewoon ff aan je bak dat ie moet gaan zoeken naar boot devices scsi.
Lees dus ff je mobo boekje.... staat het vast wel in..

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.