Plextor 12/10/32 scsi met moeite in Win98SE

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hoi,

Ik heb op HCC relaxed Plextor 12/10/32 scsi gekocht.

Ik gooi gelijk in mijn computer....... systeem loopt steeds vast. Wat blijk? De writer wordt moeizaam door Adaptec 2930CU herkend en in windows ziet ie helemaal niet als ik in bios wat op disabled zet (isa verkeer uit) op Abit BE6-II mobo.
Eenmaal windows werkend, Plextor 40x werkt, maar writer niet.

Zoeken op Plextor site naar FAQ zijn er twee mogelijke oplossingen:
- nieuwe drivers en aspi layer opdoen
- plextors drivers omdraaien zodat plextor 40x aan het einde van scsi keten staat en terminated.

Drivers opzetten helpt niet, maar omdraaien drives toch nog wel. Writer herkend.
Heb wel reeds DirectCD 3 en Adaptec EasyCD 4.01 verwijderd.

Nero 5.0.3.1 installeren. Herkend.
CDRWIN 3.8c installeren. Wordt niet herkend.
Fireburner installeren. Herkend, maar wel burnproof? Test burn loopt vast, maar Windows loopt nog. Writer gaf effe reactie door [H]-led op te lichten.

Als ik wat in bios rommelt om meer performance te maken, weigert windows op te starten. De led's van plextors knipperen wel, maar geen desktop. Bleef in DOS omgeving. :(

Moeilijke writer hoor. Er is nog geen firmware update voor SCSI model. (wel 1.05 voor IDE)

Wat zijn jouw gedachten over dit probleem? Moet ik maar andere SCSI kaart aanschaffen? Hoe kan ik iets oplossen?

Verwijderd

wat is je kabel lengte
want bij 4 apperaten 3 meter lengte
en 5 of meer 1.5 meter lengte

Verwijderd

Humz.....ik heb ook een 12/10/32SCSI. En een Plextor40X. En Win98SE. Maar geen problemen.:)
De Fikker zit in het midden op de kabel en de CD-ROM aan het eind. Op een Adaptec2904PCI.

CDRWIN3.8c kent de fikker idd niet. Nero werkt wel. En FireBurner heb ik nog niet geprobeert.

Ik zou zeggen dat het aan de SCSI kaart ligt. Aangezien ik (bijna) de zelfde combo heb.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb 4 scsi devices op 2930CU aangesloten.
Twee externe en 2 interne.
De A4-scanners (z/w en kleuren) zijn externe apparaten en 2 interne zijn plextors.
Geschatte afstand totale SCSI keten: ongeveer 3 meter.

Ik heb ontdekt dat als ik die kleurenscanner uitdoet (zit aan het eind van externe keten) Windows 98SE niet wil werken. Zet ik 'm aan, dan gaat ie wel verder zie ik desktop op het scherm.

Met Yamaha 4416S voorheen, werkt alles perfect en die scanner uitgezet werkt ook perfect. Nu opeens niet meer met Plextor 12/10/32S in de plaats. Ik ben gewoon verbaasd over de grote verschil in reactie. :?

Bij het branden is alleen TOC gebrand en de data hierna komt niet doorheen.
Misschien scanner aanlaten of voortaan 1 externe kleuren scanner van maken?

Ik ga verder onderzoeken wat er mis kan gaan. :)

Verwijderd

je adapter telt ook mee

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb de externe kabel losgekoppeld zodat adapter extern automatisch terminated is.

Nu heb ik alleen intern deel, zodat de storing kleiner is.

Ditmaal gaat het branden wel goed. Nero en Adaptec software (met laatste updates) kon ik met succes branden.

Ik moet dus 1 scanner uit mijn keten halen, om storing van (te lange) keten te voorkomen. Maar dan moet ik nieuw en betere kleurenscanner zoeken. Umax SCSI 2100 leek me wel goed (600 dpi optisch)
Pagina: 1