Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 10:52:
[...]
Als je de deksel dicht doet, heb je de maximale reflectie van licht in je lichtbak.
Vergeet niet dat de foto geen realistische licht weergave geeft, het is een zee van UV in dat ding hoor!
Maar met het idee wat jij gemaakt hebt, heb ik ook een poosje rondgelopen, maar zo'n scanner ding is veel ooglijker... (sorry

). Aandrukken is niet zo'n probleem, als je deksel sluit en je legt bijv. de conrad catalogus erop ben je ook klaar.
Ik heb momenteel een ouwe gezichtsbruiner gekocht en een stukkele scanner. Ik wil er wel wat fannetjes in zetten tegen de warmteontwikkeling. Lijkt me wel nuttig. de timer van de bruiner gebruik ik als belichtingstimer, is wel handig.
Hoe lang moet je eigenlijk belichten bij gebruik van een gezichtsbruiner?
Bij een echte belichter is het iets van 2,5 minuut, maar hier is de hoeveelheid UV wellicht veel minder.
In dezelfde lichtbak waar ik nu die 6 buizen in heb zitten had ik eerst 2 veel groter dikkere UVbuizen en de bak van binnen helemaal bekleed met spiegels en toch nog last van een onregelmatige belichting.
Vandaar dat ik nu 6 buizen uit een gezichtsbruiner naast elkaar heb met een onderlinge afstand van 8mm en één reflectorplaat onder de buizen. Het resultaat is nu veel beter.
En wat dat aandrukken betreft, op een print van 16 x 10 cm leg ik tegenwoordig een gewicht van 5 kg nadat van eenzelfde printplaat met een schijf van 2,5 kg erop de 0,5mm printsporen in het midden de mist in gingen.
Hoe lang je moet belichten hangt helemaal van de configuratie van je lichtbak af, dus van het vermogen van je UVbuizen, het materiaal van de glasplaat, de afstand van de buizen tot de layout en het materiaal van de layout.
Mijn belichtingstijd is nu 4,5 minuten terwijl de tijd in de bak met andere buizen 9 minuten was, ik gebruik kalkeerpapier.
En wat het aanzicht van de bak betreft heb ik liever een lelijke bak en een goed resultaat dan een mooie bak waar ik matige printjes uit haal
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 21-06-2003 11:59
]