Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[HowTo] Het etsen van je eigen printplaten!

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tutorial geschreven over hoe je zelf printplaten kunt etsen. Ik heb alles in een webpagina verwerkt en online gezet.
Ik heb alles zo duidelijk mogelijk geprobeerd uit te leggen, en ook duidelijke foto's geplaatst.

Je kunt de tutorial vinden op: Http://www.etsen.tk
Als .TK down is, kun je hem ook vinden op http://www.etsen.cjb.net
Dit is niet bedoeld als spam, maar om mensen iets te leren.

Heb je vragen over het artikel? Dan kun je mij altijd mailen, of je kunt hier je vraag stellen.

Verwijderd

gaat nu iedereen een printplaat FAQ schrijven :?

Verwijderd

echoechoecho!!! Ben je wel op de hoogte in hoeveel manuals,tijdschriften en tutorials dit behandeld is en gaat worden??

Verwijderd

Ziet er niet slecht uit, op een klein typfoutje na denk ik:
ect moet etc worden imo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 17:14:
Ziet er niet slecht uit, op een klein typfoutje na denk ik:
ect moet etc worden imo.
Gefixd

Verwijderd

misschien een kleine kosten-schatting erbij ofzo ?

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

snellere host? bij mij komt ie heeeeeeeel langzaam binnen

/edit

als ie eenmaal binnen is, vind ik het wel een nette how to _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door lex op 18-06-2003 17:32 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik denk dat het plaatje bij ontwikkelen niet klopt. Als ik ontwikkeld heb is het hele plaatje nog koperkleurig en zie je als je heel goed kijkt de sporen. Pas na het etsen komt de groene/gele kleur van het kunststof tevoorschijn

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

En het was niet mogelijk het e.e.a. hier te posten?

Gaat imho prima hoor... Open maar een nieuw topic, want dit is imho site-spam. Daarnaast is een howto op got niet afhankelijk van externe sites e.d. (m.u.v de pics) en dus ook in de toekomst nog bruikbaar.

Het etsen van je eigen printplaten

.::De Materialen

• Etsmiddel natriumsulfaat (250 gram)
• Ontwikkelaar gootsteenontstopper (bijvoorbeeld "Crofty")
• Epoxyprintplaat met fotolaag
• Plastic pincet
• Plastic thermometer
• Printplaatboren 0,8 en 1,0 mm
• 2 plastic bakken of schalen
• Handschoentjes
• Een (oud) pannetje
• Belichtingsbak (bijvoorbeeld gemaakt van oude scanner en gezichtsbruiner)

.::De Voorbereiding

Om te beginnen moet je een goed sporenplan hebben van je schema. Maak het schema op de juiste grote met bijvoorbeeld Photoshop of een ander foto bewerking's programma. Je moet ook zorgen dat je je schema in spiegelbeeld zet.

Print je sporenplan uit in spiegelbeeld op een doorzichtige sheet. Zorg er wel voor dat je hem op een hoge kwaliteit uitprint, het liefst op 300 Dpi.

.::Het belichten

Voor het belichten kun je het makkelijkst een oude scanner en een oude gezichtbruiner met UV(A) lampen erin kopen. Je haalt alle onderdelen van de scanner eruit, en bouwt de lampen van de gezichtbruiner erin. Je kunt bij de kringloop al snel voor €15 een oude gezichtbruiner kopen, en een scanner kun je daar ook halen voor weinig geld. Verder heb je niks nodig behalve wat schroefjes etc.

Je legt de sheet met het sporenplan erop op de glasplaat. Nu haal je de beschermlaag van de print eraf en leg je die met de koperen zijde op de sheet. Je kunt voor de zekerheid ook even de sheet met twee plakbandjes vastmaken op de glasplaat, zodat hij niet verschuift als je het printplaatje erop legt. Je doet de klep dicht, en je kunt hem aanzetten. Je moet maar even experimiteren hoelang je belicht, met mijn belichtingsbak hoef ik 90sec te belichten.

Als het belichten klaar is, pak je het printje eraf, en stopt hem even ergens in, bijvoorbeeld in een envelop. Nu kun je gaan ontwikkelen.

Mijn belichtingsbak:

PIC

De belichtingsbak aan
De belichtingsbak aan, met sheet

.::Het ontwikkelen

Voor het ontwikkelen kun je het beste gootsteenontstopper gebruiken. Het is goedkoop, en het gaat lang mee. Je lost 15 gram gootsteenontstopper op in 1liter water. Je moet zorgen dat echt alle korreltjes zijn opgelost, want anders zie je gewoon de fotolaag van je print afbranden.

Je legt nu rustig het belichte printje in het ontwikkelbadje en schud het bakje op en neer. Als het goed is zie je een rood/paarse gloed van de print afkomen, schud net zo lang totdat het ophoud. Als het goed is zie je nu het sporenplan een beetje afgedrukt staan. Je pakt het printje eruit en spoelt hem goed af met water.

PIC
De bak met ontwikkelingsvloeistof
Het afspoelen

.::Het etsen

Zorg dat je in een open ruimte zit, met een goede luchttoevoer. Zorg ook dat er altijd iemand anders thuis is in verband met ongevallen.

Je pakt het pannetje, en vult het met ¼ liter water. Je pakt een weegschaal en je weegt ongeveer 80 gram etsmiddel. Je lost het op in het water en zet het water op. Je moet de oplossing ongeveer tussen de 60 en de 70 graden verwarmen. Je moet het niet veel warmer laten worden, want dan kunnen er zich schadelijke gassen vormen.

Als de oplossing warm genoeg is, giet je het in de tweede plastic schaal. Je legt nu het printplaatje erin en schud de schaal weer. Je hoe meer je schud, hoe sneller het ets proces gaat.

PICS

Het printje ligt er net in
Het etsen is bijna klaar

Na ongeveer 10 a 15 minuten zie je dat het overige koper al een beetje verdwenen is.

Als het te lang duurt voordat het koper weg etst, zul je de oplossing weer even warmer moeten maken, of de oplossing een beetje versterken.

Als het allemaal is gelukt, en al het overige koper weg is, heb je ongeveer dit:

Al het overige koper is weg

.::Het opslaan van het etsmiddel en de ontwikkelvloeistof

Je kunt de etsvloeistof en het ontwikkelvloeistof meerdere keren gebruiken. Een handige en veilige manier van het opslaan is in cola flessen. Doe de vloeistoffen in de flessen en berg ze veilig op. Leg ze ergens neer waar geen kleine kinderen komen. Doe het bijvoorbeeld in een kast met een slot erop!

Als je etsmiddel helemaal is uitgewerkt, dan kun je het beste de oplossing mengen met gips en laten opdrogen tot een blok. Daarna kun je het gemakkelijk naar de chemokar brengen.

De flessen met vloeistoffen

.::Het boren van de printplaat

Als laatste moet je nog boren. Je kunt het makkelijkst een kolomboor gebruiken. Je zet het 0.8mm boortje erin, en boort heel erg rustig het gaatje. Druk niet te hard, want dan breekt het boortje. Je kunt nu ook de 1mm gaatjes boren.

Een close-up van het geboorde printje

.::Het slotwoord

Je printje is nu eindelijk klaar! Tegen oxidatie kun je ook nog printlak gebruiken. Het is niet echt nodig, maar het is wel fijner bij het solderen van de print.

Heb je nog vragen over dit artikel? Dan kun je mij altijd mailen op: olivierherpt@hotmail.com
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.