GPL, wat als de source weg is?

Pagina: 1
Acties:

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 20:57
Moet een GPL binary vernietigd worden als de source verdwenen is?

Stel: je hebt een programma dat is verspreid onder GPL aangepast voor probleempje. En na een tijdje kom je erachter dat andere mensen dat aangepaste programma ook kunnen gebruiken. De source heb je echter niet meer (hd-crash, per ongeluk gewist, of nooit gedacht dat je het ooit nog zou gebruiken), je hebt nog wel de binary. Mag je die binary aan iemand geven? Moet je die binary vernietigen?

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
Vernietigen is wel heel radicaal, maar zover ik weet moet die source onder de GPL blijven, en moet de source onder de GPL meegeleverd worden...

Verwijderd

ik zou gewoon dan in je readme erbij zetten dat de source verloren gegaan is.
en er expliciet bij zetten waar het programma orgineel vandaan komt en wie het orgineel gemaakt hebben.

dan denk ik niet dat er iemand zal gaan klagen.

hoe het officieel in elkaar steekt weet ik niet, maar ik denk dat je dan idd jouw versie niet meer mag uitdelen.

Verwijderd

Je hoeft je source toch niet bij de binary erbij televeren? Of ben ik nu in de war met de BSD-License?

Verwijderd

Ik zou een e-mailtje sturen naar de FSF met deze moeilijke vraag. Dan krijg je vast een weloverwogen antwoord. Zo snel zou ik zeggen dat je het programma niet mag verspreiden; dat lijkt me voor iedereen het beste. (want niemand gebruikt dat niet-ondersteunde programma)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 17:21 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 17:17:
Je hoeft je source toch niet bij de binary erbij televeren? Of ben ik nu in de war met de BSD-License?
Ja.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 17:17:
Bij de GPL moet de source beschikbaar zijn voor hen die erom vragen. Je hoeft de source dus niet mee te leveren, maar als erom gevraagd wordt, moet dat wel gebeuren. Je mag evt. porto/mediumkosten vragen.

Bij de BSD-licentie hoeft de source in niet geleverd te worden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

De GPL stelt dat je aan diegenen aan wie je de binary verspreid ook de source moet aanbieden. Als je dat niet doet of kunt doen, dan voldoe je niet aan de voorwaarden die de GPL stelt, dus dan is de GPL gewoon helemaal niet van toepassing op de situatie met jou en dat programma.
Maar als de GPL niet van toepassing is, dan krijg je ook niet de rechten die de GPL schenkt. Het recht om het programma te verspreiden bijvoorbeeld. Als je dan het programma verder verspreidt schendt je het copyright van de copyright-houder van het programma (doorgaans de auteur).

Dat is de officiele technische kant zoals ik hem ken.

Of er moeilijk over gedaan wordt hangt van een hoop meer af.
Wat voor een programma is het?
Zijn de veranderingen die je gemaakt hebt triviaal?

Je kunt eventueel contact opnemen de copyright-houder van het programma, misschien dat hij er iets nuttigs over kan zeggen? Of is dit alles een hypothetische vraag?

• SirBlade
  • Laatst online: 01-05 20:57
puur hypothetisch

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zeg je nu pas 8)7 ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
Volgens de regels van de GPL mag je die binary dan eigenlijk niet meer verspreiden inderdaad, aangezien je de source niet kunt geven aan degenen die de binary gebruiken en er om vragen.

Als je dacht hiermee een loophole in de GPL gevonden te hebben: dat gaat denk ik niet werken :)
Pagina: 1