[nt4]werkstations kunnen niet aanloggen als de pdc plat ligt

Pagina: 1
Acties:

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 16:48
De situatie is als volgt.

Ik werk bij een redelijk groot bedrijf op het hoofdkantoor.
Hier staat 1 pdc, en 2 bdc’s en een stuk of 500 clients.

Op elke andere locatie staat 1 bdc en een boel clients. De gebruikers hebben hun home dir en shares op de lokale bdc staan, ook exchange draait daarop.
De servers draaien allemaal NT server sp6a, de clients nt workstation sp6a.

We hebben 1 domein en alles is door (vrij trage) wan links aan elkaar verbonden.
Nu is het zo dat als de pdc eruit ligt de clients in de andere locaties niet meer op het netwerk aan kunnen melden.

Bij mijn weten moet dit gewoon kunnen omdat ze zich bij de lokale bdc aanmelden.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het best aan kan pakken?

PS, werkstations worden ingericht door een image , maar pas op locatie in het domein gehangen.

[ Voor 7% gewijzigd door kwtemp874 op 18-06-2003 15:45 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Heb je wel primary en secundary wins ingesteld. Dus primair op de BDC en secundary op de PDC ivm slow wan links gaan ze eerst op je BDC kijken voor namresolving. Staan je BDC's goed geregistreert in wins want ze kunnen gewoon de machines niet resolven als ze het domain niet kunnen vinden op het moment dat jou PDC eruit ligt.

• kwtemp874
ja, die staan goed

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Dan zouden de client machines de bdc zonder problemen moeten kunnen vinden of de bdc hebben contact verloren met de pdc... wat kan gebeuren.

Verwijderd

Wat is de exacte foutmelding?

• kwtemp874
er kan geen domein server gevonden worden om u aan te melden.

Maar dan in het engels

Verwijderd

De profielen staan toch niet op de PDC hoop ik?

Je gebruikt toch niet toevallig hybride profielen, waarbij het mandatory deel op de PDC staat?

Check verder de replicatie in je domein, staat die wel goed ingesteld? (srvmgr.exe)

• kwtemp874
Nee, profielen staan netjes lokaal op de server.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mutsje schreef op 18 June 2003 @ 15:48:
Heb je wel primary en secundary wins ingesteld. Dus primair op de BDC en secundary op de PDC ivm slow wan links gaan ze eerst op je BDC kijken voor namresolving. Staan je BDC's goed geregistreert in wins want ze kunnen gewoon de machines niet resolven als ze het domain niet kunnen vinden op het moment dat jou PDC eruit ligt.
Lijkt er inderdaad op dat de [1B] records van de BDC's niet gevonden kunnen worden in Wins. Weet je zeker dat deze juist in Wins staan?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Een simpele nbtstat -RR op de BDC zou voldoende moeten zijn om de juiste WINS registraties te doen.

Maar zoals mutsje al schreef, heb je wel een secundaire WINS server draaien?

Verwijderd

Hier spreekt collega KWTemp:
Op de BDC staat als primaire WINS het adres van de PDC en als secundaire z'n eigen. Verstandig om dit ook om te zetten?

NB Het ziet er naar uit dat nbtstat -RR dé oplossing is

• kwtemp874
nee, nbtsat -rr was hem toch niet.

Ik weet dat dit een hele domme vraag is maar wat vul je op een bdc die wins server is in als primaire wins server in tcp/ip?

[ Voor 3% gewijzigd door kwtemp874 op 19-06-2003 20:26 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

dat is inderdaad een domme vraag ja.

PDC en BDC dienen in de WINS geregisteerd te staan. De Primary Wins server verwijst altijd naar zichzelf. En bij de Clients verwijs je als eerste naar de dichtsbijzijnde WINS server en dan pas naar die die het verst weg is. Anders gaan de clients eerst over je WAN heen en pas daarna local queueries doen.

Verwijderd

In zo'n geval moet je 1 BDC opwaarderen naar PDC. Het is al weer 4 jaar geleden dat ik NT4 beheerder was , maar volgens mij moet je dat bij de 'computer manager' (oid) doen. Er moet namelijk altijd een PDC aanwezig zijn.

• kwtemp874
ja, maar stel dat de wan link eruit ligt, dan moeten de clients toch gewoon op het netwerk kunnen komen?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 10:19:
In zo'n geval moet je 1 BDC opwaarderen naar PDC. Het is al weer 4 jaar geleden dat ik NT4 beheerder was , maar volgens mij moet je dat bij de 'computer manager' (oid) doen. Er moet namelijk altijd een PDC aanwezig zijn.
offtopic:
Wat jij hier meld is absolute BULLSHIT. kan merken dat je een huiskamer beheerder bent

Soms kan het gebeuren dat ze de connectie met een PDC voor langere tijd kwijt geraakt zijn en daardoor niet meer synchroniseren. Je zou hier event's van moeten zien in zowel je PDC als BDC. Als je WAN link eruit ligt ga zeker geen BDC promoveren naar PDC want je haalt je echt grote ellende op je nek, zodra je WAN link weer up is zal de originele PDC een error krijgen en zichzelf willen downgraden naar BDC. Iets wat TS absoluut niet op zit te wachten.

Staat op de site waar jou BDC staat de BDC als primary WINS server geregistreerd? Heb je replicatie met de WINS op de PDC???? zijn ze dus replication partners(pull & push). Als je op de PDC de juiste gegevens in je WINS gezet hebt namelijk Domain name en Unique computer (geld voor PDC) en voor BDC unique computer en dan replicatie laten lopen..(kun je schedulen) weten de clients dat ze naar de BDC moeten. Je moet echt met event id's komen uit je system / application log want je krijg errors waarschijnlijk ook wins errors maar als je replication niet aan hebt staan moet je dit eerst heel snel regelen.

• kwtemp874
Ga ik maandag proberen, tot zover hartelijk dank

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Geen probleem maar upgrade AUB niet je bdc naar pdc....dan heb je echt probleem(hoewel dat ook zoweer opgelost is..maar je baas gaat je niet aardig vinden)

• kwtemp874
nee, was ik niet van plan.
Heb vroeger vrij veel met nt4 gewerkt, maar dat was bij de ABN-AMRO en daar mocht je niet eens in de buurt van de wins server komen.

Mis daar dus de ervaring in.

Wat ik maandag doe:

Controleren of op de pdc de Domain name en Unique computer name staan, op de bdc de computer naam, push en pull instellen op mijn testbdc, replicatie laten lopen, netwerkstekker uit de bdc in een aparte switch, client erop en kijken of ie in wil loggen.
Momenteel kunnen dus een paar 100 pc's niet meer aanloggen als de pdc plat ligt, en daar wil ik dus wat aan doen

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Zet in ieder geval je replication goed op. En kijk later naar de schedules. hoeft niet constant staan te blazen natuurlijk. Wat jou clients missen is denk ik inderdaad de wins. Zet de replicatie goed op , mocht je er niet uit komen post ut en we lezen het vanzelf.

• kwtemp874
Alles gedaan, replicatie staat goed alleen mis ik een 1Dh record, dit schijnt de Master browser record te zijn. Is op de pdc niet weer te vinden.

Maakt die uit?

• kwtemp874
Heren, hartelijk dank.

Het probleem was een lmhost file die #pre #dom ipadres pdc bevatte.

Weggegooid en alles loopt.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Graag gedaan. Toch weer fijn zo'n static lmhosts file he...
Pagina: 1