[babyxl] meer computers laten inloggen op internet

Pagina: 1
Acties:

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 22:21
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb tiscali light adsl (geleverd door babyxl) Ik heb bij dat abonement een zyxcel prestige 350r-33 modem gekregen. In deze modem zit al een beperkte router functie ingebouwd. Ik kan dus zonder problemen door een hub aan de modem te hangen met twee pc's internetten, MAAR dit kan alleen als de pc die het abonement geactiveerd heeft als eerste inlogt.

Ik weet warom dit is namelijk het feit dat deze pc het enigste juiste mac adres heeft. Helaas kan ik op de router die in de modem zit niet een vast mac adres instellen. Of laat ik het zo zeggen ik kan het niet vinden via de browser interface en ook niet als ik inlog via een compoort.

Ik ben nu wat aan het rotzooien met een router, de Ark Soho is104, want deze kan wel een vast mac adres doorgeven aan een MODEM. Daar zit dan ook het probleem want hij linkt up aan een routermodem :( Is het niet mogenlijk om twee routers met elkaar te laten comuniceren?
Als ik de zyxel achter de ark soho hang gaan er wel lichtjes branden op de lan poorten, sterker nog als ik de zyxel instel als dhcp server krijgt de soho ook een ip adres enz toegewezen. (deze wijst op zijn beurt weer ip adressen toe aan het netwerk)

Ik kan echter niet pingen naar mijn modem wel naar de andere pc en de router. De bekabeling klopt. Zelfs als ik een andere kabel gebruik kan de Soho nog een nieuwe ip aanvragen op de zyxel modemrouter (en krijgen) dus dat is het probleem niet.

Nou ja lang verhaal ik heb in de faq gekeken en een hele hoop posts gelezen na een search, maar niks gevonden. (wel bijna maar die oplossing werkte niet bij mij)

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Mmm, bij ZyXEL vind ik alleen de Prestige 650R-11 (POTS) en Prestige 650R-13 (ISDN) die hetgeen zouden kunnen zijn dat je met "zyxcel prestige 350r-33" aanduidt...

[ Voor 5% gewijzigd door Velthuis op 18-06-2003 16:14 ]

• breadje
lol ja die bedoel ik ook

• Velthuis
Die? Welke dan? De ZyXEL 650R-11 neem ik aan? Tiscali levert hem zelf aan als modem/router dus waarom geven zij geen support dan eigenlijk? Ik ga even zoeken naar support voor de ZyXEL 650R-11...

Wat een bagger site zeg! Ik kan niets vinden over invoeren van een MAC-adres. Er staat dan ook geen handleiding online. Wel zou je de ZyXEL in "bridge"-modus kunnen zetten (dan is het slechts nog een modem) en dan je Ark router kunnen configureren met het juiste MAC-adres.

[ Voor 47% gewijzigd door Velthuis op 18-06-2003 16:49 ]

• breadje
ja die dus niet :) sjemig oke ik bedoel dus de zyxel 650r-33 en dat is de gene die ze zelf leveren. Of in iedergeval die ik van ze kreeg bij een light abonement.

De helpdesk wil geen suport geven, in iedergeval was dat al eerder toen ze me een kapote modem hadden gestuurd, Ik heb toen daarna contact gehad met babyxl die weer vond dat ik met tiscali contact moest opnemen, kortom ga liever niet nog eens op die manier proberen.
Bovendien vinden ze het volgens mij al goed dat ik op internet kan komen het zal hun een worst wezen of ik daarvoor eerst 2 pc voor moet opstarten of niet.

• Velthuis
Lekker is dat. Ik dacht nog wel binnenkort op BabyXL over te stappen, maar doe dat dan toch maar via Speedlinq.

Hoe dan ook, die website herbergt ook meer dan gedacht. Zo vond ik alsnog de User's Guide van de ZyXEL Prestige 650R-33 V3.40. Keb je wel versie 3.40 van de firmware er al in?

Uiteraard moet je bij Tiscali zijn voor support en hun website geeft aan dat ze geen support leveren op routers, maar ik vind het vreemd dat ze geen support leveren op een modem/router dat ze zelf leveren inderdaad...

Mmm, volgens mij kun je het beste in menu 24.2.1 nakijken wat het MAC-adres van je router is en dat doorgeven aan Tiscali als het MAC-adres waarmee je je aanmeldt. Maar weet je overigens wel zeker dat Tiscali met MAC-adres controleert of zitten we te zoeken naar een oplossing die geen oplossing is? Ik vraag me immers af hoe je anders wel met 1 PC kunt aanmelden (of zet je dan de ZyXEL op Bridge?).

[ Voor 44% gewijzigd door Velthuis op 18-06-2003 17:24 ]

• breadje
ja ik heb die manual, en standaart stond die versie van de firmware geïnstaleerd. Ik geloof trouwens dat we het beide over iets anders hebben, als dat niet zo is snap ik er even geen hout van :)

Ik kom Nu op internet door de pc (pc1) die het adsl abonement heeft gestart als eerste naar een internet locatie te laten zoeken. Zodra ik dat doe zoekt de modem naar een verbinding. Als die verbinding is gemaakt doe ik de andere pc aan(pc2), deze kan dan ook op internet. Dit gebeurt via een hub omdat er maar een poort zit op de ZyXEL Prestige 650R-33.
Als ik het omdraai, dus ik laat eerst pc2 naar internet zoeken maakt de modem verbinding met internet, er wordt ook allemaal dat verstuurd(het PPPoE/ACT lampje knipperd) maar er wordt geen info ontvangen. Ik ga er dus vanuit dat babyxl dus vindt dat de pc2 geen abonament heeft bij tiscalie en toegang weigerd

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat van dat mac adres niet zeker weet, maar ik hoef nergens een wachtwoord of ip adres in te geven als ik verbinding wil maken met het internet.
Ik heb de tiscali site nu drie keer rondgezocht naar dit soort info, maar ik moet zeggen dat die site nogal minder prettig is, dus ik kan daar niks vinden over hoe er verbinding gemaakt wordt.

• breadje
oke nu ga ik even gillen ................ Zo gedaan. Ik ben nu op dit moment ingelogd via de andere pc. Het werkte in een keer. Ik snap der echt geen hout van. Ik heb echt een week lopen klote, het enigste wat ik veranderd hep is dat ik nu static ip adressen gebruik inplaats van dhcp. Er lijkt dus iets vaags te gebeuren met die ip adres toewijzing want alle pc kregen wel gewoon netjes een ip toegewezen. Nopu ja bedankt velthuis ik hoop dat het netwerk standhoudt :)

• Velthuis
Je verbindt bij Tiscali dus blijkbaar met PPPoE, maar je hoeft geen username/wachtwoord in te tikken? Dat lijkt me vreemd!

In je ZyXEL (menu 4 via Telnet, web interface kan ik zo ff niet vinden) zullen toch de volgende velden ingvuld zijn:
* My Login [je username van Tiscali]
* My Password [je password van Tiscali]

En verder:

* Idle Time [0]

Je hebt dan toch geen PC nodig om de internetverbinding op te zetten? De PCs zijn verbonden met internet via je LAN (en daar moet je dus NIET meer een PPPoE inbeltooltje o.i.d. gebruiken!).

• breadje
dit is menu vier:

Menu 4 - Internet Access Setup

ISP's Name= BaByXL
Encapsulation= ENET ENCAP
Multiplexing= LLC-based
VPI #= 0
VCI #= 34
ATM QoS Type= UBR
Peak Cell Rate (PCR)= 0
Sustain Cell Rate (SCR)= 0
Maximum Burst Size (MBS)= 0
My Login= N/A
My Password= N/A
ENET ENCAP Gateway= N/A
IP Address Assignment= Dynamic
IP Address= N/A
Network Address Translation= SUA Only
Address Mapping Set= N/A

Dus ik maak gebruik van enet encap of niet? ik heb hier nog wat info uit menu 11.1:

Menu 11.1 - Remote Node Profile

Rem Node Name= BaByXL Route= IP
Active= Yes Bridge= No

Encapsulation= ENET ENCAP Edit IP/Bridge= No
Multiplexing= LLC-based Edit ATM Options= No
Service Name= N/A
Incoming: Telco Option:
Rem Login= N/A Allocated Budget(min)= N/A
Rem Password= N/A Period(hr)= N/A
Outgoing: Schedule Sets= N/A
My Login= N/A Nailed-Up Connection= N/A
My Password= N/A Session Options:
Authen= N/A Edit Filter Sets= No
Idle Timeout(sec)= N/A
Edit Traffic Redirect= No

kortom ehh watte betekent dit? In iedergeval log ik niet in door ergens een wachtwoord in te vullen

Wat bedoel je met die iddle time=0? wat maakt dat uit?

• Velthuis
Idle Time= 0, wegens het niet automatisch de verbinding verbreken als je geen internetverkeer produceert. Ofwel: altijd verbonden.

Het werkt zeg je, dus ik ga me niet verder verdiepen in de oneindige mogelijkheden van je ZyXEL. En op welke manier nu ingelogd word bij Tiscali (BabyXL) weet ik niet en kan ik hier niet uit opmaken.
Misschien wil een beter ingewijde persoon hier eens op reageren?

Verwijderd

Je logt inderdaad niet in...

By babyxl krijg je je ip-adres op line-id via de dhcp server.

Verwijderd

Goedendag, zou Breadje s.v.p. contact met mij op willen nemen zodat wij evt. samen via de telefoon een mijn Zyxel kunnen configureren.

Ik heb nl. hetzelfde probleem.

Als je me mailt dan bel ik je ff op. Raymond_gaasbeek@hotmail.com

Alvast bedankt.

Ray

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Bij Tiscali Wholesale, voorheen Babyxl, is het inderdaad niet nodig om een wachtwoord in te vullen. Je krijgt gewoon een ip adres via de DHCP server. Er is geen verificatie procedure. Jouw adsl lijn is namelijk op jou adres aangesloten, en kan dus niet door iemand anders misbruikt worden.

De Zyxels die geleverd worden zijn gewoon volledige routers, en bevatten standaard een config waarmee het hoort te werken. Tiscali levert wel degelijk ondersteuning op deze router, en het aansluiten van meerdere pcs mits het een multi pc zyxel is :) Ze leveren alleen geen ondersteuning op je eigen router, of een zyxel single port met switch er tussen.
Pagina: 1