[proftpd] umask 022 wordt umask 133

Pagina: 1
Acties:

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 13:44
Hoi Allen,
Een tijdje geleden heb ik mijn server opnieuw geinstalleerd. Daarbij ook proftpd. Het probleem zit hem als volgt: Als ik de umask van proftpd als 022 instel en de directory op umask 000 en ik upload iets dan komt de modus op 644 te staan.

Om PHP files te kunnen starten zou de modus op 655 (rwxr_xr_x)moeten staan, toch?
Wat kan het probleem aan de kant van de server, client of in mijn hersenpan zijn?

• ge-flopt
"Kijk mama, zo staat hij onderaan, en zo weer boven aan, ik kan toveren"

Heeft iemand een idee?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
staat het niet standaard op 666 dan?, misschien umask 011?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Wat is er mis met 644 (rw-r--r--)? Apache (of wat je webserver ook maar is) hoeft de bestanden alleen maar te kunnen lezen.

755 (rwxr-xr-x) is voor directories en executables.
Als ik de umask van proftpd als 022 instel en de directory op umask 000 en ik upload iets dan komt de modus op 644 te staan.
Klinkt goed zo hoor. :)

• ge-flopt
Behalve als je php files gebruikt. Althans dat is bij mij... zul je altijd zien dat er daar iets mis gaat. :D

Ik heb ook uit de documentatie begrepen dat met umask bv 022 dat je dat dan van 777 af moet trekken en dat je dat wat je dan overhoudt je mod is dus in het voorbeeld is het 755.

[ Voor 46% gewijzigd door ge-flopt op 19-06-2003 16:57 ]

Verwijderd

Misschien in het vervolg de documentatie iets beter lezen :?

http://www.proftpd.org/do...ked/config_ref_Umask.html
Description

Umask sets the mask applied to newly created file and directory permissions within a given context. By default, the Umask in the server configuration, <VirtualHost> or <Anonymous> block is used, unless overridden by a "per-directory" Umask setting. Any arguments supplied must be an octal number, in the format 0xxx. An optional second argument can specify a Umask to be used when creating directories. If a second argument isn't specified, directories are created using the default Umask in the first argument. For more information on umasks, consult your operating system documentation/man pages.

Proftpd will not create files that have the execution bit turned on, this is a security driven design decision. The permissions of the uploaded file can be changed by issuing a SITE CHMOD command can be used to change the mode of the uploaded file. Syntax of the command is: SITE CHMOD <mode> <file>.
En daarnaast heeft php itt cgi helemaal geen execute rechten nodig.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 17:09 ]

• ge-flopt
.................. Dit is niet leuk meer. Ben een hele tijd bezig geweest en het enige waarom ik toen mijn php files aan de gang kreeg was door ze met chmod +x te bewerken... Haal net php_mod van mijn systeem (gebruik gentoo) en installer hem opnieuw en hij werkt... Mensen mijn excuses....

[ Voor 1% gewijzigd door ge-flopt op 19-06-2003 22:17 . Reden: type vout ]

Verwijderd

Wat je zegt kan niet ;)

Als het alleen werkte wanneer je ze executable maakte, dan stonden ze dus in een subdir waar de webserver niet in kon komen (geen execute rechten). Door vervolgens die rechten toe te kennen kon de webserver wel in de subdir en waren je php-files dus beschikbaar.

Nogmaals: PHP heeft helemaal niks met execute rechten op bestanden te maken
Pagina: 1