[shopsurvey] Sortering op waardering / reacties

Pagina: 1
Acties:

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
Als je in de shopsurvey sorteert op een beoordelings kolom, dan komen de hoogste cijfers bovenaan te staan (logisch). alleen valt mij op dat die cijfers niet gekoppeld zijn aan het aantal reacties.

Mijns inziens is dit eerlijker en makkelijker voor de vergelijking en zou het de kracht van de survey vergroten. Ik zou dan bijvoorbeeld in Amsterdam een winkel kunnen zoeken die niet alleen een hoog cijfer heeft, maar dat cijfer ook vaak heeft gekregen. Nu is het zo dat een zaak die 1x een reactie heeft gehad van een 10 bovenaan komt te staan. Dit zegt niet zoveel als je bijvoorbeeld weet dat een zaak als bijv. Maxpert (niet als spam bedoelt) wel meer dan 40 reacties heeft en gemiddeld een 9.6 heeft!

je zou dus een soort 'factor' kunnen bedenken die aangeeft wat de positie op de lijst is: gemiddelde waardering / aantal reacties = factor

zo krijg je dus een echt 'ranking'. Ook kun je dan een top 10 maken van meest gewaardeerde bedrijven in nederland/provincie/stad.... reacties??

[ Voor 3% gewijzigd door BuG2FiX op 18-06-2003 13:35 ]

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ook kun je dan een top 10 maken van meest gewaardeerde bedrijven in nederland/provincie/stad....
Ik zie niet in wat dat met die factor te maken heeft, dat zou nu ook al kunnen.

Ook de voorgestelde formule is bijhoorlijk onzinnig, hij zou Maxpert bijvoorbeeld een score van 0,24 opleveren en een bedrijf dat één keer een 4 krijgt een score van 4.

Verder is het nog maar de vraag of iedereen op deze manier de betrouwbaarheid van een cijfer wil bepalen. Het aantal reacties er staat er het overzicht al bij, dus je kunt er nu al naar kijken, maar niet iedereen wil dat. Je zou ook naar de lengte van de motivering, het karma van de postende users etc. kunnen kijken. Met zo'n "factor" dring je een bepaalde subjectieve norm op, en het is imo beter om gewoon bij de feiten te blijven.

Professioneel Hyves-weigeraar

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
het gaat ook meer om het overzicht. ik kan de kolom van het aantal reacties niet als sortering gebruiken dus wellicht is dat al wat?

het ging mij meer om het feit dat ik een 10 zie staan en dan denk van ja, maar dat is dus niet relatief. Als er geen relatie is tussen het aantal 10-en en de score dan komt het er dus op neer dat het sorteren op de kolommen die je nu kan doen ook niet zoveel zegt en wat is dan het nut daarvan?

de formule klopt idd niet, het moet omgekeerd evenredig zijn. meer reacties met dezelfde score is een hogere positie op de lijst. excuus.

ik wil ook niet hiermee bereiken dat het een volledige objectieve rangorde geeft, maar wel een indicatie waar je wat mee zou kunnen (dat is een keus natuurlijk of je die wel / niet wil gebruiken). Net zoals het een keus is of je wilt sorteren op 'technische kennis' ; wat is technische kennis dan precies? dat ze alles weten van hun eigen onderdelen maar verder niks?

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op zich heb je wel gelijk dat een gemiddeld cijfer weinig zegt, maar de vraag is of het meer of minder zegt dan een "factor" die uit een bepaalde formule komt rollen. Degene die die formule maakt (T.net) bepaalt op die manier welke dingen belangrijk zijn, kortom wanneer een shop "goed" is en wanneer niet. Gezien de hoeveelheid omzet die sommige winkels krijgen (en dus kunnen mislopen) via de pricewatch, is het erg gevaarlijk om met dat soort dingen te beginnen.

Een gemiddeld cijfer is pure wiskunde, daar kan niemand omheen, maar in een formule moet je met bepaalde constantes gaan werken, en het ligt er maar net aan hoe je die constantes kiest hoe goed of slecht een winkel er vanaf komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Wouter Tinus op 18-06-2003 15:46 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat je zou kunnen doen is een bepaald minimum aantal surveys instellen om het gemiddelde in een sortering te laten omwegen. De beste oplossing is IMO gewoon de menselijke intelligentie en redelijkheid gebruiken en op basis daarvan de shops met elkaar vergelijken. De informatie in de shop survey is toch structureel gebrekkig en dat maakt 'eerlijke' vergelijkingen sowieso niet mogelijk.