gecrashte hdd, geen datarecovery, wel repareren, waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een Maxtor 120 GB IDE schijf van een half jaar oud, die vorige week gecrashed is, ik hoor geklik en een snerpend geluid. Het is een schijf waar privedocumenten op staan (geen zakelijk spul).

Nu heb ik uitgezocht wat datarecovery kost, > EUR 2000,-- als ik mijn data eraf wil laten halen. Ik heb zelf wat ervaring met het herstellen van bestandssystemen, en ben daarom op zoek naar een partij die de schijf weer "werkbaar" maakt, zodat ik deze m.b.v. een andere pc weer kan uitlezen. Concreet dus een cleanroom waar mensen met ervaring met van dit soort zaken de kapotte onderdelen van de hdd vervangen (waarschijnlijk de arm).

Waar kan ik zoiets laten doen? Ik heb een lijstje met zo'n 4 aanbieders van datarecovery in NL, ontrack (erg groot) zit ook in duitsland, drivesavers in de VS. Zijn er ook andere partijen die dit zouden kunnen en willen doen (uiteraard tegen betaling)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

internationale hard disk recovery
http://computerbeveiliging.pagina.nl/
http://hardware.pagina.nl/
http://www.goudengids.nl/

Daarmee al wat gevonden? Of zoek je iets specifiekers?

edit: right, sorry, dat lees ik nu ook in je startpost :). Succes iig met het zoeken dan.

[ Voor 16% gewijzigd door Remy op 18-06-2003 13:05 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
ReemF: ik heb al namen&adressen, maar zoek nu juist een partij die geen datarecovery voor me uitvoert, maar enkel de schijf repareert. Vermoedelijk moet dit wel tot hun dienstenpakket behoren, aangezien ze natuurlijk wel moeten weten waar ze mee bezig zijn :).

Wildfire: nee, nog niet gezien. Zal ook eens contact met hen opnemen, om te zien of ze mijn schijf willen repareren, zonder data er vanaf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 21:00

r_kluft

Hmmmmmm

Kijk anders hier even.
http://www.harddisk-recov...ain.html?companyinfo.html
Dit is een bedrijfje in delft en die kunnen zeker de hard disk repareren.
hun prijzen beginnen bij 1,175.00€

Anders zou je kunnen kijken of je zelf de platters kan omruilen door een soortgelijke schijf te kopen.

Veel succes iig.

Edit:
Anders kan je ook gewoon effe bellen en vragen hoeveel alleen reparatie kost?
0800 - 220 20 20

[ Voor 15% gewijzigd door r_kluft op 18-06-2003 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Ik denk dat wat jij wilt niet wordt aangeboden, en ook niet aantrekkelijk voor je is.

Je geeft zelf al aan dat de schijf een snerpend en klikkend geluid maakt. Er is dus een hele grote kans dat de schijf fysiek krassen bevat, waar de nieuwe koppen ook weer in zouden vastlopen (waarbij ik zeer mijn twijfel heb of het mogelijk is om een kop te vervangen).

Bij die datarecovery bedrijven zullen de kosten van het recoveren ook niet zitten in het uitlezen van de data (wat jij zelf wilt doen), maar vooral in het repareren van de hardware. Als je dit zelf zeker wilt weten moet je contact opnemen met een dergelijk bedrijf, en aangeven dat je gewoon de ruwe data van de schijf wil hebben op een nieuwe schijf (waarbij beschadigde stukken gewoon rommel staat).

er zijn trouwens wel eens wat tips langsgeweest op GoT om een schijf weer zeer tijdelijk aan de praat te krijgen.

schrik je trouwens maar rot van de prijs bij http://www.harddisk-recovery.com :o
code:
1
2
1,175,-   om te beginnen
1,200,-   120*10,-  (120GB capaciteit, 10,- per GB)

reken dan ook nog 0,05 per MB herstelde data :'( !

wordt wel heel erg duur :(

[ Voor 14% gewijzigd door Bart B op 18-06-2003 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
Ga het komende week uitzoeken, zit nu met tentamens... Heb net trouwens een WD 120 GB met 8MB cache aangeschaft, die is een heel stuk stiller dan de maxtor!

De prijzen van datarecovery (dus echt het recover proces) zijn me te hoog, dat is het me simpelweg niet waard. Aangezien ik niet weet of er ook echt krassen op de schijf zitten, denk ik niet in termen van "als....dan...of...toch";)

Ik vermoed overigens dat het niet zo'n probleem zal zijn aangezien een aantal aanbieders aangeeft (in hun info) dat ze eenzelfde schijf ernaast leggen, en de defecte onderdelen verwisselen (kort gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben benieuwd of je iets hebt gevonden???

(sorry voor de late bump, maar zit met een gelijkaardig probleem)

En zoals je zelf student bent, is geld niet zo vanzelfsprekend, laat staan +1500 euro !!!!

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ah... en WEER een Maxtor 120 Gb... ze gaan bij bosjes :( :(

Ik heb er zelf ook een gehad, en opgestuurd naar Ontrack. Kosten: ongeveer 1500 euro. Dwz: ongeveer 100 euro om een lijst te krijgen met welke bestanden ze kunnen recoveren, dan de rest voor het recoveren zelf. Het kost een berg geld, maar je weet WAT je krijgt voor je betaalt.

Misschien is het mogelijk dat zij alleen de platters overzetten tegen vergoeding, ik zou zeggen email of bel ze even, ze zijn zeer vriendelijk.

Oh ja, nog een tip: als "thuisgebruiker" krijg je 20% korting op hun standaard tarieven. :)

Wat hebben we hiervan geleerd: juist, BACKUPS (Helaas is dit een wat pijnlijke manier om dit te leren)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Wat is een data recovery waardt? Ga zoiest eerst voor jezelf na... MP3's, films, animé, series... Dat soort zut is wel weer te verkijgen...
Of het moet echt *.docs van jezelf zijn, of eigengemaakte video's of foto's :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tatsu op 10-10-2003 01:58 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuur die schijf terug naar Maxtor met het dwingende verzoek om de data te recoveren op een nieuwe schijf. Heb wel eens problemen gehad met seagate's en daar kreeg je gewoon een nieuwe schijf terug met je data erop. In het vervolg een dvd brander erbij om te back-uppen. Wel leuk hoor zo een grote harde schijf maar als ze eenmaal stuk gaan ben je de pineut, dus meer back-uppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 02:04:
Stuur die schijf terug naar Maxtor met het dwingende verzoek om de data te recoveren op een nieuwe schijf. Heb wel eens problemen gehad met seagate's en daar kreeg je gewoon een nieuwe schijf terug met je data erop.
Serieus? En daarvoor hoefde je niks te betalen..? Ben je er zeker van dat het een andere schijf betreft dan jouw eigen?

Topicstarter: heb je dit al gezien? Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie :)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 10-10-2003 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 15:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Verwijderd schreef op 10 oktober 2003 @ 02:04:
Stuur die schijf terug naar Maxtor met het dwingende verzoek om de data te recoveren op een nieuwe schijf. Heb wel eens problemen gehad met seagate's en daar kreeg je gewoon een nieuwe schijf terug met je data erop. In het vervolg een dvd brander erbij om te back-uppen. Wel leuk hoor zo een grote harde schijf maar als ze eenmaal stuk gaan ben je de pineut, dus meer back-uppen ;)
Dan heb je wel toevallig verschrikkelijk veel mazzel gehad. Op de sites van de fabricanten staat dat de data zeker verloren gaat. Je krijgt meestal zelfs gewoon een andere (gerepareerde) schijf retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
Heb de schijf nog steeds stilliggen in de kast ;) Heb inmiddels wat extra WD schijven liggen, hier komt geen Maxtor meer de deur door... pffff

Ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om uit te zoeken wat nu concreet de kosten zijn van
- ofwel het over laten zetten van de data naar een andere schijf, zonder recovery
- laten verhuizen van de platters naar een andere schijf

Dus: nog geen oplossing. Hoef de schijf niet zo nodig onder RMA terug, wil eerst nog kijken of ik de data er nog vanaf kan laten halen.

Voor degene die verwees naar een topic over harddisk kwalen en mogelijke "dummy" oplossingen: de schijf klinkt alsof de koppen zijn gecrashed. Als ik de schijf in de hand heb en heen en weer beweeg, hoor ik de arm bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begint die meteen al te snerpen tikken ed als je um aan de stroom zet?

je kan er altijd nog eens een zacht doch effectief duwdtje tegen 1 van de zijkanten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
B-Man schreef op 18 juni 2003 @ 12:51:
Ik heb een Maxtor 120 GB IDE schijf van een half jaar oud, die vorige week gecrashed is, ik hoor geklik en een snerpend geluid. Het is een schijf waar privedocumenten op staan (geen zakelijk spul).

Nu heb ik uitgezocht wat datarecovery kost, > EUR 2000,-- als ik mijn data eraf wil laten halen. Ik heb zelf wat ervaring met het herstellen van bestandssystemen, en ben daarom op zoek naar een partij die de schijf weer "werkbaar" maakt, zodat ik deze m.b.v. een andere pc weer kan uitlezen. Concreet dus een cleanroom waar mensen met ervaring met van dit soort zaken de kapotte onderdelen van de hdd vervangen (waarschijnlijk de arm).

Waar kan ik zoiets laten doen? Ik heb een lijstje met zo'n 4 aanbieders van datarecovery in NL, ontrack (erg groot) zit ook in duitsland, drivesavers in de VS. Zijn er ook andere partijen die dit zouden kunnen en willen doen (uiteraard tegen betaling)?
Hahaha ...lol !! NOT.

Ik ben vorige week al mijn Data kwijt geraakt met een maxtor 120GB disk van 6 maanden oud. Zelfde probleem. |:(

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn inziens ga je die optie niet snel vinden om enkel uw schijf te herstellen.
Volgens mijn informatie is de reden dat datarecoverybedrijven meestal gewoon de spindel demonteren en op een soort lees-robot zetten. Vanwaar ook die hoge prijzen :-/
Meer specifiek is het ook zo dat de stuurelektronica niet meer kan volgen indien servo-code beschadigd is op 1 van de platters. De schijf geeft een error terug naar het OS en that's it.
Bij een leesrobot wordt alles ingelezen (ook de fouten en beschadigde tracks), er word een soort lineaire dump gemaakt, die dan later weer samen gezet word tot een filesystem.
Als 1 van de koppen --in jou geval-- geland zou zijn, moet een platter vervangen worden, wat impliceerd dat de data er mee afgaat. Het vervangen van een platter in een dedicated platterset is zeker niet evident omdat die allemaal uitgelijnd zijn op elkaar.

Anyway, als ik jou was, en je wil geen grof geld neerleggen, dan zou ik adviseren om een gelijk type schijf nieuw aan te schaffen en de boel te stransplanteren (koppen, stuurelectronica etc..) maar de spindel te laten zitten in zen cabinet.

Zo ga je de beste kans hebben op een recovery. waarschijnlijk ga je je dan moeten beroepen op software zoals Spinrite ( http://www.grc.com ) die de HD benaderd onder assembler ($89).

Good luck alvast.

PS: mag ik je vragen om gewoon eens dit topic even mee te pikken plz? -> [rml][ HD's] Ik ben geschokt van deze vaststelling bij Maxtor[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan niet vaststellen uit je bericht dat de HD totaal defect is.. Dit kun je het beste testen door in dos te gaan bladeren in je HD.. Mocht je er soms nog wel in komen is het mayb een optie om met Norton Ghost een --> "disk to disk" copy uit te voeren..

Vaak is het zo met defecte hd's dat je de ene x dat je em opstart er nie in komt.. En de x daarop wel..

En omdat je HD nog binnen de garantie periode valt kun je heel makkelijk via https://www.maxtor.com/en...eate/01_serial_number.cfm een RMA aan vragen.. Nadat jij je HD hebt opgestuurd en Maxtor gaat akkoord met het leveren van een nieuwe HD heb je binnen 1 week je nieuwe 120 GB Maxtor schijf in de bus..

hf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Bij mij was het afgelopen zaak ...tikken en niet vinden.

En je kan idd je HD naar maxtor opsturen ...je kan zelfs ook je credit card opgeven en dan sturen ze de nieuwe HD alvast op. Hoef je niet te wachten.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja juist KiPPIE maar die jongen wil zijn data hebben, en zou dat zelf willen recoveren. Alleen moet de hardware gerepareerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 01:44:
Alleen moet de hardware gerepareerd worden.
Misschien wil hij de schijf aan jou ter beschikking stellen vanweg je topic [url][/]Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie zodat jij hem kunt checken en mogelijk zelfs kan repareren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 01:44:
Ja juist KiPPIE maar die jongen wil zijn data hebben, en zou dat zelf willen recoveren. Alleen moet de hardware gerepareerd worden.
Daarom zeg ik dus ook : zorg dat je het tooltje Norton Ghost in handen krijgt.. Zodat hij bij zn data kan.. Door een "disk to disk" copy te doen.

En het maken van je HD lijkt me niet verstandig.. Wrom zou je de HD maken als het nog in de garantie periode valt ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 12-09 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

kip ghost werkt alleen als die schijf nog iets doet.
niet als ie al gecrasht is !!!!!!!!!!!

en als je een gecrashte schijf naar maxtor terugstuurt krijg je een andere lege schijf terug. en de tS wil nou net de data !

[ Voor 41% gewijzigd door heuveltje op 14-10-2003 14:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu gewoon mijn 1e bericht goed leest kun jij je gewoon stil houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
Heb hem net voor de laatste keer zelf aan een PC gehangen, nog een andere voor de zekerheid. Het BIOS ziet de schijf netjes; krijg bij het starten een SMART failed melding.

Als het BIOS de schijf benadert, windows dit tijdens het starten doet, of wanneer ik de verkenner open, krijg ik een herhalend patroon te horen. Halve seconde snerpend geluid, dan een tik/klik, dan weer snerp, tik, snerp, tik. Zo te horen probeert windows het met tussenpozen opnieuw, soms is de schijf even stil (motor draait wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ff als 2e schijf aan een werkende pc hangen.
niet hoeven opstarten scheelt al de helft.

op zijn kop hangen.
scheelt ook al de helft vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Man
  • Niet online
smvs schreef op 14 October 2003 @ 21:01:
ff als 2e schijf aan een werkende pc hangen.
niet hoeven opstarten scheelt al de helft.

op zijn kop hangen.
scheelt ook al de helft vaak.
Heb hem dan ook al een aantal malen aan een pc gehangen als tweede schijf, iedere keer hetzelfde.
Pagina: 1