Toon posts:

[Access] Fout in query *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een redelijk simpele database. 1 Tabel met meerdere velden.
Ik wil d.m.v. een query gegevens uit deze database halen.
Door een invoerveld en een knop op een formulier wil ik de waarde bepalen die in de query moet zitten. Tot zover op zich geen probleem

Nu heb ik bijvoorbeeld een geboortedatum. Als ik geen geboortedatum invul moet ik in principe alle velden van de database te zien krijgen. Klopt bijna, alleen de records waar geen geboortedatum is ingevuld worden niet weer gegeven.

Klein stukje van de code.

code:
1
((database1.Geboortedatum)=IIf([Forms]![Zoekscherm]![gebdat] Is Null,[database1]![Geboortedatum],[Forms]![Zoekscherm]![gebdat])))

gebdat = invoerveld van het formulier

Waar zit de fout?
(Heel veel gezocht: GOT/GOOGLE/ENZ)

Verwijderd

IIf([Forms]![Zoekscherm]![gebdat] Is Null -> IIf (Isnull([Forms]![Zoekscherm]![gebdat])

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 12:52:
IIf([Forms]![Zoekscherm]![gebdat] Is Null -> IIf (Isnull([Forms]![Zoekscherm]![gebdat])
Is misschien netter maar is toch precies hetzelfde? Het lost mijn probleem nog niet op in ieder geval.

Verwijderd

In veel gevall werkt "is Null" niet. Volgens mij omdat "Is Null" naar het Object ([Forms]![Zoekscherm]![gebdat] ) wijst en niet naar de waarde van het tekstvak. Volgens mij ben je daarnaast ook vergeten aan te geven dat het om een datum gaat (ervanuitgaande dat ([Forms]![Zoekscherm]![gebdat]) een string bevat.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 14:02:
In veel gevall werkt "is Null" niet. Volgens mij omdat "Is Null" naar het Object ([Forms]![Zoekscherm]![gebdat] ) wijst en niet naar de waarde van het tekstvak. Volgens mij ben je daarnaast ook vergeten aan te geven dat het om een datum gaat (ervanuitgaande dat ([Forms]![Zoekscherm]![gebdat]) een string bevat.
Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 14:02:
In veel gevall werkt "is Null" niet. Volgens mij omdat "Is Null" naar je naar het Object ([Forms]![Zoekscherm]![gebdat] ) wijst en niet naar de waarde van het tekstvak. Volgens mij ben je daarnaast ook vergeten aan te even dat het om een datum gaat (ervanuitgaande dat ([Forms]![Zoekscherm]![gebdat]) een string bevat.
Ok, voor de meeste velden werkt het in principe gewoon omdat die allemaal niet leeg zijn.

Het is misschien iets onduidelijk wat ik wil. In principe kom ik er zelf misschien ook wel uit als ik het volgende weet.

Hoe kan ik een leeg record toch meenemen in een query?
Dus ([database1]![geboortedatum] = "" ofzo? Dit voorbeeld werkt namelijk niet.

P.S. wat betekend dat * achter je topic? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 14:46 ]

Verwijderd

Lege velden neem je mee door middel van Outer joins. Als ik jou was zou ik hier even een SQL manual over doornemen. Als je de query in de ontwerpweergave maakt kun je deze joins (Left join en Right joins) maken door met de rechtermuisknop op de relatie te klikken, en dan "joineigenschappen" kiezen.

-edit-
Ik zie geen *-tjes op mijn scherm.. zal wel een weergave foutje zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 15:27 ]

Pagina: 1