Toon posts:

[Webscripting] Schrijven naar XML -bestand online

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al een enige tijd bezig met het samenstellen van een website en dit lukt wel aardig. Ik heb nou alleen het gekke idee in m`n kop gekregen om een dynamische website te bouwen waarbij de gebruiker zelf de opbouw kan samenstellen. Ik baseer dit principe op een mix van HTML, Javascript en XML als database.

Nou ik kan wel een XML inlezen maar niet schrijven/bijwerken online. Op w3schools kan ik geen beschrijving hiervoor vinden, misschien weten jullie een goede site met eventueel voorbeelden???

Mijn kennis gaat niet veel verder dan HTML, Javascript (basic) en XML (basic).

Bvd ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 11:38 . Reden: Taalfouten :') ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dat hangt af van de (scripting)taal waarmee je serverside werkt..

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 11:37:
Hallo allemaal,

Ik ben al een enige tijd bezig met het samenstellen van een website en dit lukt wel aardig. Ik heb nou alleen het gekke idee in m`n kop gekregen om een dynamische website te bouwen waarbij de gebruiker zelf de opbouw kan samenstellen. Ik baseer dit principe op een mix van HTML, Javascript en XML als database.

Nou ik kan wel een XML inlezen maar niet schrijven/bijwerken online. Op w3schools kan ik geen beschrijving hiervoor vinden, misschien weten jullie een goede site met eventueel voorbeelden???

Bvd ;)
Dynamische website = dynamische taal. Kies voor ASP (.NET), PHP, Java Server pages etc.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

gorgi_19 schreef op 18 juni 2003 @ 11:39:
Dat hangt af van de (scripting)taal waarmee je serverside werkt..
Volgens mij weet ie dat nou juist niet? Als dat zo is: de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik gebruik zelf altijd PHP (en met mij veel andere mensen), maar je kunt ook ASP, Perl of JSP gebruiken.

Rustacean

• pinkwin|IA
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04-2004
Zoals gorgi zegt, je zult wel serverside moeten gaan programmeren. Een taal PHP of ASP (.net) heb je zeker wel nodig. Met alleen HTML en javascript kom je d'r niet :(

Ik zeg maar zo, ik zeg maar nix. dan zeg ik al veel te veel.

• gorgi_19

gorgi_19

Manuzhai schreef op 18 juni 2003 @ 11:41:
[...]
Volgens mij weet ie dat nou juist niet? Als dat zo is: de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik gebruik zelf altijd PHP (en met mij veel andere mensen), maar je kunt ook ASP, Perl of JSP gebruiken.
Da's ook een beetje afhankelijk van wat je nu hebt. Als je alleen een homepage bij je provider hebt, is het vrij kansloos. Heb je een host die asp ondersteunt, is het vrij lastig om met php te gaan werken en andersom.

Of sta je nog helemaal vrij in het kiezen van een host? Dan heb je idd die keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door gorgi_19 op 18-06-2003 11:43 ]

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Indien je gebruik maakt van ASP moet je eens kijken naar de artikelen van Michael Qualls :)
edit:

Het is weliswaar mogelijk clientside xml te parsen dmv XML DOM alleen dit is inderdaad niet aan te raden.
Daarnaast adviseer ik je eerst eens te beginnen met een serverside taal zoals PHP/ASP/JSP/whatever omdat dit imo toch zeker een vereiste is voor een browser-onafhankelijke implementatie van XML.

[ Voor 50% gewijzigd door DeverauX op 18-06-2003 11:49 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Mijn host is Chello (provider) waarop ik niet op de server mag schrijven. (CMOD 644 -verhaal), dus ik link door naar Lycos. Lycos staat dit wel toe, evenals PHP -script.

De reden dat ik in de HTML/Javascript/XML wil schrijven is omdat dit snel werkt (zover mijn ervaring rijk is dan), en omdat ik iets hiervan weet.

En oke dynamische website is ook niet echt de goede bewoording ervoor, gebruik dan dynamisch concept. Hier even een voorbeeld van het concept;
http://members.chello.nl/shhaas/Websites.html

Maar ik wil geen discussie over wat het beste te gebruiken, ik wil gewoon weten hoe ik XML online kan wegschrijven en bewerken!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 11:49:
Maar ik wil geen discussie over wat het beste te gebruiken, ik wil gewoon weten hoe ik XML online kan wegschrijven en bewerken!
Je moet een serverside scriptingtaal gebruiken hiervoor. Als je op Lycos zit is PHP een voor de hand liggende keuze, volgens mij hebben ze dat daar ook.

Rustacean

Verwijderd

Topicstarter
Manuzhai schreef op 18 June 2003 @ 11:50:
[...]
Je moet een serverside scriptingtaal gebruiken hiervoor. Als je op Lycos zit is PHP een voor de hand liggende keuze, volgens mij hebben ze dat daar ook.
Hieruit kan ik de conclusie trekken dat het NIET mogelijk is om XML te bewerken online????

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 11:49:
Nope, maar je hebt iig een nodig. Zoals al eerder gezegd kan het niet zonder PHP, ASP of wat dan ook, zonder in de discussie te belanden welke beter is. Alleen HTML kan dit niet.

Enfin, zoeken op Google met de zoekwoorden create, XML en PHP levert wel interessante resultaten op. De 4e link lijkt wel wat.
Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 11:52:
Hieruit kan ik de conclusie trekken dat het NIET mogelijk is om XML te bewerken online????
Die conclusie trek je verkeerd.. Het kan wel, maar niet met alleen HTML en clientside Javascript. Ieder clientside gedoe heeft geen weet wat er op de server gebeurd.

[ Voor 31% gewijzigd door gorgi_19 op 18-06-2003 11:54 ]

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Online zal dit alleen met een serverside techniek willen aangezien je wilt communiceren tussen de client en de server ;)

Als ik zo kijk naar wat je wilt realiseren is XML helemaal niet nodig.
Maak gewoon gebruik van PHP+MySQL icm een account bij Lycos :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Maar het zou technisch to haalbaar kunnen zijn om met Javascript bijvoorbeeld een XML based gastenboek te schrijven?

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 11:55:
Maar het zou technisch to haalbaar kunnen zijn om met Javascript bijvoorbeeld een XML based gastenboek te schrijven?
Nee. Alles wat clientside gebeurd, heeft geen idee wat er op de server moet gebeuren.

offtopic:
En ja, ik weet het dat er serverside JScript / Javascript bestaat welke gebruikt kan gaan worden; alleen dan kan je net zo goed PHP of een andere serverside taal pakken. En ik heb het idee dat de TS niet aan de serverside talen wil, dus valt dit af. (Clientside Javascript kan dit dus niet)

[ Voor 27% gewijzigd door gorgi_19 op 18-06-2003 11:59 ]

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Nee dit is niet mogelijk met JS. (hoe wou je namelijk het xml-bestand wat clientside door JS gegenereerd wordt naar de server toe krijgen ;) )

JS kan in principe alles met XML wat ASP/PHP ook kan alleen dan clientside !

Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
Oke, van mij mag er een slotje op mods.

Voor de nog geïnstreseerde lezers, ik heb het xml gastenboek concept gevonden op;
http://www.scriptsearch.com/details/7199.html

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Oke, van mij mag er een slotje op mods.
Maar van mij niet :) Waarom zou ik een gezond topic met een goede discussie en veel nuttige informatie in godesnaam sluiten?

Lees even Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 14-04* door ;)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 18 June 2003 @ 12:26:
[...]

Maar van mij niet :) Waarom zou ik een gezond topic met een goede discussie en veel nuttige informatie in godesnaam sluiten?

Lees even Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 14-04* door ;)
Ik weet het niet, als je het zo bekijkt dan is het idd niet goed om te sluiten. Ik schreef dit omdat m`n vraag beantwoord is. :P
Pagina: 1