PS7 - gradient laten buigen met pad?

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik probeer met photoshop 7 een simpele rand te maken om een rechthoek met ronde randen.

Nu wil ik deze rand van binnen naar buiten een gradient geven maar deze moet uiteraard wel volgens de vorm meebuigen.

Ik heb al wat zoekwerk verricht en je kan b.v. paden gebruiken om een brush erlangs te stroken maar hoe dit met gradients kan daar ben ik nog niet uit.

voor de duidelijkheid het moet er ongeveer zo uitzien

http://members.chello.nl/m.kruijer1/gradtest.jpg

Denk ik veel te moeilijk of zit ik in de goede buurt te zoeken?

Voor de duidelijkheid, de rand selecteren en dan een radial gradient vanuit het midden van de rechthoek is NIET wat ik zoek.

Mijn rig

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

ehm, als het een vrijstaand object is op een verder lege laag, dan gewoon de laag selecteren, zodat het object geselecteerd wordt. dan een gaussian blur toepassen, en het moet goedgaan dacht ik. :)

[ Voor 1% gewijzigd door Senzuboon op 18-06-2003 11:26 . Reden: typos ]

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

• marko77
Blurren is iets anders dan een gradient eraan meegeven, dus dat bedoel ik niet

Mijn rig

• Senzuboon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2022

Senzuboon

Out now! Ichi!

Maar je krijgt wel hetzelfde effect.

Anyway, als je echt een gradient wil, dan gaat het niet werken denk ik. Voor zover ik weet kan alleen Freehand MX een gradient door de bocht sturen.

Portfolio | Stolen Couch Games | Ichi!

• marko77
het effect is niet hetzelfde omdat je blurred naar naastliggende kleuren, dat is niet wat ik wil.
Het gaat mij er niet per se om dat ik een gradient door de bocht kant sturen, dat is wellicht niet de werkwijze, maar hoe dan wel?

Mijn rig

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

bevel en emboss, volgens mij krijg je dan hetzelfde resultaat

Flickr

• marko77
helaas ook dat bereikt het resultaat niet :'(

Mijn rig

• Fluxie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:10
Ik heb net even iets gemaakt, je moet maar even kijken of dat het effect is dat je wil. Hij staat op picserver omdat ik even zonder public webspace zit.

plaatje

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• marko77
dat lijkt erop, alleen moet ie dan compleet rond een rechthoek gaan.

hoe heb je dat gedaan?

Mijn rig

• Fluxie
Ik zal het stap voor stap even uitleggen. Het is op zich niet zo'n nette oplossing, maar naar mijn weten wel de enige die doet wat je wil.

1. zet het object in een aparte layer.

2. Ga bij blending naar de stroke, zet daarvan de position op "inside" en vergroot de size tot het hele object gestroked is (hou daarbij wel de size zo laag mogelijk, anders werkt het niet)

3. Zet de fill type op gradient en kies voor de "shape burst" style.

Je ziet dan hetzelfde als op mijn afbeelding, de gradient kan je nu op de normale manier instellen.

Bij deze manier moet wel de dikte van het object overal ongeveer gelijk zijn. Als dit niet lukt zal je waarschijnlijk je object moeten tracen en in illustrator of freehand de gradient toepassen. Dat is helaas wel een nogal omslachtige manier.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

probeer dit volgende eens; maak in een losse layer een blok, en geef die een flinke gaussian blur. Doe dan een gradient map, 4e knoppie van links bij layers, 4e optie van onder, en kies een mooie.
tada, gradient de bocht om ;)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• marko77
Fluxie schreef op 18 June 2003 @ 13:23:
Ik zal het stap voor stap even uitleggen. Het is op zich niet zo'n nette oplossing, maar naar mijn weten wel de enige die doet wat je wil.

1. zet het object in een aparte layer.

2. Ga bij blending naar de stroke, zet daarvan de position op "inside" en vergroot de size tot het hele object gestroked is (hou daarbij wel de size zo laag mogelijk, anders werkt het niet)

3. Zet de fill type op gradient en kies voor de "shape burst" style.

Je ziet dan hetzelfde als op mijn afbeelding, de gradient kan je nu op de normale manier instellen.

Bij deze manier moet wel de dikte van het object overal ongeveer gelijk zijn. Als dit niet lukt zal je waarschijnlijk je object moeten tracen en in illustrator of freehand de gradient toepassen. Dat is helaas wel een nogal omslachtige manier.
YOU THE MAN!~ _/-\o_

Mijn rig

• Fluxie
graag gedaan :)

Pagina: 1