Toon posts:

Netwerkje aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met 15 computers en ik wil graag een UTP-netwerk aanleggen. Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Bijvoorbeeld patchkast, switches? Een telefoonnetwerk ligt er al. Kan iemand mij hier voor -en nadelen van geven?

Tnx

Paul

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 21:42
Hmm, dit is iets te algemeen hoor. Heb je geen specifiek probleem? Zie dan de FAQ en de rest van het internet.
Succes er maar mee.

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

hier een goeie link om te zien hoe dat in zijn werking gaat.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

dat is van zoveel factoren afhankelijk dat je beter zelf even kunt kijken wat het makkelijkste is.

factoren die afhankelijk zijn van netwerk keuze:

hoeveel geld is er beschikbaar
wat wil je met het netwerk doen
Hoe belangrijk is de beveiliging van het netwerk en de spullen eromheen
moet er dagelijks gebackupt worden.
enz enz

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Het is een beetje uhmm vaag. Maar kan je wel tips geven. het ligter aan wat je er mee wilt doen.

Een telefoonnetwerk zou ik iig niet gebruiken. Gewoon netjes UTP leggen door jezelf of iemand anders en dan een 16 poorts Officeconnect switch ertussen, of als je die vind een 2e hands superstack 1100, die heb ik zelf ook en werken zeer goed. nadeel van de superstack is dattie maar 10mbit is + 2 100mbit poorten voor server, en dat de officeconnect alles 100mbit heeft.

De 1100 is wel heel goed te managen met vlans port blockers etc.

Een patchkast zouo ik pas gaan gebruiken wanneer het bedrijf ook uitbreidingsplannen heeft voor de toekomst anders is het zonde van het geld.

Grtz PowerEdge

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Als je het in één keer helemaal goed wilt doen moet je eigenlijk overal UTP neerleggen, dus zowel voor telefoon als voor je lan en dan een patchpanel gebruiken om alle aansluitingen op het juiste netwerk te krijgen, dus telefoon of lan.

Als switch zou ik verder, met het oog op de toekomst, toch gaan voor een 100mbit versie.

Verwijderd

Topicstarter
Er is al overal UTP gelegd, en ik was van plan om twee 32-poorts switches te bestellen. Er kan van mij aangenomen worden dat het nog heel wat jaartjes gaat duren voordat het bedrijf gaat uitbreiden, laat staan het netwerk. Mijn baas vindt het beter om een patchkast te gebruiken, maar dan zeg ik weer op m'n beurt dat dat niet nodig is voor relatief weinig pc'tjes.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:29

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 10:03:
Er is al overal UTP gelegd, en ik was van plan om twee 32-poorts switches te bestellen. Er kan van mij aangenomen worden dat het nog heel wat jaartjes gaat duren voordat het bedrijf gaat uitbreiden, laat staan het netwerk. Mijn baas vindt het beter om een patchkast te gebruiken, maar dan zeg ik weer op m'n beurt dat dat niet nodig is voor relatief weinig pc'tjes.
Je wilt dus een switch cluster maken met 64 poorten terwijl je maar 15 werkstations hebt??? Begin eerst eens met een 24 of 32 poorts en niet direct 2....
Een switch bij plaatsen kan altijds nog en is relatief snel gebeurd :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Neem dan 1 48p switch als je toch uitbreidbaar wilt zijn, en doe maar wel een patch kast met patch panelen, als je het toch gaat doen , doe het dan goed en netjes.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 11:28 . Reden: typo ]

Verwijderd

En als je toch geld te veel hebt neem dan een Cisco switch. Dies zijn wel aardig. ;)

Grtz PowerEdge

Verwijderd

ik zou toch gaan denken aan een 19" rack voor als je nog groter gaat dan 15 pc's kan je er lekker veel aansluiten ;)

maar nee genoeg onzin. denk dat je het best een goede switch kan kopen met iets van 16 a 20 poorten. of een wat duurder managebel (of hoe je dat ook schrijft)
kun je gelijk computer voor computer (port per port) zeggen hoe snel iemand mag kwa internet bijvoorbeeld

Verwijderd

Als je graag een 19" rack hebt kan je ook kijken naar van die kleine kastjes. Van 20U heb je ze bijvoorbeeld wel. En nu 2x 32p switches kopen is onzin. Geldverspilling IMO.

En PowerEdge_: je hoeft niet te groeten onder iedere post van je ;)
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 11:55:
of een wat duurder managebel (of hoe je dat ook schrijft)
kun je gelijk computer voor computer (port per port) zeggen hoe snel iemand mag kwa internet bijvoorbeeld
Manageable ;) En dat per poort instellen is nog niet zo simpel als jij stelt. Komt meer bij kijken dan een standaar manageable switch.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 12:53 ]

Verwijderd

JSS, mja ok maar dat doek altijd. Tis wel zo sociaal. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 15:48:
JSS, mja ok maar dat doek altijd. Tis wel zo sociaal. ;)
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Bron: FAQ
Niemand doet het, dus lijkt het me verstandig om het toch af te leren.
Pagina: 1