kleurverschillen in zijkant scherm tv

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 17:11
Hoi hoi,

gisteren viel mij ineens op dat onze tv aan de verticale zijkanten een drastisch kleurverschil heeft. Nou heb ik weleens gehoord dat dat te maken heeft met het magnetisch veld van de TV. Nou heb ik daar 3 vraagjes over. Ten eerste hoe komt het? (transistor kapot, electronen kanon, etc?). Ten tweede, wat kost het ongeveer om zoiets te laten maken (tv is pas 2 jaar oud :-(() en ten derde, zou het kunnen komen omdat de center speaker van m'n dolby surround set boven op de TV staat? Ik was toch van mening dat dingen allemaal magnetisch zo afgeschermd waren dat dat geen problemen op zou leveren. Is in ieder geval flink balen want die TV was nog lang niet afgeschreven :/

TIA

Verwijderd

Heb dit ook gehad met een TV nadat ik em vervoerd had. Na een maand ofzo was het er weer uit. Ik heb het ook met een andere TV en daar gaat het dus niet meer uit. :( Weet verder niet waardoor het komt.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Staan er soms (onafgeschermde) speakers vlakbij de TV of iets anders magnetisch? Zo ja, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. De oplossing is dan een 'degauss'-achtige operatie. Je kunt dit ook met de hand doen met een boormachine of een fohn (gaat om het genereren van een magnetisch veld, dus geen gaten boren in je TV!).

Wat je dan doet is de boormachine omhoog en omlaag bewegen naast de TV, ter hoogte van de kleurverschillen. Als je de boormachine dan laat lopen, zie je dat er "getrokken" wordt aan de kleuren. Met een beetje handigheid kun je zo het probleem oplossen. Pas op, je kunt het ook erger maken!

Ik heb deze methode in het verleden vaak toegepast op mijn TV en monitor, die toen nog geen degauss functie had.

Ibexx390: Inderdaad, afhankelijk van de ernst van de verstoring, kan deze na verloop van tijd vanzelf overgaan, maar sommige kleurstoornis gaan nooit meer weg (vanzelf). Op mijn werk bijvoorbeeld heeft een collega een jaar geleden voor de los met een magnetisch paperclip bakje over de monitor bewogen. Dat ding is nu echt groen/geel/paars aan alle kanten en is er zelfs met een degauss niet uit te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door mjax op 18-06-2003 09:13 ]

Verwijderd

Damn, goeie tip. Straks meteen proberen.

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Misschien dat de televisie al een degauss functie heeft. Wij hebben een Philips Breedbeeld, waarbij je duidelijk de degauss functie hoort wanneer deze ingeschakeld wordt. (Deze TV is ook al weer 4 jaar oud...)