[NEC ND-1300A] Power Calibration Error

Pagina: 1
Acties:

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn 1-maand oude NEC ND-1300A weigert CD-R's op 16-speed te fikken. Als ik dat probeer met Nero dan krijg ik de melding "Power Calibration Error". Nu lees ik dat dit het einde van je drive kan betekenen maar ik bedacht me opeens dat het wellicht ook aan mijn 235W voeding kan liggen. Ik heb redelijk wat in mijn systeem zitten (2 x SCSI waarvan één RAID, Matrox G400 Dual Monitor, IDE drive, PlexWriter, P3@500MHz, NIC, SB en dus de NEC) en als de NEC dus op 16x speed moet fikken dan krijgt ie misschien niet genoeg stroom van de voeding. Zou dat zo kunnen zijn?

Ik heb toevallig deze week een nieuwe Enermax 365W voeding besteld dus ik zal het zelf ook wel even testen, maar ik hoor graag of het aan de voeding kan liggen. Dan heb ik weer wat vertrouwen in NEC ;). Ik heb trouwens ook nooit DVD's op 4x gefikt, alleen 2x en voor zover ik weet doet ie dat nog wel. En toen ik gistereren probeerde op 16x te fikken was dat ook voor het eerst, dus het is niet alsof het me eerder wel is gelukt.

edit:
Hmmm, krijg subject niet gewijzigd!? Zit typo in!

[ Voor 5% gewijzigd door Killraven op 18-06-2003 07:22 ]

Pointless

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar? O-)

Maar heb je zelf al beetje opgezocht omtrent Power Calibration Error..? [search=power calibration error], ik krijg anders aardig wat informatieve resultaten voor terug :) Zoals deze: [rml]SatCP in "[ Plexor Burner] Power Calibration Error"[/rml] B)

• Killraven
  • Niet online
Op GoT natuurlijk! :P
Maar heb je zelf al beetje opgezocht omtrent Power Calibration Error..? [search=power calibration error], ik krijg anders aardig wat informatieve resultaten voor terug :) Zoals deze: [rml]SatCP in "[ Plexor Burner] Power Calibration Error"[/rml] B)
Ja, daar word je ook niet veel wijzer van. Wie moet je nou geloven? En het antwoord van SatCP is ook niet eenduidig, het kan aan de drive liggen en het kan aan de CD-R liggen. Die drive is nu een maand oud maar ik vraag me af of ik nu garantie kan claimen. Want straks stuur ik hem op en dan werkt ie prima met hun merk CD-R's maar werkt het nog steeds niet met mijn TDK Metallic Disc CD-R's én ben ik €20 onderzoekskosten armer. Grmbl. Kan jij ook niets aan doen natuurlijk maar omdat het zo onduidelijk is kan het nog wel eens moeilijk worden om garantie te claimen. :X

Punt is, mag ik eisen dat de NEC die TDK's (die tot 48x speed zijn 'gegarandeerd') op 16x speed brandt?

Pointless

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, ik zou zeggen, neem het volgende topic eens door [rml][ NEC ND-1x00] DVD Media compatibiliteit[/rml] en check eens welke media praktisch zeker weten moet werken i.c.m. de NEC en probeer het dan daarmee :) Mocht het boeltje dan nog in de soep lopen >> inruilen.

Verwijderd

Nee,

Media kan bijv. niet zijn opgenomen in de firmware van je brander in de "media-compatibility-list". Om deze reden moet je bij brandproblemen met specifieke media altijd eerst andere media checken. En om dezelfde reden zetten veel webshops die CDR/DVDR verkopen disclaimers op de website (of een forum of compatibilitylijst etc).

Een te zwakke voeding voor een xxx milliAmpere lasertje?
Trek de DVD/CD-ROM speler er eens uit en laat de brander zitten, als hij dan nog PCE (PowerCalibrationErrors) geeft ligt het imo niet aan de voeding (vooral niet als de +5/+12V lijnen stabiel binnen de norm zijn).

Kapotte laser, defect apparaat?
Zou kunnen, als je bovenstaande eerst kan uitsluiten zou je RMA kunnen claimen. Een laser van een brander kan trouwens ook kapot gaan/PCE geven van extreem hoge casetemps of gebruik in ruimtes met zeer hoge luchtvochtigheid.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

BalusC schreef op 18 June 2003 @ 11:42:
Sja, ik zou zeggen, neem het volgende topic eens door [rml][ NEC ND-1x00] DVD Media compatibiliteit[/rml] en check eens welke media praktisch zeker weten moet werken i.c.m. de NEC en probeer het dan daarmee :) Mocht het boeltje dan nog in de soep lopen >> inruilen.
Naar mijn weten heeft de NEC geen media check voor CD-R(W) media, alleen voor DVD+R(W) en DVD-R(W)!

webOS all the way!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Op Computerpech valt te lezen:
Een PCE-foutmelding (Power Calibration Error) kan alleen bij het begin van het brandproces zichtbaar worden, omdat dan betreffende testen uitgevoerd worden. Zo wordt de optimale lichtsterkte van een cd bepaald.

Indien een PCE optreedt is hoogstwaarschijnlijk de media (dus de cd) van een slechte kwaliteit. Een andere mogelijke reden is dat de leeskop van de brander vuil (aan het worden) is. In beide gevallen kan de brander niet goed bepalen welke lichtsterkte hij moet gebruiken om de cd te branden, wat resulteert in een fout.
Het ligt dus eerder aan het medium dan aan de brander, zeker als hij nieuw is.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Killraven
  • Niet online
Hmmmm, de leverancier biedt mij nu de mogelijk om de drive te laten omruilen door NEC. Doen of niet doen?

Pointless

Verwijderd

Killraven schreef op 20 June 2003 @ 11:41:
Hmmmm, de leverancier biedt mij nu de mogelijk om de drive te laten omruilen door NEC. Doen of niet doen?
Ik zou het gewoon doen,

Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met een Aopen fikker, en laten omruilen door een nieuwer exemplaar.

Ondanks het vele verzoeken van andere media proberen en lens cleanen etc. toch maar omgeruild, en problemen komen nu dus ook niet meer voor.

• Hermanvh

Hermanvh

Ik zou hem gewoon omruilen, je wordt er nooit slechter van ;)

webOS all the way!

• Killraven
  • Niet online
Tsjek, hij gaat binnenkort op de post. >:)

Pointless

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 23:48
Die leverancier moet hem zelf omruilen. Garantie!!! Niet de schuld afschuiven op Nec. Hij draait op voor dit klusje, maand oud dus winkelier!

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Verwijderd

Tsja, als je al het andere al hebt gedaan: gewoon omruilen ;)

• Killraven
  • Niet online
Met leverancier gebeld en die houdt het erop dat het aan de firmware ligt omdat (volgens hem) alle DVD+/-R branders problemen hebben met het branden van CD-R's. Ben ik nou met een kluitje het riet in gestuurd? :| In ieder geval afgesproken dat ik eerst andere media op 16x ga proberen en een DVD op 4x (ook nog niet gedaan), als dat problemen geeft dan kan/ga ik hem omruilen. Misschien ligt het wel aan die TDK's want eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen andere media CD-R geprobeerd én fikken van DVD's (+r en -r) gaat prima. :O

Oh ja, hun eerste advies was om die nieuwe firmware van Herman erin te stoppen ;) Maar ze dachten wel dat die nieuwe firmware ook betere ondersteuning van CD-R's inhield, maar dat is niet zo, daar lees ik nou Tweakers.Net voor :9

[ Voor 20% gewijzigd door Killraven op 20-06-2003 13:50 . Reden: De "Oh ja" nog even toegevoegd. ]

Pointless

• Hermanvh

Hermanvh

Killraven schreef op 20 June 2003 @ 13:48:
Met leverancier gebeld en die houdt het erop dat het aan de firmware ligt omdat (volgens hem) alle DVD+/-R branders problemen hebben met het branden van CD-R's. Ben ik nou met een kluitje het riet in gestuurd? :| In ieder geval afgesproken dat ik eerst andere media op 16x ga proberen en een DVD op 4x (ook nog niet gedaan), als dat problemen geeft dan kan/ga ik hem omruilen. Misschien ligt het wel aan die TDK's want eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen andere media CD-R geprobeerd én fikken van DVD's (+r en -r) gaat prima. :O

Oh ja, hun eerste advies was om die nieuwe firmware van Herman erin te stoppen ;) Maar ze dachten wel dat die nieuwe firmware ook betere ondersteuning van CD-R's inhield, maar dat is niet zo, daar lees ik nou Tweakers.Net voor :9
Ik zie dat ik al aardig bekend ben in het wereldje wanneer zelfs winkels mijn f/w gaan aanbevelen :D Welke winkel was het?

webOS all the way!

• Killraven
  • Niet online
Maxpert in Zutphen :). Ze lezen iig zeker Tweakers.

[ Voor 42% gewijzigd door Killraven op 20-06-2003 14:25 ]

Pointless

• Hermanvh

Hermanvh

:D Lachen dat ik zo berucht ben ;)

webOS all the way!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Ik heb een PlexWriter 16/10/40A en die geeft sindskort ook power calibration errors op de max, 16 speed. Aan mijn CDs kan het niet liggen, want ik gebruik Extra Quality Taiyo Yudens 80min. Nooit een foutbrander mee gehad. Overigens sowieso nog nooit een foutbrander gehad.

Ik heb de lens schoongemaakt met speciaal doekje en alcohol. Geen verschil.

Op 12 speed kan ik wel een cd branden.

Nu wil het toeval dat ik vorige week net een 1200MHz AMD proc heb omgeruild voor een AMD XP 1900+. Dit is de max voor mijn mobo. Zou het kunnen dat mijn Antec 300Watt voeding het niet emer trekt? Kan me dat nauwelijks voorstellen.

Anyway, ik sta nog steeds voor een raadsel. Iemand nog ideeen?

***EDIT***
Dit heb ik nog ff op de site van Plextor gevonden:
- I get a "Power Calibration Error" at the beginning of the writing process.
At the beginning of the writing process the drive will perform a test to determine the optimal Laser power for the CDR media. When the drive is not able to determine the power a "power calibration error" will be shown.
Because the test is a combination of the drive and the CDR media both should be verified.
- Make sure you have the latest firmware for your writer installed.
- Make sure you use branded quality CDR media, or recommended Media by Plextor.
- Try different branded media, maybe you just bought a bad batch.
- If the problem still consists contact the Plextor Helpdesk.
Enige wat ik nog kan proberen is de latest firmware. Dat ga ik morgen wel doen. Laat ik hier ff weten!

***EDIT2***
Bah, na updaten firmware naar 1.05 krijg ik nog altijd een power calibration error.
Dan maar branden op 12 speed. Heb geen garantie meer, hopelijk is dit niet het begin van het einde van mijn brandertje. Is al die jaren een fijn ding geweest!

[ Voor 50% gewijzigd door -Moondust- op 30-06-2003 00:36 ]

Verwijderd

Zojuist het probleem ook gehad.

Oplossing bij mij was nieuwe Princo dvd-r 4 speed er in en de pc ff opnieuw opstarten. En opgelost

GG Ed

• Killraven
  • Niet online
Het is alweer een tijdje geleden maar ik heb zaterdag mijn NEC ND-1300A toch terug moeten brengen ter reparatie omdat geen enkele cd meer herkend werd. Ik kon er een cd instoppen (data of muziek) maar volgens de drive zat er vervolgens geen cd in :(. DVD's kon ik nog wel gewoon lezen en schrijven maar cd's niet meer.

Afgelopen zaterdag dus terug naar Maxpert in Zuthpen gegaan (vanuit Hoorn, ruim 1.5 uur rijden) en kon met lege handen weer terug. Hij wordt namelijk ter reparatie aangeboden en kon niet meer worden omgeruild. Ik begrijp dat ze zelf een periode hebben van 3 maanden waarin ze de drive kunnen omruilen bij NEC. Je begrijpt dat ik nu liever had dat ik de drive direct had omgeruild, maar ja, achteraf gezien is alles makkelijk.

Ze vonden bij Maxpert het geloof ik wel erg dat ik helemaal uit Hoorn moest komen om de drive af te leveren. Tsja, dat krijg je als je via Pricewatch de goedkoopste zoekt en die blijkt aan de andere kant van het het land te zijn. Je gaat er toch vanuit dat er geen problemen optreden met het apparaat. Anyhow, verwachte tijd dat ik zonder drive zit: 3 weken. Maxpert heeft toegezegd dat als er na 3 weken nog geen nieuws is dat ze gaan zoeken naar een vervanger. Ze hadden helaas niks liggen anders denk ik dat ik wel direct een leentoestel mee had gekregen.

So... the story continues. Ik hoop dat er een nieuw toestel komt van NEC want als er iets niet goed is met die laser dan betwijfel ik of je dat echt kan repareren maar goed, wat weet ik ervan? Ik heb natuurlijk nog wel ff 1.08 (standaard) erin gefikt voor alle zekerheid :-).

Nog 21 dagen.... :/

Pointless

• Hermanvh

Hermanvh

Killraven schreef op 12 October 2003 @ 12:52:
Het is alweer een tijdje geleden maar ik heb zaterdag mijn NEC ND-1300A toch terug moeten brengen ter reparatie omdat geen enkele cd meer herkend werd. Ik kon er een cd instoppen (data of muziek) maar volgens de drive zat er vervolgens geen cd in :(. DVD's kon ik nog wel gewoon lezen en schrijven maar cd's niet meer.

Afgelopen zaterdag dus terug naar Maxpert in Zuthpen gegaan (vanuit Hoorn, ruim 1.5 uur rijden) en kon met lege handen weer terug. Hij wordt namelijk ter reparatie aangeboden en kon niet meer worden omgeruild. Ik begrijp dat ze zelf een periode hebben van 3 maanden waarin ze de drive kunnen omruilen bij NEC. Je begrijpt dat ik nu liever had dat ik de drive direct had omgeruild, maar ja, achteraf gezien is alles makkelijk.

Ze vonden bij Maxpert het geloof ik wel erg dat ik helemaal uit Hoorn moest komen om de drive af te leveren. Tsja, dat krijg je als je via Pricewatch de goedkoopste zoekt en die blijkt aan de andere kant van het het land te zijn. Je gaat er toch vanuit dat er geen problemen optreden met het apparaat. Anyhow, verwachte tijd dat ik zonder drive zit: 3 weken. Maxpert heeft toegezegd dat als er na 3 weken nog geen nieuws is dat ze gaan zoeken naar een vervanger. Ze hadden helaas niks liggen anders denk ik dat ik wel direct een leentoestel mee had gekregen.

So... the story continues. Ik hoop dat er een nieuw toestel komt van NEC want als er iets niet goed is met die laser dan betwijfel ik of je dat echt kan repareren maar goed, wat weet ik ervan? Ik heb natuurlijk nog wel ff 1.08 (standaard) erin gefikt voor alle zekerheid :-).

Nog 21 dagen.... :/
Ze hebben je wel genaaid :( Volgens mij zijn hun verantwoordelijk voor de afhandeling met NEC. En moeten ze jou direct een nieuwe meegeven, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

webOS all the way!

• Killraven
  • Niet online
Nou, ik kijk ook regelmatig Tros Radar ;) en weet dat ik een koopovereenkomst ben aangegaan met Maxpert en niet met NEC. Maar ik denk niet dat ik nu nog kan eisen dat het toestel wordt omgeruild. Wat ik mag verwachten is dat ze het toestel óf vervangen óf repareren en Maxpert kiest dus voor reparatie. Ik had het natuurlijk betere service gevonden als ze het ding hadden vervangen (zelf en dit niet laten afhangen van NEC waar ik tenslotte niets mee te maken heb). Maar ja, ik kan het niet eisen. Mocht hij nu ongerepareerd terugkomen of gaat snel weer kapot dan zal ik er wel op staan dat ik een nieuw exemplaar krijg omdat dat specifieke toestel niet aan mijn verwachtingen voldoet maar nu loop ik op de zaken vooruit.

Maar dank je voor je medeleven Herman, gedeelde smart is halve smart }).

Pointless

• Killraven
  • Niet online
Voor alle volledigheid: ik heb uiteindelijk na 6 weken van Maxpert een spiksplinternieuwe drive gekregen omdat ze er bij NEC nogal lang over deden om hem te repareren. En misschien dat Herman's commentaar geholpen heeft want daar waren ze nogal verbolgen over. Hoe dan ook, ik ben blij met mijn nieuwe drive en blij dat ik van Maxpert een nieuwe heb gekregen. 8)

Pointless

• Hermanvh

Hermanvh

Killraven schreef op 10 december 2003 @ 18:52:
Voor alle volledigheid: ik heb uiteindelijk na 6 weken van Maxpert een spiksplinternieuwe drive gekregen omdat ze er bij NEC nogal lang over deden om hem te repareren. En misschien dat Herman's commentaar geholpen heeft want daar waren ze nogal verbolgen over. Hoe dan ook, ik ben blij met mijn nieuwe drive en blij dat ik van Maxpert een nieuwe heb gekregen. 8)
LOL }) Ben ik toch nog ergens goed voor :P Staat volgens mij gewoon in het consumentenrecht (niet dat ik daar een ster in ben, maar toch ;) ). Ze moeten jou binnen een redelijke termijn je apparaat terug kunnen geven (e.g. minder dan 1 maand vind ik redelijk). Wanneer dit niet het geval is, moet de winkelier zorgen voor een passende oplossing ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Hermanvh op 10-12-2003 19:37 ]

webOS all the way!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Mijn probleem van midden 2003 is inmiddels opgelost. Wat wil nu het geval? Win XP had zonder mijn medeweten mijn CD-writer in PIO mode gezet. Handmatige terugschakeling op UDMA mode did tha trick. Alles werkt weer als voorheen.

Dus als je geconfronteerd wordt met een Power Calibration Error, check dan eerst ff in welke mode je CD-writer staat. Als softwarematig niks het probleem kan verhelpen kan je altijd nog anar de dealer stappen of andere drastische maatregelen nemen.

Ik heb nu een PlexWritertje 16 speed over....iemand interesse? ;-)
Pagina: 1