Ik ben nu al uren bezig met zoeken hoe je een waarde (resultset toch?
) terug krijgt uit een SQL statement maar kan eigenlijk alleen maar dingen vinden over Select * From **** statements....
Op de eerste regel voer ik dus een selectstatement uit, ik moet uit een combobox inlezen wat de naam is van de leverancier en daarvan uitgaande heb ik de leverancier_ID nodig. Dus zou je zeggen zet deze SQL statement in een command... en hij doet wel wat je wilt.
Verder heb ik de volgende procedure geschreven:
Het is dus de bedoeling dat de SQLstatement die in SQLstr staat uitgevoerd word. Maar hoe moet ik de uitkomst uitlezen zeg maar????
en uiteindelijk moet het ook ingevoerd worden.. kan dat dan ook met een ADOCommand? Want wat ik gelezen heb ik is dat je met een command alles kan doen...
Delphi:
1
2
3
4
5
| lvrID:=Format('SELECT leverancier_ID FROM LEVERANCIER WHERE naam LIKE ''%s''',[inlLeverancier]); datamoduul.SetQry(lvrID); insLVR:=Format('INSERT INTO ORDER (leverancier_ID) VALUES (%d)',[strtoint(lvrID)]); datamoduul.SetQry(insLVR); |
Op de eerste regel voer ik dus een selectstatement uit, ik moet uit een combobox inlezen wat de naam is van de leverancier en daarvan uitgaande heb ik de leverancier_ID nodig. Dus zou je zeggen zet deze SQL statement in een command... en hij doet wel wat je wilt.
Verder heb ik de volgende procedure geschreven:
Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
| procedure TDatamoduul.SetQry(SQLstr: string); begin with cmd do begin cmd.CommandText := SQLstr; cmd.Execute; end; end; |
Het is dus de bedoeling dat de SQLstatement die in SQLstr staat uitgevoerd word. Maar hoe moet ik de uitkomst uitlezen zeg maar????
en uiteindelijk moet het ook ingevoerd worden.. kan dat dan ook met een ADOCommand? Want wat ik gelezen heb ik is dat je met een command alles kan doen...