[S-ATA] Seagate schijven warm/heet?

Pagina: 1
Acties:

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
Beste Tweakers,

Ben bezig met een compleet nieuwe PC te bouwen, met o.a. de Intel 875PBZ. In deze review wordt dit moederbord getest, maar nou zag ik hierin iets zorgwekkends staan. Ik was/ben van plan hier 2x S-ATA schijven in te doen van Seagate, maar nu stond in dit artikel:
In no way is this a knock to Intel but the SATA hard drives ran extremely hot and I do mean really hot and would be a mother to keep cool in an enclosed case.
Nu gaat dit om de 120GB varianten (staat niet bij de Barracuda V of .7200) en wil ik de 80GB versie nemen (waarschijnlijk de .7200).

Heeft iemand deze schijven al en worden ze daadwerkelijk zo warm???

Heb al geGoogled en gezocht via GoT, maar kon alleen wat dingen over performance vinden, niet de temperatuur.

[ Voor 1% gewijzigd door dlmh op 17-06-2003 21:51 . Reden: typo ]

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Toevallig heb ik deze schijf aan hetzelfde moederbord hangen :)
Hij zit bij mij in een smart drive 2002 enclosure en een aluminium kast met hele lage airflow. Veel slechter kan eigenlijk niet. De maximale temperatuur die ik heb uitgelezen met Dtemp is 51 graden, maar dat is dan ook bij een kasttemperatuur van 47 graden. De schijf mag 60 graden worden volgens de specs dus dat is nog lang geen probleem.

En het lijkt me dus ook niet dat deze schijfjes snel te warm worden... eerlijk gezegd leek m'n maxtor D540X (5400 rpm) minstens net zo warm te worden. Maar daar kon ik helaas de temperatuur niet van uitlezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 17:48 ]

• dlmh
Ik heb nu al een 3 Seagate schijven gehad, allemaal 'P-ATA', en die bleven echt allemaal handwarm. Kan me niet voorstellen dat de S-ATA .7200 warmer wordt dan de P-ATA .7200....
Dus ik vond het zo verwonderlijk dat ze dit zo specifiek erbij zetten. Op m'n werk gebruiken we eigenlijk alleen maar Seagate, maar zo nu en dan bestellen we voor 'n klant bijv. een Maxtor. Tijdens installatie worden deze schijven behoorlijk warm (zeg maar heet), maar die Seagate schijven echt níét!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:25
Kijk eens hier daar zitten de experts op dit gebied Het grote SATA topic

Mijn raptor word niet eens warm en draait op 10.000 toeren .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

Ik heb die Harde schijven met de p4pe moederbord. Heb raid0 array en mijn pc gaat nooit uit. Moest ik laatst mijn kast openen om iets erbij te zetten. Hij heeft zeker wel 1 week non-stop aangezeten.

Pc uit schroefjes uit. Hd losgeschroeft en kon ze gewoon makkelijk in mijn handen houden zonder dat ik me verbrandde. Ze waren gewoon warm, maar bij lange niet heet.

Ik heb 2x barracuda V 80 GB 7200 Sata.

Ps ik ga ze inruilen of eventueel verkopen. Je betaalt je er blauw voor maar snelheid ho maar. Ga ook voor de Raptor Sata. Maak je tenminste gebruik van de 150 mb/s databus.

• dlmh
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 23:58:
Ik heb die Harde schijven met de p4pe moederbord. Heb raid0 array en mijn pc gaat nooit uit. Moest ik laatst mijn kast openen om iets erbij te zetten. Hij heeft zeker wel 1 week non-stop aangezeten.

Pc uit schroefjes uit. Hd losgeschroeft en kon ze gewoon makkelijk in mijn handen houden zonder dat ik me verbrandde. Ze waren gewoon warm, maar bij lange niet heet.

Ik heb 2x barracuda V 80 GB 7200 Sata.

Ps ik ga ze inruilen of eventueel verkopen. Je betaalt je er blauw voor maar snelheid ho maar. Ga ook voor de Raptor Sata. Maak je tenminste gebruik van de 150 mb/s databus.
Daarom neem ik ook de .7200 versie. Deze zijn een STUK sneller dan hun voorganger (de V).

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-03 12:55

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 22:21:
Toevallig heb ik deze schijf aan hetzelfde moederbord hangen :)
Hij zit bij mij in een smart drive 2003 enclosure en een aluminium kast met hele lage airflow. Veel slechter kan eigenlijk niet. De maximale temperatuur die ik heb uitgelezen met Dtemp is 51 graden, maar dat is dan ook bij een kasttemperatuur van 47 graden. De schijf mag 60 graden worden volgens de specs dus dat is nog lang geen probleem.
offtopic:
Kinat
Waar heb je die smart drive 2003 gekocht? ik dacht dat die niet te krijgen waren in NL.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Shuriken schreef op 18 June 2003 @ 16:46:
[...]

offtopic:
Kinat
Waar heb je die smart drive 2003 gekocht? ik dacht dat die niet te krijgen waren in NL.
Klopt, die heb ik bij Silicon Acoustics gekocht.
Was uiteindelijk een duur grapje met verzendkosten, invoerrechten en BTW maar hij is het geld zeker waard. Ik heb ook een Molex Silentdrive gehad maar dat ding hielp voor geen meter, liet de HD veel te warm worden en de uitsparingen voor de kabels zaten op de verkeerde plaats. Een S-ata schijf zal er waarschijnlijk al helemaal niet in passen.

Ik zie nu trouwens dat ik uit gewoonte 2003 heb getyped, maar ik bedoel dus 2002 ;)
Pagina: 1