Toon posts:

[WC] Danger den MAZE 4 gereleased.

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi, voor de mensjes die het nog niet wisten Maze 4 is officieel gereleased.

AMD
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZE4/Maze4_AMD_large.jpg

P4
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZE4/Maze4_478_large.jpg

That's all folks

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Leuk blokje, al vond ik de Maze 3 toch net ietsje mooier, als er binnenkort nou ook ff een kant-en-klare WC set komt met die Maze 4 erin :)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Die vijsjes zien er niet gezond uit

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jvvv schreef op 17 juni 2003 @ 21:45:
Die vijsjes zien er niet gezond uit
Hoezo dat dan?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ben benieuwd of ze hier nou ook weer van die %#$%# plastic moeren en bouten bij doen...

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-02 09:18

IvoB

Prutst er rustig op los

Rene59 schreef op 17 juni 2003 @ 21:49:
Ben benieuwd of ze hier nou ook weer van die %#$%# plastic moeren en bouten bij doen...
Werkt toch juist perfect??? Je moederbord beschadigd er het minst van, en je koeler zit zo vast als een huis...

Verwijderd

Ik heb zelf een maze 2, beetje off-topic maar ik heb ernstige twijfels of deze maze 4 het nu beter zal doen dan al die vorige, het lijkt me hier een besparing op koper.

en volgens mij kan het water bij dit blokje er niet echt snel doorheen, het lijkt me allemaal wat nauw

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
ik denk dat dez juist goed koelt, niet al het koelwater komt overal. over de core kan het water lekker snel weg(word het ook het warmst). en daarbuiten steeds minder snel zodat het water gelijkmatig verwarmt word en de core extra snel gekoeld wordt. meestal wordt het koelwater van de core ook voor de reste gebruikt. of andersom als je het andersom aansluit.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

ik zie het niet zitten hoor maar ik denk dat er wel veel druk op de pilaren gaan zitten. zoals ik het nu zie zijn de kanalen niet echt diep, dus je krijgt de druk op de pilaren en op het plexiglas. ik vond de maze 3 wel mooier. gelukkig heb een maze 3 kloontje ben er hartstikke trots op :P

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Het koper lijkt me niet al te dik.
Ik ben benieuwd hoe goed het zal koelen...

[Specs]

• Kevinp
  • Laatst online: 28-01 16:38
Laten we maar wachten op de reviews.(iemand al een gesignaleerd).

verklaring dangerden
(stond op http://www.cooltechnica.com/)
"This block does offer improvements over the MAZE3 - Less water flow restriction, improved peltier clamping, lighter block design, better cooling, improved look, and more. A socket hold down version will not be available for a few weeks."

[ Voor 71% gewijzigd door Kevinp op 17-06-2003 22:26 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Het lijkt alsof dit gegoten blokken zijn. Ik vraag me af of het wel goede kwaliteit koper is dan ....
Het is een vrij precies proces, dat gieten.

Verwijderd

Siris schreef op 17 June 2003 @ 22:09:
Het koper lijkt me niet al te dik.
Ik ben benieuwd hoe goed het zal koelen...
Het is de bedoeling dat warmte van de core wordt afgegeven aan het water.....door de dunnere base gaat dit wat directer dan een dikke.

Bij Dangerden zullen ze vast wel wat onderzoek gedaan hebben naar prestatie...

Net als bij de X-flow van Innovatek die door het vernieuwde design beter presteert dan de Rev 3

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 21:54:
Ik heb zelf een maze 2, beetje off-topic maar ik heb ernstige twijfels of deze maze 4 het nu beter zal doen dan al die vorige, het lijkt me hier een besparing op koper.

en volgens mij kan het water bij dit blokje er niet echt snel doorheen, het lijkt me allemaal wat nauw
Snelheid is geen maatstaf voor prestatie (staat ook in de FAQ btw). De binnenkant moet veel oppervlak hebben. Allemaal pinnetjes in de kanalen is dus nog veel beter, maar giga duur om te maken. Er was iemand die zelf een blok had gemaakt met pinnen en dat werkte perfect.
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 22:02:
ik zie het niet zitten hoor maar ik denk dat er wel veel druk op de pilaren gaan zitten. zoals ik het nu zie zijn de kanalen niet echt diep, dus je krijgt de druk op de pilaren en op het plexiglas. ik vond de maze 3 wel mooier. gelukkig heb een maze 3 kloontje ben er hartstikke trots op :P
Welke druk dan? Ja kan gewoon met je vinger de slang dichthouden bij een eheim ;) Daarnaast zou het veel heel erg dom van ze zijn als dat blokje er niet tegen kon. En dit blok is niet de eerste die ze maken.
Verwijderd schreef op 17 juni 2003 @ 22:47:
[...]

Het is de bedoeling dat warmte van de core wordt afgegeven aan het water.....door de dunnere base gaat dit wat directer dan een dikke.

Bij Dangerden zullen ze vast wel wat onderzoek gedaan hebben naar prestatie...

Net als bij de X-flow van Innovatek die door het vernieuwde design beter presteert dan de Rev 3
Zonder hele berekeningen kun je er niks van zeggen. Het zijn allemaal compromissen. Een dikkere bodem heeft als voordeel dat er meer verspreiding van de warmte optreed en dus kun je het makkelijker afvoeren. Een nadeel is de verhoogde thermische weerstand. Wat weegt zwaarder? Dat kun je niet zeggen zonder dat je cijfers hebt :)

Het lijkt mij wel een ok blokje.. Nu ff wachten tot ThaMafkees er een kloon van maakt met beter koper >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 00:47 ]

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:13

Apie!

Newer, better & confusinger

Rene59 schreef op 17 June 2003 @ 21:49:
van de website:
Includes - Complete Block Assembled with Top and O-ring,

4 nylon bolts, 12 nylon nuts, 4 springs

Machined and Lapped to 600 grit

Pressure tested before shipment to 85psi

$41.95

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• pierre-oord
  • Laatst online: 15-01 10:55
Het lijkt idd een gegoten blokje, en als ik zo kijk lijkt het een ribbelig oppervlak te hebben. Misschien zit er wel meer weerstand in warmtegeleiding aan dat kopen.

Die maze 3 lijkt toch wel beter misschien. Trouwens, dat ene stukje is best subjectief; This block does offer improvements over the MAZE3 - Less water flow restriction, improved peltier clamping, lighter block design, better cooling, improved look, and more. A socket hold down version will not be available for a few weeks

Less water flow: ok
improved peltier clamping: ow ja? hoe dan eigenlijk?
lighter block design: dat scheelt hun geld misschien maar of het beter is.
Better cooling: Zal wel afwachten tot de reviews.
Improved look: Nou, die maze 3 vond ik niet verkeerd, dit is duidelijk mening
and more: nou vertel maar wat :S een paars gestippeld optioneel plexiglas deksel :+

Ik heb hem trouwens al op wat site's te koop gezien, 1 voor 64 euro. De oude maze verkochten ze daar ook in geloof voor 60 euro. dacht op www.tweakstore.nl

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Bas_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05-2022
Deze moet dus vastgeklemt worden door die gaatjes in het plexiglas? Ik vraag me af hoe strak dat kan, voor dat het plexi breekt.
En wat er beter is aan dit ontwerp vergeleken met de maze3 (die was perfect naar mijn mening _/-\o_ )
Ook zie ik die verbetering voor peltiers niet echt, alleen een andere vorm coldplate :?
Ik blijf blij met m'n maze3 :)

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

• Vold
  • Laatst online: 12-02 06:21
Ik zou wel graag een review willen zien waarin alle blokjes van Tha_Mafkees vergeleken worden met bijvoorbeeld maze 2,3,4 ....

Heeft iemand ze toevallig allemaal bij de hand ? :X

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Ik kan alvast zeggen dat we géén Maze4-kloon zullen maken, we houden niet erg van klonen maken. Wel zal er een nieuw design komen dat naast het oude design zal verkocht worden - later meer daarover ;)

Verder vraag ik me af of deze beter zal koelen dan z'n voorgangers. Ik heb een beetje de indruk dat Danger Den deze heeft gelanceerd 'om iets nieuws te hebben'. Je zou kunnen aanvoeren dat deze door extra kanalen meer oppervlakte heeft dan de Maze3, maar bij de Maze3 zijn de kanalen dan weer dieper en breder. Ik gok dat het verschil miniem zal zijn :)

Verwijderd

Vold schreef op 18 June 2003 @ 12:49:
Ik zou wel graag een review willen zien waarin alle blokjes van Tha_Mafkees vergeleken worden met bijvoorbeeld maze 2,3,4 ....

Heeft iemand ze toevallig allemaal bij de hand ? :X
Met het blokje van Mafkees kan ik 2500Mhz stabiel draaien en met de maze2 maar 2440Mhz stabiel. Het blokje van mafkees geeft @ 2400Mhz 2.05V een temperatuur die gemiddeld 4 graden lager is als die van een maze2 (die nu in mijn pc zit, omdat het plexiglaasje kapot is van mafkees zijn blokje).

Verwijderd

Het blokje zal misschien wel goed koelen, maar het is gelijk jupiler zegt wellicht gelanceerd om iets nieuws te hebben

Verwijderd

Wat een meningen zeg.. jullie hebben allemaal nog helemaal NIETS gelezen kwa prestaties/stevigheid etc over dat blokje.. Hoe kun je er dan iets over zeggen :? Ik vind het maar een beetje geblaat in de ruimte.. no offence..
Kickname schreef op 18 June 2003 @ 12:02:
Deze moet dus vastgeklemt worden door die gaatjes in het plexiglas? Ik vraag me af hoe strak dat kan, voor dat het plexi breekt.
Dat zullen ze vast wel getest hebben. Ga er maar vanuit dat het heel blijft.
En wat er beter is aan dit ontwerp vergeleken met de maze3 (die was perfect naar mijn mening _/-\o_ )
Ook zie ik die verbetering voor peltiers niet echt, alleen een andere vorm coldplate :?
De verbetering voor de pelt zit hem in het feit dat je met meer bouten de coldplate vast kan zetten. Misschien nog wel andere dingen, maar die kan ik niet uit het plaatje afleiden.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 16:37:
Wat een meningen zeg.. jullie hebben allemaal nog helemaal NIETS gelezen kwa prestaties/stevigheid etc over dat blokje.. Hoe kun je er dan iets over zeggen :? Ik vind het maar een beetje geblaat in de ruimte.. no offence..
Als dat (oa) op mijn post bedoeld is: ik gebruik niet voor niets uitdrukkingen als 'ik gok', 'ik heb de indruk', 'ik vraag me af' :)

• Bas_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05-2022
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 16:37:

[...]

Dat zullen ze vast wel getest hebben. Ga er maar vanuit dat het heel blijft.
Tsja, de manier waarop ik mijn Z-chip vastklem (ook het plexiglas) is toch niet helemaal gezond, het begint zwakke plekken te vertonen.
Helemaal bij dat P4 model zit er een groot stuk.

Maarja ik speculeer idd ook maar wat, ze zullen bij DangerDen ongetwijfelt getest hebben of deze beter is.

Ik zie trouwens nog iets: Dit blok is 2 kanten op te gebruiken. (er is geen verschil in plaatsing van de slangpilaren). Volgens mij verbeterd dat de flow best wel.

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het ontwerp met parallelle kanalen zorgt in ieder geval voor minder weerstand. Verder heb je op deze manier meer contactoppervlak.
Dus ik geloof best dat dit blokje beter presteert dan de voorgangers.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

Dat de bodem dun is van normale waterblokken is al lang bekend. Die houden een bodem van 2-3 mm aan.

Voor een Proc only blokje (dus zonder pelt) is het eigenlijk te dun. Dan kan je beter een 8mm hebben, voor betere warmte spreiding. Ik betwijfel nu zelfs al of die buitenste vinnen wel zo goed gaan koelen.

• bredend
  • Laatst online: 14-02 16:04
Er zitten 6 'bonus' gaatjes in. Voor een peltier is dit blok dus erg goed. De deksel zal wel van lexaan zijn oid en is dik genoeg.

Een interessante test lijkt me om te testen hoeveel het uitmaakt om bepaalde kanalen af te sluiten. Dan kan je veel meer over het ontwerp zeggen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is er dan niemand die dat plexiglas bovenop lelijk/goedkoop vindt? Ik heb zo'n DangerDen Maze 2-2 ofzo geloof ik, iig: die is geheel van koper, en 2 metalen slangtules erop. Veel degelijker imo.
Gewicht is niet zo belangrijk met die 4 bouten, daar kan je behoorlijk wat gewicht aan hangen.

Ook vind ik het nogal goedkoop dat ze plastic bouten erbij leveren, ik heb een keer mijn CPU tot 60-65' gekregen en toen begonnen die plastic bouten te vervormen. Dus die heb ik vervangen door ijzeren exemplaren, werkt veel beter.

• Apie!

Apie!

Blown past falling sands

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Kickname schreef op 18 juni 2003 @ 12:02:
Dat plexi lijkt me behoorlijk dik(meer dan 0.5 cm) dus ik denk dat vooral die amd behoorlijk wat span & trekkracht kan hebben

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

bredend schreef op 17 June 2003 @ 22:23:
Het lijkt alsof dit gegoten blokken zijn. Ik vraag me af of het wel goede kwaliteit koper is dan ....
Het is een vrij precies proces, dat gieten.
Vervang 'lijkt' maar door 'is'. Er is in de foto's een mooie fijne kristalstructuur te zien, en die krijg je niet als je er met een frees overheen gegaan bent. Dit is dus zeker weten gegoten.

Welk proces kan ik niet met zekerheid zeggen, op basis van de foto's alleen. Ik gok dat dit high-tech verloren-was gieten is, want voor zand-vorm gieten is de structuur te fijn.

Verder verwacht ik geen verschillen tussen een gegoten blok en een gefreesd blok, al is het mogelijk dat het oppervlak van een gegoten blok ietsje anders presteerd door verschil op microscopische schaal.

edit:
Na het lezen van die review viel op dat de Maze 3 ook gegoten is, dus zo nieuw is het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door JumpStart op 23-06-2003 12:11 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

JumpStart schreef op 23 juni 2003 @ 12:07:
[...]
Vervang 'lijkt' maar door 'is'. Er is in de foto's een mooie fijne kristalstructuur te zien, en die krijg je niet als je er met een frees overheen gegaan bent. Dit is dus zeker weten gegoten.

Welk proces kan ik niet met zekerheid zeggen, op basis van de foto's alleen. Ik gok dat dit high-tech verloren-was gieten is, want voor zand-vorm gieten is de structuur te fijn.

Verder verwacht ik geen verschillen tussen een gegoten blok en een gefreesd blok, al is het mogelijk dat het oppervlak van een gegoten blok ietsje anders presteerd door verschil op microscopische schaal.

edit:
Na het lezen van die review viel op dat de Maze 3 ook gegoten is, dus zo nieuw is het niet.
Ja of gefreesd en daarna gestraald.....dan krijg je ook zo'n kristalstructuur

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

lijkt me wel een leuk blokkie :D
moet ik maar ff kijken of ikzelf ook zoeen kan maken en kijken of er verschil in zit tussen de dd-3 en dd-4 kloon.

Still King

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

Aikon schreef op 19 June 2003 @ 18:43:
Is er dan niemand die dat plexiglas bovenop lelijk/goedkoop vindt? Ik heb zo'n DangerDen Maze 2-2 ofzo geloof ik, iig: die is geheel van koper, en 2 metalen slangtules erop. Veel degelijker imo.
Er ook copper tops en chrome en bras (koper/messing?) slangtules te koop. Kijk maar op de website van DD.
Ook vind ik het nogal goedkoop dat ze plastic bouten erbij leveren, ik heb een keer mijn CPU tot 60-65' gekregen en toen begonnen die plastic bouten te vervormen. Dus die heb ik vervangen door ijzeren exemplaren, werkt veel beter.
Er zijn bij DD ook metalen bouten verkrijgbaar.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 12:17:
[...]

Ja of gefreesd en daarna gestraald.....dan krijg je ook zo'n kristalstructuur
Is op zich wel mogelijk, maar waarom zou je na het frezen nog willen zandstralen dan ?

Trouwens, ik twijfel of het wel klopt: Frezen = mechanische vervorming aan het oppervlak = deformatie (en verdwijnen) van de geordende kristalstructuur. Als je daarna gaat zandstralen, dan hou je een dof oppervlak over, maar dan is de kristalstructuur meestal pleite.

Een 2e reden waarom ik (vrijwel 100%) zeker weet dat het giet-werk is is de afrondingen van alle randen en het de manier waarop de gaten verzonken zijn. Zoiets kan je ook met frezen wel voor elkaar krijgen, maar waarom zou je rond verzinken in plaats van gewoon afschuinen ? Kost veel meer arbeid en er is duurder gereedschap voor nodig.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Dutchsauron
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11-2025

Dutchsauron

Mooooh

Zelf heb ik de Maze4 nu een een paar dagen opgenomen in mijn WC systeem, over prestaties kan ik niet veel zeggen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, bij mij werden in ieder geval 16 washers bijgeleverd, 4 tapeindjes, 8 moeren, 4 veertjes en 4 koperen thumbscrews om het blok op de CPU te klemmen. Het blokje ziet er erg netjes uit IMHO, volgens mij MoBo is de CPU nu 43 Graden stressed dit komt waarschijnlijk omdat ik ook een Dangerden GF4 koelblokje heb op een GF4280 die toch ook behoorlijk warm wordt, CPU is een AMDXP2000+ op een FSB van 148 Mhz en GPU (250@310 core // 513@585 mem) en alles op een K7S5A plankje :'( met Cheapo bios en een Idra sicce pomp (alles op 13MM)

Verwijderd

JumpStart schreef op 23 June 2003 @ 12:45:
[...]
Is op zich wel mogelijk, maar waarom zou je na het frezen nog willen zandstralen dan ?

Trouwens, ik twijfel of het wel klopt: Frezen = mechanische vervorming aan het oppervlak = deformatie (en verdwijnen) van de geordende kristalstructuur. Als je daarna gaat zandstralen, dan hou je een dof oppervlak over, maar dan is de kristalstructuur meestal pleite.

Een 2e reden waarom ik (vrijwel 100%) zeker weet dat het giet-werk is is de afrondingen van alle randen en het de manier waarop de gaten verzonken zijn. Zoiets kan je ook met frezen wel voor elkaar krijgen, maar waarom zou je rond verzinken in plaats van gewoon afschuinen ? Kost veel meer arbeid en er is duurder gereedschap voor nodig.
Bij nadere inspectie van de zijkant zijn duidelijk sporen waar te nemen wat wijst naar gieten..... uiteraard is de onderkant wel gefreesd.

Als ik zo kijk naar bovenzijde met die kristal structuur.....dit vergroot het oppervlakte.....of zie ik dit verkeerd?

• Aikon
  • Niet online
Bl4cKH4T schreef op 23 June 2003 @ 12:25:
Er ook copper tops en chrome en bras (koper/messing?) slangtules te koop. Kijk maar op de website van DD.
Ja, dat zeg ik: de maze 2. Maar niet de Maze 4 en daar gaat het toch over? Op de maze 4 zitten trouwens gewoon metalen slangtules.
Er zijn bij DD ook metalen bouten verkrijgbaar.
Ja, tuurlijk zijn die verkrijgbaar. Maar waarom er niet gewoon standaard bij? Scheelt ze 3 cent ofzo, ik vind het maar gierig.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 13:12:
[...]

Bij nadere inspectie van de zijkant zijn duidelijk sporen waar te nemen wat wijst naar gieten..... uiteraard is de onderkant wel gefreesd.

Als ik zo kijk naar bovenzijde met die kristal structuur.....dit vergroot het oppervlakte.....of zie ik dit verkeerd?
Op de gok: er wordt een koelblok-vorm gemaakt van was / kaarsvet oid. Dat wordt gecoat/bepoederd met keramische slurrie (zo noem je dat dus echt) en vervolgens wordt dat eerst gedroogd en daarna heetgestookt: was smelt en druipt eruit, en vervolgens wordt de keramiek gietvorm echt hard gemaakt. Zo hou je een fragiele maar zeer nauwkeurige gietvorm over. Dit noemen ze de "verloren was" techniek dus.

Nu heb je een keramisch bakje waar het koper ingegoten kan worden. Je giet er expres meer in omdat je dan later door frezen de bovenkant (wat straks de bodem wordt!) perfect glad kan maken.

Na het gieten wordt de broze keramiekvorm gebroken (gewoon koper en keramiek in een trilbak leggen) en erna gaat de koperen gietvorm in een zuurbad om alle restjes keramiek op te lossen. Hierdoor komt dus ook de kristalstructuur naar boven: De snelheid waarmee het zuur de koper aantast is afhankelijk van de richting van de stapeling van de koperatomen, vandaar dat je dus de kristallen gaat zien: niet alle kristallen liggen in dezelfde richting aan het oppervlak. En daarnaast is een andere orientatie in atoomstapeling ook direct verantwoordelijk voor een verschil in reflectie.

Daarna wordt dus de bovenkant van het gietstuk, wat de bodem van het waterblok wordt, gladgemaakt door frezen, en u = klaar. :)

Technisch gezien is een door zuur aangetast oppervlak iets ruwer, maar omdat dit op extreem kleine schaal (microns of kleiner) is zal je er vrijwel niets van merken in de warmteoverdracht. Tenminste, ik verwacht niet dat er echt maar heel weinig verschil zal zijn tussen een met zuur zichtbaar gemaakte kristalstructuur en een perfect glad gefreesd oppervlak. (dat niet is nabewerkt door te schuren!) Vergeet niet dat een gefreesd oppervlak OOK microgroeven heeft!

Ik denk dat men geheel in het begin gewoon besloten heeft, uit productiekostenoverweging, om het nieuwe model te gaan gieten in plaats van te frezen. Voor hele kleine series zal CNC frezen goedkoper zijn, maar voor grotere series wordt verloren-was gieten aantrekkelijker.

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het minieme voordeel van een gietstructuur voor wat betreft warmteoverdracht een rol gespeeld heeft in de keuze voor vervaardigingstechniek.

• Aesculapius
  • Laatst online: 11:29
die review waar Apie een link van gaf is er vrij positief over... kennelijk maakt het verschil dan toch wat uit. Issie eigelijk al in nederland verkrijgbaar?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• Apie!

Apie!

volgens dangerden.com is xxlcases.nl hun distributor in NL, maar daar staat ie nog niet op de site

Blown past falling sands

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Aesculapius schreef op 23 June 2003 @ 13:56:
die review waar Apie een link van gaf is er vrij positief over... kennelijk maakt het verschil dan toch wat uit. Issie eigelijk al in nederland verkrijgbaar?
Trust me, dat komt door het ontwerp van de stromingskanalen, niet door het oppervlak. Maze 3 is namelijk ook al gegoten.

• Dutchsauron

Dutchsauron

Mooooh

Een paar reply's hierboven heb ik al gemeld dat ik hem al heb, dus is leverbaar in Nederland, en ook zaten er bij mij standaard 4 koperen thumbscrews bij, gekocht bij www.teakstore.nl op 17-06-2003.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

Aikon schreef op 23 June 2003 @ 13:30:
[...]Ja, dat zeg ik: de maze 2. Maar niet de Maze 4 en daar gaat het toch over? Op de maze 4 zitten trouwens gewoon metalen slangtules.
Nee hoor er bestaat ook een copper top voor de maze <4> met chrome/plastic/koperen slangtules.

• Apie!

Apie!

Dutchsauron schreef op 23 juni 2003 @ 14:37:
Een paar reply's hierboven heb ik al gemeld dat ik hem al heb, dus is leverbaar in Nederland, en ook zaten er bij mij standaard 4 koperen thumbscrews bij, gekocht bij www.teakstore.nl op 17-06-2003.
zit er nog wat tussen die pilaren en het dekseltje? tape of een o-ring ofzo? kan het niet goed zien op het plaatje

[ Voor 6% gewijzigd door Apie! op 23-06-2003 14:52 ]

Blown past falling sands

• Desolation Angel
  • Laatst online: 16-12-2023
Moet er maar eens de Procooling forums op nalezen , die review slaat op niks . Volgens kerels daar die zelf MAZE3 en MAZE4 hebben presteren beide on-par

• Dutchsauron

Dutchsauron

Mooooh

Apie! schreef op 23 June 2003 @ 14:51:
[...]

zit er nog wat tussen die pilaren en het dekseltje? tape of een o-ring ofzo? kan het niet goed zien op het plaatje
Volgens mij zit er alleen een soort siliconen tussen voorzover ik het op mijn eigen blokje kan zien.

• KifArU
  • Niet online
Dutchsauron schreef op 23 June 2003 @ 14:37:
Een paar reply's hierboven heb ik al gemeld dat ik hem al heb
Zou je eens wat maten kunnen opnemen? Breedte en diepte van de kanalen, totale dikte van het blok (koperen gedeelte) en afstand tussen de kanalen?

(Als je hem niet uit elkaar wilt halen, een grove meting/schatting aan de buitenkant.)

[ Voor 4% gewijzigd door KifArU op 23-06-2003 15:29 ]

• Dutchsauron

Dutchsauron

Mooooh

Dit is nu ruwweg een grove meting schatting van gevraagde: Dikte koper 6mm + 1mm voor koelvlak, lengte 70mm, breedte 65mm, aansluitingen hart > hart 35mm, kanalen 2.8mm, wanddikte kanalen 0.8mm, diepte kanalen 1,5/2 mm, ovaal waarin kanalen zitten grootste lengte 50mm, grootste breedte 38mm, plexiglas/lexaan? dikte 8mm, dikte o-ring 2mm. Dit zijn ong. de maten voorzover ik zien/meten en erbij kan aan de buitenkant. Zien? :r kijk dan even de slechtse site van Nederland http://www.famveen.nl (een oude site die ik even weer on-line heb gezet voor dit doel)

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchsauron op 23-06-2003 22:42 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Volgens review is er een verschil van 4 graden tussen Maze3 en Maze4. Ik vind dat al een flink verschil. En dan zet hij in conclusie "Maybe not worth upgrading from a Maze 3 or similar..."

Als verschil echt zo groot is, gooi ik mijn Maze3 meteen de deur uit :)

Verwijderd

Blord schreef op 23 June 2003 @ 22:22:
Volgens review is er een verschil van 4 graden tussen Maze3 en Maze4. Ik vind dat al een flink verschil. En dan zet hij in conclusie "Maybe not worth upgrading from a Maze 3 or similar..."

Ik zal ook 1 dezer dagen de prestaties tussen de maze3 en maze4 gaan uit proberen.....maar ben nu nog aan het vogelen met de Hydrocool.....

• Desolation Angel
  • Laatst online: 16-12-2023

Lees mijn link naar de Procooling forums , vindt persoonlijk dat die mensen zich beter argumenteren dan die "review"

http://forums.procooling....adid=7062&highlight=maze4

• KifArU
  • Niet online
Epsilon schreef op 18 June 2003 @ 19:45:
Dat de bodem dun is van normale waterblokken is al lang bekend. Die houden een bodem van 2-3 mm aan.

Voor een Proc only blokje (dus zonder pelt) is het eigenlijk te dun. Dan kan je beter een 8mm hebben, voor betere warmte spreiding. Ik betwijfel nu zelfs al of die buitenste vinnen wel zo goed gaan koelen.
Vanavond heb ik even met wat simulatie-software zitten spelen om de warmtespreiding in een waterblok na te bootsen.
Hierbij heb ik een koperen blokje van 50x75 mm genomen, met een paar vinnen erop van 5 mm breed en 10 mm hoog met een tussenruimte van 5 mm.
Hierop een cpu-kern van 12x8 mm met een warmte-afgifte van 100 watt.

In dit blokje was de optimale bodemdikte rond de 8 mm. Maar vanaf 5 mm zat het al binnen 5% (1 graad) van de optimale dikte. Tot 10 mm bleef het blokje binnen die marge.

Het gesimuleerde blok zou dus ongeveer 15 mm hoog zijn, 5 mm bodem en 10 mm diepte tussen de vinnen. (deksel heb ik niet meegenomen in de simulatie, heeft een te kleine invloed)

De maze4 heeft een "natte oppervlakte" van 40x50 mm (ongeveer de helft), dus een bodemdikte van 3 mm zou voldoende kunnen zijn.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
He jammer, dit topic legt een beetje stil. Maar is er inmiddels meer bekend over dit nieuwe blokje van DangerDen? Of zijn er al personen die dit blokje hebben draaien?

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op 02 July 2003 @ 19:25:
He jammer, dit topic legt een beetje stil. Maar is er inmiddels meer bekend over dit nieuwe blokje van DangerDen? Of zijn er al personen die dit blokje hebben draaien?
Uiteraard heb ik dit blokje draaien....en ben tot zo ver zeer tevreden.......

Nog geen testen gedaan t.o.v. de maze3 .....stond m'n hoofd niet echt naar... ( heb gisteren m'n vader begraven.)

Ook nog veel werk in te halen dus dat zal ook niet eerder dan volgende week worden....

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

_XipHiaS_ schreef op 02 July 2003 @ 19:25:
Waarschijnlijk maandag, I'll keep you posted :Y)
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 21:49:
[...]

Nog geen testen gedaan t.o.v. de maze3 .....stond m'n hoofd niet echt naar... ( heb gisteren m'n vader begraven.)
Gecondoleerd man ;(

I love watercooling

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 21:49:
[...]

Ook nog veel werk in te halen dus dat zal ook niet eerder dan volgende week worden....
Gecondoleerd, en sterkte met de verwerking. ;(

• _XipHiaS_
  • Niet online
Kwam zelf reviewtje tegen, geen id of het 'n beetje goede review is, mot 'm zelf nog lezen :).
http://www.x-trememodz.co...pa=showpage&pid=35&page=1

• Garrett

Garrett

Watercooler

Garrett schreef op 02 July 2003 @ 22:20:
[...]Waarschijnlijk maandag, I'll keep you posted :Y)
[...]
Oh yeah :Y) CPU, NB en GPU allemaal DangerDen en CPU nog 5 graden koeler dan eerst met het mafkees blokje van de 2e IA :{

En idd het betreft een Maze4 :)

I love watercooling

• pierre-oord
  • Laatst online: 15-01 10:55
Garrett schreef op 07 July 2003 @ 21:12:
[...]

Oh yeah :Y) CPU, NB en GPU allemaal DangerDen en CPU nog 5 graden koeler dan eerst met het mafkees blokje van de 2e IA :{

En idd het betreft een Maze4 :)
Ah, dat doet me goed, net een maze 4 besteld; die socket klem WC blokken zijn echt :r , ik mis op het moment aan 1 kant de middelste en buitenste plastic haken :/

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Allereerst bedankt allemaal voor de mental support......

Na een dikke week allemaal prive zaken regelen ben ik nu weer aan de slag en hopen wij deze week de achterstand in gehaald te hebben..........ik zag tot m'n schrik dat de maze4 blokken hard waren gegaan |:( en heb dus met spoed er een zooi bij besteld.......just in time.

Nette prestaties Garrett >:) ...... 5 graden winst op een maze3 kloon....... ik ben benieuwd hoe de maze4 het doet t.o.v. de WhiteWater......Can't hardly wait. :P

Verwijderd

Weten jullie hier toevallig wat voor binnendiameter de aansluitingen hebben van een danger den radeon blok ? Ik wil namelijk de aansluiting veranderen ! Standaard zit er een 12 mm aansluiting op . Ik zou graag willen weten wat de binnendiameter dan is ? Zou het kunnen kloppen dat het van 10 mm is ? Dus dat de randen 1 mm zijn !
Al vast bedankt

• AaroN
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Toch wel grappig dat ze steeds maar weer kunnen verbeteren, want 4 graden is echt niet weinig, daar geef ik Blord groot gelijk in!
Heb zelf de Maze2 nog, die vind ik er toch 1337-er uit zien, maar dat is mijn, conservatieve, mening ;)

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 23:32:
Weten jullie hier toevallig wat voor binnendiameter de aansluitingen hebben van een danger den radeon blok ? Ik wil namelijk de aansluiting veranderen ! Standaard zit er een 12 mm aansluiting op . Ik zou graag willen weten wat de binnendiameter dan is ? Zou het kunnen kloppen dat het van 10 mm is ? Dus dat de randen 1 mm zijn !
Al vast bedankt
Ik zal eens ff meten....als ik m'n schuifmaat ken vinden

Gevonden :P

De radeonblok met 1/2"aansluiting is 13mm uitwendig en 9.5mm inwending
die met de 3/8" aansluiting is 9,5mm uitwendig en 7mm inwending

In het blok zelf zit 1/4" draad

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 00:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 23:32:
Al vast bedankt
Alle Danger Den aansluitingen zijn volgens mij 3/8" aansluitingen. Maar anders even naar DD mailen. Dan weet je het zeker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juli 2003 @ 21:49:

Na een dikke week allemaal prive zaken regelen ben ik nu weer aan de slag en hopen wij deze week de achterstand in gehaald te hebben..........ik zag tot m'n schrik dat de maze4 blokken hard waren gegaan |:( en heb dus met spoed er een zooi bij besteld.......just in time.

Nette prestaties Garrett >:) ...... 5 graden winst op een maze3 kloon....... ik ben benieuwd hoe de maze4 het doet t.o.v. de WhiteWater......Can't hardly wait. :P
Yep....ben ook benieuwd...de WW schijnt toch beter te zijn dan de Maze 4. Beetje OT maar weet je toevallig ook of het Y-piece erbij wordt geleverd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 23:57:
[...]

Yep....ben ook benieuwd...de WW schijnt toch beter te zijn dan de Maze 4. Beetje OT maar weet je toevallig ook of het Y-piece erbij wordt geleverd?
Ja het Y-stuk wordt erbij geleverd......ik heb ze nog niet binnen maar dat weet ik wel.

• Garrett

Garrett

Watercooler

Het betreft dit ontwerp: Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~c.gorter/got/wcbloknieuw.jpg
Ik ben de 2e eigenaar van dat blokje, maar de eerste eigenaar heeft zo lopen kloten zodat het plexi vol barsten zit, de teflontape was vervangen door o-ringetjes |:( en volgens mij kon je met siliconenkit die zooi nog niet lekvrij krijgen...

Dan is het bij mij al gauw afgelopen en koop ik wel een mooie originele DangerDen :)

I love watercooling

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 00:03:
[...]

Ja het Y-stuk wordt erbij geleverd......ik heb ze nog niet binnen maar dat weet ik wel.
Ik had al van de week naar tweakstore.nl gemaild over de waterblokken (bedankt voor het antwoord ;) ) en zit nog een beetje te twijvelen tussen een Maze en een WW block dus ik wacht in spanning af over je ervaringen. :*)

• Garrett

Garrett

Watercooler

Die WhiteWater heeft 3 slangpilaren.... waarom 3 :?

I love watercooling

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 00:19:
[...]

Ik had al van de week naar tweakstore.nl gemaild over de waterblokken (bedankt voor het antwoord ;) ) en zit nog een beetje te twijvelen tussen een Maze en een WW block dus ik wacht in spanning af over je ervaringen. :*)
Zodra ik ze heb lanceer ik hier een nieuwe draadje.......

Ik heb ook 3 weken geleden 10 stuks van het nieuwste blok van Cathar besteld.... de "Cascade".... deze schijnt nog beter te presteren.....maar eerst zien dan geloven........ het zal nog wel een aantal weken duren voor dat ik die in huis heb.

Verwijderd

Garrett schreef op 08 July 2003 @ 00:23:
1 maal toevoer van water en 2 maal afvoer van water.

Verwijderd

Garrett schreef op 08 July 2003 @ 00:23:
Dat is nou het vernuftige van de WW.......

De aanvoer is de middelste .....precies boven de core.......

daarna gaat het water door een aantal hele smalle kanalen naar links en naar rechts......dit design heeft in tegenstelling tot de dangerden blokken maar een lage flowrate nodig om een hoge prestatie te leveren.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 00:25:
[...]

Zodra ik ze heb lanceer ik hier een nieuwe draadje.......

Ik heb ook 3 weken geleden 10 stuks van het nieuwste blok van Cathar besteld.... de "Cascade".... deze schijnt nog beter te presteren.....maar eerst zien dan geloven........ het zal nog wel een aantal weken duren voor dat ik die in huis heb.
Hoera...eindelijk een verschil in aanbod van koelblokken in Nederland. _/-\o_
Moet dan toch maar eens wat gaan bestellen.. :+ Maar we gaan OT. Ik denk niet dat er een groot verschil tussen de WW en de Cathar Cascade zal zijn maar we wachten af.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2003 00:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 23:55:
[...]

Ik zal eens ff meten....als ik m'n schuifmaat ken vinden

Gevonden :P

De radeonblok met 1/2"aansluiting is 13mm uitwendig en 9.5mm inwending
die met de 3/8" aansluiting is 9,5mm uitwendig en 7mm inwending

In het blok zelf zit 1/4" draad
Bedankt voor je reactie , dus in het blok zit 1/4 draad !
Als ik dan op de aqua-computer site kijk!

Heb ik dit gevonden :
Anschluss plug&cool™ gerade, Gewinde G 1/4. Passend zu allen airplex™ evo sowie als Anschluss zum Nachrüsten von Komponenten von Fremdherstellern geeignet. Kann alternativ auch am airplex™ verwendet werden.

Ik zie duidelijk 1/4 staan , zijn alle maten het zelfde? . Dus dan zou ik aanmogen nemen dat ik deze aansluiting in het Danger Den blok kan vervangen !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 juli 2003 @ 10:18:
[...]

Bedankt voor je reactie , dus in het blok zit 1/4 draad !
Als ik dan op de aqua-computer site kijk!

Heb ik dit gevonden :
Anschluss plug&cool™ gerade, Gewinde G 1/4. Passend zu allen airplex™ evo sowie als Anschluss zum Nachrüsten von Komponenten von Fremdherstellern geeignet. Kann alternativ auch am airplex™ verwendet werden.

Ik zie duidelijk 1/4 staan , zijn alle maten het zelfde? . Dus dan zou ik aanmogen nemen dat ik deze aansluiting in het Danger Den blok kan vervangen !
Ja dat zou moeten passen.

• Garrett

Garrett

Watercooler

Deze foto zag ik op deze site... helaas is mijn Frans nogal waardeloos :D
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dikke332/maze4.jpg
http://www.nokytech.net/news.php?id_news=2707
Het CPU blok is van buiten anders dan wat ik heb, van binnen niet, en zie dat prachtige NB blokje... zou deze ook beter zijn dan de Z-Chip?
Het ziet er iig wel erg gelikt uit allemaal :9~

I love watercooling

Verwijderd

Er is ook een Maze 4 blok voor de GPU's. Er staat niet op de site voor welke kaarten maar ik neem aan dat een blok op de GF4/9700/9800 gaat passen. Toe en Afvoer nu tenminste op een handige plaats.

http://www.dangerden.com/mall/blocks/maze4gpu.asp

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 July 2003 @ 16:12:
[...]

Ja dat zou moeten passen.
Okey dankjewel , kom ik btw niet in de problemen dat mijn slangen mijn kaart gaan raken ! Omdat het dd blok erg laag is dan andere kaarten ?

• bille
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

heeft iemand dit blok al draaien? en wat is de kans dat de plexi deksel gaat barsten? Bij het vorige blok dat ik had (via I.A.) barstte de deksel doordat de koperen slangpilaren begonnen uit te zetten doordat ze warm werden.. leuk is dat.. want dat kan je moeilijk testen van te voren (ja misschien gasbrander op de onderkant van blok ofzo..)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

bille schreef op 09 August 2003 @ 11:36:
heeft iemand dit blok al draaien? en wat is de kans dat de plexi deksel gaat barsten? Bij het vorige blok dat ik had (via I.A.) barstte de deksel doordat de koperen slangpilaren begonnen uit te zetten doordat ze warm werden.. leuk is dat.. want dat kan je moeilijk testen van te voren (ja misschien gasbrander op de onderkant van blok ofzo..)
Ik heb inmiddels 2 van deze blokken draaien zonder problemen......

Let er wel op dat als je de slangpilaren gaat vervangen.....dat je een sealer gebruikt die niet uitzet. ( b.v. Loctite 5331 )
Ik heb zelf dit ondervonden na het gebruiken van loctite 577....dat spul zet na verloop van tijd uit en zorgt voor barstjes in het lexaan.

Verders heb ik nog geen bericht gekregen over problemen met de blokken geleverd met pilaren van Dangerden......

Hoe warm wordt je water eigelijk wel niet dat jou pilaren zo gaan uitzetten.....?

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:38

als je dat dan doet , kun je hem dan naar wierden , op de schietspoel 11 gooien? zet ik me raam wel open 8)7

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

• bille
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

Hoe warm wordt je water eigelijk wel niet dat jou pilaren zo gaan uitzetten.....?
Exacte waarden heb ik niet, heb nog niet de kans gehad om er een thermometer in de stoppen, maar mijn buitenreservoir voelde wel aan als rond de ~40C. Opzich niet zulke bar hoge temperaturen, maarja zoveel is er ook niet voor nodig, het hoeft maar 1mm te zijn dat de pilaar uitzet en het is gedaan.

[offtopic]
Een ander opvallend iets, mijn cpu werd dus nog steeds bizar heet( xp2500@xp2800, idle 60C) .. terwijl ik het koellichaam toch echt goed gemonteerd had. Heb gechecked door aantal draaien aan de boutjes te tellen, alle vier de boutjes exact evenveel draaien geven en koelprut (Artic silver3) was goed versprijd over de core. Thermal resistance van blok lag rond de 0.43C/W .. terwijl de cheapass Cooljag koperenblok + deltaHP fan een thermal resistance van 0.37C/W meet (waarden komen uit Sisoft Sandra2003)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Nergens voor nodig, ik heb nu het goedkoopste cheap ass blokje en die werkt prima, mijn cpu is niet warmer dan 35 graden te krijgen (ook niet met 2 volt erop...)

Ik denk dat je beter een goeie radiator kunt nemen, dat scheelt in koelprestaties... een ander blok niet zo veel.

if broken it is, fix it you should

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
bille schreef op 09 augustus 2003 @ 12:53:
[...]

Exacte waarden heb ik niet, heb nog niet de kans gehad om er een thermometer in de stoppen, maar mijn buitenreservoir voelde wel aan als rond de ~40C. Opzich niet zulke bar hoge temperaturen, maarja zoveel is er ook niet voor nodig, het hoeft maar 1mm te zijn dat de pilaar uitzet en het is gedaan.

[offtopic]
Een ander opvallend iets, mijn cpu werd dus nog steeds bizar heet( xp2500@xp2800, idle 60C) .. terwijl ik het koellichaam toch echt goed gemonteerd had. Heb gechecked door aantal draaien aan de boutjes te tellen, alle vier de boutjes exact evenveel draaien geven en koelprut (Artic silver3) was goed versprijd over de core. Thermal resistance van blok lag rond de 0.43C/W .. terwijl de cheapass Cooljag koperenblok + deltaHP fan een thermal resistance van 0.37C/W meet (waarden komen uit Sisoft Sandra2003)
sandra die een termal resistance aan kan geven? Ja in dat geval ben ik god.....

Die warmtegeleiding kan je alleen met met een testopstelling. En niet softwarematig...

Maar goed een waterblok verplaatst geen lucht, waardoor de temp sensor ook geen luchtstroom heeft waardor deze vaak hogere waarden geeft.

if broken it is, fix it you should

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

bille schreef op 09 August 2003 @ 12:53:
[...]

[offtopic]
Wat heb je verder in je WC hangen dan ???
En t belangrijkste welke radiator heb je ?

• Aesculapius
ik heb eigelijk hetzelfde (begint wel een beetje offtopic te gaan maargoed).
Temperaturen hier 50 graden idle (beiden cpu's). Als ik druk op de koelblokken veranderd er niks (conclusie: ze zitten er goed op?). Als ik de 120mm fan die met een zelfgemaakt fanduct voor de radiator blaast nu op vol of half vermogen zet, het maakt in temp. niks uit '(
Blokje: Dangerden Maze3, 2*AMD MP 2200.

Wat is hier het probleem? een niet goed werkende radiator? (hoe kan ik dat testen?). Hij komt uit een opel vectra van '94.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Aesculapius schreef op 09 August 2003 @ 14:05:
Temperaturen hier 50 graden idle (beiden cpu's). Als ik druk op de koelblokken veranderd er niks (conclusie: ze zitten er goed op?). Als ik de 120mm fan die met een zelfgemaakt fanduct voor de radiator blaast nu op vol of half vermogen zet, het maakt in temp. niks uit '(

Wat is hier het probleem? een niet goed werkende radiator? (hoe kan ik dat testen?). Hij komt uit een opel vectra van '94.
koude of lauwe lucht uit je rad betekent dat ie t aan kan als er warme lucht uit komt betekent het dat ie veel warmte moet afvoeren en je dus een betere nodig hebt.

• xentar
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09-2025
Aesculapius schreef op 09 August 2003 @ 14:05:

Een handig lijstje met tips van het forum van waterkoeling.nl:

1. Als je proc warm is, en het blok ook, dan hebben die twee goed contact.

2. Als de proc warm is, maar het blok koel, zit het blok er niet goed op.

3. Als het blok warm is, en het water koel (afvoer), dan heb je een kutblok.

4. Als zowel de processor, het blok en het water (te) warm zijn, dan wijst het naar de radiator.

5. Als je achter en voor de radiator geen duidelijke luchtstroom voelt, zou je aan de fan moeten sleutelen, om efficiëntier de lucht door de radiator te bewegen.

6. Als de uitgaande lucht na de radiator niet beduidend warmer is dan de ingaande lucht, werkt je radiator niet helemaal lekker. Zie daarvoor het vorige punt, of neem een radiator met een groter contactoppervlak of van een ander metaal.

7. Als je achter de radiator veel warme lucht voelt stromen, maar het water blijft te warm, dan kan je radiator het niet meer aan. Probeer dan iets met punt 5 of het vorige punt.

http://www.zelan.be

• Aesculapius
het is dus waarschijnlijk punt 7: de temp aan de achterkant van de rad. is 35 graden nu....en de cpu-temp is 49.

maar als ik naar de sloop ga weet ik dus van te voren niet of het een goede radiator is, of zijn er types / merken die bewezen goed zijn ofzow :)?

[ Voor 41% gewijzigd door Aesculapius op 09-08-2003 15:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 July 2003 @ 21:49:

Ik heb vandaag de Whitewater bij jou besteld. Morgen of overmorgen kan ik hem vergelijken met een maze2. Ben benieuwd!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2003 @ 23:00:
[...]

Ik heb vandaag de Whitewater bij jou besteld. Morgen of overmorgen kan ik hem vergelijken met een maze2. Ben benieuwd!
(WC) Eerste resultaten van de WhiteWater :)

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb de maze4 hier en ben erg tevreden met de resultaten
Hij zit idle op 39 graden en stressed op 43 met een kamertemp van 32~33 graden
Het is een 1700+@2200MHz @ 2Volts :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Aesculapius schreef op 09 August 2003 @ 15:42:
het is dus waarschijnlijk punt 7: de temp aan de achterkant van de rad. is 35 graden nu....en de cpu-temp is 49.

maar als ik naar de sloop ga weet ik dus van te voren niet of het een goede radiator is, of zijn er types / merken die bewezen goed zijn ofzow :)?
[rml][ WC]Post hier je info over koperen kachelradiator's[/rml]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Pagina: 1