Zoals de vaste klantjes van Gadget Talk al wel gezien hebben ben ik de afgelopen paar dagen bezig geweest met het oriënteren op een digicam. Tot nog toe bestond de ideale camera voor mij niet vanwege mijn budget. Maar vandaag heb ik het verlossende woord gekregen dat ik mijn digicam via pc-privé kan kopen. En dat scheelt 40% in de aanschaf prijs. Dus mijn budget is nu 40% hoger. 
Mijn budget voor de camera plus geheugen (256Mb) is maximaal 800 euro.
Mijn eisen zijn in het kort:
* 4M pixels i.v.m. de mogelijkheid voor croppen en A4 vergrotingen
* Minstens 4x optische zoom, meer is beter
* Camera plus geheugen minder dan 800 euro
* Veel, zo niet alles handmatig in te stellen. Dat is nou net zo mooi van digitaal fotograferen, uitproberen heeft geen ontwikkelkosten
* Goede kwaliteit foto's maar dat spreekt eigenlijk voor zich
Soort foto's die ik er mee ga maken:
* Binnenfoto's van mijn kat en familie/vrienden
* Natuur/landschap foto's
Ik heb nu 3 camera's op een rij gezet waar tussen ik twijfel. Bij iedere camera staan voordelen en nadelen. De voor-/nadelen die bovenaan staan bij een camera tellen het zwaarst voor mij.
Minolta Dimage S414
+ De prijs (zo'n 435 euro)
+ Optionele IR afstandsbediening voor 45 euro incl. verzendkosten
+ Schroefdraad, ook al is het 35.5mm wat een afwijkende maat is
- Iets minder handmatige instelling zoals geen shutter priority
Canon Powershot G3
+ Zeer veel goede ervaringen mee
+ Draaibaar LCD-scherm
+ IR afstandsbediening bijgeleverd
+ Lens thread van 58mm
+ Groot diafragma (F2-F3)
- stuk duurder dan een Minolta Dimage S414 die 95% dezelfde specs heeft
Olumpus C-750 UZ
+ 10x zoom (38mm-380mm)
+ gewicht (340 gram)
- xD cards en die zijn 2x zo duur als CF, wat de andere 2 cams gebruiken.
Macromogelijkheden en batterijen/accu's vind ik niet zo belangrijk. Macrostand zal ik weinig gebruiken denk ik. Hooguit voor wat gespeel maar niets serieus. Batterijen heb ik zat, o.a. voor mijn MP3 CD-speler. En de accu van de G3 is zo goed dat ik me daar ook geen zorgen over maak om een 2e te moeten kopen. Dagelijks opladen is voldoende.
Een snelle, groffe kosteninschatting is als volgt:
S414
Camera: 435
Geheugen: 70
-------------------
Totaal: 505 (550 incl. IR afstandsbediening)
G3
Camera: 680
-------------------
Totaal: 750
C-750 UZ
Camera: 630
Geheugen: 140
-------------------
Totaal: 770
De prijzen die ik heb gehanteerd zijn een beetje aan de hoge kant i.v.m. mijn voorkeur voor bepaalde webshops die ietsje duurder zijn. Maar het verschil met de bodemshops is minimaal na 40% korting (i.v.m. pc-privé).
Welke cam raden jullie nu aan en ook graag incl. motivatie. Ik heb niet ieder voor-/nadeel opgesomd omdat ik anders nog meer tekst zou hebben dan ik nu al heb en ik sommige voor-/nadelen niet relevant vind. Maar mocht ik een (in jullie ogen) belangrijk voordeel/nadeel vergeten zijn dan hoor ik het graag. Wellicht heb ik daar over heen gekeken.
Mijn budget voor de camera plus geheugen (256Mb) is maximaal 800 euro.
Mijn eisen zijn in het kort:
* 4M pixels i.v.m. de mogelijkheid voor croppen en A4 vergrotingen
* Minstens 4x optische zoom, meer is beter
* Camera plus geheugen minder dan 800 euro
* Veel, zo niet alles handmatig in te stellen. Dat is nou net zo mooi van digitaal fotograferen, uitproberen heeft geen ontwikkelkosten
* Goede kwaliteit foto's maar dat spreekt eigenlijk voor zich
Soort foto's die ik er mee ga maken:
* Binnenfoto's van mijn kat en familie/vrienden
* Natuur/landschap foto's
Ik heb nu 3 camera's op een rij gezet waar tussen ik twijfel. Bij iedere camera staan voordelen en nadelen. De voor-/nadelen die bovenaan staan bij een camera tellen het zwaarst voor mij.
Minolta Dimage S414
+ De prijs (zo'n 435 euro)
+ Optionele IR afstandsbediening voor 45 euro incl. verzendkosten
+ Schroefdraad, ook al is het 35.5mm wat een afwijkende maat is
- Iets minder handmatige instelling zoals geen shutter priority
Canon Powershot G3
+ Zeer veel goede ervaringen mee
+ Draaibaar LCD-scherm
+ IR afstandsbediening bijgeleverd
+ Lens thread van 58mm
+ Groot diafragma (F2-F3)
- stuk duurder dan een Minolta Dimage S414 die 95% dezelfde specs heeft
Olumpus C-750 UZ
+ 10x zoom (38mm-380mm)
+ gewicht (340 gram)
- xD cards en die zijn 2x zo duur als CF, wat de andere 2 cams gebruiken.
Macromogelijkheden en batterijen/accu's vind ik niet zo belangrijk. Macrostand zal ik weinig gebruiken denk ik. Hooguit voor wat gespeel maar niets serieus. Batterijen heb ik zat, o.a. voor mijn MP3 CD-speler. En de accu van de G3 is zo goed dat ik me daar ook geen zorgen over maak om een 2e te moeten kopen. Dagelijks opladen is voldoende.
Een snelle, groffe kosteninschatting is als volgt:
S414
Camera: 435
-------------------
Totaal: 505 (550 incl. IR afstandsbediening)
G3
Camera: 680
-------------------
Totaal: 750
C-750 UZ
Camera: 630
Geheugen: 140
-------------------
Totaal: 770
De prijzen die ik heb gehanteerd zijn een beetje aan de hoge kant i.v.m. mijn voorkeur voor bepaalde webshops die ietsje duurder zijn. Maar het verschil met de bodemshops is minimaal na 40% korting (i.v.m. pc-privé).
Welke cam raden jullie nu aan en ook graag incl. motivatie. Ik heb niet ieder voor-/nadeel opgesomd omdat ik anders nog meer tekst zou hebben dan ik nu al heb en ik sommige voor-/nadelen niet relevant vind. Maar mocht ik een (in jullie ogen) belangrijk voordeel/nadeel vergeten zijn dan hoor ik het graag. Wellicht heb ik daar over heen gekeken.