[digicam] Welke van de 3? (G3, C-750 UZ, S414)

Pagina: 1
Acties:

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Zoals de vaste klantjes van Gadget Talk al wel gezien hebben ben ik de afgelopen paar dagen bezig geweest met het oriënteren op een digicam. Tot nog toe bestond de ideale camera voor mij niet vanwege mijn budget. Maar vandaag heb ik het verlossende woord gekregen dat ik mijn digicam via pc-privé kan kopen. En dat scheelt 40% in de aanschaf prijs. Dus mijn budget is nu 40% hoger. :D
Mijn budget voor de camera plus geheugen (256Mb) is maximaal 800 euro.

Mijn eisen zijn in het kort:
* 4M pixels i.v.m. de mogelijkheid voor croppen en A4 vergrotingen
* Minstens 4x optische zoom, meer is beter
* Camera plus geheugen minder dan 800 euro
* Veel, zo niet alles handmatig in te stellen. Dat is nou net zo mooi van digitaal fotograferen, uitproberen heeft geen ontwikkelkosten
* Goede kwaliteit foto's maar dat spreekt eigenlijk voor zich

Soort foto's die ik er mee ga maken:
* Binnenfoto's van mijn kat en familie/vrienden
* Natuur/landschap foto's

Ik heb nu 3 camera's op een rij gezet waar tussen ik twijfel. Bij iedere camera staan voordelen en nadelen. De voor-/nadelen die bovenaan staan bij een camera tellen het zwaarst voor mij.

Minolta Dimage S414
+ De prijs (zo'n 435 euro)
+ Optionele IR afstandsbediening voor 45 euro incl. verzendkosten
+ Schroefdraad, ook al is het 35.5mm wat een afwijkende maat is

- Iets minder handmatige instelling zoals geen shutter priority

Canon Powershot G3
+ Zeer veel goede ervaringen mee
+ Draaibaar LCD-scherm
+ IR afstandsbediening bijgeleverd
+ Lens thread van 58mm
+ Groot diafragma (F2-F3)

- stuk duurder dan een Minolta Dimage S414 die 95% dezelfde specs heeft

Olumpus C-750 UZ
+ 10x zoom (38mm-380mm)
+ gewicht (340 gram)

- xD cards en die zijn 2x zo duur als CF, wat de andere 2 cams gebruiken.

Macromogelijkheden en batterijen/accu's vind ik niet zo belangrijk. Macrostand zal ik weinig gebruiken denk ik. Hooguit voor wat gespeel maar niets serieus. Batterijen heb ik zat, o.a. voor mijn MP3 CD-speler. En de accu van de G3 is zo goed dat ik me daar ook geen zorgen over maak om een 2e te moeten kopen. Dagelijks opladen is voldoende.

Een snelle, groffe kosteninschatting is als volgt:

S414
Camera: 435
Geheugen: 70
-------------------
Totaal: 505 (550 incl. IR afstandsbediening)

G3
Camera: 680
Geheugen: 70
-------------------
Totaal: 750

C-750 UZ
Camera: 630
Geheugen: 140
-------------------
Totaal: 770

De prijzen die ik heb gehanteerd zijn een beetje aan de hoge kant i.v.m. mijn voorkeur voor bepaalde webshops die ietsje duurder zijn. Maar het verschil met de bodemshops is minimaal na 40% korting (i.v.m. pc-privé).

Welke cam raden jullie nu aan en ook graag incl. motivatie. Ik heb niet ieder voor-/nadeel opgesomd omdat ik anders nog meer tekst zou hebben dan ik nu al heb en ik sommige voor-/nadelen niet relevant vind. Maar mocht ik een (in jullie ogen) belangrijk voordeel/nadeel vergeten zijn dan hoor ik het graag. Wellicht heb ik daar over heen gekeken.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Ik denk dat je vooral moet kijken naar je prioriteiten. Op bijvoorbeeld www.stevesdigicams.com kun je altijd kijken naar grootte en voorbeelden verder is hier ook een topic Digitale camera foto's deel 18 misschien dat je daar nog meer voorbeelden vandaan kunt halen. Sommige camera's hebben zelfs een eigen topic hier dus je kunt beter even searchen.

• Jofel
Maartenvs, ik heb iedere relevante review site ter wereld nou wel gelezen. Ik hoopte dat mijn post dit ook wel duidelijk maakte gezien de opzet en uitgebreidheid. Ik heb bewust niet nog eens alle specificaties herhaald in mijn topic omdat iedereen hier die wel kent en zo niet, dan hebben ze blijkbaar geen parate kennis van de huidige modellen.

Zoals ik al aangaf ben ik al een paar daagjes zoet met zoeken en posten op GoT. Tot nog toe vermoed ik dat ik al zo'n 40 uur gespendeerd heb op GoT, de grote review sites en alle camera merken zoals Canon, Minolta, Sony, Nikon, Fujifilm, Olympus, Pentax, Kodak, Casio en zelfs HP. En zelfs google.

Dis uiteraard ken ik steve zijn site en het topic wat je aanhaalt inclusief de specifieke camera topics. Maar nergens werden de camera's vergeleken die ik hier noem.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23
Om het geen opsom topic te maken:

Koop de G3. Ik heb het idee dat je dat zelf ook wel wil!
Daar heb je een hoop plezier aan als je leuk wil fotograferen en je kunt er een hoop sites op na slaan als je advies nodig hebt. P.s. Ik heb nu zelf de G3 anderhalve maand en ik ben echt heel critisch, maar ik moet je zeggen dat ik het gevoel heb dat ik de "perfecte camera" voor mijn budget heb gekocht. Geen spijt en 100% tevreden.

Bekijk eventueel mijn profiel voor foto's die met de G3 zijn gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door utbone op 17-06-2003 21:40 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Jofel
utbone, vind je de 4x zoom niet te weinig? Want dat vind ik wel super relaxt van de C-750 UZ, 10x zoom. Daar kan je tenminste mee de natuur in.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23
Jofel, ik persoonlijk vind dat een camera ook in alle situaties, comfortabel draagbaar en compact moet zijn. Het is zo dat 4x zoom niet echt veel is, maar zoals bij analoge SLR camera's kan bij de G3, via een adapter (www.lensmate.com) een "telelens" gekocht worden.

Het leuke daarvan is dat je de keuze hebt tussen het gemak van, compact en comfortabel en de uitwijk hebt naar tele of macro als de situatie dat wenst.

[ Voor 13% gewijzigd door utbone op 17-06-2003 21:59 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Jofel
Het lijkt haast wel een 1:1 op conversatie. :)

Utbone, de C-750 UZ is kleiner en lichter dan de G3 dus de draagbaarheid van de C-750 UZ is groter. Ik denk dat als de C-750 UZ CF-geheugen had gehad dat ik dan ook wel voor de C-750 UZ gegaan zou zijn. Echter nu twijfel ik daar dus nog over vanwege de meerprijs van xD-geheugen.
En ik vraag mij ook wel een beetje af hoe vervelens het eigenlijk is om 38mm als groothoek te hebben i.p.v. 35mm. Eem mede GoT-er wees mij hier van de week op. Maar er zijn zoveel camera's met 38mm als standaard dat ik betwijfel of 38mm als groothoek echt irritant is. Voor buitenfoto's maakt het niet uit maar binnen, waar de ruimte beperkt is zou de 3mm extra wellicht prettig kunnen zijn. Iemand hier ervaring mee?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Om even op je te reageren: 3mm in het groothoekgedeelte scheelt meer dan 3mm in het telegedeelte, dus die 35mm is wel degelijk een flink voordeel. Je moet even kijken naar de beeldhoek op 35mm en 38mm, dus hoe ver links en rechts van de hartlijn van de lens de foto genomen wordt... Dat scheelt net weer een stukje wat best fijn is ;)

Qua geheugen, tsja, ik denk dat men in de toekomst toch wel meer op kleinere kaartjes over gaat stappen, dus xD zal vast niet duurder worden. Dan begin je nu gewoon met 128/256MB en koop je er later, als de prijs is gezakt, nog zoiets bij.

FF opgezocht op internet: 35mm groothoek is 38° verticaal en 54° horizontaal qua beeldhoek, terwijl een 38mm groothoek 72° horizontaal is. Je ziet dat dat nogal wat graden scheelt en ook op je foto zul je er echt een bak info bij krijgen :)

Ik weet overigens niet of je dit zo simpel mag stellen hoor, maar volgens mij wel :)

Edit: De kwaliteit van de G3 lens is BTW wel beter hoor, qua chromatic abberations (als je niet weet wat dat is, ff zoeken met google en je hebt het zo gevonden) en vertekeningen op extreem groothoek en tele, scoort de G3 gewoon beter. Maar wat wil je in je cam? De 380mm van de 750UZ zul je met een G3 nooit halen en dat is flink ingezoomd (kun je de meeste volgels mooi beeldvullend mee op de foto zetten :)), dus als je dat graag in je camera wil, moet je er wel voor gaan :)

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 18-06-2003 10:29 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jofel
Ik heb de S414 maar geschrapt aangezien het niet echt een vergelijk was en dit model er meer bij stond vanwege de lage prijs.

Dus het is nu de G3 vs. de C-750 UZ, oftewel kwaliteit vs. zoom.

En daarmee bedoel ik dat als ik de foto's van de G3 vergelijk met de foto's van de C-750 UZ (op http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM) de G3 er toch beter uit ziet.

Waarom ik dan niet gewoon de G3 neemt? Nou, vanwege die zoom dus. Ik wil niet achteraf tot de ontdekking komen dat ik te weinig kan inzoomen op de onderwerpen die ik wil fotograferen. Eigenlijk wel jammer dat je niet gewoon 2 camera's kunt testen voor een paar dagen ofzo. Dan zou ik simpelweg mijn lievelingsonderwerpen kunnen gaan fotograferen met beide camera's en kijken of ik die zoom nodig heb of niet.

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Zoom is mooi maar of je op 10x zoom nog scherpe foto's krijgt met zo'n lensje...

Ga voor kwaliteit. Misschien moet je voor meer zoom en goede beeldkwaliteit naar Sony 717 of Nikon 5700 gaan. Maar die camera's rond de 1000 euro's zijn wellicht boven je budget!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55
de fuji s602z is qwa prijs vergelijkbaar met de g3, maar heeft wel 6x zoom. De foto's van de s602z zijn van zeer goede kwaliteit, beter dan de S414, maar heel iets minder dan de G3 (maar macro-functie is weer beter dan op de G3). Firecow (GoT user) heeft een s602z, en ik heb vaak onder de indruk van de kleuren dat de camera kan "weergeven".

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Ik ben vaak onder de indruk van de macrocapaciteiten van de s602 of liever van Firecow!

Voor macro-opnamen is de G3/5 niet super, helaas...

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• Jofel
Ik ben ook niet van plan om macro foto's te maken. Het zal heus wel eens voorkomen maar enkel en alleen als spielerei. Dus macro mogelijkheden is geen overweging voor mij.

• Jofel
De keuze is gemaakt en ook al sinds gistermiddag in mijn bezit...

Het is geworden... tadadadaaaaaa...

De Canon Powershot G3!

Uiteindelijk toch voor de kwaliteit gegaan en minder voor de zoom. De praktijk zal uitwijzen of dit verstandig was. :)

Tot nog toe lekker lopen pielen en mijn kat lopen lastigvallen. De menustructuur is redelijk voor zichzelf wijzend. Ik vind het apparaat wel erg vol knopjes zitten en met mijn grote klauwen zit ik al vrij snel per ongeluk op het zgn. "set" knopje als ik dat niet wil.
Eigenlijk is het apparaat te klein voor mijn handen denk ik. Met mijn Canon SLR heb ik dit probleem niet aangezien die groter is en, eerlijk is eerlijk, minder instellingen/knopjes heeft dan de G3.

Leuke software van Canon trouwens. Al weer een fotobewerkingspakketje erbij voor op de pc... Tot nog toe dus Irfanview, ACDSee Powerpack, Photoshop en nu dan ook de Canon software... Hmmm... bomen? Bos?

Zodra ik accepteerbare afbeeldingen produceer zal ik ze posten maar tot nog toe is het allemaal erg veel spielerei.

Minpuntje was trouwens dat ik er een Duitse handleiding bij kreeg zoals meer met mij op dit forum. Ik heb nu wel de Engelse handleiding gedownload dus dat probleem is op zich niet onoverkoombaar.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Over die handleiding:
Vraag gewoon of ze indien mogelijk een Nederlandse mee willen sturen :) Ik heb het ook gevraagd en gekregen vanuit Luxemburg (Topvision).

JayGTeam (213177)

Pagina: 1