Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk een hele simpele vraag, maar na 2 dagen Googlen zie ik het nog steeds over het hoofd... Ik weet daarom ook niet echt een geschikte topictitel. Misschien zou een moderator een betere topictitel kunnen verzinnen?

Ik wil Windows XP Professional deployen in een Windows 2000 domein via Group Policy. Nu heb ik enkele dagen lopen spelen met het deployen van software via Group Policies, en met eigen gemaakte MSI pakketten (m.b.v. de bijgeleverde Veritas Lite software gaat dat perfect). Zo heb ik o.a. WinZip Corporate kunnen deployen via Group Policy.

Nu wilde ik Windows XP deployen via Group Policy, zodat de Windows 2000 clients worden geupgraded (geupgradet?) naar Windows XP. Ik heb hiervoor een OU aangemaakt in de AD, namelijk NL Test waar bij elke nieuwe test de computernaam van een testmachine in plaats.

NL Test bevat een Group Policy linkje naar NL Laptops zodat de normale policies (van in mijn geval NL Laptops) worden overgenomen. De 2e group policy van NL Test is logischerwijs de policy NL Test waar Windows XP is geassigned.

Volgens Google zou ik dan op het probleem stuiten dat de installatie om een Volume Licensing Key zou vragen. Dat gebeurde ook. Een probleem dus. Er mag namelijk geen interactie van de gebruiker zijn tijdens de upgrade naar Windows XP. Normaal gezien zou je de VLK in een unattended script plaatsen, maar je kunt geen parameter /unattended:file.txt toevoegen in je Group Policy.

Google kwam met de oplossing om de winnt32.msi te editten (iets met CustomAction.idt) zodat de installer uit zichzelf zonder parameter bijv. unattend.txt zou gebruiken.

Hoe bewerk ik de betreffende MSI file?

Tevens kan ik ook geen Transforms toevoegen aan mijn GPO. Het knopje "Add" blijft grijs. Is dit normaal? Moet er een bepaalde handeling worden verricht wil ik wel Transforms kunnen gebruiken? Ik wil op termijn namelijk ook Office deployen via GPO, en ik heb al een Transform file gemaakt. Het lukt me alleen niet om die toe te voegen aan de GPO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*schopje*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

mutsje

Certified Prutser

Dit is niet mogelijk. Je zult een Sysprep server moeten inrichten of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
(jarig!)
Office zal misschien nog wel lukken, maar win xp pro... het is mij nooit gelukt :)

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 19 June 2003 @ 11:04:
Dit is niet mogelijk. Je zult een Sysprep server moeten inrichten of iets dergelijks.
Ik heb al een Sysprep image van Windows 2000. De bedoeling is om gewoon steeds het Windows 2000 image op nieuwe computers te plaatsen. Deze nieuwe computers worden dan automatisch geupgraded naar Windows XP.

Volgens http://support.microsoft.com/?kbid=314953 is het wel mogelijk, maar volgens een ander artikel op Google (wat ik nu even niet kan terugvinden) kom je dan op het product key probleem terecht (waar ik ook tegenaan botste).

Ik heb wel een werkende workaround gevonden, namelijk de MSI Wrapper van Vincent de Moor. Deze maakt een eigen MSI file aan die de winnt32.exe start met de commandline optie naar unattend.txt voor een unattended upgrade.

Ik wil deze workaround echter niet gebruiken (geen toestemming), ik wil de winnt32.msi van Microsoft aanpassen zoals Technet dat beschrijft. Ik kom er alleen niet meer uit. De test is echter wel geslaagd en een upgrade van Windows 2000 naar Windows XP via Group Policy is dus wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 19 June 2003 @ 11:08:
Office zal misschien nog wel lukken, maar win xp pro... het is mij nooit gelukt :)
Mij inmiddels wel, maar wel middels een workaround :)
Ik moet de officiele Microsoft manier gebruiken :(

Met dat :( bedoel ik dat ik baal dat ik de MS manier moet gebruiken, ik bedoel niet dat Windows NT5.x :( is... Windows NT5.x is 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

mutsje

Certified Prutser

nice. Kun je dit als howto: voor de wos maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:28

momania

iPhone 30! Bam!

Ik heb een paar artikeltjes gelezen en kom tot de conclusie dat je met een Transform package (.mst file) deze wijzigingen kan laten doen zonder de msi aan te passen.

http://www.jsifaq.com/SUBM/tip6300/rh6339.htm
http://msdn.microsoft.com...orms_to_add_resources.asp

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
(jarig!)
En de serial dan?, gaat dat ook goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 19 June 2003 @ 12:27:
Ik heb een paar artikeltjes gelezen en kom tot de conclusie dat je met een Transform package (.mst file) deze wijzigingen kan laten doen zonder de msi aan te passen.

http://www.jsifaq.com/SUBM/tip6300/rh6339.htm
http://msdn.microsoft.com...orms_to_add_resources.asp
Klopt. Alleen ik heb het probleem dat ik geen Transforms kan toevoegen aan de GPO. Vast iets wat ik over het hoofd zie, dus voorlopig doe ik het maar met aangepaste MSI pakketten.

Voor Transforms ga ik t.z.t. Technet raadplegen om te ontdekken wat ik over het hoofd zie.

Eventueel wil ik best een how-to maken, de informatie op internet is namelijk te verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 19 June 2003 @ 12:52:
En de serial dan?, gaat dat ook goed ?
Ja, dit gaat perfect.

Zodra je Windows 2000 opstart dan krijg je nog voor het inloggen (als het om een Computer Assigned Package gaat ipv een User Assigned Package) de mededeling "Installing Managed Software Windows XP Professional"

Het loginscherm verschijnt niet, in plaats daarvan reboot de client na enkele minuten. De Windows XP Setup wordt gestart in een 256 kleuren 640x480 schermpje en hij gaat installeren. Na de volgende reboot krijg je het mooie 800x600 setup schermpje 8)

Daarna reboot je computer weer... in Windows XP 8)

Tot nu toe ben ik op slechts 1 probleem gestuit:
• De sound settings (de geluiden bij bepaalde gebeurtenissen) worden voor de gebruikers niet overgenomen uit de Windows 2000 configuratie. Ik heb een workaround gemaakt d.m.v. het "No Sounds" profiel te activeren middels een login script. Ik ga t.z.t. een .ADM template maken om de geluiden correct in te stellen.

Ik heb in de GPO allerlei Windows-Tours uitgeschakeld dus bij mij krijg je eenmalig een introfilmpje van 5 seconden en dan verschijnt het loginscherm :)

Tijdens de hele upgrade kun je geen enkele toets indrukken (op Shift-F10 na) en er verschijnen geen vraagschermen. Ook krijgt de computer geen nieuw computeraccount in de Active Directory, alles wordt overgenomen van de oude Windows 2000 client.

De gebruiker hoeft dus geen enkele toets in te drukken :)

Maargoed, ik moet dus de Microsoft manier gebruiken waar ik niet uit kom. De workaround werkt precies op dezelfde manier als de Microsoft manier (theoretisch dan), maar dat wil men dus niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een test gisteren met het upgraden van Windows 2000 naar Windows XP is mislukt op alle 2 de laptop testbakken. De test is op een desktop testbak wel geslaagd.

Dit lag echter niet aan de GPO's of andere instellingen, dit lag aan het feit dat Windows XP de Intel Pro/100VM en de 3Com Wireless (model weet ik even niet uit m'n hoofd) netwerkkaart niet native ondersteunt.

Als je na de installatie handmatig de drivers van de betreffende netwerkkaarten wil installeren dan gaat dat niet om een onbekende reden. Zelfs de speciale Windows XP drivers willen dan niet meer installeren. Nog even een test met een goedkope Sitecom Wireless kaart gaf ook een negatief resultaat.

De XP upgrade vraagt dus toch om gebruikersinterventie als er unsigned hardware wordt geupgraded. Vervolgens wil XP de drivers niet gebruiken omdat het 2000 drivers zijn, en niet XP drivers (de kernel van beide OS-en was toch hetzelfde?) :?

Als Windows XP de netwerkkaart native ondersteunt dan lijken er geen problemen te zijn en als er wel XP drivers beschikbaar zijn voor de betreffende netwerkkaart dan mislukt de upgrade dus.

Het vreemde is dat alleen netwerkkaarten problemen geven. Als drivers van andere apparatuur niet signed is dan doet Windows XP daar niet moeilijk over :?

Dus vandaar mijn nieuwe vraag:

Hoe kun je een OS met unsigned of non-WHQL netwerkkaartdrivers toch upgraden naar Windows XP?

En de oude vraag:

Hoe wijzig de winnt32.msi zoals in de TS beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
* schopje *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1. Hoe kun je een OS met unsigned of non-WHQL netwerkkaartdrivers toch upgraden naar Windows XP?

2. Hoe wijzig de winnt32.msi zoals in de TS beschreven?

-edit-
Ik ben zelf momenteel helemaal vastgelopen, en ik kan me niet voorstellen dat niemand hier ervaring mee heeft aangezien Windows XP hier en daar gewoon wordt uitgerold...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2003 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
(jarig!)
Misschien moet je contact opnemen met Microsoft ?... waarschijnlijk is dat nog een
beetje onbekend terein @ GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:28

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 09:49:
2. Hoe wijzig de winnt32.msi zoals in de TS beschreven?
Weet je nou niet hoe of niet met welke tool?

Ik neem aan dat je dan de Installer SDK niet hebt?
Ook niet iets van Veritas ter beschikking, want die hebben ook tools om msi files te editen.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 23 June 2003 @ 10:19:
[...]

Weet je nou niet hoe of niet met welke tool?

Ik neem aan dat je dan de Installer SDK niet hebt?
Ook niet iets van Veritas ter beschikking, want die hebben ook tools om msi files te editen.
De SDK Tool heb ik geprobeerd. Ik snap niet welke executable ik nodig heb om MSI pakketten te wijzigen. De documentatie is daar niet volledig in.

Een SP4 upgrade via GPO overigens gelukt.
Pagina: 1