Toon posts:

Mijn geluidskaart werkt niet!!

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn pc draai ik een multiboot, nl Windows 2000 en ME.
Ik heb nu het volgende probleem. Onder Windows 2000 draait alles goed, maar als ik ME opstart heb ik geen geluid. De computer geeft echter geen foutmeldingen over de geluidskaart. Ook niet over andere kaarten.
Ik heb de volgende geluidskaart: Creative AWE64 16-bits audio (SB16-compatibel)(WDM)
Als ik de eigenschappen opvraag bij deze computer over de hardware, geeft hij hier ook geen conflict aan in de vorm van een uitroepteken. De IRQ is ook niet in gebruik bij een andere kaart (zegt hij).
Verder zit er in mijn pc:

Videokaart: Viper V770 non ultra
Netwerkkaart: Chello
Netwerkkaart: 3Com Etherlink III ISA (Combo)
2x hardeschijf

Het is nu zo, dat als ik mijn computer onder ME opstart er een harde toon constant klinkt (deze toon kan ik dmv het aanvinken van: "dempen pc-luidspreker" uitzetten).

Zelf denk ik dat hij een conflict heeft met een van de netwerkkaarten. Aan de andere kant zou je zeggen dat dat niet kan, omdat de beide netwerkkaarten en de geluidskaart allemaal een andere IRQ gebruiken. De geluidskaart gebruikt nu IRQ 9 (op een andere IRQ kan ik hem ook niet zetten, omdat alle IRQ's nu vergeven zijn)
De netwerkkaart (Chello) gebruikt IRQ 5 en de andere netwerkkaart (Combo [voor thuisnetwerk]) gebruikt IRQ 3.

ik ben nu dus het spoor bijster, omdat onder mijn 2000 systeem alles wel draait (de netwerkkaarten EN het geluid).
Wat ik ook al geprobeerd heb is om de een IRQ van een netwerkkaart aan de geluidskaart te geven en omgekeerd. Dat werkte ook niet.
Toen ME nog niet uit was, draaide ik een multiboot met 98, daar had ik hetzelfde probleem. Ik had echter gehoopt dat dit conflict met de komst van ME vanzelf verholpen werd. Dit is dus jammer genoeg niet gebeurd.
Het is ook geen "lus" want heb ook al de stekker van de microfoon uit de pc gehad.
Ik hoop dat een van jullie een antwoord heeft op dit "vreemde" conflict.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Werkt de boel wel als je een PCI geluidskaart gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Zou het niet weten.... |:(

Verwijderd

AL eenz geprobeert nieuwere drivers van het net te halen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Na het downloaden en installeren van de nieuwste drivers gebeurt er het volgende:
Ik hoor de windows geluidjes, maar ze worden halverwege onderbroken!
Wanneer ik een mp3 bestandje wil openen in bijvoorbeeld WinAmp krijg ik de volgende foutmelding: "MMSYSTEM004 Het opgegeven apparaat wordt al gebruikt. Wacht tot het beschikbar is en probeer het opnieuw."
Hoop dat iemand hier meer over weet... :?

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
Tis misschien een beetje vervelend maar wissel de IRQ's voor de c-HELL-o kaart en de AWE 64 maar om. Waarschijnlijk werkt het dan wel. SB wil meestal alleen maar werken op IRQ 5. Netwerkkaart accepteert IRQ 9 ook wel. Succes.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:14

duderuud

Sliden is koel

YEP! Ken het probleem! IS dus wel een irq-conflict!!

Mijn pa had hetzelfde met een SB16 en een analoog modem. Volgens Windows geen problemen, maar het geluid kwam maar half (beter gezegd, de eerste havlve seconde:))

Modem eruit, werken!

Trek er maar eens alle netwerkkaarten eruit, wedden dat hij werkt!:)

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb de irq's veranderd en inderdaad het geluid doet het! Maar nu doet zich weer een ander probleem voor.
Eerst wilde de chello kaart niet op irq 9 (de comp zij toen dat hij niet goed werkte).
Nu heb ik de tweede netwerkkaart "uitgezet in alle hardwareprofielen" en het geluid doet het en het internet. De chello kaart zit nu op irq 03 en irq 9 is nu vrij maar daar werkt de Combo kaart dus ook niet onder.
Nu is mijn vraag: Kan ik niet een ander apparaat uitzetten onder mijn ME, zodat het thuisnetwerk het ook doet. Ik gebruik ME alleen voor spelletjes en het thuisnetwerk (om spelletjes tegen alkaar te spelen) en het internet om spelletjes tegen anderen te spelen.
Mijn Windows 2000 systeem gebruik ik voor alle andere doeleinden.
Dus, misschien kan ik een apparaat uitezetten, waardoor ik mijn pc optimaal kan gebruiken voor de toepassingen die ik op dat moment gebruik. >:)

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
Als het goed is heb je van c-HELL-o zo'n mooi 3Com netwerkkaartje gekregen. Deze zou moeten werken op IRQ 9 ( tenminste bij mij wel.) Uhm wat je kunt doen is zo'n tooltje downloaden waarmee je de NIC kunt veranderen. Daarmee kan je hem non plug&pray maken. Je moet dan in de netwerkkaart aangeven welk IRQ en welk DMA adres hij moet gebruiken.

Mocht je er niet uitkomen stuur me maar een berichtje via ICQ ( dan help ik je vanavond, als ik thuis ben.)

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet gewoon een apparaat uitzetten?
Heb nu dus de netwerkkaart voor thuisnetwerk uitgezet. De twee netwerkkaarten zouden dus eigenlijk wel moeten werken. Kan het ook zo zijn dat er een irq uit is gezet? want volgens mij mis ik er één... Zo ja, waar kan ik dat controleren.
Er is hier nl. een keer iemand geweest die ook met een tooltje aan die nics heeft zitten prutsen. Die kreeg het ook niet voorelkaar.
Alvast bedankt!

Verwijderd

Zit er op een van je kaarten misschien een jumper zodat je je kaart kunt dwingen om op een bepaald IRQ te gaan zitten? Dan weet je zeker dat er geen conflict ontstaat.

Verwijderd

probeer je geluidskaart es op IRQ 5 te zetten..
Je netwerkkaart op irq 7...

nu moet alles werken... Geen drivergeklooi nodig... :)

suc6 ermee :7

Verwijderd

Ik zie dat het probleem al zowat verholpen is, maar toch moet ik effe vragen waarom je zo'n oude k*tkaart hebt, je weet niet wat je mist, koop een Turtle Beach Santa Cruz of desnoods een SBLive! (:r).

Verwijderd

Op maandag 27 november 2000 20:29 schreef Phalanx het volgende:
Zit er op een van je kaarten misschien een jumper zodat je je kaart kunt dwingen om op een bepaald IRQ te gaan zitten? Dan weet je zeker dat er geen conflict ontstaat.
LOL :D

Verwijderd

Topicstarter
YellowDog bedankt!
Het probleem is zo berholpen!!! >:)
Pagina: 1