Waarom vieren we kerst?? zit er een achterliggende gedachte? Of heeft het geen reden?
Waar denkne jullie serieus aan bij kerst?
Waar denkne jullie serieus aan bij kerst?
Verwijderd
Verwijderd
Always outnumbered, never outgunned!
Maar dat, Heer/Vrouwe* Faraway, is dan ook precies wat ik doe.Als je vraagtekens zet bij het hele commerciële circus rond de feestdagen, moet je je ook maar eens afvragen of een maatschappij die zich voor het grootste deel laat leiden door economische motieven wel de meest wenselijke is op de lange termijn.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Wat niet tegenwoordig:(?Op zondag 26 november 2000 14:55 schreef richard47at het volgende:
Kerst=Commercieel
Verwijderd
Veel Commercie leid goed draaiende econome, een goed draaiende economie leid tot sociale wetten en sociale wetten leiden tot meer behoeftenbevrediging.Maar dat, Heer/Vrouwe* Faraway, is dan ook precies wat ik doe.
Lord Daemon
Commercie leidt dus tot behoeftenbevrediging.Veel Commercie leid goed draaiende econome, een goed draaiende economie leid tot sociale wetten en sociale wetten leiden tot meer behoeftenbevrediging.
Klopt, de kerstboom bijvoorbeeld diende (ik geloof bij de oude germanen) ervoor om kwade geesten te verjagen, door middel van glitters en vuur. (nu kerstballen en lampjes). Nu vraag ik me af: waarom staan er in sommige kerken kerstbomen, als het een heidens gebruik is?Op zondag 26 november 2000 20:16 schreef cronus het volgende:
Ookal vieren we met kerst de geboorte van Jezus, het was vroeger een heidens feest.
Always outnumbered, never outgunned!
Verwijderd
Dat vraag ik me dus ook af. In principe hebben kerstbomen (dennebomen) en kerst niks met elkaar gemeen (maar het geeft zo’n gezellige sfeer, is het niet?) Als reden waarom kerstbomen wel in sommige kerken staan, lijkt het me, dat:Nu vraag ik me af: waarom staan er in sommige kerken kerstbomen, als het een heidens gebruik is?
Uh.. de commercie creert inderdaad gedeeltelijk de secundaire behoeftes maar niet de primaire behoeftes maar dat boeit niet. Want door het creeren van die secundaire behoeftes verdienen ze nog meer en kunnen ze nog meer secundaire behoeftes creeren. En hoe groter de bevrediging de beter, in principe tenminste.Commercie leidt dus tot behoeftenbevrediging.
Iedereen die wat van marketing weet kan je vertellen dat in de huidige westerse wereld behoeften eerst gecreërd moeten worden of manifest moeten worden gemaakt. Commercie bevredigt dus geen behoeften, commercie creërt behoeften!
Ik bedoel ook niet dat het de oorzaak is, maar het is iig wel een voorwaarde, dat zeg je zelf ook dus commercie hebben we nodig.Het hele sociale wetten verhaal heeft tegenwoordig geen relevantie meer. Een sterke economie is welliswaar een voorwaarde voor goede sociale voorzieningen, maar niet de oorzaak.
VS is asociaal, maar nederland heeft een vrij sterke concurrentiepositie (zachtjes uitgedrukt) en heeft een erg goed sociaal stelsel en die word ook nog is alleen maar beter. Dus een sterke concurrentiepositie en een goed sociaal stelsel kan best samen gaan.Kapitalisme is trouwens per definitie niet sociaal. Het streven naar een zo sterk mogelijke concurrentiepositie en een vrije marktwerking vraagt om een geminimaliseerd sociaal stelsel, kijk maar naar de V.S.
Ja, kom! Laten we al onze behoeftes gaan beverdigen, meer behoeftes creeren etcetera etcetera totdat er geen druppel olie, geen boom en geen vis meer op de wereld is!En hoe groter de bevrediging de beter, in principe tenminste.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq