• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24
Waarom vieren we kerst?? zit er een achterliggende gedachte? Of heeft het geen reden?
Waar denkne jullie serieus aan bij kerst?

Verwijderd

Puur voor het vele voer dat ik krijg voorgeschoteld. :9

De kerstgedachte vind ik wel zo hypocriet: van vrede op aarde.

Als je een oorlog echt noodzakelijk vind dan moet die zo snel en efficiënt mogelijk worden afgerond, kerst of geen kerst.

En als een oorlog of iets dergelijks verkeerd is dan moet ie zo snel mogelijk beëindigd worden. Kerst of geen kerst.

Verwijderd

Kerst=Commercieel

Verwijderd

Er zijn nog maar weinig feestdagen die nog hun achterliggende gedachte behouden. De meeste zijn overgenomen door de commercie. Zoals alles overgenomen wordt door commercie... :r

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij veel kerken heeft de kerstviering te maken met de geboorte van Jezus en om 'vrede op aarde' te promoten. Tegenwoordig lijkt het er echter steeds meer om te gaan om meer kerstspullen in je tuin en voor het raam te hebben dan je buren! Waanzinnig wat je soms in tuinen ziet staan, zelfs nu al... wat zeg ik, zelfs begin oktober al! :(
Aan de ene kant is het jammer dat kerst commercieel wordt, maar aan de andere kant is het wel goed voor de economie: mensen kopen prullen om te versieren en eten vaak duur.
Wat de kerstman betreft: weg met die stomme amerikaan, hij is nep, ik mag hem niet! :r

Always outnumbered, never outgunned!

Verwijderd

Ookal vieren we met kerst de geboorte van Jezus, het was vroeger een heidens feest.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Waarom loopt iedereen nou te klagen dat de commercie de Kerst heeft verpest? We leven in kapitalistische samenleving en dat is democratisch bepaald. Dan moet je ook niet vreemd opkijken als tradities commerciëel worden uitgebaat, daar hebben we zelf voor gekozen.
Als je vraagtekens zet bij het hele commerciële circus rond de feestdagen, moet je je ook maar eens afvragen of een maatschappij die zich voor het grootste deel laat leiden door economische motieven wel de meest wenselijke is op de lange termijn.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
zonder commercie geen economie, dankzij de brute commercie een zeer goed draaiende economie.

Ik vier kerst omdat het een van de mooi e excuszen is om een feestje te bouwen.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Als je vraagtekens zet bij het hele commerciële circus rond de feestdagen, moet je je ook maar eens afvragen of een maatschappij die zich voor het grootste deel laat leiden door economische motieven wel de meest wenselijke is op de lange termijn.
Maar dat, Heer/Vrouwe* Faraway, is dan ook precies wat ik doe.

Lord Daemon

* Doorhalen wat niet van toepassing is. Ook beide termen mogen worden doorgehaald, :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

hallo, wachten we even met kersttopics tot de Sint het land heb verlaten?

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik ben niet zo dol op kerst, het gekneuter ervoor met huis versieren en kaarsjes vind ik wel leuk. Kerst heeft voor mij geen speciale betekenis, behalve dat ik 2 dagen vrij heb. :)

Verwijderd

Op zondag 26 november 2000 14:55 schreef richard47at het volgende:
Kerst=Commercieel
Wat niet tegenwoordig:(?

Verwijderd

Zet even je schurfthekel aan commercie en schijnheilig gedoe aan de kant, dan is kerst toch best mooi? Als je iemand alleen met kerst ziet, kun je aan de ene kant zeggen dat het jammer is dat het alleen met kerst is, maar zo zie je hem in elk geval nog één keer per jaar. Zonder kerst zou het misschien wel bijna nooit geweest zijn.
En als je de schurft hebt aan het commerciele gedoe, doe je er toch niet aan mee? Koop je lekker geen cadeautjes en doe je niet aan vreetpartijen. lekker simpel.
Het irritantste aan kerst vind ik de tv, vooral al die Amerikaanse series, waarin nog een extra moralistisch goedgepraat moet worden en nog eens een dubbele dosis vredestichten erbij :r Er zit weliswaar een uitknop op zo'n ding, maar sommige personen weten die niet te vinden.|:(

• Morgoth
Maar dat, Heer/Vrouwe* Faraway, is dan ook precies wat ik doe.

Lord Daemon
Veel Commercie leid goed draaiende econome, een goed draaiende economie leid tot sociale wetten en sociale wetten leiden tot meer behoeftenbevrediging.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Veel Commercie leid goed draaiende econome, een goed draaiende economie leid tot sociale wetten en sociale wetten leiden tot meer behoeftenbevrediging.
Commercie leidt dus tot behoeftenbevrediging.
Iedereen die wat van marketing weet kan je vertellen dat in de huidige westerse wereld behoeften eerst gecreërd moeten worden of manifest moeten worden gemaakt. Commercie bevredigt dus geen behoeften, commercie creërt behoeften!
Het hele sociale wetten verhaal heeft tegenwoordig geen relevantie meer. Een sterke economie is welliswaar een voorwaarde voor goede sociale voorzieningen, maar niet de oorzaak. Kapitalisme is trouwens per definitie niet sociaal. Het streven naar een zo sterk mogelijke concurrentiepositie en een vrije marktwerking vraagt om een geminimaliseerd sociaal stelsel, kijk maar naar de V.S.

• Keizer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 26 november 2000 20:16 schreef cronus het volgende:
Ookal vieren we met kerst de geboorte van Jezus, het was vroeger een heidens feest.
Klopt, de kerstboom bijvoorbeeld diende (ik geloof bij de oude germanen) ervoor om kwade geesten te verjagen, door middel van glitters en vuur. (nu kerstballen en lampjes). Nu vraag ik me af: waarom staan er in sommige kerken kerstbomen, als het een heidens gebruik is? :?

Always outnumbered, never outgunned!

Verwijderd

Nu vraag ik me af: waarom staan er in sommige kerken kerstbomen, als het een heidens gebruik is?
Dat vraag ik me dus ook af. In principe hebben kerstbomen (dennebomen) en kerst niks met elkaar gemeen (maar het geeft zo’n gezellige sfeer, is het niet?) Als reden waarom kerstbomen wel in sommige kerken staan, lijkt het me, dat:
1) Of het geloofsgehalte van de kerkmensen van een dusdanig laag niveau is, dat zij menen dit te kunnen compenseren door er een stukje ‘beeld’ aan toe te voegen, kortom: ziet er gezelliger uit, dus makkelijker om te geloven in een ‘vrede op aarde’;
2) óf vanwege het feit dat het aantrekkelijker is voor veel buitenkerkelijken tijdens kerst die éne keer van het jaar naar de kerst(nacht)dienst te gaan. Vooral nu in deze tijd van ontkerkelijking.

Hierbij lijkt me de tweede reden wat minder onzinnig dan de eerste (btw voor mij geen dennebossen in de kerk :r)

• Morgoth
Commercie leidt dus tot behoeftenbevrediging.
Iedereen die wat van marketing weet kan je vertellen dat in de huidige westerse wereld behoeften eerst gecreërd moeten worden of manifest moeten worden gemaakt. Commercie bevredigt dus geen behoeften, commercie creërt behoeften!
Uh.. de commercie creert inderdaad gedeeltelijk de secundaire behoeftes maar niet de primaire behoeftes maar dat boeit niet. Want door het creeren van die secundaire behoeftes verdienen ze nog meer en kunnen ze nog meer secundaire behoeftes creeren. En hoe groter de bevrediging de beter, in principe tenminste.
Het hele sociale wetten verhaal heeft tegenwoordig geen relevantie meer. Een sterke economie is welliswaar een voorwaarde voor goede sociale voorzieningen, maar niet de oorzaak.
Ik bedoel ook niet dat het de oorzaak is, maar het is iig wel een voorwaarde, dat zeg je zelf ook dus commercie hebben we nodig.
Kapitalisme is trouwens per definitie niet sociaal. Het streven naar een zo sterk mogelijke concurrentiepositie en een vrije marktwerking vraagt om een geminimaliseerd sociaal stelsel, kijk maar naar de V.S.
VS is asociaal, maar nederland heeft een vrij sterke concurrentiepositie (zachtjes uitgedrukt) en heeft een erg goed sociaal stelsel en die word ook nog is alleen maar beter. Dus een sterke concurrentiepositie en een goed sociaal stelsel kan best samen gaan.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

En hoe groter de bevrediging de beter, in principe tenminste.
Ja, kom! Laten we al onze behoeftes gaan beverdigen, meer behoeftes creeren etcetera etcetera totdat er geen druppel olie, geen boom en geen vis meer op de wereld is! :( Morgoth, ik verwacht beter van je!

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1