[Win2k/XP] Raar probleem met refreshrate

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Hi :)

Eerst even specs:
Gigabyte 8GE667
P4 2,67 GHz
512 MB DDR 333
ATi Radeon 8500DV All In Wonder
Windows 2000 Pro SP3, Windows XP Pro SP1
Iiyama Vision Master Pro 410

Ik draai op een resolutie van 1152x864, 32 bits, 100 Hz. De monitor kan dat aan en is dus geen probleem topt dusver.
Ga ik nu mijn pc rebooten en hij komt Windows in, dan zie ik 3x een interlaced desktop op de monitor (het lijkt er dus op dat de refreshrate te hoog staat).

Ik heb Powerstrip geinstalled en deze zegt dat alles op 100 Hz staat. Ook de geavanceerde eigenschappen via beeldscherm zeggen dat ik op 100 Hz draai. Maar het beeld is dus niet goed.

Ik zet dan mijn resolutie lager (1024x768) zodat het beeld weer leesbaar is. Windows vraagt dan "Wilt u de instellingen behouden? Terugzetten binnen [xx] seconden"
[OK] [Annuleren]

Dan druk ik annuleren zodat hij weer terugspringt naar de oude resolutie (1152x864 op 100 Hz)
En dan is het beeld dus wel goed! 8)7

Ik snap er niks meer van hoe dat komt. Het is eigenlijk altijd al zo geweest, ook met mijn vorige moederbord (MSI K7T Turbo) en ik heb Windows XP en 2000 erop gehad (nu weer 2000) en dat maakt ook niks uit.

De search leverde wel resultaten op met refreshrateproblemen en Radeon kaarten, maar het komt er altijd op uit dat ik Powerstrip moet gebruiken en dat doe ik al. De resolutie en refreshrate is volgens alle instellingen goed, maar toch is het beeld verneukt.

Hoe kan dit :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Welke versie van powerstrip gebruik je? En welke versie ATI drivers?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Powerstrip versie 3.40

en deze drivers heb ik installed (paar dagen geleden van de ATi website gehaald) ook op deze volgorde, anders kan ik niet capturen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~k4nsl00s/pics/atidrivers.jpg

Ik heb ook de Omega drivers geprobeerd van de meuktracker en die geven hetzelfde probleem. Ook de oudere Catalyst drivers die ik hiervoor geprobeerd heb, gaven dit probleem.

Met mijn oude monitor had ik dit probleem niet maar die draaide maar op 75 Hz.

Verwijderd

Kijk eens op onderstaande link. Hier is een refreshupdate voor radeon kaarten.

http://www.softnews.ro/public/cat/12/1/12-1-2.shtml

Hoop dat dit het oplost.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
This handy utility let`s you set custom refresh rates for D3D and OpenGL. Very useful if you don`t want to play your games at 60Hz ;) Recommended with drivers 6006/9008 or higher.
Kom ik dus uit op hetzelfde probleem, de refreshrate staat namelijk volgens alle instellingen al op 100 Hz, en toch is het beeld niet goed.
Powerstrip doet exact hetzelfde als die Fix.
Mijn scherm gaat dus ook netjes op 100 Hz, alleen is het beeld dan verneukt.

Schakel ik terug naar een lagere res. en daarna weer terug naar exact dezelde resolutie dan is het beeld ineens wel goed.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
Nieuwe monitor inf files van Iiyama binnen halen? Lijkt er dan gewoon op dat ie met een verkeerde modeline opstart zo van "Hey monitor, gaat eens interlaced draaien?" ... Dus wellicht dat je monitor niet goed geinitialiseerd wordt door Windows ...

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik kon van Iiyama geen inf bestanden vinden. Daarom heb ik er zelf eentje gemaakt met Powerstrip, met de maximale refreshrate van 100 Hz.

Ook dit heeft niet geholpen, Powerstrip laadt ook netjes mijn profiel op 100 Hz en dat gaat fout.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
http://193.173.53.195/cgi-bin/iiyama/download.cgi?driver

misschien dat je daar iets aan hebt?

via www.iiyama.nl -> service -> drivers ...
Pagina: 1