Toon posts:

[XP] Automatisch aanbrengen VPN, en inloggen outlook

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb windows XP pro draaien, en als ik inlog dan start automatisch de ADSL verbinding op. Nu heb ik echter een Exchange account, en moet dus ook een VPN verbinding maken alvorens ik Exchange kan openen. Wie kan me vertellen hoe ik de VPN automatisch kan laten uitvoeren, dus incl. inlogcode, en daarnaast ook outlook automatisch opstart incl inlogcodes e.d.

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:53
Je kunt een nieuwe VPN verbinding definieren. Daarop kun je instellen dat hij je username en wachtwoord moet onthouden.

Je kunt in Outlook voor een account aangeven dat er eerst een bepaalde verbinding moet worden gemaakt. Geef daar de VPN verbinding op.

Zet Outlook in je Startup folder.

Zoiets?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik moet dan wel op Connect duwen, en ik wilde het juist aan laten springen zodat als ik (niet) thuis ben, de mail automatisch wordt binnengehaald !!!

• Bartjo
Wanneer moet je op connect duwen?

Outlook start automatisch als Windows start --> Outlook legt VPN connectie --> Outlook checkt mail

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de situatie uitleggen ! Ik heb Windows XP met outlook XP. Daarin draaien twee Pop3 accounts, en een Exchange account. Om Outlook te starten, moet ik eerst de ADSL verbinding tot stand brengen. Dat doet ie reeds automatisch, en vervolgens de VPN. Dan wil ik Outlook openen, maar daar moet ik dan nog steeds inloggegevens invoeren van de Exchange account. Echter alleen het password. Hoe los ik dit op

• Bartjo
Voor zover ik weet, biedt Outlook niet de optie om het wachtwoord van een Exchange account te onthouden.

Als je een laptop hebt, kun je die meenemen naar de zaak en daar aanloggen op het netwerk. Als je vervolgens thuis aanlogt met hetzelfde account, zal XP je inloggen onder 'cached credentials'. Die zijn goed genoeg voor Outlook en je hoeft dan geen gegevens meer in te vullen.

Maar da's alleen als je een laptop hebt, en als die op het bedrijfsnetwerk mag, en als het een bedrijfsaccount is :?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik kan niet op afstand mijn mail laten binnenhalen van de Exchange server? ???

• Bartjo
Die vraag kan je nu zelf beantwoorden met de opties die ik je heb gegeven.
Je hebt nog steeds niet gezegd of je op een laptop werkt en of die bij een bedrijfsnetwerk
hoort.

Je bent bepaald zuinig met informatie!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op het TU netwerk, en ik log in vanaf thuis op een desktop !!

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 14:56

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

tue heeft ook een pop server draaien en ik dacht zelfs ook imap

heb hier het zelfde probleem. mijn mailserver trekt gewoon via pop mijn tue mail ieder uur binnen, was voor mij de beste oplossing. heb ik alleen geen public folders maar die gebruik ik eigenlijk toch nooit

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Bartjo
Trek je conclusie (8>

Optie 1: wat is er erg aan om af en toe je wachtwoord in te typen. Als je toch per se de hele dag unattended mail binnen moet krijgen, laat je de boel toch gewoon aan staan?

Optie 2: Exchange mail automatisch forwarden (via een rule) naar 1 van de POP accounts die je wel unattended kunt leeglepelen.

Beetje meer fanatasie voor een tweaker, die ook nog WO volgt, mag wel ...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat is niet de vraag !! Een WO'er wil namelijk het probleem oplossen, ipv een temporary oplossing verzinnen !!!!!

Verwijderd

Volgens mij moet het bij de Exchange Server op de TU geregeld worden dat je automatisch mag aanmelden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit is inderdaad in Exchange in te stellen, iets van trusted computers ofzo. Ik heb er niet super veel verstand van maar ik hoop dat je er iets aan hebt :+

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
maar wat kan ik dan doen met die imap ?? ik bedoel hoe kan ik nu zorgen dat mijn mail gelijk wordt binnengehaald als ik online ben, en een mail krijg !!!!!

Verwijderd

Hoe heb je outlook ingesteld? Hiermee bedoel ik het volgende: Onder het tabblad extra zie je dan accounts staan of services?

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Sjeng == ook TU/e

Je kan ook een batchfile maken die je VPN opent en daarna outlook aanzwengelt, als je dan het juiste wachtwoord en de aanmelding op het domein etc allemaal in de VPN verbinding verwerkt werkt het denk ik:

code:
1
2
3
@echo off
start /w rasphone -t vpn
start outlook

Note: Je VPN-verbinding moet dus "vpn" heten en bij de opties van je VPN-verbinding moet je het vinkje bij "prompt for name, password etc" weghalen.
Bartjo schreef op 17 juni 2003 @ 11:26:
Wanneer moet je op connect duwen?

Outlook start automatisch als Windows start --> Outlook legt VPN connectie --> Outlook checkt mail
Niet waar. Je kan niet automatisch inloggen op een exchange server ook niet als je de optie meegeeft dat er een bepaalde verbinding eerst gekozen moet worden.
Bartjo schreef op 17 juni 2003 @ 12:05:
Voor zover ik weet, biedt Outlook niet de optie om het wachtwoord van een Exchange account te onthouden.

Als je een laptop hebt, kun je die meenemen naar de zaak en daar aanloggen op het netwerk. Als je vervolgens thuis aanlogt met hetzelfde account, zal XP je inloggen onder 'cached credentials'. Die zijn goed genoeg voor Outlook en je hoeft dan geen gegevens meer in te vullen.

Maar da's alleen als je een laptop hebt, en als die op het bedrijfsnetwerk mag, en als het een bedrijfsaccount is :?
Ook niet helemaal waar als je via VPN al een verbinding met het netwerk maakt en je daarover aanmeldt op het domein zullen je domein credentials genomen worden en hoef je dus geen wachtwoord in te vullen. Dit is dus ook het geval op de TUE voor zover ik weet

[ Voor 61% gewijzigd door Sjeng op 17-06-2003 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar staat dat tabblad Extra ???

Verwijderd

In outlook.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb de Engelse versie dusssss

Verwijderd

Waar je jouw accountinstellingen kunt veranderen. Klik je dan op accounts of op services?

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

rally

Deyterra Consultancy

Het kan eenvoudiger:

In Outlook XP:
Tools -> E-mail Accounts -> View or change existing account - Selecteer de Exchange acount en druk op "Change" -> More Settings -> Connection : Voila, daar kun je de VPN account selecteren om te bellen.

Is dit wat je zocht?

Ik heb thuis PRECIES hetzelfde voor de verbinding naar mijn werk (VPN en dan Exchange synchroniseren) en dat werkt als een trein. :)

[ Voor 27% gewijzigd door rally op 17-06-2003 12:54 ]

http://www.deyterra.com

• Sjeng
rally schreef op 17 juni 2003 @ 12:52:
Het kan eenvoudiger:

In Outlook XP:
Tools -> E-mail Accounts -> View or change existing account - Selecteer de Exchange acount en druk op "Change" -> More Settings -> Connection : Voila, daar kun je de VPN account selecteren om te bellen.

Is dit wat je zocht?

Ik heb thuis PRECIES hetzelfde voor de verbinding naar mijn werk (VPN en dan Exchange synchroniseren) en dat werkt als een trein. :)
Dit werkt dus niet..... althans bij mij niet, ik ook TUE en waarschijnlijk bij TS dus ook niet.

offtopic:
s402461 welk jaar was dat? goed te zien dat er nog meer zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Sjeng op 17-06-2003 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Correct, werkt niet bij me !!!!!

• Sjeng
heb je het al geprobeerd via de batchfile? Maw krijg je al automatisch een vpn geopend en aangemeld op TUE net?

[ Voor 13% gewijzigd door Sjeng op 17-06-2003 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat lukt, alleen blijft ie vragen om het password !!!!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

rally

Deyterra Consultancy

En daarna :

tools -> Options -> Mail Setup -> Sent Recieve. Even aanvinken hoe vaak hij moet synchroniseren.

Je start dan je e-mail op en iedere X minuten gaat hij zelf de VPN opbouwen en e-mail synchroniseren.

Je kunt dit testen door de eerste instelling die ik had opgegeven (en daar bij de verbinding je VPN account te selecteren) in te stellen.
Vervolgens start je outlook op en druk je op F9 om te synchroniseren (of Tools -> Sent Receive ->Exchange Server) en kijken of hij dan vanzelf de VPN opzet en dan synchroniseert.

Doet het dan wel wat je wil?

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Bij mij werkt dit prima, alleen gebruik ik ipv pop - owa (outlook web acces) in outlook 2002 met vpn. logd automatisch in...

• Sjeng
Password van VPN of Outlook, ik denk Outlook maw de aanmelding op het TUE netwerk lukt waarschijnlijk niet.
Zit nu op de TUE en kan de fijne details van mijn instelling thuis niet zien nu. Dat is overigens precies dezelfde config alleen dan over kabel ipv adsl..... als je nog geduld hebt tot vanavond kijk ik even hoe e.a. precies geconfigureerd is.

Misschien kan je een drive mapping aanmaken op het tue net om te kijken of je aangemeld bent zoiets als

code:
1
net use z: \\campusfp1\software

Als dit niet werkt en er komt een vraag voor een login dan ben je niet correct aangemeld...

[ Voor 27% gewijzigd door Sjeng op 17-06-2003 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoe maak je een drive mapping, en wat is het precies?

• Bartjo
Sjeng schreef op 17 juni 2003 @ 12:38:
Niet waar. Je kan niet automatisch inloggen op een exchange server ook niet als je de optie meegeeft dat er een bepaalde verbinding eerst gekozen moet worden.
Als de credentials waarmee je in Windows (XP/2000, etc.) bent ingelogd dezelfde zijn als die bij de mailbox horen, vraagt Outlook/de Exchange server niet om username password --> 'automatische' login. Maar dan moet wel aan die voorwaarde zijn voldaan. Vandaar mijn vraag naar het laptop/bedrijfsnetwerk verhaal. Begrijp nu dat het anders zit.
Sjeng schreef op 17 juni 2003 @ 12:38:
Ook niet helemaal waar als je via VPN al een verbinding met het netwerk maakt en je daarover aanmeldt op het domein zullen je domein credentials genomen worden en hoef je dus geen wachtwoord in te vullen. Dit is dus ook het geval op de TUE voor zover ik weet
Het is allebei waar. Ze komen op hetzelfde neer: eerst inloggen met cached credentials en dan pas de VPN maken; of aanloggen op het domein over de VPN. In beide gevallen gebruik je dezelfde credentials.
Ik werk thuis op mijn bedrijfslaptopje via de eerste methode.

Verdere tips laat ik aan de TUe VPN kenners over _/-\o_

• Sjeng
@Bartjo was niet als flame bedoeld.... zoals ik je commentaar nu lees bedoelen we hetzelfde maar is het effect bij beiden duidelijk anders...

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 12:25:
Nou, dat is niet de vraag !! Een WO'er wil namelijk het probleem oplossen, ipv een temporary oplossing verzinnen !!!!!
Waren er maar meer WO'ers die een temporary oplossing verzonnen.
Temporary, let's say for a thousand years. Dan zou de wereld er wel
wat beter uitzien.

Wat jij doet is namelijk ook geen probleem oplossen, maar een ander
naar een oplossing vragen. Als je zelf iets wil gaan bedenken dan hoef je
je vraag ook niet op dit forum te stellen. Ik wacht wel een paar jaar tot-
dat je met DE OPLOSSING komt, dan kunnen we die allen tezamen gaan
valideren :r .

Alle krediet naar Bartjo, workarounds make the world turn.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, maar nu weet ik nog steeds niet of het wel of niet kan.....Ik kan inmiddels al wel automatisch aanmelden met VPN, maar automatisch inloggen op Outlook lukt me niet !!

• Sjeng
Goed denk dat ik de essentie van het probleem heb gevonden. Het aanmelden op het TUE domein gebeurt waarschijnlijk niet volledig omdat je computer niet bekend is op het netwerk. Deze moet door een instantie als het NSC toegevoegd worden aan het netwerk denk ik. Je pc krijgt dan straks de naam s402461T of zo en dan kan je als het goed is wel meteen inloggen.... dacht ik... ik kan namelijk niets anders meer vinden aan mijn config thuis dan ik al eerder beschreven heb.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Sjeng !! Maar hoe doe ik dat nu verder dan ???

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 11:14
Sjeng schreef op 17 juni 2003 @ 12:55:
[...]

Dit werkt dus niet..... althans bij mij niet, ik ook TUE en waarschijnlijk bij TS dus ook niet.

offtopic:
s402461 welk jaar was dat? goed te zien dat er nog meer zijn...
Als je locale wachtwoord gelijk is aan het wachtwoord die je voor de exchange hebt gelijk is dan moet dit geen probleem opleveren!

Beetje late reactie :)

Advanced sheep-counting strategies

Pagina: 1